keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Jumppahuumaa ja pohdintaa aerobisesta liikunnasta

Vitsit oon kyllä ollut tällä viikolla sellanen superjumppaaja et huh :D Maanantaina kävin bodybalancessa, joten kuten yritin saada kankean kroppani siellä toimimaan. Jotenkin ihan hassua ku viimeksi kävin balancessa niin heti tunnin alusta tuntui et sujuu vaan niin hyvin ja kroppakin liikkuu oikein musiikin tahdissa. No nyt maanantaina olin vaan sellanen puupökkelö ja yritin päästä musiikin tahtiin alkulämmittelyssä :D


Tasapainossa meinas taas mennä hermo, mut päätin vaan asennoitua et ens kerralla sitten paremmin :D Muuten oli kyllä huippukivaa rentouttaa kroppaa ja mieltä :) Huomenna voisin mennä taas balanceen ku jumppakalenterissa on nykyään 2 balancea viikossa! OOH! Mutta se nyt vähän riippuu päivän aikataulusta.


Tänään olinkin sitten oikein hurrja ja menin ihan "oikealle" jumppatunnille :D Olin suunnitellut, että kävisin tänään juoksemassa ja sitten myös sh'bamissa, mutta jotenkin ei innostanut 2 aerobista saman päivän aikana :P Jotenkin aloin pohtimaan, että onko se sitten oikeasti järkevää vai suorittamista. Sh'¨bam sitten voitti, kun mulla oli kerrankin aikaa sinne mennä! Jolkotella ehtii onneksi myöhemminkin...

Tiestin et bamissa on nyt miksaukset meneillään, koska kerran kuulin Thrillerin soivan bamissa, kun olin pukkarissa. Mähän ihan into piukeena tänään haaveilin, että jos pääsis tanssahtelemaan Thrillerin tahtiin. No miksaukset oli sit tästä ja edellisestä ohjelmasta, mutta eipä se mittään :)

Alku oli aivan kamalaa :D Oon menettänyt mun rytmitajun viimeisetkin rippeet täysin! Ku piti liikuttaa jalkoja ja käsiä eri suuntiin niin mä olin ihan sekasin :D Huidoin vaan epämääräsesti ja hävetti vähäsen, kun melkein eturivissä pompin. No mutta kuitenkin, hauskaahan sinne mennään pitämään eikä sillä ole väliä vaikka ei ihan rytmissä olekkaan, kunhan nyt ei toisiin törmäile :D Nykysen ohjelma (eli ohjelman numero 13) 3 biisi on kyllä ihan huippu! Musta on kiva ku ohjaaja tulee sinne hyppimään sieltä lavalta meidän kanssa, siitä tulee oikein sellanen kunnon yhteishenki fiilis!
Oli kyllä kivaa, vaikka huomas kyllä itsestä että se hyppiminen ja pomppiminen tuntuu ihan eriltä verrattuna juoksemiseen. Mun juoksukunto on ihan hyvä mut sais silti tuo aerobinen kunto olla vähän parempi :D

Eilen tuli muuten pohdittua tuota aerobista liikuntaa. Nyt kun kuntosalilla käynti on kauheasti muodissa ja monet haluaa sen fitin ja lihaksikkaan kropan niin tuntuu, että aerobisesta liikunnasta on tullut sellasta väkisin suoritettavaa pakkopullaa. Aerobinen liikunta suoritetaan aamuaerobisten muodossa, rasvanpolttona tai sitten vaan sen suoritetaan pakollisena velvollisuutena. Tää ei missään nimessä koske kaikkia, mut musta on jotenkin hassua kun voima ja lihaksikkuus on niin tärkeetä mutku miettii et mitä iloa niistä on jos ei sitten jaksa aerobisella tasolla mitään.

