tiistai 1. heinäkuuta 2014

Ei minkään muotoinen

Petra ja Marissa kirjoittivat jo aikoja sitten postaukset(klik! ja klik!,) jotka käsittelivät normaalipainoisia naisia ja liikaa laihuuden tavoittelua. Itse tykkäsin todella paljon molemmista postauksista ja ne herättivät itselle paljon ajatuksia.

Surullista tällä hetkellä on se, että liikkeellä on vallitseva trendi, että missään vaiheessa ei saa olla tyytyväinen omaan vartaloonsa. Aina on kehitettävää ja monet hokevat ”Kehitys loppuu tyytyväisyyteen”.  Ajatus siitä, että me jokainen ollaan erilaisia ja erilaisuus on rikkaus, tuntuu kadonneen. Niin monet tavoittelevat sitä yhtä tiettyä vartalonmuotoa  lihaksikkuutta ja rasvattomuutta. Tai kai sitä voitaisiin sanoa, että kehonkoostumusta. 


Mä olen itse ollut aina luonnostani hoikka, tai joidenkin mielestä suorastaan laiha. Toki lapsena mulla on ollut sitä lapsen pyöreyttä. Oon pystynyt syömään mitä tahansa ja olla harrastamatta liikuntaa, eikä siltikään mulla ole paino noussut. Ei edes niinä aikoina, jolloin söin vielä lihaa. Oon ollut ihan tyytyväinen mun kropan muotoon, vaikka toki joskus on ollut sellasia fiiliksiä joskus, että näytänpä läskiltä jossain kuvassa tai onpa mulla liian isot reidet muuhun vartaloon verrattuna :'D



Vaikka kauan on jyllännyt trendinä se, että laihuus on kaunista niin silti sitä saa joskus kuulla ikäviä kommentteja omasta kropastaan. Itse en nyt onneksi ole suoraan saanut mun kropasta mitään ilkeileviä kommentteja, paitsi onhan mulle ihmetelty et miks pidän niin avonaisia toppeja, ku ei mulla ole edes rintoja. Niinpä niin, kai sitä pitäis pitää jotain poolopaitaa ja jättää ne avonaisemmat kaula-aukot niille joilla on rinnat. 


Pahinta kaikista on ehkä kuitenkin olleet juurikin naisten keskustelut ja kommentit siitä, että kyllä naisessa pitää olla muotoja tai kyllä naisessa pitää olla jotain mistä ottaa kiinni. Parhaimmillaan tällaisia keskusteluita ovat käyneet kaverit, jotka tietävät että mä olen laiha ja muodoton. Toki ymmärrän, että jokaisella on oma kroppaihanteensa, mutta jos itse olisin sanonut että läski ei miellytä minun  silmääni niin se olisi ollut rumasti sanottu, kun toiset taas saavat arvostella mun vartalonmuotoa.
  

Oon monesti huomannut, että jos olet hoikka, laiha tai mikälie niin silloin on lupa arvostella.  ”Söisit vähän enemmän, vitsi että oot laiha”. Muotoja on itselleen vaikea hankkia luonnollisesti, jos niitä ei luonnollisesti ole. Ehkä tärkeintä olisi, että ei arvosteltaisi ketään? Tarviiko kenenkään vartalosta edes sanoa jotain negatiivista? Mitä siitä saa kukaan?  


Eniten itseä ehkä tässä mihinkään ei saa olla tyytyväinen- trendissä inhottaa sana laihaläski. Ehkä se mua ärsyttää sen takia niin paljon, kun tuntuu ettei mikään riitä. Että jos oot luonnostasi ihan timmi, mutta koska et ole lihaksikas niin olet laihaläski. En tällä tarkoita, että laihuus tai hoikkuus tarkoittaa timmiä vartaloa. Mutta mun mielestä mun kroppa on ollut ihan hyvässä kunnossa ulkoisesti vaikken ole liikuntaa harrastanut. Liika laihuus ei ole tervettä ja olen  itse ollut teini-iässä liiankin laiha, mutta paino ei vaan ole noussut. Tarkoitan tällä vaan sitä, että kun olen kuitenkin aina ollut yleisesti tyytyväinen vartalooni, niin nykymääritelmien mukaan olen kuitenkin ennen liikunta-aikoja ollut ällöttävä laihaläski ja hyihyihyi. Huoh…



Jospa oltaisiin kaikki vaan tyytyväisiä, että meidän vartalon on erilaisia verrattuna toisten vartaloihin. Ollaan ylpeitä sitä mitä meillä on! Mä aion edelleen käyttää toppeja vaikka joidenkin mielestä niitten käyttöön mulla ei ole oikeutta. Ja kyllä olen nainen, vaikka mulla on pikkuinen pylly ja pienet rinnat. 


