torstai 7. elokuuta 2014

Salipainopelko kehityksen kustannuksella

Vaikka puhun usein itsensä kuuntelemisesta ja muutenkin ottanut tänä kesänä varsinkin salitreenien suhteen rennommin, niin oon sitä mieltä että liian helppoa ei saa liikunta kuitenkaan olla ;) Oon nimittäin huomannut, että kun salilla oon joissakin liikkeissä vähentänyt painoja paremman tekniikan ja liikeradan vuoksi, niin en pakosti uskalla lisätä painoja siinä vaiheessa, kun alkaakin tuntua liian helpolta.


Tajusin tän mun helpomalla pääsemisen-ajattelun tällä viikolla jalkoja treenatessa! Olin tekemässä reiden koukistuksia ja ne tuntui tosi raskaille takareisissä ja aattelin, että pitäiskö pienentää painoja.  Liikerata kuitenkin sujui ja tuntuma oli juurikin siellä takareisissä. Samoin eilen selkätreenissä ylätaljassa selkälihaksissa tuntui kauheen raskaalle ja mietin vaan, että niin sen kuuluukin ja kun se menee oikeella tekniikalla tai ainakin sen suuntaisella, niin painoja ei ole tarvetta pienentää!
 

Onhan tää hassua, kun oon kuitenkin käynyt salilla ”jo” 2 vuotta ja aina aatellut et treenaan salilla ihan täysillä, että yhtäkkiä on iskenyt tällainen painojen pelko. En tarkoita, että heiluttelen ilman tuntumaa liian pienillä painoilla. Oon huomannut sen, että en oo uskaltanut lisäillä painoja, ettei tekniikka vaan mee päin sitä itseään. Yleensä oon innokkaasti kokeillut isompaa painoa ja vaihtanut pienempään jos ei suju. Toisaalta täähän on ehkä vähän parempi suunta, ettei selkä väärällä tee hauiksia! Selvästikin nää ajatukset on tulleet tosta ranteen sijoilleen menosta, koska en todellakaan halua kokea sitä uudestaan tai mitään muutakaan, jos teen vaikka liian isoilla painoilla. Toisaalta taas tällaiset ajatukset lisää mun päättäväisyyttä. SJMV:ssä näppituntuma ei meinaa pitää ja jos tuntuu ettei kädet jaksa pitää, mutta muuten tekniikka pysyy kasassa niin sitten aina toistojen välissä lasken sen penteleen tangon käsistä ja ravistelen käsiä ja sitten taas mennään. Tällä viikolla vaan purin hammasta ja tanko pysyi käsissä vaikka pelkäsin sen putoavan!


Kyllähän nuo työt vaikuttaa myös siihen, ettei painojen kehitys salilla ole samaa tykitystä kuin keväällä ja enhän mä myöskään treenaa neljästi viikossa.  Mun painokin on tippunut toukokuusta 5 kiloa, joten ei ihme, että ei oo ihan samat tehot kuin ennen töiden alkua. Mikä aika varmasti vaikuttaa ! Toisaalta tää ei koske kaikkia liikkeitä. Esim. hauisliikkeissä on tapahtunut kehitystä ja vaikka oon viime toukokuusta kutistunut, niin hauikset on pysyneet ennallaan. Enkä siis oo tosiaan tehnyt salilla mitään pelkkää hauista, vaan treenannut niitä kerran viikossa (plus toki muita lihasryhmiä treenatessa hauiksetkin tekee töitä).  No ehkä ne on tulleet jäädäkseen! Jalkojen kutistuminen on nyt ihan luonnollista, kun kävelen töissä niin paljon ja teen juoksulenkkejä. Shortsit on ihan yli-isoja ja mun takapuoli on kutistunut ihan hirveesti. Siis mun farkkushortsit oli keväällä just sopivat ja tyköistuvat ja nyt ne meinaa tippua jalasta. Että ei tää mun tänä kesänä en sitten laihdu-ajatus oikein onnistunut. Toisaalta kun työt on niin kuluttavia niin ei ihme.
 