Mulle on itseasiassa tärkeempää, että jaksan juosta ja pomppia ja hyppiä vaikka ei sitä uskoisi tällä mun salimörköilyllä kuin se, että olisin vahva tai lihaksikas. Mulla aerobisen kunnon parantuminen on vaikuttanut enemmän normaaliin elämään, kun kuntosalilla tapahtunut kehitys. Muuttaessani Joensuuhun pyöräily oli aivan kaameaa! Muistan kun poljin opiskelukaverin kanssa samaa matkaa ja hyvä ku pystyin just ja just puhumaan, ku en meinannut saada henkeä ku mulla oli niin huono kunto :'D En edelleenkään oo maailman nopein pyöräilijä, mutta nyt nykyään pyöräily ei tuota ongelmia, kun kunto on kohonnut.

Hassua on siis se, kun kaiken maailman fitnessit ja terveellisyydet on niin in ja kauheasti mainostetaan et kaikkien pitää käydä salilla! Ehkä enemmänkin monipuolinen liikunta on terveellistä :) Onko hauskaa olla iso, vahva ja lihaksikas jos ei jaksa edes kiireessä kävellä reippaammin tai juosta?

Toki kaikki ei vaan tykkää aerobistesta liikunnasta enkä suinkaan ihmettele, koska esimerkiksi mulle juoksuharrastuksen alottaminen oli sitä, että tuntu et keuhkot räjähtää joka lenkillä :'D Ja jumpissa meinasin kuolla. Mutta onneksi on monia eri tapoja harrastaa aerobista liikuntaa kuin vaan jumppa ja juoksu :)

Bongatkaa häntä
 Tänään oon yrittänyt auttaa jalkoja palautumaan, jos huomenna sit pääsisi jalkajumpalle :) No aamulla sitten se selviää, että pitääkö itsekkin siirtää jalkatreeni viikonloppuun.

Tykkäättekö aerobisesta liikunnasta vai onko se pakkopullaa? Tuntuuko teistä, että sali innostuksen myötä on unohdettu, että aerobinen liikunta on hyväksi esim. sydämelle ja keuhkoille, kun tärkeetä on olla vaan fit?

Pahoittelen jos ei ole kaikki termistöt hallussa. Kun en ole liikunta-alan superammattilainen :'D


22 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus, Pia! Mun onkin pitänyt kirjoittaa vähän samasta aiheesta, ja varmaan kirjoitankin tässä lähiakoina! Iski lisäinspis! Hienoa että säkin, joka käyt kuitenkin pääasiassa salilla, tajuaa tuon, että oikeesti se monipuolisuus ja aerobinen kunto on niitä juttuja, joista on eniten apua tässä arkielämässä! Ei riitä että jaksaa nostaa 100g penkistä, jos hengästyy jo ekojen rappusten jälkeen! Ite yritän välillä salilla tehdä noita räjähtäviä toistoja, ettei aina mene hitaaksi puurtamiseksi :)
    Ps. Itekin olin pari viikkoa sitten combatissa pitkästä aikaa, ja olihan se siistiä... aina välillä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kirjota ihmeessä :) Sä varmaan tiiät kans näistä jutuista vähän enemmän ku minä :) Innolla ootan sun postausta aiheesta :)

      Joo, vaikka sitä ei ehkä heti uskois niin kyllä mulle se aerobinen kunto on tosi tärkee, koska sen kunnon parantuminen on vaikuttanut mulla myös arkeen :)
      Munki kyllä pitäis tehdä salilla myös räjähtävää voimaa, ku oon aina hidas puurtaja, heh :D

      Poista
  2. Ja varmaan jalatkin säilyi pikkuisen kuivempina tuossa sh'bamissa kuin lenkillä ;)

    Mie oonkin siulle valitellut, että tuo aerobinen ei nyt oikein edisty. Pitäis, pitäis ja pitäis. Ja siitä seuraa niin hyvä olo ja jaksaminenkin yleensä paranee. Tiiänhän mie sen kokemuksesta. Jotenkin pitäs nyt saada myös se cardiokärpäsenkin puraisu ;D Varsinkin kun tätä läskiä ois poltettavana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin kyllä pysy xD Osaks sen takia valitsin sh'bamin ku Anttikin sano et ulkona on kauheen märkää.

