torstai 16. lokakuuta 2014

Luonnonkihara kuntoon!

Nyt kyllä tulee niin blogin aiheesta poikkeava postaus, mutta omapahan on blogini ;)  Kyse on siis nyt hiuksista, joista viime postauksessa jo selitinkin.

Mulla on luonnostaan kuiva luonnonkihara ja ainakin omasta mielestä ohut tukka. En oo yhtään auttanut tukan tilannetta sillä, että oon värjännyt sitä yhteensä 10 vuotta. Siis oikeasti 10 vuotta! Mulla on sellainen perinteinen maantienharmaa hiustenväri ja kyllästyin siihen yläasteella ja sain vonguttua äitiltä et saan kampaajalla värjäyttää tukan kastanjanruskeaksi. Äiti siihen suostui ja siitä se putki sitten alkoi! Mulla taisi olla jotain 3 vuotta punertavanruskea tukka ja lopulta päädyin mustaan väriin ja siinä pysyin aika pitkään. 

Yliopiston aloittaessa oli vielä tällainen tukka

Valitettavasti en nyt jaksa kaivaa mitään yläaste tai lukioajan hiustyylejä niin saatte tyytyä yliopistoajan tukkatyyleihin! Mutta oon siis aina sellainen tuuliviiri. Haaveena on aina ollut kasvattaa pitkä tukka, mutta sitten oon aina leikannut lyhyeksi mun tukan. On ollut Victoria Beckham tyylistä tukkaa, polkkaa, toispuoleista, otsatukkaa ja ilman otsista. Lyhyissä malleissa on aina ollut se ongelma, että tukan kihartuvuuden takia ne ei oo sitten lopulta olleet sellasia kuin olen haaveillut. Tai siis oon kyllä niistä tykännyt (tai no en kaikista) mutta kun on luonnonkihara tukka niin se malli nyt ei vaan näytä samalta kuin suorassa tukassa! 

Kuitenkin yliopistoon tullessa mulla oli musta ja ihan suht koht pitkä tukka ja oli vielä se otsatukkakin. Tykkäsin tosi paljon tosta tukasta, mitä nyt joskus mietin et sopisiko mulle blondi tukka.  Jossain vaiheessa aloin seurata Heijastuspinta blogia ja tykkäsin bloggaajan toispuoleisesta hiusmallista. No sitten kun tulikin ero sen aikaisen poikaystävän kanssa niin repäisin ja leikkautin sitten toispuoleisen tukan. Niin  se ero tukka ;) Menin siis kampaajalle Marian kuva tulostettuna ja näytin että haluan tällasen tukan! Että on ne blogit vaikuttaneet jo 19-vuotiaiseen minuun!


Ja kyllä mulla on kaikissa kuvissa melkein sama saamarin ilme :D
Tykkäsin tuosta tukasta ihan tosi paljon! Mitä nyt välillä mietin et näytän puoliksi pojalta ;) Mutta siis oli se mun mielestä tosi kiva ja sellainen mun tyyliin tosi erilainen. Ongelmana olis kyllä taas, että halusin sen pitkän puolen olevan ihan piikki suora, mutta yllätyys aika harvoin sen sai pysymään suorana.  No, jossain vaiheessa päätinkin että alan vaalentamaan tukkaa.  Kiva pikku projekti mustasta tukasta blondiin! Sillä kertaa alotin projektin kertomalla kampaajalle, että haluan vaalentaa tukkaa ja siitä sitten lähdettiin pikku hiljaa raidottamalla. 


No, jossain vaiheessa alkoi sitten se tukan toispuoleisuus ärsyttämään. Hiuksia piti käydä leikkauttamassa aika usein, koska lyhyempi puoli kasvoi hirmuisen nopeasti pois mallista. Myös se puoliksi pojalta näyttäminen alkoi ärsyttämään. Halusin takaisin mun pitkän tukan! Ja aloinkin haaveilemaan pitkästä vaaleasta tukasta. Tuon tukan kasvastusvaihe olikin sitten se kamalin vaihe, vaikka kuinka oon jälkeenpäin sanonut ettei se ollut niin kamalaa. Kyllä se oli. Ekaksi leikkautin pitemmän puolen vähän lyhyemmäksi ja en kyllä tykännyt siitä tukan mallista yhtään. Oli sellainen pottatukka-fiilis.
 

