torstai 29. toukokuuta 2014

Treenaan, olen siis parempi ihminen

Mä olen sellainen ihminen, että en vaan kestä sitä itsensä ylentämistä toisten yläpuolelle tai itsensä pönkittämistä muiden kustannuksella. Mun mielestä on ihanaa jakaa liikunnasta nauttimisen ilosanomaa, mutta toisaalta ymmärrän myös, että se liikunta ei ole kaikkien pala kakkua.  Tän vuoksi mun on vaikea käsittää esimerkiksi somessa tapahtuvaa iloitsemista omasta liikunta harrastuksestaan, mutta että samassa lauseessa pilkataan sitten niitä jotka ei sitten samasta elämäntyylistä nauti.


Vaikka liikunta ja terveet elämäntavat on hyvä juttu, niin ei se tee mun mielestä ihmisestä sen parempaa kuin muista.  Enkä sen vuoksi ymmärrä, että miksi sillä pitää ylentää itseänsä? Mikä tekee proteiinijuomaa lipittävästä ihmisestä paremman kuin siideriä lipittävästä?
 

Mun mielestä olisi hyvä muistaa, että kaikki ei vaan halua samaa tai tykkää samoista asioista! Mäkin olen ennen vihannut liikkumista, enkä ole yhtään tajunnut, että miten kukaan voi nauttia lenkillä käymisestä.  Jos olisin silloin lukenut somesta  vastaavanlaisia kommentteja, mitä oon nykyään välillä lueskellut, niin olisin kaivautunut sinne sohvan pohjalle syvemmälle. Jos haluaa kannustaa ihmisiä liikkumaan tai haluaa levittää omaa hyvää fiilistään niin mun mielestä  sitä voi levittää ilman toisten lyttäämistä. 



Sitä paitsi sitä voisi miettiä, että onko ne treenaajan terveelliset elämäntavat sen upeampia tai terveellisempiä verrattuna muiden tai niiden siiderinlipittäjien elämäntapoihin? Kun treenataan yltiöpäisesti, muita kuin yltiöterveellisiä ruokaa kutsutaan cheatmealeiksi ja pahimmillaan ajetaan itsensä ylikuntoon sen liiallisen treenaamisen tuloksena. Ja jos ei treenata tarpeeksi niin siitä tulee huono omatunto.

Joten ensi kerralla, kun somessa päivittää liikunta hypetyksensä ohella, että kärvistelkööt krapulaiset krapuloissaan, että onko se niin tarpeellista? Mitä sinä siitä hyödyt?

Oletteko te somessa kohdanneet ei liikkuvien vähättelyä?

12 kommenttia:

  1. Kyllä ja peukku tälle tekstille! Täsmälleen samaa mieltä :) Huvittavinta musta on sellaiset ihmiset, jotka itse on tyyliin puoli vuotta sitten saaneet perseensä sieltä sohvalta liikkeelle ja nyt julistavat, kuinka pitävät lihavia vastenmielisinä.. Krhm, kannattaisko kuitenkin pitää suu supussa, jos itsekin vielä vähän aikaa sitten oli samanlainen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä :D En tajua ylipäätään sitä toisten mollaamista, mutta tuo on vielä uskomattomampaa et haukkuu muita ku on itsekin ollut sellainen aiemmin!

      Poista
  2. Olen aivan samaa mieltä! Omista liikuntasuorituksistaan saa mielestäni erittäin hyvin olla ylpeä ja niistä tullutta hyvää oloa hehkuttaa mielinmäärin, mutta ei toisten elämäntapoja kukaan ole mikään pilkkaamaan, vaikka niitä ei ymmärtäisi! Kunnioittakaamme toistemme päätöksiä ja elämää! Fiksut ihmiset ei pyri nostamaan itseään ylös painamalla muita alas! Hyvä teksti Pia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin totta! Mua ei haittaa tosiaankaan omien liikuntasuorituksien hypetys, mut toisten elämäntapojen mollaaminen suututtaa! Kiitos :)

      Poista
  3. Toisten mollaaminen ihan minkä tahansa asian takia nyt on vaan aika typerää. Mua ärsyttää semmonen ehdottomuus. Että ollaan itse oikeassa ja eletään tätä elämää oikein, ja kaikki eri tavalla tekevät ovat väärässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on >:( Ehdottomuus ei sovi mullekkaan yhtään! Elämä kun ei ole mustavalkoista vaan harmaan eri sävyjä :)

      Poista
  4. Hyvä kirjoitus - elämässä on muutakin kuin liikunta, josta voi saada hyvää mieltä! Mutta en ihan tajunnut, millaisia some-postauksia tässä tarkoitit? Itse en ole kamalasti huomannut toisia alentavia postauksia... niin, siksi kiinnostais tietää esimerkki, millaista tässä hait takaa! :)

    Kivaa viikonloppua, Pia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkotin just sellasia, että hehkutetaan omaa liikuntasuoritusta tms. ja sit samassa lauseessa mollataan niitä, jotka ei esim. harrasta liikuntaa ollenkaan. Mä olen valitettavasti sellaisiin törmännyt :(

      Kiitos, Hanna :)

      Poista
  5. mun blogissa on sulle ööö, haaste? tai palkinto :-D miten sen nyt haluaa ottaa.

    www.inmytrainingshoes.fitfashion.fi

    VastaaPoista
  6. Jes! Kirjotit tästä! <3 Kuten puhuttiin, niin toi on oikeesti jotain ihan käsittämätöntä. Mua kyllä vähän säälittääkin tuo, että ei oo ns. muuta elämää, kuin se salielämä. Että pitää mennä sinne salille vaikka jouluaattona, kun "fitnesslifestyleforever" ja "juhlikaa te muut vaan, mä treenaan". Okei, huono esimerkki kun itekin treenasin aattona.. mutta pointti oli se, että noissa jutuissa ei ole lopulta mitään, millä sais itsensä jotenkin muiden yläpuolelle. Muuten kuin ehkä omissa ajatuksissaan. Ja miten musta nyt tuntuu, että katosi vähän ajatus tässä matkalla, kun tätä kommenttia kirjotin? :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No pitihän sitä :'D

      Kyllä tajuan sun pointin, vaikka treenasit jouluaattona ;) Hhhah, mä kävin salilla viime juhannuksena, mutta en siltikään huudellut et dokatkaa te ku mä täällä salilla punttailen forevah ;) Mutta siis onhan se surullista jos koko elämä pyörii vaan sen fitnesslaiffin ympärillä :(
      Mutta toisaalta mun mielestä jokainen tehkööt omaa juttuaan, mutta ei tartte tulla huutelemaan et muiden elämäntavat ois huonompia :D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)