lauantai 25. tammikuuta 2014

Puolikkaita maratoneja


Nyt ainakin mulla alkaa olla tämän vuoden juoksutapahtuma suunnitelmat aika lailla paketissa tai ainakin ne isommat tapahtumat.  Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi juosta kolmessa ”isommassa” ja pitemmän matkan tapahtumassa, jotka ovat:  Helsinki Half Marathon, Tukholman halvmarathon ja Vaarojen Maratonin 15 kilsan osuus.  Näistä ollaan ilmottauduttu tonne Tukholmaan äitin kanssa.  Mutta, miksi ihmeessä Tukholmaan puolimaratonille?  Luin viime keväänä Petran blogista Tukholman puolimaratonin tunnelmasta ja koko tapahtuman kuvailu oli niin hyvä, että innostuin siitä. Äitille sitten tästä hölpötin ja äitikin innostui ja nyt sitten ilmottauduttiin sinne :)

Lähde: www.stockholmhalfmarathon.se/


Oon aina ollut sellainen aika  perus pääkaupunkiseutulainen Ruotsin reissaaja. Eli oon yleensä käynyt Ruotsin risteilyllä ja Ruotsissa ollaan käyty perus vanhakaupunki ja kauppakeskukset. Toki esim. Tanskan matkalla käytiin Tukholmassakin pyörimässä aika paljonkin ja ollaan me kyllä taidettu ihan kunnon reissukin Ruotsiin tehty, mutta olin niin pieni silloin. Uhosin et uskallan mennä Grönälundissa kummitusjunaan ja itkin sen koko kummitusjunan ajan :') Mutta siis, musta tollaisen tapahtuman kautta saisi myös vähän uutta näkökulmaa Tukholmasta. Ja onhan se nyt hienoa käydä juoksutapahtumassa ulkomailla ;)
 

Helsingin half marathonia en ollut edes ajatellutkaan, mutta äiti mulle ilmotteli, että olis kivan oloinen tapahtuma, ilman reitin mittausvirhettä ;) Alkuun mua vähän kauhistutti, että sehän on jo kesäkuussa! Ehdinköhän jo valmistautua siihen? Toisaalta, kun tiedän että jaksan juosta sen puolimaratonin ja 15 kilsan lenkitkin ovat viime aikoina olleet ihan lepposia, niin miksei?  Olin muutekin pohtinut, että osallistuisinko toukokuussa järjestettävään Joensuun puolimaratoniin.  Mullahan ei ole ensimmäisen puolikkaan jäljiltä mitään uutta aikatavoitetta, koska ylitin siellä täysin mun kaikki tavoitteet ja se alle 2 tunnin aika tuli jo ekassa puolimaratonissa niin en halua lähteä väkisin alittamaan 1.56 aikaa. Tuo HHM:n reitti vaikuttaa myös siltä, että maisemista saa nauttia. Vantaalla nyt ei kyllä maisemissa ollut oikein mitään katseltavaa :P

Ajatuksena meillä olisikin, että HHM ois vähän niin kuin harjoitus Tukholmaa varten. Vantaalla mun taktiikka oli juosta ensimmäinen 10 kilometriä mahdollisimman nopeasti (mua varoteltiin et jos ei saa reipasta lähtöä niin lopussa on vaikea kuroa aikaa kiinni), ja juoksinkin ekan kympin 53 minuuttiin.  Loppua kohden aloinkin sitten hyytymään ja ainoastaan maalin lähestyessä sain revittyä ne viimeiset vauhdin rippeet irti :D Helsingissä siis tarkoituksena olisi kokeilla rauhallisempaa lähtöä ja käyttää niitä jäljellä olevia voimia sit myöhempään kirittämiseen.  Ainoa mikä mua tuossa HHM:ssä häiritsee on se, että lähtö on jo 10.30?! Syömisten kanssa saa sit vähän miettiä :P Vantaalla lähtö oli 13.00 ja mun mielestä se oli tosi hyvä! Ehti rauhassa syödä aamupalan ja lounaan ennen lähtöä. Ja mun maha ei temppuillut yhtään Vantaalla ja harmi ku samaa tapahtumapäivän valmistautumista HHM:ssä ei voi suorittaa.