Tuolloin kun mulla oli vaalea tukka niin mä en käyttänyt mitään hopeashampoota tai mitään. Välillä tukan kellertävyys ärsytti, mutta en siltikään ostanut sitä pirun shampoota! Ja kuinkas siinä sitten kävikään, että yksi kaunis päivä kyllästyin tuohon pirun kellertävyyteen ja päätin että nyt palataan takaisin ruskeaan tukkaan. Koska olen tänne nyt kaikki heti-ihminen niin väri piti sitten valkata hirveellä kiirellä juuri ennen Prisman sulkeutumisaikaa ja siinä sitten ravailin hiusvärihyllyä ympäri ämpäri ja koitin Antilta kysellä että minkä sävyn mä nyt valkkaan. Halusin ruskean, mutta en punertavan ruskeaa. No kotona väri päähän ja lopputulos olikin se punertavan ruskea! No ei se sitten kauheasti harmittanutkaan, kun oli se sävy ihan kiva. Punaruskeassa mua ärsyttää vaan se, kun väri helposti kulahtaa ja sitten se on ainakin mun tukassa aivan hirveän värinen.



Seuraavalla värjäyskerralla päätin kokeilla et jos kuitenkin sais värjättyä hiustenvärin hieman enemmän pelkästään ruskeaksi kuin punertavan ruskeaksi ja lopputulos oli:



Mikäs muukaan kuin musta! No koska musta oli mulle niin tuttu ja turvallinen tukan väri niin olo oli ihan luonnollinen siinä.  Jossain vaiheessa tuo lyhyempi puoli tukasta kasvoi sen pituiseksi, että leikkautin tukan samanpituiseksi ja taas oli kaamea pottatukka!



No elelinpä siinä hiusten kasvatusvaiheessa ja haaveilin vaan siitä päivästä, että tukka olisi joskus pitkä. Tukan väri oli kiva, mutta malli blöh. Onneksi pääsin kampaajalle, kun sain ilmaisen kampaajareissun liityttyäni PKO:n asiakasomistajaksi. Kampaajan tuolissa istuessani katoin kuinka hirveältä juurikasvu näytti mun päässä, siis suorastaan kauhealta ja musta tukkakin hölmöltä. Kampaajareissun jälkeen kiertelin katselemassa hiusvärejä ja aattelin et nyt tälle värille on tehtävä jotain! Silloin ne liukuvärjäys väripaketit oli vasta tulleet kauppoihin ja mietin et jos sellaisen hankkisin. Niin mitäköhän se ois juurikasvuun auttanut.  Silloin niitä en kyllä löytänyt mistään ja sain kuningas idean, että kun tässä mustassa tukassa juurikasvu on niin hirveän näköinen niin mäpä vaalennan tukkaa. Enkä minnekkään kampaajalle jaksa mennä, ku hirveen pitkä ja kallis projekti. Kävin ostamassa värinpoiston ja samana päivänä se sitten laitettiin mun tukkaan.  Tuloksenahan oli kusenkeltainen ja punertava tukka, mutta uuden värin heti seuraavana päivänä ja fiksattiin asia värjäämällä uudestaan. 

 
Olihan tuo väri epätasainen, kun värinpoisto oli mun tukasta epätasaisen värisen tehnyt, mutta kehtasin kulkea ihmisten ilmoilla ilman että piti kulkea pipo päässä. Tuolloin oli vielä ihan itsevarma olo, että kyllä mä nyt tän tukan vaalennuksen kotona hoidan! Hiukset selvisi jotenkuten värinpoistosta, ei tullut purkka tukkaa tai hiukset tippuneet päästä!



Uutta värinpoistoa en todellakaan ajatellut tehdä ja aattelin että tuosta väristä voisi lähteä vaalentamaan raidottamisen avulla. Vaikka kuinka raidotettiin mun tukka ihan ohjeiden mukaan niin raidoista tuli enemmänkin oranssihtavat kuin vaaleat. Tosin en ihmettele kun ton väriseen tukkaan ne raidat lykättiin! Tässä vaiheessa aloin miettimään, että ehkä tää ei kotona onnistukkaan. Aikaa kului ja juurikasvu saapui ja mä aloin miettiä et mitä ihmettä teen mun hiusten kanssa. Freyan blogista olin lukenut hänen kampaajastaan ja muutenkin nähnyt että Freyalla on kyllä niin kivasti värjätyt hiukset aina. Kysäisin että uskallankohan mennä tän mun rääkätyn tukan kanssa Heinille, entä jos se haluaa leikata mun tukan kokonaan pois tai tosi lyhyeksi. Freya mulle kuitenkin vakuutteli, että Heini on tosi hyvä ja mukava kampaaja ja uskaltauduin sitten varaamaan ajan. Ekasta Helinässä käymisestä lähtien oon aina joka kerta poistunut tyytyväisenä asiakkaana ja elokuussa vihdoin päästiin mun tukan kanssa siihen päätöspisteeseen, että enää ei tarvitse tukkaa enempää vaalentaa!



