torstai 13. helmikuuta 2014

Rennosti räkäposkella


Nyt on selvitty vuoden 2014 Räkäposkella hiihdosta, hieman kunniakkaammin kuin edellisenä vuotena ;) Enkä hiihtänyt muuten edes millimetriäkään! Mitä ihmettä?! Mulla oli Räkis päivänä yhden kurssin ensimmäinen luento neljältä iltapäivällä, joten ladulla pööpöily ei kauheasti innostanut, kun pitäisi jaksaa olla skarppina luennolla. Tänä vuonna päätin siis olla avustajan hommissa ja olinkin yhteensä 4 tuntia merkkaamassa hiihtäjien kierroksia. Sen vuoksi päätin pitää myös ”normaalin” treenipäivän ja dieettiviikkojen mukaisen ruokapäivän.



Tuntuihan se vähän itsensä huijaamiselta laittaa ruokia päivää varten kippoihin ja kuppeihin, kun illalla oli tarkoitus juoda ilojuomaa ja syödä sipsiä :P Toisaalta ajattelin, et miksi sitä heittää koko päivän häränpyllyä, kun on mahdollisuus syödä ja käydä salilla normaalisti päivällä.

Mä olin kahdessa vuorossa merkkaamassa kierroksia. Ensiksi aamulla pari tuntia ja sitten oli parin tunnin tauko ja sitten olin taas merkkaamassa kierroksia pari tuntia. Aikaisempina vuosina oon ollut aina hiihtämässä, mutta mun mielestä oli nyt myös hauskaa olla avustajan roolissa, varsinkin kun olin ystäväni kanssa samoissa vuoroissa. Nyt hiihtäjiin ja niihin erikoisempiinkin asuihin pystyi kiinnittämään paremmin huomiota, kun ei ollut itse hiihtelemässä.  Kavereita pystyi tsemppaamaan ja vaihtamaan kuulumisia kierrosten välissä. Toisaalta kun hiihtäjiä tuli oikein ryysikseen asti ilmoittamaan kierrostansa, niin ei siinä ehtinyt paljon kiinnittää huomiota muuhun kuin siihen, että sai oikeat merkinnät oikeille joukkueille. Toki mä olisin voinut myös hiihtää noitten vuorojen välissä tai ennen niitä, mutta oon Räkiksen kannalta sellanen et sit siellä ladulla ollaan kauan eikä vaan kävästä. Ja nyt vaan ei houkuttanut kokea sitä jalkojen ja sormien jäätymistä, joka seuraa monen tunnin ladulla viettämisestä säästä huolimatta.


"Aaapuuuvva, kohta sieltä tulee taas lauma hiihtäjiä!" Lähde: http://yle.fi/uutiset/kazakstanin_prinsessa_hiihti_rakaposkella_joensuussa/7081342

Ensimmäisestä vuorosta selvittyäni suuntasin syömisen jälkeen salille. Viilingille asti en suinkaan jaksanut enkä olisi ehtinyt raahautua, joten päätin käydä Vesikon salilla. Siellä kun pystyy tekemään selkä-vatsa päivän, puuttellisesta varustuksesta huolimatta. Porukkaa oli salilla aika paljon, joten piti vähän säätää. Alatalja oli varattuna, joten päätin tehdä sitä sitten taljassa lattialla istuen.  Mielestäni siinä sai yhtä hyvin tehtyä ja yhtä hyvän tuntuman kuin oikeassa alataljassa. Toki painoa piti laittaa ”enemmän” kun oikea alatalja on raskaampi.

Vakavaa puuhaa...

Ylätaljaa jouduin parissa sarjassa korvaamaan facebullilla, kun ylätaljakin oli sitten lopulta jatkuvasti varattu. Mä en oo niitä ihmisiä, jotka jää jonottamaan johonkin laitteeseen. Saatan hetken odottaa, että voin kysyä ”Voinko tehdä välissä”-kysymyksen, mutta pitkään en jaksa odottaa. Hyvän tuntuman tuollakin selkään sai. Treeni sujui hyvin, joskin kulmasouduissa olisin kaivannut sitä treenikaverin tsemppiä ja jalkojen nostot oli kamalia, kun pyrin tekemään ne pumppaavalla tyylillä.


Salin jälkeen sitten salamavauhtia ladun varteen ja taas sujui ihan mukavasti oma vuoro. Mulle itse jäi ihan ”sivusta seuraajana” hyvä fiilis tämän vuoden Räkiksestä niin kuin edellisistäkin. Osallistujista välittyi hyvä mieli, oli kivoja asuja ja omaperäisiä hiihtotyylejä. Mielenkiintoista oli myös seurata kahden joukkueen tiukkaa kisaa, että kumpi saa enemmän hiihtokilometrejä. Toki muutkin joukkueet hiihtivät reippaasti kierroksia ;) Ainut miinus oli märkä kierrosten merkkaus paperi ja huonot tussit. Välillä tuli vähän tuskailtua, että onnistuuko se merkkaaminen vai ei :P
 
