perjantai 29. marraskuuta 2013

Liukkaat kelit

Kiitos teille kaikille edelliseen postaukseen kommentoinneille :) Blogissa on parasta juurikin vuorovaikutus lukijoiden kanssa! Oli myös kiva huomata, että aerobinen liikunta ei ole jäänyt kuntosalihypetyksen varjoon ja muutkin salilla kävijät arvostavat aerobista kuntoa tosi paljon!

Mutta sitten takaisin aiheeseen :) Eilen mun oli tarkoitus mennä salille treenaamaan jalkoja ja käsiä. Olin laittanut herätyksen aikasin, jotta ehtisin aamulla tekemään salitreenin. Herätyksen soidessa huomasin kuitenkin, että etureisiä kivisti vielä sen verran, että jalkatreeniä ei kannattaisi mennä tekemään. Vähän epäilinkin, että niin tässä kävisi :P No sitten vaan takaisin nukkumaan ja päätin vaihtaa salipäivän juoksupäiväksi.


Sillon kun mun luomi leikattiin, niin olin ajatellut käyväni samana päivänä 15 kilsan lenkillä. Oli vihdoinkin tarkotus päästä pitkälle lenkille puolimaratonin jälkeen. No sittenhän tulikin se liikuntakielto ja se siitä... Vaikka eihän se juoksukunto romahda siinä 9 päivässä niin jotenkin en uskalla lähteä siitä vaan tekemään pitkää lenkkiä vaan pitää aina aloittaa ns. alusta :D Eli lyhyemmästä lenkistä ja joka lenkillä sitten pidennän matkaa! Siis tää on mun mielestä ihan hassu tapa mulla, mut jotenkin se johtuu kans siitä et jotenki en osaa uskoa et tauon jälkeen jaksaisin juosta niin pitkää lenkkiä tai sit pelkään et jalat ei kestä sellasta yhtäkkistä pitkää lenkkiä.


Joensuuhun on vihdoin saapunut talvi! Ja sitä myötä myös liukkaat kelit. Päivällä polkiessani yliopistolle katselin vähän maata, että aika liukkaalta näyttää, juostessa pitää varmaan sipsutella. Toisaalta mun mielestä pyörällä on vaikeempaa liikkua liukkaalla kelillä kun juostessa, sillä pyörän renkaat pomppii kaiken maailman urissa. Onnistuin kotimatkalla jopa kaatumaan, kun näytin kädellä kääntyväni ja pyörä päätti sitten lähteä alta :P Olin autotiellä ja onneksi ei tullut autoa takaa.... Harmillisen moni autoilija mun mielestä täällä Joensuussa ei ota huomioon pyöräiljöitä... Ei pidetä autotiellä tarpeeksi pitkää välimatkaa tai sitten suhataan kovaa ohi... Mikä on aika hassua, kun Joensuu on tosi pyöräilevä kaupunki!


Lähdin silti illalla reippain mielin juoksemaan! Eilen oli muuten juurikin sellainen fiilis, että haluan juosta yksin. Seurana olisi vain musiikki ja tie :) Vaikka on ihan kivaa juosta jonkun kanssa, niin välillä tarvitsee näitä omia lenkkejäkin ja sitä omaa aikaa.
Kyllähän sitä alkuun tuntui vähän liukkaalta, ei sillain että olisi pitänyt sipsuttaa vaan juostessa tuntui että kyllä ne jalat vähän lipsuu, mutta ei pahasti kuitenkaan. Mulla ei oo mitään nastalenkkareita, koska viime talvi sujui ihan hyvin mun tavallisilla juoksukengillä. Kerran kaaduin, mutta sen siitä saa kun päättää juosta peilikirkkaan jään päältä :P Noi mun Asicset on talvella ja muutenkin ihan jees. Eivät mene ihan heti läpimäräksi lumesta ja tosi usein jalat on ihan kuivat koko lenkin ajan :)

Alkuun juoksu tuntui vähän takkuselle. Jotenkin ei lähtenyt niin helposti ja sulavasti menemään kuin yleensä. Toisaalta tääkin on tuttua ja sitä tietää, että lenkin edetessä meno vaan helpottuu ja niinhän se helpottui :) Enkä ollut muuten ainoa liukkailla keleillä juoksemaan uskaltautunut! Vaikka kuinka monta juoksijaa tuli vastaan :) Tarkotuksena oli juosta 8 kilsaa, mutta tuli juostua vähän yli 9 kilsaa, kun tiesin että toi mun 8 lenkki ei oo ihan 8 kilsaa niin pidensin sitä sitten :) Ja ihan sellasta perus löllöttely vauhtia, ku oon juossut 10 lenkinkin siihen aikaan mitä eilen tuon juoksin, mut se olikin sit sellasta sykkimistä. Hitaammat lenkit on tosiaan enemmän mun juttu, vaikka välillä on toki hyvä ottaa vähän vauhtiakin matkaan :)

Mä muuten tykkään jostain syystä käydä enemmän illalla lenkillä. En tiiä mikä siinä on? Ehkä siinä on vaan jotain tiettyä fiilistä! Tosin kesällä Imatralla juostessa juoksin mielummin päivällä, kun pelkäsin karhuja :D


Mites te? Aloitatteko juoksun pienen tauon jälkeen rauhallisesti vai jatkatteko siitä mihin ennen taukoa jäitte? Onko teillä talvea varten nastalenkkarit vai menettekö ihan tavallisilla juoksukengillä?

4 kommenttia:

  1. Miä pääsin liukastumisen pelosta yli vasta viime talvena :D. Sitä ennen pelkäsin, että liukastun ja lyön pääni ja kukaan ei löydä miuta (keskeltä Kuopioo) ja kuolen kylmyyteen, mutta paremmin olen lenkkareilla pystyssä pysynyt kuin muilla talvikengillä :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä siitä pelosta pääsee, kun miettii kans reitit sillain järkevästi :D Itse juoksupäivinä saatan tarkkailla vähän samalla maata, et jos on ihan peilijäätä (kun siis yleensä tulee joka päivä pyöräiltyä) niin en sitten mene sitä reittiä juoksemaan!

      Poista
  2. Hih, mä en voi vieläkään käsittää sitä, miten uskaltauduit juoksulenkille noilla keleillä. Tai no, ite uskaltaisin ehkä nyt mennä, kun on pakkaslunta maassa ;) Mä tilasin itelleni sportsdirectiltä gore-maastolenkkarit, joten niiden kanssa pitää lähteä testaamaan omaa juoksukuntoa vielä tän vuoden puolella. Niiden luulis pitävän vähän normilenkkareita paremmin :)

    Mä oon muuten ihan samanlainen noiden lenkkien pituuden suhteen. Aina pitää alottaa lyhyellä, jos on taukoa takana. Vaikka ois vaan pari viikkoa, niin silti. Hassua :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juoksin koko viime talvenkin ja ainoat syyt jolloin en mennyt lenkille oli liian kovat pakkaset tai penikat :P Kerran ainoastaan kaaduin ja se tais olla lokakuussa :D
      Enemmän ihmettelen et miten tuolla uskallan pyöräillä :'D No varmasti niissä on paremmin pitoa kuin normilenkkareissa!

      No se on niin hassua jotenkin :D Jotenki tulee ajateltua et ois jotenki paha jos alottais siitä mihin jäi :D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)