      No mut teet sellasta aerobista mistä tykkäät :) Esim. kuntonyrkkeily ja combat? Mut toki tää meidän nelijakonen vähän vaikeuttaa sitä et miten sitten harrastaa aerobista liikuntaa välissä!

      Poista
  3. Mulle just lihaskuntotreeni oli pitkään pakkopullaa, kunnes vasta pari kuukautta sitten "opin" käymään salilla :D Aiemmin treenasin lihaskuntoa vain jossain kevyehköissä jumpissa tai kotona (pienen) kahvakuulan kanssa, eikä se koskaan kivaa ollut. Sen sijaan tanssimisesta olen pitänyt aina, siitä tulee ihan mielettömän hyvä ja virkeä olo, vielä paljon parempi kuin salitreenistä. Välillä kyllä tuntuu, että moni on unohtanut aerobisen liikunnan merkityksen, ja tiedän itse asiassa aika monia sali-intoilijoita, joiden ainoa aerobinen harjoitus on lyhyt lämmittely crosstrainerilla tai juoksumatolla ennen salitreeniä :< Kyllä aerobinen kunto on ainakin minulle arjessa jaksamisen kannalta tärkeämpää kuin lihaskunto, vaikka tietysti molempi parempi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kuule en yhtään ihmettele :D Itsehän en Fressissä käydessäni käynyt salin puolella ku ainoastaan sillon ku en päässy jumppaan. Se oli sellasta pakkopullaa :D Jumpista sain vaan sellasen euforian että!

      Musta on tosi harmillista jos liikkuminen on tosi yksipuolista. Toki jos siis ei tykkää vaan jostain liikuntamuodosta niin ei sitä oikein väkipakollakaan voi harrastaa, mutta mun mielestä tää nykynen kuntosali ja fitness hypetys on aiheuttanut sen et sit vaan salimörköillään ja ainut aerobinen muoto on se aamuaerobinen tyhjällä mahalla!

      Jep, molempi parempihan se on :) Lihasmassa kun vähenee iän myötä niin oisihan sitä hyvä kuitenkin jotenkin ylläpitää auttaa kuitenkin esim. tasapainon säilyttämisessä. Taas aerobinen liikunta on juurikin hyväksi sydämelle ja luustokin tarvii sitä tärähtelyä.

      Poista
  4. Nää on niitä koulukuntaeroja. Joidenkin mielestä salilla käynti on parasta liikuntaa ja aerobista pitäis tehdä vaan maltilla. Toisten mielestä homma on sitten toisin päin. En ota itse asiaan kantaa, kun ei ole mitään tutkimustietoa asiasta. Mutta itse kyllä tykkään enemmän aerobisesta! Vaikka mulle se salilla käynti varmaan olisi hyödyllisempääkin..

    Ja hei, balancessa kehittyy kyllä nopeasti! Itse ainakin huomaan tasapainon kehittyneen. Tosin olen nyt kyllä joogaillutkin jonkun verran. Kohtahan se Balancen ohjelma taas vaihtuu, kivaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä totta, että nää on näitä koulukuntaeroja :) Joo, en mäkään tosiaankaan tiedä, että kumpi on parempi! Mutta ainakin itse oletan et monipuolisuus liikunnassa on hyvä juttu, että on lihaskuntotreeniä, aerobista treeniä ja kehonhuoltoa!
      Itsellä on sali-innostus tosi iso nyt (kuten ehkä huomaa :D) mutta koska tykkään aerobisesta niin haluan pitää sen mukana kuvioissa, enkä helpolla siitä luovu!

