sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Pakkasten hellitettyä

Ensi viikolla kyllä taas pakkanen paukkuu, mutta kiva on nauttia nyt hieman leudommasta säästä :) En ole juossut kovien pakkasten takia nyt viikkoon tai no viimeisestä lenkistä taitaa tähän päivään asti olla jo parisen viikkoa. Mun pakkasraja on se -15 ja jos sen yli pakkanen menee, niin en sitten mene juoksemaan. Vaikka vaatteilla aivan varmasti saisi olonsa tarpeeksi lämpimäksi, niin en halua keuhkoja rasittaa liikaa kovilla pakkasilla juoksemalla. Jokaisella on toki omat mielipiteensä tästä aiheesta ja omat pakkasrajansa enkä lähde ketään niistä arvostelemaan. Juoksumatolla voisin toki käydä juoksemassa mutta mua ärsyttää koko ajatus niin mielummin en sitten juokse ollenkaan.


Tänään kuitenkin pakkasta oli maksimissaan jotain -8 eli aivan loistava juoksusää! Pukeutumista vähän mietin, koska yleensä mulla on tapana pukea aivan liikaa päälle talvella juostessa. Tälle päivälle riittivät tykit, talvijuoksuhousut, lämpöpaita, juoksutakki, kaulaliina, pipo ja hanskat. Toki mulla oli myös juoksukengät ja laitoin vielä vähän lämpimämmät sukat jalkaan. Pukeutuminen onnistui aivan nappiin, sillä mulla ei ollut liian hiki eikä liian kylmä juostessa :)

Kyllä se juokseminen tuntui taas vaan niin ihanalta <3 Nyt kun luntakin on, niin ei ole masentavan pimeää ja pitokin on hyvä noilla mun juoksukengillä. Ainakaan vielä en ole kokenut nastalenkkareiden tarvetta, mutta sen näkee sitten, kun sulat kelit alkaa, että onko liian jäistä.  Juoksin tänään sen mun perus noin. 8 kilometrin lenkin, joka on siis 7,8 kilsaa pitkä. En siis päättänyt aloittaa juoksumatkoja aivan alusta asti eli siitä 5 lenkistä ;) Mulle tuo noin 8 lenkki on juuri sellanen sopiva, kun haluaa käydä juoksemassa ilman sen kummempia suunnitelmia.  Lenkki sujui hyvin, ei tuntunut yhtään takkuselta meno eikä tuntunut ollenkaan siltä, että taukoa juoksusta olisi ollut :)
 
Minä juoksen ainoastaan siskon ja lintujen perässä....
Nyt kun tuonne Tukholmaan on ilmoittauduttu, niin juoksussakin tuntuu olevan enemmän ns. järkeä. Kyllähän mä silti juoksisin vaikka en missään tapahtumassa kävisikään, mutta jotenkin juostessa on ihanaa ajatella, kun pääsee taas tuntemaan sen juoksutapahtumien kutkuttavan fiiliksen ja jännityksen :) Eikä se siis tarkoita, että en juokse omaksi ilokseni vaan mun iloa on juurikin se, että voin päästä juoksutapahtumaan nauttimaan mun treenin tuloksesta. Toisaalta mun juoksulenkkien tavoitteena ei ole muu kuin selvitä hyvällä fiiliksellä noissa tapahtumissa maaliin. Eli periaatteessa ylläpitotreeniä. Toki vetotreenejä tulee aina välillä tehtyä, mutta senkin päätavoitteena on mielenkiinnon ylläpitäminen, ettei aina ole sitä tasaista tamppaamista.

