sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Rimakauhua

Niinhän tässä on itselle käynyt, että on vaan alkaneet jännittämään ihan kivasti kesän tulevat puolimaratonit! Toki mua jännitti ajatus puolimaratonista ennen mun ekaa puolikasta. Mut nyt jotenkin enemmän mietityttää et treenaanko nyt tarpeeksi tai oikein ajatellen tulevia puolikkaita :P Tuleeko kesäkuu ja HHM liian nopeasti? Enhän mä Vantaalle nyt mitenkään ihmeemmin treenannu. Juoksin 2 kertaa viikossa ja ajattelin, et raskaamman viikon jälkeen seuraava viikko on juoksun kannalta kevyempi.  Toki pohja kuntoa oli tullut kasvatettua sitä ennen pitkään.

Juoksupeukku kivan lenkin jälkeen ;)


Mutta mitä tässä on nyt sitten jännitettävää? Kun tavoitteena ei ole edes mennä sinne puolimaratonille parantamaan mun Vantaan aikaa? Mutta jotenkin tuntuu oudolta ajatukselta, että edes pystyin siihen aikaan ja sillain et se tuntui niin ”helpolta”. Eli maha ei prakaillut ollenkaan ja suurimmilta kivuilta vältyin paitsi loppuvaiheessa pakaroihin koski . Onneksi en ole ihan yksin tässä tätä ihmettelemässä, sillä tänään taas kauhistelin Vantaalla kanssani juosseelle ystävälleni (ei kyllä siis juostu yhdessä) että jotenkin nyt tulevat puolikkaat jännittää enemmän kuin ensimmäinen puolikas. Yhdessä pohdittiin sitä, että miten sitä pystyi siellä vetelemään niitä vauhteja, kun nyt lenkkeillessä sellainen vauhti tuntuis hirveän kovalta.

Totuushan on se, että kilpailutilanteessa kaikki on ihan erilaista. Jos mietin vaikka Midnight runia niin ennen sitä olin nukkunut 2 tunnin yöunet, matkustanut Joensuusta Espooseen (ekaksi ajaen Imatralle, sitten junalla Kouvolaan ja Kouvolasta autolla Espooseen), nukkunut onneksi päikkärit ja syöny jotenkuten. Midnight runin startatessa mulla oli aivan huikea juoksufiilis, väsymys oli tipotiessään :) Ja taas puolimaratonia ajatellessa siinä oli tankkausviikko takana ja jalat olivat levänneet eli olin tehnyt vaan yhden kevyen juoksulenkin ja jalkoja en ollut salilla treenannut sillä viikolla ollenkaan.
 
Lenkin jälkeen oli ihanaa päästä kotiin brunssille.

No lisää mietintää aiheuttaa, että juoksuvauhti tuntuu tippuneen. En mä ennenkään mitenkään huiman kovaa ole juossut, mutta yleensä 10 kilometrin lenkit on menneet helposti alle tuntiin. Ja muutenkin muilla lenkeilläkin tuntuu menevän hitaammin. Tänään oli nyt ihan ymmärrettävää, kun oli eilisestä jumiset pohkeet. Lenkit ei tunnu menevän sen raskaammin, mutta jotenkin mä menen vaan hitaammin.  Toisaalta onhan tässä eroa siten verrattuna entiseen, että ennen kävin jumpassa ja juoksemassa. Jumppien intervalliosuudet varmasti tukivat juoksua… Toisaalta taas Imatralla en käynyt jumpissa, mutta juoksulenkit oli aina täynnä ylä- ja alamäkiä. 

No vaikka tää kuulostaa, että jännitän ja mietin tätä asiaa kauheasti, niin en kyllä niin koko ajan tee. Eniten tää asia mietityttää niinä viikkoina, kun juoksuviikko ei ole ”onnistunut” eli en ole juossut sitä 2 lenkkiä viikossa. Lenkeillä meen edelleen oman fiiliksen mukaan, toki etukäteen mietin et kuinka pitkiä lenkkejä teen ja millasia lenkkejä, mutta muuten meen vaan fiilistellen. Ehkä siinä on syy mun hidastuneisiin vauhteihin, ku pohdiskelen lenkeillä niin paljon syntyjä syviä ;)

Onko teille muille tuttua tällainen rimakauhu?

9 kommenttia:

  1. Musta tuntuu aina tuon juoksun kanssa ihan rimakauhutunteelta, esimerkiksi cooperin juokseminen pelotti ihan järkyttövän paljon :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta, että juoksusuoritukset aina vähän jännittää :D Muakin jännitti syksyllä KylteriRUNin 10 kilsan lenkki :D

      Poista
  2. Musta ainakin tuntuu, että vauhtiin vaikuttaa myös tämä talvi. Lumiset ja liukkaat tiet.. Kuivilla keleillä nopeus nousee? :) Toivotaan meille molemmille tuleviin kisoihin kuitenkin rentoutta ja hyvää mieltä! Tärkeintähän se lie, että voi juosta rennolla mielellä eikä tuijottaa liikaa aikaa.. ? =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllähän nää kelitkin vaikuttaa vauhtiin :) Tulee vaan itse mietittyä, että kyllä viime talvenakin 10 kilsan lenkit meni alle tuntiin, mutta toisaalta niillä keleillä ei ollut näin liukasta! Ja toivotaan ehdottomasti sitä rentoutta ja hyvää mieltä kisoihin, koska mun tavoitteena on noissa juosta hyvällä ja rennolla mielellä ajattelematta liikaa aikoja :) Mielummin juoksen hyvällä mielellä hitaamman ajan kuin huonolla fiiliksellä paremman ajan!

      Poista
  3. Oon samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa, mäkin oon ollut huomaavinani, että talvi (lumi, liukkaus, loska, kura mitänäitänyton) vaikuttaa kyllä juoksunopeuteen ja luotan vahvasti siihen, että kesällä palataan takaisin niihin norminopeuksiin :)

    Ja kyllä mua ainakin jännitti se toinen puolikas paljon enemmän kuin ensimmäinen. Ehkä just siksi, että siinä oli jonkinlainen tavoitekin, ekalla kävin vaan juoksentelemassa :D Mutta se helpotti kyllä heti, kun pääsi vaan liikkeelle! Uskon, että niin käy sullekin! No panic :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on kyllä totta että nuo olosuhteet vaikuttaa automaattisesti juoksuvauhteihin :) Nyt vaan ku on päässyt juoksun kanssa taas "vauhtiin" niin tuntuu hassulle, kun ei menekkään niin reippaasti ku esim. kesällä :D

      Mullahan ei ole tavoiteaikaa kesän puolikkaissa, mutta jännittää juurikin se, että meneekö ne yhtä hyvällä fiiliksellä kuin tuo ensimmäinen! Silloin kaikki sujui niin ongelmitta ja juokseminen tuntui niin hyvältä! Välillä tuntuu vaikeelta ajatella et yhtä onnistunutta juoksua sais aikaiseksi, mutta toisaalta kyllähän tavallisia onnistuneita juoksulenkkejä tulee kerta toisensa jälkeen :) Kiitos, lohduttavaa kuulla että se jännitys helpottaa :)

      Poista
  4. Moikka! Mikset sä oot Fitfashionissa? Sulla on tosi kiva blogi ja huikeita muutoskuvia pari postausta sitten!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koska mulla ei ole tuhansia lukijoita ;) Heh :D No oikeestaan mua ei ole vain pyydetty sinne. Mulla on tällä hetkellä ihan hyvä olla bloggerissa niin en koe tarpeelliseksi, että menisin laittamaan hakemusta, että pääsisin sinne bloggaajaksi :) Toisaalta se on mulle myös ylpeyskysymys, että jos muita on pyydetty niin en mä sinne nyt haluais sillain et itse pyydän pääsyä sinne :)

      Kiva kuulla, että pidät mun blogista :) ja kiitos!

      Poista

Kiitos kommentistasi :)