perjantai 2. toukokuuta 2014

Wapun meininkejä

Vaikka moni onkin varmasti ihan kyllästymiseen asti lukenut blogeista vappukuulumisia, niin kerronpa silti mun vapusta. Tottakai kaikki nyt haluaa siitä lukea ;)

Mulle vappu on aina ollut niin sanotusti tärkeä juhla. Oon lapsesta asti aina odottanut innolla vappua, koska silloin on ollut kiva juhla arjen keskellä. Lapsena oli ihanaa saada se foliopallo ja joskus sain jopa sellaisen ulkoilutettavan pehmoliskon. Se oli ihana, ihan kuin oma liskolemmikki ;) Vappuna tietty syötiin herkkuja ja juotiin simaa. Nyt ”vanhempana” vappu on merkinnyt sitä ystävien kanssa vietettyä aikaa,  hauskanpitoa, juhlaa arjen keskellä ja vappuperinteitä. 

 

Vappu alkoi aika samaan tyyliin kuin vuosi sitten eli salitreenillä. Kun jaksoi nousta vain tarpeeksi aikaisin aamulla, niin treenin ehti rauhassa tehdä. Porukkaa oli salilla mun mielestä aika paljon siihen aikaan, mutta monella saattoi illalla olla muuta ohjelmaa kuin salitreeniä ;) Koska ohjelmassa oli penkkipäivä, niin aattelin ettei päivä voi todellakaan alkaa huonosti, kun se alkaa penkillä. Tajusin myös vihdoin mun olkapäiden naksumisongelman syyn! Kun mun olkapäät ei pysy takana vaan menee eteenpäin niin ne alkaa naksumaan! Huomasin sen vikassa sarjassa, kun ennen sitä ei naksunut ollenkaan ja siinä alko tuntuu raskaalta ja huomasinkin kääntäväni sitten olkapäitä eteenpäin ja kuului se tuttu naksunta.  Hullua muuten ajatella, et mun pitäis parin viikon päästä tehdä penkissä 2 toistoa 40 kilolla, mikä on mun maksimiykkönen. Apuaa…

 
Forstikasteeseen ehdittiin ajoissa tänä vuonna, kun viime vuonna tuli vähän turhan kiire sinne. Harmi ettei tänä vuonna ollut jäitä, koska onhan se hauskaa katsoa torstien sukeltamista jäiseen veteen ;) No joo, on se vesi hemmetin kylmää ilman niitä jäitäkin!  Metsiksien forstikaste on kyllä yks niistä vappuperinteistä mitä täällä Joensuussa asuessani haluan käydä katsomassa. Omasta kasteesta mulla on jo 3 vuotta! Muistan sen kamalan jännityksen, kun siihen tukille astelin ja kuinka järkyttävän kylmää se vesi oli, kun tukilta sinne tipahdin! Huh! 



Kasteen jälkeen lähdettiin meille viettämään vappua. Ohjelmassa oli perinteistä munkkien tekoa ja oltiin suunniteltu pitävämme juusto ja viini-ilta. Oltiin suunniteltu kaveriporukalla pitävämme sellaisen jossain vaiheessa, mutta kevät meni nopeasti ohi niin päätettiin synkata se tässä yhdessä vapun vieton kanssa. Jokainen toi joko juustoa tai viinipullon eli nyyttärimeiningillä mentiin. Oli tosi hauskaa viettää vappua ystävien kesken hyviä viinejä ja juustoja maistellen. Munkit oli totta kai kans tosi hyviä :)


Loppuillaksi suunnattiin metsiksien vapunviettopaikkaan. Ilta ei mennyt niin kuin Strömsössä, mutta niin käy joskus.


 

Vappupäivälle oltiinkin suunniteltu piknikkiä ja tänäkin vuonna se oli sisätiloissa. Tänäkään vuonna sää ei oikein suosinut. Tai välillä oli ihan aurinkoista, välillä satoi lunta, mutta suurimmaksi osaksi oli melkoisen koleaa. Syötiin siis edellisen illan juustorääppeitä ja muita herkkuja ja vietettiin porukalla aikaa yhdessä. Illalla sitten vielä grillailtiin meillä :)

Vappu oli siis oikein mukava ja onnistunut, vaikka aaton iltana ei kaikki sujunut ihan toivotun lailla. Mä itse tykkään kun vappuna saa viettää aikaa ystävien kanssa, syödä herkkuja ja haluan myös käydä viettämässä aikaa muiden opiskelukavereiden kanssa, koska varsinkin opiskelijana mun mielestä vappuun kuuluu myös ainejärjestön järjestämän vapun viettoa. 

Mä itse haluan siitä sanoa, että mun mielestä se on jokaisen asia, että miten jokainen viettää vappua ja onhan se kummalista lukea somesta muiden vapun vieton arvostelua tai naureskelua. Eikö se ole jokaisen oma asia miten vappua viettää? Vaikka mulle vappu on tärkeä juhla, niin en siltikään naureskele tai ihmettele niitä ihmisiä, jotka ei vappua mitenkään vietä.  Monen mielestä vappu on vaan turha ryyppyjuhla, mutta itse en sitä sellaisena näe. Lapsena vappu oli mulle hassuttelun ja perheen kanssa vietetyn ”juhlan” viettoa. Myöhemmin se on ollut kavereiden kanssa vietettyä yhteistä aikaa.  Mitä pahaa siinä on, että on juhlaa arjen keskellä?  Tai jos toiset juo vappuna alkoholia niin miksi sitä pitää arvostella?  Alkoholissa on monet negatiiviset puolensa, mutta niitä en ala tässä nyt puimaan. Toki on surullista, jos vapun vuoksi pitää juomalla juoda, mutta toisaalta mitä pahaa on pitää hauskaa juoden myös sitä alkoholia jos tarkoituksena on kuitenkin pysyä järkevyyden rajoissa? Tärkeintä mun mielestä vapussa olisi, se että jokainen viettää (tai on viettämättä) sitä sellaisella tavalla, mikä on itselle mieluinen ja joka ei loukkaa muita eikä itseään. 

Minkälainen vappu teillä oli vai vietittekö sitä ollenkaan? 

2 kommenttia:

  1. Nuo munkit näyttää niin herkullisilta! :)

    Mutjoo, oon kyllä ihan samaa mieltä, että vähän höhlää arvostella toisten juhlimista, vaikka ite ei juhliskaan. Kyllä se hölläys arjen keskellä tekee välillä hyvää itse kullekin. Ja kun välillä nollaa, jaksaa taas sitten paremmin. Mie oon ainakin sitä mieltä :)

    Awwws, Korppu ja Jax (<- :D) <3 Hoitotädin pitää tulla taas kattoo pian kullanmuruja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ne oli :)

      Niinpä! Kun miten se on itseltään pois jos toiset juhlii eri tavalla, varsinkin jos se ei vaikuta itseen yhtään mitenkään.

      Korppu ja Jax täällä jo oottelee hoitotädin kyläilyä ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)