Toki jotkut saattaa miettiä, että miten se lihastenkasvatus ja juoksuharrastus? Miten ne sopii yhteen? Itse kun tosiaan juoksen pisimmillään noita puolimaratoneja, niin niihin nyt ei tarvitse aivan julmetusti treenata. En nyt ala vähättelemään mun harjoittelua tuonne Vantaalle, kyllähän sitä tuli juostua ennen sitä! Mutta siis suurimman osan ajasta juoksin kerran viikossa ja sitten toukokuun loppupuolesta elokuun loppuun asti juoksin 2 kertaa viikossa. Maksimissaan juoksin 12 kilsan lenkkejä ja sitten testasin 15 kilsan lenkin ennen Vantaata eli salitreeni oli edelleen se ykkösharrastus vaikka puolimaratoni oli tavoitteena. Lihastenkasvatuksen kannalta toisaalta ei aerobinentreeni ole mitenkään ihanteellisinta, mutta toisaalta mulle se on vähän niinku who cares? Itse kun olen tavallinen kuntoilija, niin en jaksa mitenkään super optimaalisesti alkaa kalibroida mitään lihastenkasvatusta. Lisäksi nautin aerobisesta treenaamisesta ja hyvä aerobinen kunto on mulle todella tärkeetä. En kuitenkaan tee kuin 2 kertaa viikossa aerobista treeniä niin ei se nyt mikään maailmanloppukaan lihasten kasvulle ole ollut. Hiljaa hyvää tulee, pätee mun kohdalla. Lisäksi mun mielestä Heidi on hyvä esimerkki siitä, että kyllä lihasten kasvatuksen ohella voi harrastaa aerobista liikuntaa.

Kaurapeukku!
Eilen löysin muuten vihdoin ja viimein maustamatonta kaurajugurttia ruokakaupasta! Tossa meidän lähikaupassa on ainoastaan maustettua ja oon sitten päätynyt maustamattomaan soijajugurttiin. Alkaa kyllä jatkuva soijan mättäminen jo tulla korvista ulos ja ei mahakaan tykkää niistä päivistä jolloin soijaa on aamiaisella, lounaalla, päivällisellä ja iltapalalla. Kun pääruokinakin välillä tulee syötyä soijaa, ja kun tulee soijajugurttia syötyä rahkan korvikkeena, niin soijan määrä niinä päivinä on aivan järkyttävä. Huomenna alkaa onneksi vika viikko tätä vegaaniutta ja sitten palaan normaaliin pescovegetarismiin. Se alkaa aina vähän tässä loppupuolella jo tuntumaan siltä, että olisipa jo ohi, kun miettii että kohta pääsee syömään rahkaa, kanamunia ja juustoa! Ei sillä, ihan kivoja kokeiluja nää on ja uutiskirjeiden ansiosta oon saannut kivoja uusia kasvisruokareseptejä ja oon taas oppinut kuinka maailman voi pelastaa yksi ruokaostos kerrallaan ;)

Hauskaa seuraavan viikon alkua ja koitetaan nyt pärjätä taas pakkasten paukkuessa, jopa te eteläsuomalaisetkin ;)

8 kommenttia:

  1. Heh, me eteläsuomalaiset kermaperseet saadaan kyl olla ens viikkokin ennusteiden mukaan pikkupakkasissa, vajaa kymmentä luvattu melkein koko viikoksi xD

    Hyvä että harrastat juoksua niinkuin itse tahdot.. ei ketään pakota ulos kovilla pakkasilla tai juoksumatolle, jos ei siitä piittaa.. onneksi! Mä oon huomannut sen, että ulkona voi käydä hölkkäilemässä isommallakin pakkasella (ei kumminkaan missään superisossa), kunhan vaan tiputtaa vauhtia ettei edes kunnolla hengästy! Silloin se on keuhkoille ystävällisempää!

    Ja ojj, toi Tukholman puolikas on kyl taatusti hieno! Tukholmassa on ainakin maratonilla kova kannustus ja meininki, uskon et myös tuolla puolikkaalla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii-i! Vitsit et mua nauratti ku joku iltalööppi kirjotti et nyt Etelä-Suomessa peittoa tiukemmin yöllä päälle, ku tulee "huimat" -25 pakkasta YÖLLÄ! IIK!