Spandexin voiton kunniaksi ;)
Vaikka noudatankin ruokavaliota ja treenaan tavoitteellisesti, niin teen sitä mun tyylillä ja sillain, että se tuntuu hyvältä. Räkäposkella on aina sellainen tapahtuma, että sitä näin metsäylioppilaana odottaa joka vuosi suurella innolla ja haluan sitä juhlistaa! Ei olis tullut mieleenkään lipittää limpparia koko iltaa ja ajatella että noudatan mun ruokavaliota. Vaikka ensimmäisenä opiskeluvuonna olin limulinjalla Räkiksessä, ihan siitä syystä, että olin totaalisen poikki yli 30 hiihtokilometrin jäljiltä ja olisin varmasti nukahtanut yhdenkin alkoholiannoksen jälkeen. Kivaa mulla oli silloinkin ja baarissa oli huippu hauskaa!   

Tänä vuonna mietin mun ruokavalion takia jonkin aikaa, et no ostanko etkoille sipsiä vai en, mä kun aina tykkään puputtaa jotain etkoilla. Jossain vaiheessa aattelin etten puputa mitään, mut sit aattelin et mitä helvettiä. Miks en söis sipsejä? Miks pitäis vaan aatella aina sitä, kun se on niin epäterveellistä jajajja… Varsinkin, kun en ole syönyt kuukauteen sipsejä ja mä halusin viettää aikaa mun ystävien kanssa ajattelematta mitään treenausjuttuja ja muita sellasia. Ja ei se ole mua, että mä istun vaan nakertamassa jotain porkkanaa. Vaikka pyrin tekemään terveellisiä valintoja elämässä niin en halua kadottaa samalla itseäni. Ja se herkkuperseys on juurikin mua, enkä ole haluamassakaan siitä eroon. Oli ihan huippu kivaa! Niin etkoillessakin kuin baarissakin. Räkiksen jatkot, kun oli Ilonassa. Ihana tuulahdus täällä PKO:n monopolissa ;)

Ihana Perrokin oli Joensuussa kyläilemässä <3
Ja se herkkumeno jatkui seuraavana päivänä. Kokoonnuttiin tyttöjen kanssa viettämään yhteistä aikaa, kun kauempaa tullut ystävämme oli Räkiksen aikaan Joensuussa. Meidän kokoontumisiin kuuluu yleensä mässäily. Huom, sitä tapahtuu yleensä pari kertaa vuodessa, siis sitä supermässäilyä ;) Aikasemmin olin aatellut et Räkiksessä höllään ja sit seuraavana päivänä ruotuun. Mutta päätin, että ihan sama. Ei kiinnosta, en halua pingottaa, kun ollaan vihdoinkin tällä porukalla yhdessä! Joillekin nää on vaan tekosyitä tai luonteen heikkoutta, mulle nää on sitä, että mä nautin olostani ja ystävieni seurasta sellaisena kuin mä olen. Mä en ole mikään fitnessmimmi, joka syö herkkuinansa vaan superfoodeja, mä ihan hyvällä omatunnolla syön niitä oikeita herkkuja. Oli ihanaa aikaa tyttöjen kesken ja aika kuluu liian nopeasti, kun tänään jouduttiin hyvästelemään tämä kauempaa tullut ystävä. Toivottavasti nähdään taas mahdollisimman pian <3 

  

Tänään oli sitten se ruotuun palaamispäivä. Mikä ei tuottanut itselleni mitään ongelmia. Ehkäpä tuli mässäiltyä omaan makuun tarpeeksi viime päivinä ;) <3 Tätä dieettiviikkoa on kohta enää viikko jäljellä. Eihän se nyt mitenkään parhaiten oo sujunut, kun oli tuo Räkis välissä, mutta muuten on ruokailut sujuneet hyvin. En jaksa ottaa stressiä, koska kroppaprojekti on mitä luultavammin koko elämän mittainen. Tosin tuskin tää ruokavalio on. Sitten kun on tyytyväinen saavuttamaansa, niin onkin se ylläpitovaihe ;)

Ruotupäivä oli myös piiitkästä aikaa juoksupäivä! Viime viikolla en juossut kertaakaan nuhan takia ja oli iiihanaa päästä juoksemaan. Juoksin 10 kilometrin lenkin ihan sillä ajatuksella, että juoksusta vain nauttien. Ei ollut kiirettä eikä myöskään tarvinnut tarkoituksella hidastella. Mä ootin koko päivän tätä lenkkiä ja se oli kyllä juurikin sellainen, mitä mä nyt just kaipasin! Juoksun jälkeen sitten heti saunaan ja oli kyllä niin rento olo, että <3 Jos nyt sais juoksunkin säännölliseksi, kun pakkasten ei pitäisi enää häiritä juoksemista. Toki täällä idässä ne saattaa yhtäkkiä paukkua kovinakin.

Toivottavasti jokaisella osallistujalla oli hyvä fiilis Räkiksessä! Ja jos et ole Joensuun kampuksen opiskelijana koskaan vielä osallistunut tähän huikeaan tapahtumaan niin ensi vuonna vaan hiihtelemään! Tyyli ja pukeutuminen on vapaa ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi :)