lauantai 26. heinäkuuta 2014

Ihanan kamala porrastreeni!

Ollaan ystäväni Pauliinan kanssa monta kertaa puhuttu, että tehdään jossain vaiheessa yhdessä porrastreeni, kun saadaan sopiva aika sovittua.  Mä en ole HHM:n jälkeen tehnyt minkäänlaista vetotreeniä vaan tehnyt vaan sellaisia hitaan vauhdin lenkkejä, joten päätin ehdottaa Pauliinalle porrastreeniä tälle viikolle. Saatiin torstaille sovittua treenit ja päätettiin mennä Lykynlammen portaille, kun Joensuun Eliittikisojen vuoksi Areenan portaita ei oikein voinut käyttää.


Suunnattiin siis Lykynlammelle ja otettiin ennen portaita alkulämmöt hölköttelemällä portaiden luokse. Torstaina töissä oli hullun kuuma, mutta onneksi Lykynlammella oli pilvistä, oltais läkähdytty varmasti jos aurinko olisi porottanut suoraan kirkkaalta taivaalta :'D Portaille saapuessa mun silmät levähti, kun tajusin, että portaita on paljon. En ole siis koskaan aiemmin käynyt Lykynlammella.


Mä en ole aiemmin tehnyt porrastreeniä eli Pauliina toimi treenin vetäjänä :) Alkuun aloitettiin juoksemalla raput ylös. Ihan alussa ajattelin, että eihän tää nyt oo niin kauheen kamalaa, kunnes jalkoja alkoi hapottamaan kunnolla ja loppu päässä en todellakaan pystynyt juoksemaan rappuja vaan koitin vaan saada jalkaa toisensa eteen :'D Ylös päästessä hapotti, puuskutti ja oli ihan voittaja olo kun siitä selvisi. Hengähdystauon jälkeen raput alas ja sitten uudestaan ylös taas juoksemalla. 

 
Juostiin rappuja ylös eri tyyleillä. Juosten joka portaalle, joka toiselle portaalle harppoen ja varsa-askelta(?) tehden molemilla puolilla. Mun mielestä kaikista kamalin ja samalla ihanin tyyli oli tuo joka toiselle portaalle harppominen. Alkuun piti keskittyä et kai astuu joka toiseelle portaalle, mun koordinaatio kyky ei oo aina mikään paras ;) Se hapotus lähti harppoessa suunnilleen ihan alusta lähtien ja puoli välin ylittäessä suunnilleen vaan matelin ja toivoin, että portaat loppuis jo!


Juostiin rappuset ylös yhteensä 7 kertaa! Se ylitti mun odotukset ihan täysin, että pystyin siihen! Jalat kramppas ja tärräsi ihan hulluna välillä lepotaukojen välissä, mutta päättäväisyydellä sitä vaan jaksoi. Toisaalta taas portaita ravatessa tuli mieleen, että miten mulla on näin huono kunto! Oon ajatellut näin liikuntaa aktiivisesti harrastavana ja 2 puolimaratonia juokseneena, että mulla on nykyään ihan hyvä kunto. Pauliina tuntui viilettävän rappusia pitkin, kun mä puuskutin ja läähätin kaukana perässä! Mutta suuntahan tästä on vain ylöspäin ja ehdottomasti tällaisia porrastreenejä lisää! Treenikaveri oli todella hyvä olla mukana, koska yksin olisin juossut rappuset varmaan pari kertaa ja lopettanut sen siihen, kun se on niin raskasta! Ja Pauliina oli tosi hyvä tsemppari!

Takaisin autolle hölköteltiin loppuverkat ja ihan kauheeta, kun yhtäkkiä tulikin aivan valtava ylämäki! Ekaksi se näytti ihan kevyelle ylämäelle, mutta se jyrkkenikin ja olikin isompi ja sai kyllä taistella, että sen jaksoi hölkötellä ylös! 

Porrastreeni oli kyllä aikamoinen treeni jaloille. Mulla on pohkeet aivan törkeen jumissa ja etureidetkin on tosi arat, että siinä meni samalla tän viikon jalkatreeni. En kipeillä jaloilla viitsi salilla niitä tehdä, sillä loukkaantumisriskikin kasvaa, kun kipeillä lihaksilla treenaa.

Kiitos Pauliinalle kovasta ja hyvästä treenistä :) Ehdottomasti vaan lisää porrastreenejä tulevaisuudessa!