  Erilaisuus on rikkaus :) Olisi tosi tylsää, jos oltaisiin kaikki vaan niitä rasvattomia ja lihaksikkaita.

10 kommenttia:

  1. Älä välitä trendeistä tai toisten mielipiteistä! Pääasia, että itse viihdyt omassa vartalossasi. :) Vaikeaahan se on sulkea silmänsä ja korvansa kaikelta ulkonäkökriittisyydeltä, mutta silti kovin kannattavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin niistä pitäis olla välittämättä! Onneksi ne ei enää niin paljon loukkaa, mutta joskus teini-ikäisenä tuntui tosi kurjalta, kun KAVERIT puhuivat että naisessa PITÄÄ olla muotoja ja niin :P Oon kyllä tyytyväinen kroppaani :)

      Poista
  2. Oon sun kans ihan samaa mieltä! Itekin saanu aina välillä kommentti kun oon niin pieni ja söisit nyt enemmän jne. Oon kans luonnostaan ollu aina hoikka, urheilumuodot on semmosia jotka pitää mut hoikkana ja viihdyn näin. En ymmärrä miksi se on muiden niin vaikea hyväksyä etten halua muutaa ulkomuotoani isommaksi? Arvostelu tosiaan osuu myös meihin tai ehkä juuri meihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onkin se, että ku on aina ollut hoikka niin miksi siitä pitää nyt yhtäkkiä haluta pois? Kyllä musta on kivaa, että tulee lihaksia ja sitä myöten jonkinlaisia muotoja, mutta ei se sitä tarkoita, että haluan muuttaa mun vartalon aivan toiseksi! Nykyään tuntuu, että pitäis muokata. Mitä jos tykkää vaikka, että reidet eivät ole mitkään lihaskimput tai ei halua leveetä selkää? No sit oot vaan laihaläski.

      Ja juurikin välillä varsinkin naisilla on sellainen ajattelutapa, että muodokkaat naiset on niiiin naisellisia jne vaikka miten se tekee naisesta sen vähempää naisellista jos ei olekkaan niin muodokas?

      Kun nykyään ei mikään riitä! Oot joko läski tai laihaläski. Paljon aerobista harrastavat ovat onnettomia rimppakinttuja, ku pitäis olla lihaskimppu.

      Onneks hei me voidaan olla ylpeitä meidän omista vartaloistamme eikä niitä tarvitse lähteä muokkaamaan muiden mieliksi :)

      Poista
  3. Toi on kyllä tosi törkeetä, että jollain oikeudella laihoille saa kauhistella että ooppas sä laiha ja voi voi (jollain kierolla tavalla se kai mielletään kohteliaisuudeksi laihuutta ihannoivina aikoina?) mutta meneppäs sanomaan vaikka ylipainoiselle että kauhee ku sä oot lihava... ja sama juttu lihaksien kanssa, että lihaksikkaille saa sanoa että sullon vähä liikaa muskulaa, on rumannäköstä... Logiikka???

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on niin totta! Mulle ei tulisi ikinä mieleenkään sanoa kellekkään ylipainoiselle et ootpa sä lihava, mut mulle helposti heitetään et oonpa mä laiha. Mä nyt en ole siitä jaksanut loukkaantua, mutta aikoinaan ystävälleni kommentointiin ihan jatkuvasti hänen laihuudestaan eikä se ollut yhtään kivaa :( Ja toikin on niin totta! Lihaksikkaille naisille voidaan sanoa, että hyi ku oot miehekäs mut jos ylipainoiselle sanois et hyi ku näytät mursulle ni se ois paljon pahempi... Ei mitään logiikkaa!

      Poista
  4. Hyvä kirjoitus! Itseä ärsyttää se, että maailma on jotenkin sokaistunut sille, mikä on normaalia. Nykyään NORMAALINA pidetään vain ja ainoastaan näitä fitness-tyyppien rasvattomia ja kireitä kroppia, kaikki muut on sitten joko läskejä tai laihaläskejä! Esim. jos on seurannut fitnessmallikisan osallistujien arvostelua tavallisten pulliaisten taholta, niin kyllä niillä on todellisuus hämärtyny täysin kun niitä tyttöjä vaan haukutaan, vaikka upeita kroppia oli kaikilla ja muutenkin nättejä olivat! Miettikääpä jos Marilyn Monroe olis eläny tässä ajassa, se olis varmaan vallitsevan painostuksen alaisena kans harrastanu fitnesstä: kuvitelkaa Marilynin pää ylikireeseen ja ruskettuneeseen kroppaan :'D haha, joo nyt lähti karkaamaan juttu.. mutta tosiaan myö KAIKKI OLLAAN JUST IHANIA TÄLLASINA KU OLLAAN! :) T: Elisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Oot niin oikeessa, ajatus normaalista on sokaistunut! Rasvattomuus ja lihaksikkuus lasketaan nykyään enemmän normaalivartaloksi :( Aivan kauheita kommentteja oli kyllä fitnessmallikisan osallistujista! Ihan järkyttävää, että siellä pitäis olla jossain kehonrakentaja vartalossa. Kaikki fitnessmallikilpailjat ovat kauniita ja urheilullisia tyttöjä :) Ahahhaha xD Mä en kestä tuota mielikuvaa! Miltä näyttäisi Marilyn siinä valkoisessa mekossa ylikireessä ja ruskettuneessa kropassa? Kiitos kivasta kommentista Elisa :) Hyvää pohdintaa!