Lähde: http://helsinkihalfmarathon.fi/

 
Ainut ehkä on sitten tuo Vaarojen Maratonin 15 kilsan osuus. Siis se ois sellanen minne haluaisin ehdottomasti päästä, koska se ois varmasti tosi mieletön kokemus! Häpeillen voin todeta, että oon käynyt vaan kerran Kolilla, mutta siellä oli kyllä vaan niin kaunista! Siellä ei tarvitsisi miettiä yhtään aikoja, vaikeammat osuudet voi rauhassa kävellä ja maisemiakin voi pysähtyä ihailemaan. Ainoa mutta tuossa on se, että Tukholman puolikas on 13.9 ja Vaarojen maraton on 4.10. Onhan siinä pari viikkoa väliä, mutta kun en ole taustaltani mikään urheilija niin onko se sitten jo liikaa? Tuo 15 kilsan osuus on kuitenkin rankkuudeltaan puolimaratonin veroinen. Toisaalta siellä ei ole tarkoituksena revitellä reipasta tahtia… 

Oletteko te osallistumassa joihinkin noista juoksutapahtumista? Vai oletteko osallistumassa johonkin muihin tapahtumiin? Mitä mieltä olette, että onko liian rankkaa osallistua Vaarojen maratonin 15 kilsan pätkälle Tukholma puolikkaan jälkeen?

8 kommenttia:

  1. Tekis mieli osallistua, mutta ei oikein pysty reenaamaan intissä :S ja tiedä saako edes vapaaksi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se on kyllä aika hankalaa :S Onneksi juoksutapahtumia tulee taas uudelleen, että intin jälkeen voit sitten alkaa suunnitella niihin osallistumista ja treenata niitä varten :)

      Poista
  2. Vooooiiii, tuli mielikuva Pikku-Piasta kummitusjunassa <3

    Noh, kuten tiedät, en aio osallistua noihin juoksutapahtumiin ainakaan kilpailijana. MUTTA on käynyt ennenkin mielessä, että ois kiva joskus mennä yleisöksi Vaarojen maratonille. Ja sitten jos sie menet sinne juoksemaan, niin pitää harkita ihan tosissaan, josko lähtis kannustusjoukkoihin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä oikein uhosin ennen sinne menoa et oon tosi rohkee ja kaikkee :') Sit mua jälkeen päin nolotti ku siinä kummitusjunassa oli sellanen kohta et jonossa olijat näki sut ja mä paruin siinä koko ajan :')

      No ehdottomasti jos oon Vaarojen maratoniin osallistumassa ni tuut sitten kannustusjoukkoihin!

      Poista
  3. Vautsi, onpas reippaan kuuloisia suunnitelmia tehtynä! :) Varmasti pitää juoksumotivaatiotakin entistä paremmin yllä, kun on nuo tapahtumat kalenterissa.

    Mie nolona, Pohjois-Karjalan kasvattina ja siellä tähän asti asuneena, tunnustan et kuulin ekaa kertaa koko Vaarojen maratonista vasta viime syksynä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kyllä nousi juoksuinto ja motivaatio, kun on ainakin yhteen noista tapahtumista tullut ilmottauduttua :) Tänään lenkilläkin ihan onnessani ajattelin tuota Tukholman puolikasta!

      Hhahha, no kuule en yhtään ihmettele ;) Mäkin kuulin vasta viime kesänä koko tapahtumasta! Eipä sitä ainakaan Joensuussa oo kauheesti mainostettu.

      Poista
  4. Mä jään ainakin mielenkiinnolla odottelemaan tunnelmia siitä, miten näillä menee.:)
    Tukholmasta suosittelisin ottamaan majoitusta vaikka Söderiltä (ellei oo aikataulujen vuoksi järkevämpää ottaa majoitusta keskustasta). Keskustassa on kauppakeskukset ja kaikki mutta Söder on musta paljon söpömpi ja siellä on kiva käppäillä ja katsella kaupunkia, jos on sellaiseen aikaa. Söderiltä pääsee hyvin liikkumaan metrolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :)

      Me taidetaan kuitenkin varmaan ottaa hotelli läheltä keskustaa ettei juurikaan tule aikataulujen kanssa kiirettä :) Kiitos kuitenkin vinkistä ja täytyy pitää tuo mielessä, jos oon menossa muulloin Ruotsiin reissulle :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)