keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Voimajakso ja pientä kehitystä

Tätä on niin kauan odotettu ja tän perään on niin kauan murehdittu, että pääsenkö tälle voimajaksolle koskaan!  Nyt maanantaina se vihdoin ja viimein starttasi! Lyhyt voimajakso kuuluu siis bunkkerivalmennuksen lihasmassankasvatuksen ohjelmaan. Voimajakson tarkoituksena on antaa muuttuvaa ärsykettä lihaksille, parantaa hermotusta, totuttaa suurempiin kuormiin, palauttaa lihaskudosta volyymitreenistä. Voimajaksoon voi siis paremmin ja tarkemmin tutustua Treenibunkkerissa (klik!).

Lähde: http://www.tuukkaheikkinen.fi/?s=voimajakso


Miksi sitten oon niin innostunut tästä voimajaksosta? No siksi, koska oon aina treenannut salilla bodaustyyliin ja nyt pääsen tekemään mulle jotain ihan uutta! Toki nuo pääliikkeet on mulle tuttuja (paitsi mave), mutta pääsen tekemään niitä ihan eri periaatteella kuin ennen!  Lisäksi koska penkki on mulle suuri rakkaus, niin on huippua päästä kehittämään sen kanssa voimatasoja ;)



Pääliikkeinä on siis jalkakyykky, penkki ja mave. Niiden kanssa tehdään sitten apuliikkeet. Salitreenejä mulle kertyy sen totutun 4 sijaan 3 viikkoon, mikä on mun mielestä ihan kiva juttu kans :) Lepopäiviä tulee joko 2 viikkoon tai sitten käyn jossain jumpassa. Tarkotuksena ei ole lisätä väkipakolla treenejä ton yhden puuttuvan salikerran vuoksi, vaan jos jumpattaa niin sitten käyn jumppailemassa. Juoksua en aio lisätä, koska 2 juoksulenkkiä viikkoon on mulle ollut ihan sopiva aikaisemminkin!


 
Tänään mulla oli penkkipäivä ja treeni näytti tältä:

Lämmittely penkissä:
 -1x10
-1x8
-1x6
-1x4
-1x2

Työsarja penkissä:
-6x2

Apuliikkeet:
-Vatsarutistukset 3x15
-Vartalonkierrot 3x15


Ensimmäinen viikko menee siis kevyemmillä painoilla kuin normaalisti ja tuntuihan se hassulta tehdä noin vähän toistoja niin pienillä painoilla. Toisaalta pyrin keskittymään siihen negatiivisen ja positiiviseen vaiheeseen.  Yleensä niihin tulee liikkeissä keskityttyä liian vähän. Toinen juttu mikä tuntuu ihan hassulta on tosi pitkät sarjatauot, jotka on 3-5 minuuttia. Toki nuo sarjatauot tuntuu kauheen pitkiltä, kun painot on tosiaan tällä viikolla normaaleja sarjapainoja pienemmät. Ens viikolla saattaa olla jo aika eri ääni kellossa.
Tänään muuten yks huippu juttu penkissä oli se, että olkapäät ei naksuneet! Välillä ne tosiaan naksuu ja välillä ei ja tänään ei kertaakaan! Ja noilla painoilla on aiemmin naksuntaa tapahtunut. 
 
Mulla voimajakso kestää 5 viikkoa, koska aion viidennellä viikolla testata maksimeja :)

Marraskuu 13, huhtikuu 14. Jos oikein suurennuslasilla tiiraa niin olkapäissä voi nähdä jotain pyöristymistä.
Sitten niihin minimaalisiin muutoksiin. Marraskuussa otettiin kuvat ennen bunkkeritreenien aloittamista ja sen jälkeen oonkin treenannut bunkkeriohjelmalla ja syönyt tammikuussa lihastenkasvatusohjelman pääpiirteiden mukaan. Toki välillä on ollut taukoa niin treenistä kuin ruokavaliostakin. 

Marraskuu 13, huhtikuu 14. Peballe on tainnut ainakin tapahtua jotain muutosta?

Nyt kun en tiiä, että miten treenit tulee menemään kesällä niin aattelin et ois hyvä kuvia vertaamalla katsoa, että onko jonkinlaista muutosta tapahtunut bunkkeritreenien myötä.  Omiin silmiin on tapahtunut jotain pientä muutosta ja olen siihen tyytyväinen. En mitenkään huimia eroja edes odottanutkaan, kun ei peilissä sellaista ole näkynyt.

Marraskuu 13, huhtikuu 14.


Kuvista näkyvimmän muutoksen itse ainakin huomaan selässä, että se on ainakin jotenkin paksuuntunut. En sitten tiiä, että onko se fläsää vai onko sinne tullut jotain lihastakin.  Ja kyllä mun mielestä tonne peppuukin on tapahtunut muutosta! Tai et se ei näytä niin littanalta ja on vähän pystympi! Ilman mitään bootin kasvatustalkoita vaan ihan perus jalkatreenistä. Mutta pieni muutoskin on muutosta. Seli seli ;)

Ainakin mun ryhti on aivan järkyttävä! Toinen olkapää on selvästi alempana kuin toinen. Pitäis alkaa vaihdella laukunkantopuolta ja ehkä suunnata fyssarille, jos saisin jumppaohjeita ryhdin korjaamiseksi.
 
Onko teillä välillä voimajaksoja bodaamisen parissa? Vai treenaatteko salilla mieluummin voimatyyppisesti kuin bodaustyylisesti?

2 kommenttia:

  1. Ooo, mikä pystypylly sieltä on ilmestynyt! ;)

    Hah, tuntuu vähän hölmöltä vastata tuohon sun esittämään kysymykseen, kun taidat jo tietää vastauksen ;) Mutta kerron silti! Hähää! Mulle on tärkeintä se voimatreeni.. ja vaihtelun vuoksi teen sitten bodailua sen voimatreenin ohessa. Sopii mulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Antin mukaan tokan kuvan kuvakulma korostaa enemmän pyllyä, mut ite en kyllä kauheasti eroa nää mistään kuvakulmista :'D Et ehkä muutosta on oikeasti tapahtunut ;)

      No niin kyllä tiesin ;) Mut tuo on just hyvä, että tekee monipuolisesti treeniä vaikka voimailu on niin sun juttus :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)