maanantai 28. huhtikuuta 2014

Ei mikään kyykkyjen kuningatar

Jalkakyykky, tuo kaikkien kyykkypyllyä havittelevien unelma liike.  Mulle taas se ei ole mikään suosikki liike tai toisaalta en edes kauheasti tykkää sitä tehdä. No miksi? Mun mielestä kykkääminen on  niin teknisesti haastava liike. Ei kuulu niiailla, pitää mennä tarpeeksi alas, polvet ei saa mennä varpaiden yli, älä tee liikaa selällä. En edes aiemmin uskaltanut tehdä kyykkyjä vapaalla tangolla, koska pelkäsin tekeväni väärin.


Viime kesänä aloinkin sitten kyykkäilemään, kun yhteistreeneissä Energyllä kävin kyykkytekniikkaa läpi Mariliin ja Mariliin miehen kanssa. Sen jälkeen se oli ihan jees ja mukavaakin, kun tekniikka ja painot oli kohdillaan. Mutta sitten mulla paloi hermot koko kyykkyyn kun treenattiin kolmistaan Mariliin ja Freyan kanssa. Parin sarjan jälkeen mun tekniikka hajosi ja ylösnoustessa nojasin aina liian etukenoon. Vaikka kuinka yritin keskittyä oikeaan tekniikkaan ja painojakin vähennettiin, niin silti se etukeno sieltä vaan tuli. No oli siinä kyllä aika monta sarjaa alla. Sen jälkeen en ole pahemmin kyykkäillyt, koska oon sitä mieltä ollut, että turha tehdä kun en osaa.
 

Voimajakson yksi päällikkeistä on kuitenkin kyykky ja muitta mukisematta sitä on sitten tehtävä. Maksimi ykkösen arvioin ehkä jopa liian alakanttiin, mutta mieluummin niin kuin että kyykkään koko voimajakson ajan liian isoilla painoilla ihan etukenossa. Viime viikolla kyykkäsinkin pelkällä 20 tangolla ja tuntuihan se hupsulta. Toisaalta taas siihen tekniikkaan pystyi keskittymään sitten ihan kunnolla ja niihin liikkeen positiivisiin ja negatiivisiin vaiheisiin. 

Tänään taas luvassa oli isommilla painoilla kyykkäämistä ja sen verran isoilla, etten ole aiemmin yhtä isoilla painoilla kyykännyt. Sen takia pyysinkin sitten Freyaa vahtaamaan mun tekniikkaa ja tarpeen vaatiessa auttamaan jos en pääse ylös asti. Lämmittelysarjoissa tekniikka pysyi hyvin kasassa ja niin myös kahdessa ekassa työsarjassa. Sitten oli mun enkkapainojen vuoro.  Mistään suuresta painosta ei ole kyse vaan ihan 40 kilosta. Toisille pieni, mulle iso! Kaksi toistoa oli tarkoitus tehdä ja eka toisto jo tuntui tosi raskaalle, mutta se toinenkin toisto onnistui! Eli enkat paukkui! Heh, nyt on sitten penkki ja kyykkymaksimi tasoissa ;) Ollaan Mariliin kanssa välillä naureskeltu et miten penkkipainot voi olla isommat ku kyykkypainot. 


Hassultahan tässä voimajaksossa tuntuu, kun raskaissa työsarjoissa tehdään vaan parin toiston sarjoja.  Itteä toki heti tekis mieli tehdä enemmän, kun on tottunut treenaamaan lihakset loppuun asti! Mutta hyvä tehdä näin välillä. Apuliikkeissä onneksi saa tehdä sentään enemmän sarjoja ja toistoja :)

Nyt siis parin kyykkäily kerran perusteella sujuu kyykky ihan hyvin, eikä se ole niin inhottavaa kuin muistelin. Mutta ei se kyllä siltikään mun suosikki liikkeeksi ole muodostumassa ;) Ehkä sellaiseksi, että sitä on ookoo tehdä.
 

