tiistai 21. tammikuuta 2014

Kevyen viikon startti


Eilen starttasi salitreenien osalta kevyt viikko. Itse en siis aiemmin ole pitänyt mitään virallista kevyttä viikkoa.  Jos tarkoitus on ollut tehdä salilla kevyesti niin oon sit mielummin vaan jättänyt menemättä, koska ajatus kevyestä salitreenistä on kuulostanut turhauttavalta. Puolimaratonin jälkeen kyllä tein kevyemmillä painoilla ja silloin kyllä huomasi ettei oi sees voinut niillä normaaleilla painoilla tehdä, kun kroppa oli vielä väsynyt puolimaratonin jäljiltä. Nyt kuitenkin, kun ohjelmassa lukee kevyt viikko, niin totta kai mä sitä sitten noudatan :)




Moni on puhunut siitä, että kevyt viikko on psyykkisesti tosi raskasta, kun se kevyiden painojen heilutteleminen tuntuu turhalta ja kanssatreenaajille tekee mieli huutaa : ”Oon kevyellä viikolla, en normaalisti tee näillä painoilla.” Toki nuo ajatukset mielessä vähän jännitti, että mitäköhän treenistä tulee… Bunkkerivalmennuksen kevyellä viikolla ei tarvitse onneksi keventää niistä normaaleista painoista, vaan toistomääristä tehdään puolet ja ne puolitetaan siis ensimmäisen viikon treenimääristä. Tietenkään kevyellä 
viikolla ei pyritä lisäämään painoja ;)

Tässä esimerkki eilisestä treenistä:

-Penkki 3x5
-Vinopenkki smith 3x4

Supersarja 1
 -Ristitalja eteen 3x6
-Etunojapunnerrus 3x6

Supersarja 2
-Pystysoutu kp 3x4
-Viparit sivuille kp 3x8

-Vipunostot eteen kp 3x5
-Vipunostot taakse 3x5
-Vipunostot vinopenkissä kyljellään kp 2x8



Penkin kanssa oli vähän säätämistä, kun ei tehdä sitä  Freyan kanssa ohjelman mukaan käsipainoilla vaan tehdään 5x5 perus penkillä, mutta päätettiin sitten nyt tehdä sitten ohjelman mukaisten toistomäärien kanssa eli 3x10 ja siitä puolet. 35 Kilolla nousi kevyesti 5 toistoa vikassa sarjassa, kun sarjoja oli niin vähän :D Ja siis en lähtenyt testailemaan 35:lla vaan ku normaalistikin vikassa sarjassa yritän vääntää vitosta sillä. 

Yllätyksekseni mua ei ottanut yhtään päähään kevyesti tekeminen. Toki tuntui hassulta jättää sarjoja puoleen väliin :D Vinopenkissä se jotenkin konkretisoitui tosi paljon, ku oli sellanen olo, et jos vielä jatkaisin tästä niin saisin kunnolla väsytettyä rintalihaksen. 




Maksimisarjojen kanssa päätin tehdä niin, että teen kaikissa sarjoissa puolet siitä, mitä on maksimissaan silloin ekalla viikolla mennyt. Kyllä 6 punnerrusta kuulostaa säälittävältä, mutta kun tekee sen supersarjana taljan kanssa niin ei se olekaan enää niin helppoa ;) 

Selvisin treenistä tunnissa, mikä oli mun mielestä hieman hämmentävää ja mietin, että jäikö jotain tekemättä :’) Mutta heiaheiasta huomasin, että Freyalla oli mennyt ihan sama aika ;) En oikein jaksanut alkaa pitämään mitään pitempiä sarja taukoja, kun oli niin kevyttä.



Mutta siis, minä tykkäsin :)  Ei rassannut hermoja, ei tuntunut että pitäisi muille alkaa selittelemään kevyestä viikosta. Kuka nyt toisten toistomääriä laskee tai jos tekee kevyemmillä painoilla niin kuka sitten niitä ihmettelee? Ja mä tykkään vaihtelusta treeneissä, niin on tuokin kivaa vaihtelua, että onkin vähän kevyempää ja salilla ei mee niin kauan aikaa kuin normaalisti :) Ja kyllä siltä tuntu, että kroppa alkoikin sitä kevyempää viikkoa kaipailemaankin!

Miten te toteutatte kevyempiä viikkoja? Otatteko totaalilepoa vai liikutteko kevyemmin? Mites salin puolella? Kevennättekö painoja vai vähennättekö toistomääriä?