Heh, ja portaista ei ole kuvaa, kun aattelin treenin lopussa ottaa kuvat, mutta siihen tulikin muita niin en sitten viittinytkään ;)

Ootteko tehneet porrastreenejä? Millä eri tyyleillä ootte portaissa treenaillut? Ja jos ette ole kokeilleet ja mietitte juoksun suhteen sykkeennosto treeneihin vaihteluita, niin porrastreeni on todella kova sellainen ;)

9 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos <3 Oli vaan niin järjettömän hyvä fiilis siitä suppauksesta ni halusin kuvan banneriksi, kun se kuvastaa sitä liikunnan iloa :)

      Poista
  2. Myö käytiin muutama kesä sitten joukkueen kesäreeneissä juoksee just nuo lykkärin portaat! Oli kyllä kamalaa ja ihanaa samaan aikaan, koska jollain tavalla tykkään portaista vaikken niitä jaksaiskaan juosta. Tuolloin olin varmaan paremmassa kunnossa, koska ainaki mielikuva on semmonen, että kaikki kierrokset ois menneet juosten tai hölkäten ylös :D

    Itellä on tuo sama, että omasta mielestäni oon ihan ok kunnossa, kun jaksan esim. mennä sen 20 km kilpakävelyy mut jostain syystä portaat hapottaa ihan hulluna :D käytiin lomalla Lapissa ja Saanalle kiivetessä niitä portaita oli "muutama". Hyvä ko kävelemällä jakso niitä mennä ylös :D pitäs vissiin tehä enemmän porrasreeniä nii menis varmasti helpommin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se oli vaan samalla ihanaa ja kamalaa! Jotenkin se fiilis, kun se tuntuu niin kauheelle, mutta jaksaa mennäkin ne portaat ylös niin tulee voittajafiilis! Mä en todellakaan jaksanut juosta kokonaan ylös asti noita portaita :'D Piti hidastaa!

      Se on jotenkin varmaan se, kun on tottunut menemään pitempiä matkoja, ja mulla taas tosiaan, kun en tee mitään vetoja kauhean usein niin heti tuntuu tosi raskaalle, kun joutuu reippaampaan tahtiin menemään. Ja onhan se portaiden meno nyt ihan erilaista kuin tasaisella juokseminen :) Mutta itse aion ehdottomasti enemmän treenata portaissa!

      Poista
  3. Seuraavan kerran kun tuut Kouvolaan, niin mennään juoksee hyppyrimäen portaita :D Ne on kuulemma ihan must täällä, mutta jostain kumman syystä en oo vielä edistynyt testaamaan x) Mut voit varautua jo ennakkoon siihen, että kun sie oot vetäny noi kolme rundia niin mie oon ehkä vasta ensimmäisen lopussa - jos siis siitäkään selviän hengissä loppuun asti... Nimimerkillä Jätin lenkkarini Savonlinnaan, kun "enhän mie niitä kuitenkaan mihinkään tarttee". Et siitä voi päätellä miun aerobisen liikunnan määrän tällä hetkellä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja se piti vielä sanomani, että tuo banneri on niin ihana! Tulee hymy huulille kun kattoo sitä :) Ihana Pia <3

      Poista
    2. Apua, onko se mäkihyppytorni :'D Jaksan ehkä kerran juosta vaan niin korkeet ylös :'D En mäkään oo saanut itseäni porrastreeneihin ilman kaveria, kyllä sitten vasta kun Pauliinan kanssa noi treenit sovittiin niin tuli tehtyä! En mäkään oo missään portaiden suhteen teräskunnossa :'D Kun yleensä tulee lenkeillä löllöteltyä!

      Voi kiitos <3

      Poista
  4. Oi ihana banneri! Mä oom vaan muutaman kerran juossu portaita, kun niihin tarviin kaverin tsemppaamaan, et tulee varmasti annettua kaikkensa :D huolellisen lämmittelyn jälkeen ollaan alettu juosta ylöspäin ja aina alas palautellaan kävellen/hölkkäillen. Sit vaan uusiks niin kauan kun mehuja riittää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)

      No niin tarvii! Mä oisin oikeasti juossut noi portaat vaan pari kertaa ja todennut et jo riittää, ku on niin raskasta :'D Me tehtiin just samaan tyyliin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)