      Tuo on kyllä niin totta! Kävin viime keväänä aina kerran viikossa balancessa ja kyllä se tasapaino kehitty tosi nopeesti! Kunhan nyt pääsis aina sit balanceen kerran viikossa, onneks nyt sitä on 2 kertaa viikossa ni voi yrittää päästä jommalle kummalle tunnille :)

      Poista
  5. Ai sä et olekaan liikunta-alan superammattilainen?! :'DD

    Mä pidän aerobista tosi tärkeänä ja kun sen kunnon sain aikoinaan kohdilleen juurikin niiden alun EN SAA HENKEÄ KUOLEN VAIKKA TEIN VASTA VIISI MINUUTTIA -hetkien jälkeen, olen sen kehittymisestä ollut ylpeämpi kuin yhdestäkään kuntosalipuolen kehityksestä. Vaikka noista alkuajoista on jo jokunen vuosi aikaa, mulle on edelleen pieni ihme, että kykenen tekemään sitä kaikkea aerobista mitä kykenen. Ihan vaan koska se alku oli jotain niin kamalaa ja luulin, että mun sydän on viallinen hakatessaan niin tajuttomasti, enkä pystyisi koskaan aerobista edes tekemään. Nykyään siitä nauttii ihan tajuttomasti ja en luopuisi ikinä, en vaikka voisin salin puolella kehittyä nopeammin ilman niitä. Se on mun mielelle ihan tajuttoman tärkeää, eikä pakkopullaa laisinkaan.

    Sitäpaitsi nimenomaan; mitä tekee isoilla lihaksilla, jos ei pysty kuitenkaan niitä kauppakasseja kantamaan portaita ylös kotiin asti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, valitettavasti en ole :( Pahoittelen jos oon tuottanut pettymyksen ja oot tehnyt kaikki treenis mun mukaan ku oot luullut et oon superammattilainen ;)

      Siis tuo sun kuvailemat tuntemukset on kyllä niin se fiilis mitä itse koin ku alotin liikumisen uudestaan! Siis juostessa mulla meinas keuhkot räjähtää, jumpissa olin ihan läkähdyksissä! Kyllä itsellekin oikeasti ne suurimmat ja ylpeimmät saavutukset on en et nykyään pystyy juoksemaan tai jaksaa jumpissa ja pyöräily ei ole enää aivan kaameeta! Mä en edelleenkään voi jotenkin uskoa et JUOKSIN puolimaratonin :o Minä, joka en todellakaan jaksanut juosta putkeen ees puolta tuntia!

      Oot asian ytimessä ;)

      Poista
  6. Aerobinen? Ai mikä?! Vähän jos on nää liikuntamieltymykset ja -tottumukset kääntyneet kuluneen vuoden aikana päälaelleen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hhahah :D No niin kyllä voi käydä kans ;)

      Poista
  7. Tosi mielenkiintoinen teksti! Sai mut pohtimaan asioita taas uudessa valossa :) Mun kohdalla on ehkä sanomattakin selvää, et aerobinen ei todellakaan oo mitään pakkopullaa, vaan parasta maailmas ;) Mut toi sai mut miettimään, et kumpi mulle ois oikeesti tärkeempää, voima vai jaksaminen? En tiiä. Jaksaminen on mulle nykyään aika itsestäänselvyys ja samalla kitisen, etten oo tarpeeks voimakas. Ehkä en osaa arvostaa sitä mun jaksamista, ku se on itsestäänselvyys? Miltä musta sit tuntuis, jos se otettais multa pois? Mielenkiintoista :D Itse asias niin paljon, et saanko lainata sun postauksen paria lausetta ja postausta ylipäänsä inspiraationlähteenä, jos saan itekin aikaseks kirjotettua aiheesta? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :) Joo, no arvata saattaa et aerobinen liikunta on sun mielestä parasta ;)

      Saattaa helpostikkin käydä niin etku kunto on kohonnut ja se jaksaminen on niin huipussaan ni ei sitä osaa ajatella et mitä jos ei jaksakkaan ja keskittyy siihen missä haluais kehittää itteensä :)

      Saat lainata mun tekstejä :)! Kiva ku kysyit! Odottelen innolla sun postausta aiheesta!

