torstai 25. syyskuuta 2014

Raskas ja pitkä treeni

Hitsit, että mulla meni eilen aivan pasmat sekaisin :D Olin ens viikolle miettinyt, että voisin käydä kokeilemassa kuntonyrkkeilyä Viilingissä ja muutenkin miettinyt et miten salitreenit aikatauluttaa ja kun oli opiskeluohjelmaakin tiedossa. Suunnittelen liikuntaviikot etukäteen, mutta ”aikataulut” on joustava ja saattaa muuttua lennostakin :) Sitten luinkin opiskelijasähköpostini, jossa olikin Kääpäkurssilta viesti, että ensi viikoksi lähdetään Mekrijärvelle. Hups :D Olin muistanut, että tuo kurssi on tän kuun lopussa, mutta että tän kuun loppu tulikin näin pian. No eipä siinä! Ihan mieluusti palaan Mekrijärvelle (tutkimusasema Ilomantsissa) ja tutkailen metsissä kääpiä! Mekrillä on onneksi hyvät lenkkimaastot ja aattelin mukaan ottaa hulluna karkkia! Tai ehkä kohtuullisesti ;) Eiks se mee aina vähän niin, että kun ollaan reissussa niin herkut kuuluu asiaan.  Kenttäkurssilla herkku oli kyllä joku alkoholipitoinen, heh. 

Tais mulla olla ihan blogin aiheeseenkin liittyvää asiaa! Nimittäin tänään oli viikon raskain ja ainakin henkisesti haastavin treeni kyseessä. Eli se jalka-käsitreeni! En oo treenannut jalkoja muutamaan viikkoon, joten ajatus jalkatreenistä vähän hirvitti. Jotenkin tauon jälkeen se jalkatreeni on se kammottavin asia. Kun tehdään isommilla painoilla ja jos treenistä seuraa lihasjumeja niin ne ei ole mitään pieniä ja hepposia.


Tauon jälkeen myös se sopivien painojen valinta tuntuu vaikeelta. Ei sitä nyt voi samoilla painoilla tehdä kuin viimeksi, mutta eipä sitä voi heilutellakkaan ihan olemattomilla painoilla ettei tunnu missään.  No kai mä oon oppinut jo salitreenaajana tuntemaan itseni ja osasin arvioida ihan hyvät painot itselleni. En missään liikkeessä kahminut itselleni liikaa painoja, muttei tarvinnut myöskään vaan heilutella liikkeissä. 


Kyllähän sen tauon huomasi! Jalkaprässin jälkeen askelkyykyt tuntui ihan mielettömän raskaille, vaikka tein niitä pienemmillä painoilla kuin ennen. Sarjojen välissä tuntui, että pysyykö jalat siinä pystyssä. Eikä todellakaan tarvinnut merkata itselleen ensi kerraksi lisää painoja. Niillä pienemmillä oli ihan hyvä niin! 

Tänään käytin ekaa kertaa Viilingin toista reiden koukistus-laitetta. Sellaista jossa ollaan polvillaan ja tehdään yhdellä jalalla liikettä ja sitten sarjan jälkeen vaihdetaan jalkaa. Se normaali laite oli varattu, joten rohkaistuin kokeilemaan tätä. Mun mielestä kuitenkin maaten tehtävä koukistus-laite on paras! Tai siinä oon saanut parhaimman tuntuman ja sellanen vempele olikin mun kesäsalilla Imatralla :) Mutta ei tämä huono missään nimessä ollut :) Sain hyvän tuntuman ja että pystyi oikeasti keskittymään takareiden puristamiseen. Huomasi selvästi, että vasen jalka on heikompi kuin oikea.
 

Pohkeiden teon jälkeen alkoikin jo tuntua, että vieläkö on käsitreeni jäljellä, voi apua.  Onneksi tykkään treenata käsiä, joten ei tarvinnut treenin pituutta hirveästi harmitella! Käsien osalta painoja ei tarvinnut ihan hirveästi tiputtaa, mutta varuiksi niitä pienensin.  Kivaa on muuten, että kun alotin bunkkeritreenit alusta niin käsitreenissä on mukana taas mun suosikkiliike push down :) Suosikkiliikkeistä tulee aina hyvä mieli!

Koitin tänään keskittyä tosi paljon liikkeiden negatiiviseen ja positiiviseen vaiheeseen. Liian helposti sitä tulee liikkeitä vaan tehtyä tasaisen tappavaan tahtiin. Eli mun kohdalla tappavan hitaasti. Ja kun oikeasti tekis sillä oikealla tyylillä niin ehkä se kehityskin olis lupaavampaa! Tosin sillon kun pääpunasena koittaa saada vikat toistot tehtyä, niin sillon ehkä keskittyy enemmän siihen, että saa raudan liikutettua. 

Suunnitteletteko treeniviikkoja etukäteen vai meettekö vaan fiiliksen mukaan? Musta on ihan kiva suunnitella ja sit viikolla huomata et suunnitelma on joustava ku treenejä voi vaihtaa päittäin vaikka samana päivänä :) Millainen treeni on teille haastavin liikkumistauon jälkeen?

4 kommenttia:

  1. Mie ainakin suunnittelen! Kun saa tietää työvuorot niin sitä mukaa suunnittelen myös sali, lepo sekä aerobiset viikolle. Yleensä mietin myös mitä teen mikäki päivä, jotenki helpompaa kun tietää etukäteen koko viikon ohjelmat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä niin helppoa sit liikkuakin ku on suunnitellut viikon etukäteen :) Mäki suunnittelen just et mitä teen minäkin päivänä salilla!

      Poista
  2. Mä ainakin suunnittelen ja se on mun mielestä ihan hauskaakin :) Mutta oon kyllä lähes jokaista viikkoa muuttanut sitten jollain lailla lennossa, kun onkin huvittanut tehdä jotain muuta just sinä päivänä. Mutta kalenterin avulla on helppo seurata, että kaikki viikon treenit tulee tehtyä ja että ehtii palautua edellisistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se on kyllä oikeasti hauskaa :D Kuulostaa varmaan oudolta, mut on hauskaa suunnitella etukäteen et mihin väliin liikunta sopii ja toisaalta on mukava tajuta et jos joskus on kiirettä niin liikkumisen saa johonkin väliin sovitettua :)

      Mä suunnittelen ne pään sisällä ja sit muuttelen just lennosta jos haluunkin tehä jotain muuta tai ei sovikaan palautumisen kannalta se mun suunnitelma! Vaikka välillä oon hajamielinen ni ihme ja kumma liikuntasuunnitelmat ei koskaan unohdu :D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)