lauantai 8. helmikuuta 2014

No nyt se on jollain dieetillä?!

Aikaisemmin kirjoittelin siitä, että ihan sama selluliitit ja muut nyt on hyvä olla, sitten alkoikin nää dieettiviikot ;) No kyseessä ei ole suinkaan laihduttaminen tai kiristely vaan kyse on Bunkkerivalmennuksen kehittyneen ruokavalion jaksotuksesta. Vaihtoehtoina oli oman kehonpainon tarkkailu ja tai 4-5 viikon syöminen kehittyneen ruokavaliolla ja sitten 2-3 viikkoa dieettaajan ruokavaliolla. Mä olen kyllä seurannut mun painoa, mutta en jaksanut alkaa laskemaan kaloreita (jos paino pysyy samana pari viikkoa niin oli mahdollista alkaa syömään 300 kcl enemmän hiilihydraattilähteistä tai syödä 2-3 viikkoa dieettaajan ruokavaliolla) ja toisaalta en ole myöskään jaksanut alkaa kyttäilemään painoa paniikissa että nouseeko se nyt ollenkaan.

Tästä lähtien siis vain porkkanaa.... ei nyt sentään ;)

Jaksotuksen pointtina on se, että elimistö tottuu vakiokalorimääriin ja esim. dieettijakson (tai enemmän syömisen) jälkeen kroppa ottaa ravintoa vastaan paremmin ja lihastenkasvua saa buustattua paremmin luonnollisesti. Tästä voi lukea enemmän Tuukka Heikkisen suunnittelemista ruokavalioista (klik), joissa ruovaliot ja ohjeet on kerrottuina. En siis itse päästäni keksinyt tätä vaan se on Tuukka Heikkisen käsialaa.



Aamiainen, lounas ja iltapala ei oo kooltaan nyt mitenkään kauheen pieniä verrattuna siihen mitä ennen oon tätä massakautta syönyt, pieniähän ne on verrattuna tuohon kehittyneen ruokavalioon. Välipala ja päivällinen on mun mielestä aika onnettomia :( Välipala varsinkin! Vaan yksi leivän puolikas (lisukkeilla) ja porkkana. Buhuu :'(  Banaani oli paljon täyttävämpää. No kuitenkin, eilen siis tän alotin ja ei se nyt niin kauhean pahalta tuntunut!  Ruokien jälkeen ei kuitenkaan jäänyt nälkä, mutta nälkä tulee hemmetin paljon nopeammin.  Omana ajatuksena on siis tätä kyllä soveltaa ihan omien tuntemuksien mukaan a) koska oon ”kasvissyöjä" b) tää ei ole mulle niin vakavaa touhua kuitenkaan. Tarkotuksena ois noudattaa tätä dieettivaihetta 2 viikkoa, mutta lyhennän sitä, jos tuntuu että se haittaa arkea ja treenejä, toki alkuun voi koittaa vähän lisätä ruokaa.

Tääkö on ilme nyt pari viikkoa?

Painohan mulla on nyt ollut siinä 56 kilon sisällä, grammoissa se pomppii vähän edes takas. Saa nähdä, että pääsiskö jaksotuksen avulla sit jo vähän isommalle luvulle. Toisaalta mulla ei ole tavotteena vetää mitään sikabulkkia, että nyt tässä äkkiä 10 kiloa puoleen vuoteen niin sitten on kuulkaas sitä lihaa! Kun se ei oikein mee niin… Mun mielestä on hassua, kun puhutaan, että jojoileminen on vaarallista, mutta silti fitness- ja bodylajeissa jojoilua harrastetaan :P  Massaa pitää kasvattaa offikaudella hirveästi ja sit kisoihin tiputetaan kauheasti painoa ja sitten taas. Toki eivät onneksi kaikki kilpailijat tällasta noudata, mutta osa kuitenkin. Ja hei en siis oikeasti kisaamisesta mitään tajua! Mutta hassua ku kauheesti puhutaan painon pudottamisesta ja läskisodasta, kyllä se läski on sitä läskiä kisaajalla offikaudella niin kuin tavallisella kuntoilijalla. Ei se oo mitään erilaista läskiä. Enkä tarkota tällä myöskään, että kisaajilla ei sais paino nousta vaan tarkotan sillä, et jos Pirkko Perus punttaajalla on vähän sitä ylimääräistä niin hyi läskiä, mutta kun Kaisa Kilpailija on bulkkaamalla kerännyt läskiä, niin se oooh, mitä tuolta sitten kuoriutuu kisoihin? Okei, oon lukenut liikaa nyt Pakkista ja saanut yliannostuksen kaikista kisajutuista :'D