      Poista
  8. aerobinen on aina ollu enemmän mun juttu :) mutta oon yrittäny pitää sen lihaskunnonkin aina mukana esimerkiks pumpin tai kahvakuulan muodossa, koska just se tasapaino lihasten ja aerobisen välillä on musta tärkee juttu. monipuolisuus kunniaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on todellakin hyvä aina muistaa, että vaikka tykkää tosi paljon aerobisesta tai lihaskunnon treenaamisesta niin sitten kuitenkin välillä tekee sitä jompaa kumpaa kans :) Monipuolisuus on ehdottomasti munki mielestä tärkeetä!

      Poista
  9. Aerobinen kunto on todella jees! Huomaan sen kun kävelen koulun portaat :,D! Mutta oon myös huomannu, että sen lisäks, että se ois tehokasta kropalle, niin mulle ainakin sen pitäis olla mielekästä. Ei miulle kelpaa juosta juoksumatolla 45min jos on mahis juosta se ulkona. Kaikki muutkin tällaset paikoillaan olevat välineet kuuluu siihen :P.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin sen huomaa kyllä rappusia kävellessä :D Tuo on kyllä niin totta että sen kuuluu olla mielekästä! Sen takia juoksen ympäri vuoden ulkona, koska en osais kuvitellakkaan juoksevani koko talvea juoksumatolla :DD Itseasiassa en oo tehnyt vielä kertaakaan juoksutreeniä juoksumatolla :D Mä en kyllä muutenkaan osais ajatella et meenpä nyt tekemään aerobista treeniä ja menisin sit johonkin tollaseen lämmittelylaitteeseen, toki se joillekin sopii mut itse haluan liikkua eteenpäin :)

      Poista
    2. Ja miuta ainakin motivoi se matkan kulkeminen tai se, että niinkun tietää missä se loppu häämöttää. Ei soutulaitteella tule samanlaista fiilistä vaikka yritin kovasti kuvitella :P.

      Poista
    3. Ja se että voi nauttia maisemista sen sijaan, että tuijottaa vaan sitä samaa seinää :D

      Poista
  10. Vaikka mulla onkin tapana jättää ne aerobiset aika vähälle, niin kyllä mä silti pidän aerobista kuntoa tosi tärkeänä. Se kun vaikuttaa niin moneen asiaan ihan arjessakin: jaksaa kävellä työmatkat, ei hengästy portaissa (jos joskus jättäis käyttämättä hissiä :'D).. Jossain vaiheessa pidin aerobista pakkopullana, mut se johtu siitä, etten ollut löytänyt sellasta kivaa lajia. Yksin käveleminen on tylsää, kuntopyörän polkeminen samoin.. juoksu taas olisi mukavaa, jos osaisi ottaa vähän kevyemmin, eikä aina paahtaisi menemään täysillä. Jos ja kun sitä aerobista teen, niin teen sitä siksi, että haluan tehdä. Mua ei sais aamuaerobiselle tyhjällä mahalla vaan siks, että se muka vaikuttaa painonpudotukseen :D

    Mutta siis, piti kommentoida oikeastaan vain sitä, että ihan älyttömän hyvä postaus! Mielenkiintonen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onki just se, että kun se aerobinen kunto on konkreettisempi tosielämässä yleensä verrattuna isompiin lihaksiin!
      Monilla saattaakin just olla siinä aerobisessa se, että ei oo vaan löytänyt sitä omaa lajia :) Mennään joskus yhdessä löllöttely lenkille ;) Ne mä osaan ainaki .D

      Kiitos <3

      Poista

Kiitos kommentistasi :)