      Poista
  5. Pakko oli ihan pitkästä aikaa kirjautua kommentoimaan tätä :D Miulla taas kun on kokemusta lihavuudesta, niin oon ihan eri mieltä siitä, ettäkö muka lihavuutta ei saisi kommentoida ja arvostella!?! Kyllä se on miun kokemusten mukaan ihan päin vastoin. Jos olet lihava, siitä koetaan jopa velvollisuudeksi muistuttaa ihan joka paikassa. Oot sitä ja tätä ja tuota KOSKA olet lihava. Jos joskus itse pystyi hetkeksi unohtamaan oman läskin ulkomuotonsa, niin kyllä siitä oli äkkiä joku muistuttamassa :( Näkeehän sen jo mediassa, miten lihavia syyllistetään kaikesta mahdollisesta.

    Usein just laihat/normaalivartaloiset sanoo, että "vain laihoja saa arvostella ääneen ja lihavia ei". En todellakaan tajua, mistä tuo luulo johtuu kun todellisuus ei todellakaan ole niin. Siksi lihavilla on usein niin huono itseluottamuskin ja laihduttaminen on vaikeaa, kun ollaan suurennuslasin alla ja vahditaan joka suupalaa. Minua ainakin hävetti silloin syödä julkisilla paikoilla kun pelkäsin että kaikki vahtii mitä se läski syö ja miten paljon.

    Anteeksi paasaus, mutta nämä aina hyppää niin silmille, että "lihavia ei arvosteltaisi päin naamaa". kun saisi lantin jokaisesta kerrasta, niin olisin aika rikas. Ja sitten taas toisaalta kun viime kesänä miulla alkoi hartiaseudulla olla sitä lihasta vähän enempi kuin "normi"(mitäikinäseonkaan)naisella, niin alkoi jo kuulua kommenttia, että nyt on jo naiseksi liikaa lihasta. Ikinä ei ole hyvä, oli sitten laiha, lihava tai lihaksikas.

    Kumpa tosiaan ihmiset antaisivat olla ja olisivat arvostelematta toisten ulkonäköä, olipa sitten laiha, lihava, timmi tai ihan mitä tahansa. Kyllä se on varmasti aina jotain oman huonon itsetunnon pönkittämistä, jos ilkeilee toisen ulkonäöstä. Jokaisella on oma kroppa ja on jokaisen oma asia, haluaako sille tehdä jotain...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole missään vaiheessa sanonut etteikö lihavuutta arvosteltaisi tai kommentoitaisi. Se on julma fakta, että sitä tapahtuu aivan poskettoman paljon :(

      Sen takia ihmiset sanoo niin, koska se on heidän kokemuksensa. Omalla kohdallani on esimerkiksi, että monet tietävät ja ajettelevat, että lihavien haukkuminen ja arvosteleminen on rumaa ja epäkohteliasta eli eivät sitä harrasta. Mutta sitten laihoja ja hoikkia arvostellaan ja puhutaan, että naisilla pitää olla sitä tissiä ja persettä! Se on niin kokemuksista kiinni! Onneksi ei kyllä lähipiirissä ole nämä arvostelevat ihmiset.

      Mä en ole missään vaiheessa sanonut ettei lihavia arvostella päin naamaa. Tämän postauksen pointti oli se, että kyllä kaikkia kroppamalleja haukutaan ja mikään ei nykyään riitä. Pitäisi olla aina timmimpi, rintavampi, laihempi, lihaksikkaampi. En tosiaan ole voinut kirjoittaa esimerkiksi ylipainoisen näkökulmasta, koska en ole ollut koskaan ylipainoinen. Ihan samalla tavalla voi alipainoinen ja ylipainoinen kokea samaa huonoa itsetuntoa ja kommentointia ja syömisten kyyläämistä.

      Ja juurikin tärkeintä olisi, että jokainen arvostettaisiin sitä kroppaa mikä meillä on, eikä kukaan arvostelisi toisia :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)