Mutta siis perus kuntoilijalla ehkä fiksuinta ois antaa asioiden tapahtua pikku hiljaa! Vaikka ei se oo aina helppoa, kun on kärsimätön, mitä itse oon ;)

Korppu päätti ryhtyä fitnesskissaksi.

 Millä tyylillä te pidätte massakautta? Syöttekö vain perus ruokaa vai mittailetteko ruokamääriä? Onko teillä jaksotuksia vai uskotteko, että kyllä se paino nousee ja lihasmassa kasvaa, kun tarpeeksi syö?

10 kommenttia:

  1. kyllä se lihas kasvaa pikkuhiljaa kun syö riittävästi ja treenaa ahkerasti! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä totta :) Mä koitan nyt tällaista hifistelyä ;)

      Poista
  2. no kunhan nyt vaan syön.. paljon :D ei muuta!

    VastaaPoista
  3. Alotan kohta ton bodycampin nettivalmennuksen ja vähän jännittää et kummonen ruokavalio sieltä oikeen tulee :S Tiedän et määrä tulee kasvamaan entisestään. Kuinka mä oikeen pystyn syömään vielä enemmän :D Alipainoa on nyt vähän, ni pakko vaan väkisin lapata kokoajan ruokaa menemään..
    ps. Sulla on aina niin hyviä kirjotuksia ja saan tosi paljon lisää motivaatiota sun blogista! Kiitos siitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se siitä lähtee :)! Mulle oli alkuun tän bunkkerivalmennuksen ruokavalion kanssa takeltelua! Ruokaa oli kauhean paljon ja sit piti syödä niin usein et tuntu etten ehi vuorokaudessa syödä kaikkea :') Nyt tulee jo nälkäkin ja on ihanaa ku saa syödä niin paljon <3 Ja tosiaankin se on tärkeetä syödä enemmän ruokaa, kun painokin on alipainon puollella! Mä en ees tajunnut silloin alipainosena et söin kauheen vähän (koska olin kuitenkin syömistäni ruuista täynnä) ja nyt ku katoin jotain vanhaa ruokakuvaa ni siinä oli tosi vähän ruokaa!

      Voi kiitos :) On tosi ihanaa lukea et mun kirjotuksista saa motivaatiota :)

      Poista
  4. Sie oot kyllä semmonen sinnikäs sissi, varmasti menee dieettikausikin hienosti <3

    oon muuten miettiny just myös tuota jojoilu-hommaa fitnesspiireissä, kun se paino saattaa heitellä paljonkin massa- ja diettikausien välillä.

    Mie taas yritän sitä painoaalaspäin saada, mutta just nyt taas ei oo motivaatiota sitten millään. Voisko olla ikuisella (herkku)bulkilla?? :D :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ainakin nyt alkuun on sujunut hyvin, mut saa nähä et mitä käy ku treenit jatkuu :P

      Joo, mäkin itse pohdin sitä just et ylipainosten jojoilusta kauhistellaan mut fitnesspiireissä se tuntuu olevan normaalisa :P

      Ollaan yhdessä ikuisella herkkubulkilla ;) <3

      Poista

Kiitos kommentistasi :)