Ja asiasta perunaan. Mua pisti tiistaina ekaa kertaa elämässäni ampiainen ja se sattui aivan törkeästi! Pirulainen pisti mua vielä mahaan! Kävelin vaan ja yhtäkkiä poltti aivan hulluna mahaan ja toki läiskäytin automaattisesti ampparin kuoliaaksi. Pelkäsin lapsena ampiaisia hulluna, mut nyt isompana oon aatellut et kunhan en niitä häiritse niin ne ei häiritse mua. No, nytpä sitten ampparipelko on luokkaa miljoona, koska se pisto sattui niin törkeesti! Varsinkin nyt tuntuu, että ne oikein piinaa mua tuolla maastossa. No onhan niitä uutisten mukaan nyt paljon liikkeellä.

Onko teillä joskus "pelkoa" salipainojen suhteen? Tai mites ampiaisten kanssa? Onko joku teistä joutunut tänä kesänä ampparien uhriksi?

4 kommenttia:

  1. Ampparit on kyllä todella kiukkuisia tällä hetkellä! Tuntuu, että niitä on ihan jatkuvasti kimpussa pörräämässä. Itse olen kyllä (toistaiseksi) välttynyt pistoilta.

    Tuohon painoasiaan: mun mielestä tuo on kyllä parempi noin päin kuin siten, että tekniikan kustannuksella nostetaan painoja. Ei nyt tietty kumpikaan ääripää ole ideaali, mutta mieluummin kuitenkin noin. :) Eiköhän siitäkin pääse yli pienen itsensä kanssa keskustelun kanssa.

    Pidä nyt huoli, ettet ihan kokonaan kuihdu! Viisi kiloa noin lyhyessä ajassa on tosi paljon. Vaikka kokemuksesta tiedän, että vaikeatahan se painon ylläpito on, kun kovasti liikkuu.

    Mukavaa viikonloppua (sehän on ihan just)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! Vaikka tällä viikolla on ilmat viilentyneet niin silti niitä välillä pyörii kimpussa! Toivottavasti vältyt pistolta, teki niin kipeää!

      Oon samaa mieltä sun kanssa :) Turvallisempaa se on heilutella liian pienillä painoilla, kuin liian isoilla :) Uskon kyllä, että ohi menevä vaihe :)

      Oon koittanutkin syyä enemmän ja töissäkin on mukana lounaan lisäski jotain evästä, jos nälkä yllättää! Tosi vaikeeta on painon ylläpito, kun se tippuu niin helposti :(

      Kiitos viikonlopun toivotuksista, vaikka kiitos tuleekin nyt vähän myöhään :')

      Poista
  2. Auts! Mä oon kans tähän asti selvinnyt ilman ampiaistenpistoja, enkä oo hirveesti niitä pelännyt.. mut kyllä toi sen verran inhalta näyttää ja varmasti myös tuntuu, että taidan jatkossa jättää ne ympärillä pörräävät ampparit täysin rauhaan. Jos nekin sitten jättäis mut...

    Mulla toi painopelko on vähän kausittaista ja riippuu ihan liikkeestä. Ylätalja on se, jossa kaikkein helpoimmin vähennän painoja, kun en vaan uskalla tekniikan kustannuksella vääntää liian isolla.. vaikka se sitten oiskin oikeesti ihan sopiva paino. Toisaalta ihan kiva, että noita painopelkoja yms. tulee, koska sitten on aina jotain kehitettävää, eikä pääse tylsistymään ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa jättää ne rauhaan! Mahaan pisto tuntui ainakin ihan hirveelle!

      Toi on totta että se riippuu kyllä liikkeestäkin. Mulla just ylätalja on kyllä sellanen, että vekslaan niitten painojen kanssa ja yleensä tulee vähennettyä helposti :')
      Niinpä, näkeepähän kehityksensä kans ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)