keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Missä vaiheessa blogista tulee tylsä?

Kun minä aloitin tämän blogin pitämisen (huimat 2 vuotta sitten), olivat monet treeniblogit harrastelija tasolla. Oli kännykkäkameralla otettuja pukkari peiliposeja, treenipostauksia ja blogien ulkoasut olivat kotikutoisia. En sano ettei enää sellaista ole treeniblogeissa, mutta onhan monet treeniblogit kehittyneet näpertelijä tasolta ammattimaiseen suuntaan. Kännykkäkamerat ovat vaihtuneet järkkäreihin, suttuiset treenikuvat ovat vaihtuneet tarkkoihin ja joskus lavastettuihin treenikuviin, pienten vinkkien sijaan on ammattimaisia neuvoja. Enkä sano että tässä kehityksessä on jotain pahaa :) On hienoa, että bloggaajat kehittyvät ja työt tuottavat hedelmää ja itsekin tykkään katsoa tarkkoja kuvia ja blogien siistejä ulkoasuja :)

Tämä aihe sai mut kuitenkin miettimään, että onko kaikkien blogien pakko kehittyä? Missä vaiheessa blogista tulee tylsä, kun bloggaaja kertoo siitä tutusta treenaamisestaan eikä tulossa olekaan mitään tarkoin pohdittua ja lukijoita houkuttelevia tekstejä? Jos katson omaa pikku blogiani niin tässähän junnataan paikoillaan :D Toki olen alkutaipaleelta blogia kehittänyt! Peilikuvien sijaan otan treenikuvia, koitan  kirjotusvirheitä vähentää (ei aina siinä onnistuen) kirjoittamalla postaukset ensiksi wordilla ja sain vihdoin ja viimein tehtyä blogin bannerista inhimillisen kokoisen! Mutta sitten sisällöltään blogi ei ole kauheasti muuttunut. Pääosin postaukset käsittelee sen päivän treenejä ja en mitään kummosta harrasta kuin salia ja juoksua. Joskus kirjoittelen kuulumisia ja välillä mielipiteitä, silloin kun mulla  niitä on.  Ei säihkettä, sähinää tai ilotulituksia.

Alkaako jo kyllästyttää? Pitäisikö painaa sitä raksia ku toi kertoo taas kuinka penkki sujui hyvin? Ai taasko se menee puolikkaalle? No ei se mitään enkka aikaa hae niin ihan sama.

Toisaalta taas lukijoita on erilaisia ja onneksi on blogejakin :) Mun blogini kuvastaa aika paljon mun persoonaa. Kertoilen niistä jutuista mistä oon sillä hetkellä innoissani! Kirjoitusvirheitä löytyy, mutta niin mulla menee sanat sekaisinkin jos oon innoissani :D Blogin ulkoasusta oon koittanut tehdä selkeän mutta silti mun näköisen ja tuloksena on sekametelisoppa niinku vaikka mun pukeutuminen :D

Jotenkin itse olen kokenut blogini sellaiseksi, että en halua tehdä hommasta mulle liian vakavaa! Kun elämässä kehitytään niin paljon muilla eri osa-alueilla niin en ole halunnut lähteä kehittämään blogia että saisin enemmän lukijoita tai saisin yhteistyökuvioita ( en nyt väitä että muut bloggarit ovat niiden takia blogejaan kehittäneet). En sitä sano ettei ois kiva saada huimia määriä kivoja kommentteja (valitettavasti niitten mukana saattaa tulla myös haukkujia) tai kivoja yhteistyökuvioita :) Toisaalta oon kanssa sellainen etten kehtaa mainostaa mun blogia missään, koska se ei tunnu omalta enkä ole kehdannut kysyä yhteistyökuvioita, koska on niin paljon isompia blogeja niin hyödyttäiskö joku blogiin aiheeseen liittyvä yhteistyö jotain yrittäjää. Toisaalta eihän bloggaamisen tarkoituksena ole aina saada huimia lukijamäärä tai paljon yhteistyökuvioita :D

Eli ehkä tärkeintä lukijoille on se että bloggaaja tekee sitä omaa juttuaan, koska joku siinä on ollut, että blogista on kiinnostunut? Jos itse oon lopettanut blogin lukemisen niin yleensä syynä on ollut se että mun elämäntilanne on muuttunut siten ettei blogin jutuista saa sitä mitä siitä innostunut alunperin (parin blogin lukemisen oon lopettanut kyllä liian mainostuksen takia). Eli ehkä syynä ei olekaan tylsä bloggaaja vaan lukijan mielenkiinnon kohteen muuttuminen.

Olkoon kuinka vaan, mä olen kiitollinen jokaisesta mun blogin lukijasta ja jokaisesta kommentista :) Teidän kanssanne blogini on juurikin se munlaiseni blogi :)

Millaisia ajatuksia teillä tästä herää? Mikä saa teidät kyllästymään seuraamanne blogiin?

PS. Kuvat tulevat taas typerästi, koska tabletti ei lataa netin kautta junan wifissä kuvia postaukseen vaan mun pitää taas käyttää tätä blogger sovellusta. Toivotaan että Ruotsissa hotellin wifillä saan postattua normaalisti, koska ajattelin matkan varrella kertoa puolimaraton reissusta =)

16 kommenttia:

  1. Tuttuja ajatuksia! Tai välillä mietin, että onko tässä nyt mitään mieltä kirjoitella aina niitä samoja juttuja blogiin ja näpsiä kännykkäkameralla kuvia joukkoon. :D Mutta toisaalta kirjoittaminen usein selkiyttää omia ajatuksia.

    Suurin syy sille, että lopetan jonkun blogin seuraamisen, on juurikin tuo elämäntilanteen muuttuminen. Joko mun tai bloggaajan. Sitten on pari blogia, joista tykkäsin silloin, kun olivat pienempiä. Nykyään en oikein jaksa enää seurata niitä, kun ovat kasvaneet niin paljon. On paljon yhteistyöpostauksia ja muutenkin kirjoittajat ovat mielestäni muuttuneet hieman etäisiksi. Eikä niitä viitsi edes kommentoida, kun kommentteja tulee niin paljon, että joku sanoo kuitenkin sen saman, mitä olit tulossa sanomaan. :D Olen ehkä vähän massasta poikkeava, mutta mä en edes tykkää sellaisista ihan liian huolitelluista ulkoasuista. Siis kun jokainen kuva on täydellinen ja tuulessa hiukset hulmuaa nätisti, (treeni-)vaatteet on valittu viimisen päälle kuvausta varten jne. Joo, näillekin blogeille on paikkansa, mutta enemmän tykkään sellaisista, joissa ei ole otettu kymmentä kuvaa, että saadaan niistä yksi, joka kelpaa blogiin.

    Sun blogista tykkään juurikin siksi, että se on persoonallinen ja silleen mukavan rennolla otteella kirjoitettu. :) Eikä täällä ole ohjepostauksia. :D

    t. yhden tylsän blogin kirjoittaja, joka ei ole pitkään aikaan jaksanut kirjoittaa mitään lukijoita houkuttelevia tekstejä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on sama! Kirjoittamalla pystyy niin helposti selkeyttämään ajatuksia ja musta tuntuu et tunteita on joskus helpompi ilmaista kirjoittamalla :) Ja pystyy liikunnan osalta omaa treenifiilistään kohottamaan kirjoittamalla :)

      Noin kyllä on mullekin käynyt että joku blogi on kasvanut isommaksi ja bloggaaja on etääntynyt enemmän (toki ymmärrän sen koska ehkä yksityisyyttään haluaa enemmän suojella) ja en ole saanut blogista enää samaa tunnetta ja oon lopettanut lukemisen. Mä kommentoin tosi isoihin blogeihin harvemmin juurikin sen takia kun joku on jo ehtinyt sanoa mun asian mut toisaalta joihinkin postauksiin haluan juurikin kertoa sen mun mielipiteen vaikka Liskin 10 samanlaista mielipidettä :D No kyllähän ne liian täydelliset kuvat alkaa mua häiritsee jos kaikki kuvat on sellaisia ja ne on LIIAN täydellisiä.

      Mukavaa et viihdyt mun blogin parissa :)

      P.s sun blogi ei ole tylsä :)

      Poista
  2. Tuttuja ajatuksia! :) Kiva, että innostuit laajemminkin pohtimaan tätä aihetta vielä sen jälkeen, kun olit mulle kommentoinut. Mäkin jäin oikein miettimään tätä asiaa silloin. Itsekään en hirveästi välitä niistä ylisuurista blogeista, joista ei saa lukijana irti juuri mitään. Samoin mua lievästi ahdistaa se, että kaikki kuvat pitäis olla järkkärillä otettuja ja jokainen otsikko tosi houkutteleva ja vinkkejä pitäis sadella sieltä sun täältä... Koen, että itse voin antaa vinkkejä vasta silloin, kun oikeasti tiedän asiasta jotain itsekin! Eikä niin, että kopioin tekstin suoraan Wikipediasta.

    Mutta niin, tälläiseksihän se blogimaailma nyt vain on menossa. Toisaalta, onhan täällä tilaa ja paikka ihan jokaiselle meille tavoitteista riippumatta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, siitä kommentista se ajatus sitten lähti :) Aloin enemmän pohtimaan et miten oma blogi on tässä muuttunut ja mitä ajatuksia muutenkin on blogien kehittymisestä :)

      Yli suurissa blogeissa harmittaa, jos bloggaajan persoona katoaa kokonaan. Onneksi on myös sellaisia isojen blogien pitäjiä jotka osaavat säilyttää myös persoonansa blogissa :) Se täällä bloggerissa postaamisessa on hyvä puoli ettei periaatteessa tarvitse tai ainakaan mä en koe et mun postauksilla tarvitsisi olla raflaavampi otsikko kuin jonkun toisen bloggaajan postauksen. Toki jos oikeasti haluaa kilpailla lukijoista niin sitten niin toki tarvitsee tehdä!
      Joo, mä en koe voivani antaa vinkkejä kun en ole liikunnan super ammattilainen :)

      Tärkeintä on tosiaan et tilaa on erilaisille blogeille ja lukijoille :)

      Poista
  3. No mun on helppo vastata tähän, koska olen huomannut, että mulla on kaksi ihan selkeää kriteeriä, joiden jomman kumman täytyttyä en jaksa enää blogia seurata.

    Jos blogi toistaa itseään niin, että kun kokee että "luen yhden postauksen, olen lukenut ne kaikki, myös tulevat postaukset". Siis että esim. kuvat ovat samaa uudestaan ja uudestaan, esimerkiksi tyyliin mun haba yltä alta välistä päältä ja takaa postaus toisensa jälkeen, ei vaan.. no tulee olo että "tää on niin nähnyt - miljoona kertaa". Omaa erinomaisuuttaan korostavat jatkuvasti toistuvat postaukset jotenkin latistavat mielenkiinnon ennätysnopeasti.

    Toinen on sitten taas äärimmilleen viety markkinointi ja just ne yhteistyökuviot. Kun ei enää tiedä, lukeeko jonkun ihmisen henkilökohtaista blogia vai julkista mainostaulua, jossa tuotteet ja palvelut hehkuvat yksi toisensa perään, se on toinen, mikä saa mut aika nopeasti perumaan feedin tilauksen. Muutama kiva blogi on jäänyt pois nyt viime aikoina, kun lukeminen on muuttunut niin puuduttavaksi. Se on tuntunut vähän kurjaltakin. Mä en yhtään tykkää olla jatkuvan mainonnnan kohteena. On eri asia jos on jotain kivoja juttuja ja projekteja silloin tällöin ja niihin liittyy se elämän maku.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta et jos on aina sama kaava joka postauksessa niin alkaahan se tympimään. Toisaalta ite mietin mun treenipostauksia ni yleensä aina vaan kerron et miten se treeni meni ;) "tänään penkki sujui hyvin, olipas jalkaprässin kanssa tänään raskasta." :D Mä en kestä oikeassa elämässäkään paremmuuttansa korostavia niin kyllä sellaset blogit itsekin kierrän kaukaa!

      Mä oon just sellaisen jatkuvan mainostamisen takia lopettanut parinkin blogin lukemisen mikä on sillain harmi, mutku en saa blogista enää selvää niin miksi sitä enää lukea? Satunnaiset ja mielenkiintosesti kirjoitetut yhteistyö kuviot voi parhaimmillaan tuottaa iloa myös lukijoille :)

      Poista
  4. Mua harmittaa se et niin monista blogeista on tullu enemmän naistenlehtimäisiä :( En muutenkaan lue ikinä naistenlehtiä, niin en oikein pidä siitä kehityssuunnasta blogeissakaan. Mun mielestä ennen oli kivempaa, kun kirjoteltiin nimenomaan niistä omista treeneistä sun muista. Selkeämmät ulkoasut ja laadukkaammat kuvat on oikeastaan melkein ainoa positiivinen juttu tuossa blogien kaupallistumiskehityksessä (ainakin näin lukijan näkökulmasta). Itse en kaipaa mitään muka-ammattilaisvinkkejä siitä, miten treenaan peppua sadalla eri tavalla. Jos kaipaisin, ostaisin niitä naistenlehtiä. Ja siihen on syynsä, miksen osta.... Mainoksista en jaksa edes mainita tai lukijoita kerjäävistä otsikoista tyyliin "perse siellä, tissi täällä" tai siitä miten treenaaminen tuntuu olevan nykyään niin ulkonäkökeskeistä. Enkä kaipaa mitään "tekoglamouria", koska nimenomaan se on mun mielestä tylsää :D

    Sun blogi on tosi hyvä (ollu yks mun lemppareista aina!) just siks, et se on pysyny oikeesti rehellisenä treeniblogina! :)) Paljon juttua omista tekemisistä ja mä en ainakaan kyllästy koskaan, vaikka kirjoittaisit joka kerta siitä "samasta puolikkaasta samaan aikaan" ;) Koska se on juuri se mitä treeniblogeista haen: omia ja oikeita kokemuksia. Ja vaikka mäkin oon ihan liian laiska kommentoimaan, niin voin luvata et luen aina sun jokaisen postauksen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en siitä naistenlehtimäisyydestä pidä, koska mä haen blogeista sitä samaistumista ja vertaistukea! Naistenlehdissä musta se todellisuus ei ole aina niin läsnä vaikka niissä onkin todellisia tarinoita mutta tajuat varmaan mitä tarkotan :D Mä jätän postaukset heti lukematta, kun otsikossa lukee vinkki! En hae blogista vinkkejä, jääkööt ne niille jotka niitä haluaa :) Hahhah, kun tissi ja perse on niin käytettyjä otsikoissa niin mitkähän on tän syksyn lukijoiden houkuttelu otsikkotrendit ;) Heh, tekoglamourhan on eehanaa...Not!

      Onpas kiva kuulla just SULTA :) Oot kyllä sellainen bloggaajaidoli mulle! Treeni päivityksiä kyllä tulee niin kauan kuin liikuntainnostusta on (ja näillä näkymin se ei ole loppumassa ;D). Onneksi sä sitä jaksat lukea vaikka en super tuloksia salin tai juoksun suhteen saisikaan :D Kiva kuulla et postaukset miellyttää :)

      Poista
  5. Törmäsin just sun blogiin ja odotan innolla, että pääsen lukemaan aiempia sekä tulevia postauksiasi. Blogisi vaikuttaa tosi hyvälle :) Liityn heti lukijaksesi!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa :) Tervetuloa mukaan! Luettavaa kyllä löytyy ja onneksi nyt bloggausintokin on noususuunnassa mulla :)

      Poista
  6. Mä oon ehkä vähän laajemminkin kyllästynyt liikuntablogeihin. Olen niistä hakenut ja saanut inspiraatiota ja vertaistukea, ja monesti paljon hyvää mieltä. Mutta liittyyhän se omiinkin tekemisiin, että jos on itsellä menossa joku tietty juttu niin innostuu jutuista, jotka käsittelee samaa asiaa.
    Toisaalta tietysti blogit on kivoja senkin vuoksi, kun bloggaajat tulee tutuiksi ja on kiva katsoa kuulumisia. Mut itse silmäilen ja kommentoin paljon vähemmän kuin vaikka vuosi sitten. Ja sitten just kivat blogit eivät välttämättä ole muuttuneet miksikään, mutta itse vaan kaipaa välillä muuta. Liikunta-asioissa ne samat jutunaiheet tuntuu kuitenkin kiertävän.
    Liiallinen kaupallisuus tietysti on karkoittavaa, mut en ole oikein koskaan päätynytkään sellaisten blogien lukijaksi, joilla olis paljon mainostusta tai sitä mahdollisuutta, ettei voi lukea valikoivasti sitten, jos ei välitä lukea tuotteista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli kesällä vähän tollanen fiilis! Kun omat treenit ei olleetkaan niin nousussa niin ei oikein itsekkään jaksanut muiden treeneistä lukea. Toisaalta kanssa kun treenit on enemmän osa arkea ja se alun hypetys liikunnan ja blogien suhteen laantuu niin kiinnostus liikuntablogeja kohtaan saattaa laantua.

      Mulle siis blogeissa on tärkeitä bloggaajan persoonan esiin tuominen koska yleensä eniten innostunut bloggaajasta ja käyn myös kurkkimassa ennen lukemiani blogeja, kun kiinnostaa mitä bloggaajalle kuuluu, kun yleensä en siihen persoonaan kyllästy!

      Poista
  7. Ainiin, ihana kuva teistä tuo äiti-tytär -kuva instagramissa.:)

    VastaaPoista
  8. Hyvä kirjoitus! Oma blogini on niin pieni, että voisin kirjoittaa todellakin henkilökohtaisista asioista, mutta tietyn sensuurin haluan silti pitää. Suojellakseni läheisteni yksityisyyttä muunmuassa. Olen monessa asiassa tosi kauas katsoinen, kuten, jos vaikka joskus blogini lukijat kasvavat enemään, niin asiat ovat entistä julkisempia. Vaikka se onkin aika epätodennäköistä. Lisäksi blogiani lukee muunmuassa äitini, siskoni, kumppanini, eli en kirjoittele asioita, mitä en voisi heille kertoa..

    Kuten monen edelläkommentoija, niin minunkin osaltani mielenkiintoa tappaa ja latistaa jatkuvat mainos ja yhteistyöpostaukset. Toki se on bloggaajalle tulonlähde, mutta en halua kuluttaa, vain koska jonkun bloggaajan kautta saa nyt tota tai tätä protskujauhoa halvemmalla.

    Luen edelleen muutamaa isompaa treeniblogia, jotka muuttivat aikanaan fitfashionille, mutta useaa olen lukenut jo ammoisista ajoista. Moni on myös tipahtanut joukosta tai käyn silloin tällöin vilkuilemassa.

    Tykkään sun aidosta ja maanläheisestä blogista. Keep going ♡

    Jenna
    Http://terksulife.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)

      Ymmärrän todellakin sen että omaa yksityisyyttään suojellaan, mutta mielestäni se ei tarkoita sitä että blogi on sitten naistenlehtimäinen opas mihin suuntaan jotkut blogit ovat menneet. Mielestäni Minessan on hyvä esimerkki bloggaajasta joka saa lukijan (ainakin mut) tuntemaan siltä että tuntisi Minen mutta toisaalta taas en tiedä Minen yksityiselämästä oikein mitään :) Eli hän kirjoittaa ihanalla persoonallisella tyylillään joka saa tuntemaan et tutustuu bloggaajaan. Tai Mulle lukijana on tärkeitä että voin kuvitella tuntevani (en siis kuvittele tuntevani bloggaajia läpikotaisin mutta kuitenkin joten kuten) bloggaajan, koska tekstejä on sillon kovempi lukea. Jos bloggaaja tekee blogissaan vain vinkkioppaan niin mä petyn koska en saamiaan lukea ennen ns. tutun ihmisen juttuja.

      Tärkeintä muassa noissa yhteistyö ja mainosjutuissa olisi se että ne tois oikeasti lukijalle jotain! Mua ei yleensä minialennukset kalliista Treenivaatteista innosta mutta jos vaikka yhteistyön kertoo samalla jostain uudesta lajista niin tykkään :) Toki monelle nuo alennukset on hyödyllisiä!

      Makin oon monen FF bloggarin blogia lukenut jo ennen FF:ää :) Osa on tietty myös pudonnut kelkasta mutta välillä kuulumisia käyn lukemassa!

      Kiitos <3

      Poista

Kiitos kommentistasi :)