Kävin tänään muuten pitkästä aikaa bodybalancessa! En ole taas muka vähään aikaan sinne ehtinyt, huuupss…  Alkulämmittelyssä vähän sekoilin ja mietin, että tuleeko siitä yhtään mitään, mutta oli kyllä kivaa ja rentouttavaa pitkästä aikaa! Ohjelma oli kiva ja tykkäsin jopa ohjelman musiikeista! Tuli paljon mieleen muistoja viime kesästä, kun ainakin pari biisiä oli sellaisia jotka usein viime kesänä radiossa soi. Pitäis nyt ottaa tavoitteeksi edes kerran viikoon yksi kehonhuoltotunti, kun Viilingissä on nykyään 2 bodybalancetuntia ja yksi venyttelytunti, että valinnan varaa on.

Mitkä liikkeet on teidän mielestänne teknisesti tosi haastavia? Arkailetteko tehdä sellaisia liikkeitä vai tartutteko rohkeasti härkää sarvista?

9 kommenttia:

  1. Mä oon tullut siihen tulokseen, että "oikeita" kyykkytekniikoita on niin paljon, että mulle riittää,jos kyykkään ees yhellä tekniikalla oikein :D Pääasia on, ettei riko itteään! Pitäs muistaa, et kaikki ihmiset ei ees näytä samalta kyykätessä kuitenkin täysin oikein molemmat! Esim. yhdessä videossa puhuttiin siitä, että joillakin ihmisillä on vaan niin pitkät reidet, että polvet menee auttamatta varpaiden yli ;) Kyseessä ei oo siis ehdoton tekniikkasääntö vaan joillekin se voi olla fyysisesti mahdotonta! Yks kyykkysääntö on musta hyvä: unohda kaikki, mitä oot bodypumpissa oppinut kyykkäämisestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, että niitä kyykkytekniikoita on niin monia erilaisia, että menee ihan sekaisin jos niitä kaikkia kuuntelee :'D Tärkeetä tosiaan ois ees jotenki et perus asia ois kunnossa!
      Pumpista saa kyllä ihan hyvän ohjeen siihen korstetin pitoon ja jalkojen asentoon muttei kyllä kannata alkaa salilla kyykkäämistä aloitellessa alkaa matkia pumpin kyykkytyyliä, siinä ei pakosti hyvä heilu jos ottaa isot painot mukaan :S

      Poista
  2. Pakko kommentoida Petran kommenttiin: en lähtis kyllä unohtamaan ihan kaikkea bodypumpissa sanottuja tekniikkaohjeita, esim. tuki keskivartalosta, polvet samaan suuntaan varpaiden kanssa, rinta auki ja hartiat kevyesti takana. Kyllä sielläki siihen perustekniikkaan kiinnitetään iha oikein huomiota, tempo vaan on paljon nopeampi joten pakko esimerkiksi liikelaajuuksista vähän tinkiä (vaikkei sielläkään sallita parin sentin niiausta ylhäällä) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä tästä, kyllä siellä ihan järkeviä neuvoja annetaa, ne on vaan tarkoitettu nopeampaan tempoon ja ainut muutos on juuri tuo liikelaajuus, joka on turvallisuussyistä pienempi kuin isolla tangolla kyykätessä. Pumpista puheen ollen, kannattaa rohkeasti vaan laittaa niitä kiekkoja kyykyssäkin tankoon, oon varma, että saat enemmänkin maksimeihin tankoon! Jos pumpissa kyykkää helposti kymmeniä toistoja putkeen 20 kilolla, menee 2 toistoa varmasti isommillakin painoilla :)

      Poista
    2. Anonyymi1, se on totta että pumpissa tosiaan saa ne perustekniikka ohjeet kyykkyyn mutta tosiaan kyykkäämiseen ei pumpin kyykkäystyyliä kannata kokonaan matkia, mutta tuskin monet niinkään tekee :)

      Anonyymi 2. Jep tuo liikelaajuus on tosiaan eri salilla kuin pumpissa ja ei pumpissa ois mahdollistakaan tehdä esim. syväkyykkyä siinä tahdissa!
      Mulla tosiaan menee noi painomäärät viikkojen mukaan ja alotin 20 kilolla, kun piti olla 30 kiloa maksimista ja arvioin sen maksimin sitten, ku en ole koskaan sitä kokeillut itse. Tottahan se on, että vähän alakanttiin saatoin sen arvioida, mut vikalla viikolla voi kokeilla isommalla ku se on maksimiviikko :)

      Poista
  3. Kyykky on tosiaan haastava, mutta jos on keskivartalo kunnossa ja lähtee maltillisilla painoilla, niin ei siinä ole pelättävää. Itse tällä hetkellä harjoittelen rinnallevetoa ja se tuntuu haastavalta! Se on tosin myös yksi sen liikkeen hienous ja mulle on tullut kova halu oppia se täydellisesti! :)

    Niin, että mä sanon kyykkyyn vaan! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, mutta kun mieleen jää huonolla tekniikalla tehdyt kyykyt niin sitten sitä jotenkin arkailee :'D Rinnalleveto on kyllä niin haastavan näköstä et siinä kyllä on harjoteltavaa! Toi on totta, että se sen haastavan tekniikan oppiminen täydellisesti on osa sen mielenkiintoa :)

      Ehkä mä uskallan ihan kyykkäämään tän voimajaksonkin jälkeen ;)

      Poista
  4. Vaikutti niin mielenkiintoiselta blogilta, että silmäilin näitä hiukan vanhempiakin postauksia. En oo varma, oletko tämän postauksen jälkeen kirjoitellut kyykkäämisestä lisää. Mutta siis kyykkyjähän on monenlaisia ja jokaisella on kuitenkin hiukan erilaiset mittasuhteet kropassa (ja erilainen liikkuvuus), joten kyykyt voi olla hyvällä tekniikalla tehtyjä ja silti näyttää aika erilaisilta. :) Mun mielestä Lihastohtorin blogin kyykkypostaukset on hyviä: http://lihastohtori.wordpress.com/2013/09/23/jalkakyykky-osa-ii/

    Mun lemppariliikkeitä on just etukyykky ja syvään tehty takakyykky. Haastavaksi ja inhottavaksi liikkeeksi koen esimerkiksi penkkipunnerruksen, en vaan ole saanut sitä sujumaan ja voimatasoja nousemaan, mutta sinnikkäästi jatkan yrittämistä ja hakkaan päätä seinään. :D Toistojen myötä saa varmuutta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :)

      En oo varmaan samanlaista pohdintaa kirjottanut, ehkä vaan sellasta et miten on kyykkytreenit sillon voimajaksolla sujuneet :) Välillä tosiaan tuntuu nuo oikeat treenitekniikat vaikeilta, kun jotkut puhuu et se pitää tehdä just näin ja toiset sanoo toista. Mut tosiaan ois hyvä muistaa, että oikea tekniikka saattaa näyttää eriltä, koska ollaan ihmiset erilaisia kropaltamme ja liikkuvuudeltamme :) Pitääpä kyllä tsekata noita Lihastohtorin postauksia, kun on taas kyykkytreenit tiedossa!

      Mä taas koen esimerkiksi etukyykyn tosi vaikeeksi! Tein sitä just viime viikolla pelkällä tangolla ja oli tosi raskasta (okei mulla oli kyllä 3 viikon tauko salista) ja mietin et oisko pitänyt ottaa videokuvaa kännykällä et näkis et meniskö oikein. Mun mielestä penkkipunnerrus taas on niin kivaa! Mutta se on totta et toistot tuo varmuutta! Jos kyykkäisin enemmän niin sittenhän tulosta ja varmuutta tulisi!

      Poista

Kiitos kommentistasi :)