keskiviikko 1. tammikuuta 2014

Liikuntavuosi 2013



Ihanaa vuotta 2014 kaikille lukijoilleni :) <3

 Mennyt vuosi 2013 jää itselleni mieleen positiivisena, vaikka kaikki tunneskaalojen kirjot edellisenä vuonna tuli koettua, mutta se kuuluu elämään ja itse olen niin äkkipikainen ihminen, että tunnetilat muuttuvat nanosekunneissa :’D Erityisen kiitollinen olen uusista ystävistäni, oman alan kesätöistä ja rakkauden kesästä 2013. Vaikka kaukosuhde on aina raastavaa, niin oli ihanaa, kun viikonloppuisin osasi elää hetkessä toisen kanssa :)
 
Pidemmittä puheitta nyt on kuitenkin aika vuoden 2013 liikuntakatsauksen pariin. Ensiksi huomautan, että  yhtenä syynä liikuntamäärien nousussa verrattuna vuoteen 2012 on se, että nyt mulla oli kokonainen liikuntavuosi heiaheiassa, kun vuonna 2012 mulla oli vain puolikas vuosi. 




Vuonna 2012 treenejä ja tunteja mulla kertyi 134 ja tänä vuonna treenejä oli tuplasti enemmän, mutta periaatteessa treenimääriltään vuodet 2012 ja 2013 saattaisivat näyttää samoilta. Vuoden 2013 tuntimäärän suuruus johtuu yksinkertaisesti siitä, että mun salitreenit kestää yleensä yli tunnin ja oon myös tehnyt yli tunnin pituisia juoksulenkkejä. 

Muita muutoksia viime vuonna oli se, että aloitin salilla kolmijakoisen salitreenin ja vähensin jumpassa käyntiä. Aikaisemmin olin ollut enemmän jumppapainotteinen liikkuja, mutta salimaailma imaisi mut mukanaan. Lisäksi penikkaongelmat rajoittivat pahasti jumpissa käymistä ja ennen kesää mun jumpat olivat RPM-spinning ja Bodybalance. Kesällä aloitin myös juoksemaan enemmän ja juoksusta alkoi tulla myös tavoitteellisempaa. Tai no siitä tuli tavoitteellista jo siinä vaiheessa, kun ilmoittauduin extreme runiin, eli tavoitteena oli jaksaa juosta se 9 kilometriä. Extreme runin jälkeen alkoivat puolimaraton haaveet, jota varten kesällä sitten treenasin. Syksyllä päätin aloittaa kuntosalitreenit yhtä tavoitteellisesti kuin kesällä eli jumpat jäivät edelleen paitsioon ja juoksua päätin myös jatkaa 2 kertaa viikossa tahtia. Nyt olen kyllä ottanut sellasen asenteen, että jos toisena juoksupäivänä menee joku kiva jumppa niin voin käydä juoksun sijaan jumpassa :)

 




Top5 ei muuttunut kahden ensimmäisen lajin kohdalla muuten kuin määrien suhteen. Salilla tuli käytyä 104 kertaa enemmän kuin vuonna 2012 ja juostua tuli puolet enemmän, juostuja kilometrejä oli kuitenkin 288 kilometriä enemmän eli lenkkien pituudet ovat kasvaneet mukavasti :) Lajeista bodybalance ja rpm tulivat uutuuksina top5-listalle. Bodypump olisi kyllä voinut pudota kokonaan pois, koska taisin käydä pumpissa viimeksi maaliskuussa tai huhtikuussa :D Tuskin tulee pääsemään tänä vuonna listalle, koska hyvä kun edes uskallan enää mennä pumppitunnille!




 Yllätyksekseni kaikista liikunnallisin kuukauteni oli maaliskuu. Itse olisin veikannut jotain kesän kuukausista, mutta toki kesällä rajoitti se, että jouduin työpaikan salin kuukauden kiinniolon takia tekemään ykijakoista treeniä 2 kertaa viikossa. Maaliskuussa mitä todennäköisimmin ravasin salilla ja jumpissa eniten :D Aika tasaista menoa on ollut maaliskuun jälkeen, toki elokuussa ja joulukuussa on tullut liikuttua selvästi vähemmän kuin muina kuukausina. Sairauspäiviä on kertynyt nolla, koska en ole yksinkertaisesti ollut kertaakaan kipeä :) Luomileikkauksen pakkolepoa en ole laskenut sairauspäiväksi, koska olin terve.

Tämän vuoden tavoitteina mulla on panostaa salitreeneihin toden teolla, juosta pidempiä matkoja ja käydä nauttimassa jumppatunneista silloin kun siltä tuntuu. Kehonhuoltoon pitäisi panostaa ja toivon, että osaan kuunnella itseäni paljon paremmin. Eli jos jokin paikka kipuilee niin sitten oikeasti levätään :) Tärkeintä mulla on tehdä monipuolisia hyvän fiiliksen treenejä ! Toki joskus treenit saattaa mennä pyllyn alle, mutta sellasta se elämä on ;)

Miten teillä sujui liikuntavuosi 2013? Oliko jotain muutoksia verrattuna edelliseen vuoteen? Kiinnostaisiko teitä jos tekisin postauksen muuten vuodesta 2013? Eli kertailisin vuoden 2013 tapahtumia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi :)