keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Pääkaupunkiseudun tyttö

Syksyllä mulla tulee täyteen 4 vuotta siitä, kun jätin pääkaupunkiseudun taakseni ja muutin Joensuuhun. Enkä päivääkään ole sitä katunut! Toisaalta taas oon ylpeä mun juurista, vaikka välillä tuntuu, että olisi parempi olla mainitsematta olevansa kehä kolmosen sisäpuolelta kotoisin. ”Ei ne pääkaupunkilaiset osaa mitään, ne kuvittelee itsestään liikoja, ei ne nää nenäänsä pidemmälle”. Voitte vaan arvata kuinka monta kertaa olen saanut kuulla kysymyksen, että miksi olen edes hakenut Joensuuhun opiskelemaan :P Toisaalta en sitä edes yhtään ihmettele. Pääkaupunkiseudun kaveripiirissäni se olen yleensä minä, joka matkustaa täältä Joensuusta Helsinkiin eikä toisinpäin. Ja sinä kesänä jolloin pääsin Joensuuhun opiskelemaan, oli Hesarissa juttu helsinkiläisestä tytöstä, joka pohti ottaakko Joensuussa oleva opiskelupaikka vastaan kun se on niin kaukana vai jäädä välivuodelle.  Itselle ei edes tullut mieleenkään ajatus välivuodelle jäämisestä, kun kiljuin riemusta ja tanssin voiton tanssia Isossa-Omenassa lukiessani äidiltä saamani tekstiviestin: ”Pia, sut on valittu opiskelemaan Itä-Suomen yliopistoon!” Toisaalta olen ollut tosi onnekas täällä Joensuussa siitä, että vaikka todella monella on ennakkoluuloja jopa meitä espoolaisia ;) kohtaan, niin itse en ole koskaan joutunut ennakkoluulojen uhriksi. Vaikka olen ekasta opiskelupäivästä lähtien kertonut olevani Espoosta kotoisin. Toisaalta mun asenne on koko ajan ollut on ihan mahtavaa olla Joensuussa.



No miksi ihmeessä mä edes mietin tällaisia? Mulle vaan heräsi nää ajatukset, kun lähdin tänään Freyan kanssa keskustaan kahville ja shoppailemaan, mitä mä yleensä teen siellä rakkaalla kotiseudulla. Tää oli mun ensimmäinen kerta, kun kävin Joensuussa ystävän kanssa shoppailemassa vaatteita äitiä ja poikaystävää ei lasketa. Saattaahan se kuulostaa hassulta, mutta toisaalta kun melkein mun kaikki ystävät on opiskelijoita niin mieluummin sitä rahansa käyttää esimerkiksi ruokaan. Espoossa tuntuu luonnolliselta kysyä ystävältä, että käydäänkö alennusmyynneillä, kun täällä ollessa ei tule yleensä mieleen että lähdettäisiinköhän yhdessä shoppailemaan. Eikä kyse ole suinkaan kavereista, vaan yksinkertaisesti tottumuksesta. Enhän mä esimerkiksi täällä kulje bussilla, mutta Espoossa suunnilleen mun ainoa kulkuväline on bussi ja silloin se on suorastaan luksusta. Kun ei tarvitse aina polkea hikihatussa paikasta toiseen. 

Mä olen tosi sopeutuvainen ja yllätyksekseni Imatrakaan ei viime kesänä tuntunut mun mielestä liian pieneltä kaupunkilta. Siellähän oli vaikka kuinka paljon nähtävää ja tehtävää! Ja bussiliikennekin toimi loistavasti paitsi juhannuspäivänä jouduin menemään pyörällä juna-asemalle ja piilottamaan pyörän jonkun kerrostalon pihaan. Sen verran kaupunkilainen kuitenkin oon, että maalle en halua muuttaa. Tykkään enemmän, että ihmisiä on ympärillä ja katuvalot on kivoja ;)  Mun mielestä ois tärkeintä antaa vaan kaikkien kukkien kukkia :) Jos joku on kaupunkilainen niin sitten on tai jos joku on totaalinen landepaukku niin olkoot!

 

Tänään päästiinkin maistamaan Freyan kanssa Joensuun uusia tuulahduksia, kun suunnattiin viime viikolla avattuun Super Smoothie kahvilaan. Oon ”kateellisena” lukenut blogeista eri smoothiepaikoista ja kiva kun Joensuuhunkin on saatu nyt se omansa.  Palvelu oli ystävällistä ja hintaluokkakin oli hyvä ja mikä tärkeintä tilaamani smoothie oli täydellistä! Ostin Super Choco nimisen smoothien, jossa oli muistaakseni kookosmaitoa, raakakaakaojauhetta ja chia siemeniä (tai sitten pähkinöitä). Maku oli todella täyteläinen! Olisin voinut hörpätä sen siltä istumalta, mutta päätin mieluummin nautiskella smoothiestani ;)



Päästiinhän sitä shoppailemaankin. Ja mistähän muualta mä löysin täydellisen vaatteen kuin BikBokista. Kyllähän sitä meinasi alkaa taas itselle ominainen käännytys:” no tarviitko tätä oikeesti, säästäisit nyt sitä rahaa”.  Mutta minäpä päätin ostaa kyseisen pitkähihaisen! Oon kuitenkin ton tyylisestä paidasta haaveillut jo ties kuinka kauan. Heh, selvästi mulla on nyt joku harmaavaatekausi meneillään. Mulla käy aina välillä niin et innostun jostain väristä ja sitten sitä väriä onkin vaatekaappi pullollaan… Mutta ei se mitään! Oon ollut aika tyytyväinen, että mun viimeaikoina ostamani vaatteet onkin olleet sellasia, että oon käyttänyt niitä sitten ihan jatkuvasti. 


Oli kyllä kiva hemmottelupäivä hyvässä seurassa! Tää oli just se mitä kaipasin. Tyttöjen hömpöttelyä, heh ;) Jotenkin kevään ja kesän lähestyessä stressiä pukkaa päälle, mutta onneksi voi tehdä tällaisia pieniä arjen irtiottoja.



Kivan päivän päätteeksi juoksuaskelkin oli lenkillä lennokas!  Jotenkin oli tosi vauhdikas olo, vaikkei se nyt juoksuajassa näkynyt, mutta se fiilis ja se olo kun jalat antaa mennä vaan ja keuhkotkaan ei sano vastaan! Tärkeintä tosiaan oli se huippu juoksufiilis, ajoista viis!

Onko teillä paikkakuntakohtaisia ennakkoluuloja vai oletteko joskus itse kohdanneet ennakkoluuloja kotipaikkakuntanne vuoksi?

4 kommenttia:

  1. Pia, söitkö sä smoothien jossa oli kookosta? ;) Mut kiva, kun saitte Joensuuhun kans smoothie-paikan! :) Mä oon ilonen kun Jungle juice bar saavuttaa nyt myös mun turkulaiset ystäväiset!!

    Mä oon saanut kuulla paljon ennakkoluuloja turkulaisuudestani täällä pk-seudulla. Mun kaikki on suurimmaks osaks ollut ihan huumorijuttuja! :) Omat käsitykset pk-seudusta ovat muuttuneet radikaalisti tässä viiden ja puolen vuoden (!) aikana. Aluksi luulin että täällä kaik on ihan toopeja, joille muualla Suomessa ei ole elämää, mut ei se mene niin. Ja täällä on paljon tänne muuttaneita kans. Eri taustat ja puhetavat on vaan rikkaus mun mielestäni :)

    VastaaPoista
  2. No söin ;) Hhahah! Siis pääsin mun kookos kammosta ku söin Mariliin luona raakasuklaata, jossa oli kookosta. Myyjä myös sanoi tuolla smoothiepaikassa, että kookos maistuu tosi miedosti :)
    On kyllä tosi kivaa, että tänne on tullut smoothiepaikka, kun kyllä ne eroaa maultaan verrattuna tavallisten kahviloiden smoothieisiin!

    No joo, en yhtään ihmettele! Pääkaupunkiseudulla kun viljellään aika paljon Turku-vitsejä! Mutta hyvä, että ovat olleet huumorijuttuja :)
    Ja kiva, että sunkin käsitykset on muuttuneet :) Toki pk-seudulla on myös niitä toopeja, mutta suurin osa on ihan kivoja ihmisiä :)

    VastaaPoista
  3. Oi, onneks pääsen minäkin testaamaan ton Super Smoothien lauantaina. Kuulostaa niin herkulta <3

    Ja hei, minä mietinkin sunnuntaina siellä brunssilla, että onko toi pitkähihainen uus. Mut nälissäni sitten unohdin kysyä :D Mutta näytti siis tosi kivalta ja sopi sulle! :)

    Vaikka ite oon maalaistollo pikkukaupungista, niin ei siitä oo Joensuussa mulle kukaan koskaan huomautellut. Ja musta Joensuu tuntuu tosi pieneltä kaupungilta, kun keskusta on niin pieni ja rauhallinen. Just sellanen kiva ja mulle sopiva paikka asua ;) Kyllä aika moni ihmetteli mun valintaani sillon, kun tänne muutin. Mutta nekin ihmettelyt johtui vaan siitä, että muutin niin kauas. Ite kaupungissa ei ollut kenenkään mielestä mitään vikaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ainakin se choco oli herkkua <3 Ja kuulemma se marjaisakin :)

      Hhahah, no ei sitä kyllä nälissään aina muista, että mitä ois pitänyt kysyä tai sanoa ;) Kiitos :)

      Joensuussa on tosiaan se hyvä puoli, kun tää on opiskelijakaupunki niin porukkaa tulee ihan eri puolilta Suomea :) On ihmisiä isoista ja pienistä kaupungeista, etelästä ja pohjosesta. Hyvä ettet oo täällä törmännyt ennakkoluuloihin :)

      Ja mäkin tykkään Joensuun pienuudesta! Kaikki on niin lähellä ja mulla on keskustassa kotoisa olo. Ei oo liikaa ihmisiä!

      Poista

Kiitos kommentistasi :)