      Jep, itse haluan mennä ihan niillä omilla ehdoilla niin se hyvä fiilis juoksun parissa :) Joo, mä vaan mielummin jätän kovemmassa pakkasessa juoksematta ku pyöräilykään ei tunnu kauheen hyvältä vaikka meen hiljaa :P

      Niin mäkin uskon! Petra just kuvaili siinä blogitekstissään et kannustus on huimaa!

      Poista
  2. Kiva olla hyvä esimerkki! ;) Ja sitäkin enemmän meillä tuo toinen puolikas on hyvä esimerkki tästä asiasta. Lihasta löytyy, vaikka juoksee maratoneja ja treenaa juoksuohjelmien mukaan. Ei se ole niin vakavaa, kun erottaa vaan ne treenit selkeästi toisistaan. Yhteen aikaan tuo juoksi ja puntteili samana päivänä (juoksu aamulla, puntti illalla), ja lihasta tarttui silti ja juoksu kulki. Eli tosiaan maratoonarinkaan ei tarvitse näyttää maratoonarilta. ;) Ja silti voi saada huikeita aikoja kisoissa! Sulla se on vielä leppoisampaa, kun et tähtää niihin huikeisiin aikoihin. Saa vaan mennä ja jolkotella niin kuin fiilistä on. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oot hyvä esimerkki siitä ettei tartte olla bodarimörkö, joka hengistyy heti ekoissa rappusissa ;)

      Se jaksotus on juurikin tärkeää tavoitteellisen juoksuharrastuksen ja salitreenin kanssa :) Itse oon joskus juossut ja käynyt salilla samana päivänä, et just aamulla juossut ja illemmalla käynyt salilla! Joo, mulla ei oo tosiaan mitään kovia tavoiteaikoja, koska en koe sitä vaan omaksi :D Tai siis et Vantaalla se alle kahden tunnin aika tuli niin sanotusti vahingossa vaikken siihen erikoisemmin treenannut et mielummin teen oman mielen mukaan ja sit jos tulee hyvä aika niin se on plussaa :)

      Poista
  3. Mie en vois edes kuvitella tekeväni mitään hengästyttävää liikuntaa kovissa pakkasissa. Tuntuu, että jo kävellessä pitää ottaa rauhallisesti, ettei pääse yhtään hengästymään. Ja mie kun oon vähän sellanen, etten osaa "löntystellä", vaan yritän ottaa kävelymatkat aina hyötyliikuntana eli mennä ne mahdollisimman reippaasti :D

    annamuntreenaa.fitfashion.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en minäkään, jos pyöräilen ni meen tooosi hitaasti! Ja se on parempi olla harrastamatta liikuntaa kovilla pakkasilla, jos on sellanen et ei osaa mennä muuten kuin reippaasti :)

      Poista
  4. Mä en vielä ole selvittänyt omaa pakkasrajaani, mutta tein tosi miellyttävän lenkin 14 pakkasasteessa ja kontrastina sille nyt on pari päivää ollut alle 10 astetta mutta viheliäinen tuuli, siis ihan kamala ilma, hampaat vaan kalisee. Palelin sit paljon enemmän tuolla tuulessa lenkkeillessä. Mut juoksumatolle en kyllä haluisi, musta lenkkeily ulkona on ollut tosi ihanaa ajoittaisesta vilpotunnelmasta huolimatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuuliolosuhteet kyllä muuttaa heti kevyemmät pakkasetkin kovempien pakkasten tuntuiseksi!
      Samaa mieltä oon, että juoksumatolle en halua mennä. Mä nautin juostessa kans maisemista ja on ihanaa ku juostessa tekee konkreettisen matkan. Juoksumatolla juostessa se tuntuis ainoastaan suorittamiselta.

      Poista

Kiitos kommentistasi :)