10 kommenttia:

  1. Sullahan on kevyt treeni mennyt mallikkaasti :) Minäkin alan ehkä pikku hiljaa oppia, kun noudatan vaan säntillisesti ohjelmaa ;) ..mut voisin kyllä kuvitella, että sarjojen jättäminen ns. puoliväliin ois helpompaa, kuin painojen tiputtaminen puoleen. Ainakin musta se painojen vähentäminen on tuntunut ihan hölmöltä :D Mutta siis, ehkä minäkin alan hiljalleen kallistua sen kevyen viikon puoleen, eikä sitä "kevyttä viikkoa" tule enää vietettyä totaalilepona tai pelkkää aerobista tehden :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tänään kyllä tuntui hölmölle, kun treeneihin meni 45 minuuttia ja vatsojen tekeminen ei tuntunut millekkään :') Mutta hölmö olo tuli onneksi vasta treenin jälkeen :D

      Kyllä mä uskon et toi on ns. helpompaa, että tekee puolet toistoista ku joutuu tiputtaa painoja.
      Kuulemma se kevyen viikon tekeminen ihan siellä salin puolella on hermotuksien kannalta hyvä :)

      Poista
  2. mä taas yritän ylipäätään saada itseni asennoitumaan siihen, että ehkä ne kevyet treenit siellä salilla olisi hyvä tehdä, ettei kroppa vallan unohda mitä joskus on tehty :D meinaan totaalilepo, kun salilla ei sitten käynyt ollenkaan, vei kyllä treenejä askelia taaksepäin. Nyt on taas päästy vauhtiin, mutta viikon se kesti, ja luulen että tilanne olisi eri jos olisin käynyt tekemässä edes kevyesti salitreeniä. Hermotus unohtuu tai jotain. En tiedä :D Pienet painot sinänsä on sivuseikka, ei ne nyt mitkään isot muutenkaan ole joten big deal!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän tollanen totaalilepo voi kehittymisen kannalta olla ns. huonompi kevyenä treeninä verrattuna kevyeen treeniin salilla hermotuksien kannalta :P

      Mutta eipä ainakaan noi sun painot mitään pikkusia mun silmissä oo ;)

      Poista
  3. Vaikka kevyemmät treeniviikot saattaa tuntua turhauttavilta, niin parempi ne kai on tehdä kuin sitten kärsiä ylikunnosta tai jotain, jos ei osaa ottaa rauhallisemmin välillä. :D Tsemppiä, kohta pääset taas heiluttelemaan isompia painoja! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta, että parempi on pitää kevyempi viikko kuin, että kropasta menee jokin rikki liian rasituksen vuoksi! Kiitos :)

      Poista
  4. Miulla alko just kevyt viikko ja ite toteutan sen silleen et suunnilleen puolitan reenimäärän, mikä tarkoittaa et reenitunteja kertyy miulle ehkä joku 5-12, viikosta riippuen :) "normaalilla" viikolla reenaan joskus kahesti päivässä nii kevyellä viikolla yks reeni päivässä ja ehkä pari lepopäivää viikon aikana. jostakin saatan luopua kevyellä viikolla ja osa pysyy mukana koko ajan, esim. just sali on miulla vaan oheisharjoittelua mutta salibandyn lajireenit kahesti viikkoon pysyy mukana kevyelläkin viikolla

    mutta siis pointtina varmaan oli se, että en vähennä tehoja tms. mutta reenimäärät pienenee kevyen viikon aikana :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuokin on varmasti tosi hyvä tapa pitää kevyttä viikkoa, että vähentää niitä liikuntamääriä :) Sekin antaa kropalle lepoa!

      Poista
  5. Kun miulla on kevyt viikko niin miä vaan höntsäilen :D. Tarkotan, että teen vähän sitä sun tätä. Yleensä ei kevyen viikon kanssa ole mitään suunniteltua, niin teen vaan joko samat liikkeet pienemmillä painoilla ja lyhyillä toistoilla tai sitten kokeilen jotain uutta tai jotain mitä en ole tehnyt vähään aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kuulostaa kivalta vaihtelulta :) Ei tarvitse aina sitten sitä samaa ohjelmaa noudattaa ;) Mä just tein niin ku viimeksi piti olla kevyt viikko, että tein sellasia liikkeitä mitkä mua itseä huvitti tehdä :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)