No miten arvata saattaa, niin tukka ei oo kauheasti tykännyt tuosta tumma vaalea tumma vaalea rumbasta. Ja viime kampaaja kerroilla Heini on aina ottanut latvoista vähän reilummin pois, koska latvat on olleet niin huonokuntoiset. Eikä tää nyt tue oikein mun hiustenkasvatusprojektia. Ainahan se Heini on muistuttanut niistä kosteuttavista hiustenhoitotuotteista ja mä oon ollut et juu niitä pitäisi käyttää. Ja ajatellut et kunhan saan mun Tigin jättipullot käytettyä niin sitten ostan ne kosteuttavat hoitotuotteet.



No äiti sponssas mulle Ruotsin reissulla hoitotuotteet ja siitä päätinkin, että nyt alkaa mun tukkakuntoon projekti! Jos jonain kertana Heinin ei tarttis todeta, että nyt otetaan taas vähän reilummin näistä latvoista!



Eli tällä hetkellä käytän Cutrinin Repairism sarjan tuotteista shampoota, hoitoainetta ja hiusnaamiota. Hiukset on ainakin ihanan pehmeät aina pesun jäljiltä ja toivon, että ne on samalla auttaaneet elvyyttämään mun hiusten kuntoa.  Laivalta tarttui mukaan myös Tangle Teezer ja noita hiusrenksuja.
 

Tangle Teezerin pitäisi olla hiuksille lempeämpi kuin perus hiusharjat, mutta mun mielestä kyllä hiuksia lähtee samaan tyyliin kuin aina ennenkin.  Mutta eipä tuosta oo myöskään valittamista! Ainakin on kivan värinen! Ja tän tukkaprojektin myötä oon myös alkanut käyttämään oikeasti säännöllisesti sitä mun ostamaa hiuseliksiiriä ja se onkin kohta loppu!


Ja koska kuvissa näkyy pääosin suoraa tukkaa, niin voi toki ihmetellä, että mikä luonnonkihara! Pyrin yleensä aina sen suoristamaan kun laittaudun, koska omissa silmissä hiukset näyttää sotkusilta, takkusilta ja epäsiisteiltä kun ne on ihan luonnontilassaan. Nykyään oon kyllä pyrkinyt opettelemaan, että ei niitä tarttis ihan aina suoristaa, jos hiukset on jotenkuten siistin näköset.  Eikä mun mielestä luonnonkiharassa tukassa ole mitään vikaa, jos ne kiharat olisi oikeasti kiharat eikä epämääräisesti vaan aaltoilevat.

Aamulla suoristetut ja iltapäivällä kihartuvat.

  Oletteko te yhtä ailahtelevia olleet hiustyylien suhteen kuin minä? Nyt ollaan Heinin kanssa ainakin sovittu, että jos haluan leikkauttaa hiukset lyhyemmiksi niin ne leikataan vasta seuraavalla kampaamoreissulla, kun oon miettinyt asiaa tarpeeksi :D Ja kaikille ystäville oon sanonut et jos haluan palata takaisin mustaan väriin niin kieltäkää! 

Ja kun eri blogeissa on lukijat bloggareille huomauttaneet kulmakarvoista ja hiustenväristä niin tättädädää! Mulla on aina ollut samanväriset kulmakarva niin tummassa kuin vaaleessa tukassa ;) Ei ole kyllä kukaan kaveri huomauttanut että ei yhtään sovi hiuksiin :D 

2 kommenttia:

  1. Tukkatuuliviiri ilmoittautuu! Miullakin aina parin vuoden välein vaihtuu mustasta wannabe-vaaleaan ja päinvastoin.. nyt miulla oli tosi pitkään musta tukka, neljä vuotta, ja olihan se jo pitkä ja tosi hyvässä kunnossa (koska aina laitettiin sävyllä). Noh, nytpä tässä taas vaalennellaan..
    tukkaa on jouduttu leikkaamaan paljon ja onhan se nyt ohentunu ja huonommassa kunnossa.. eikä värikään oo vielä oikeesti vaalee vaan kirjava. Nyt oon kummiski oppinu kärsivällisyyttä ja tiedostan sen
    että ens kesänä ehkä vasta on tukka sen värinen ku haluan. Ja siis miun äiti on
    kampaaja, joten näitä tuuliviirimäisiä mielenmuutoksia on oikeesti voinu
    toteuttaa about vartin päästä siitä mielihalusta (esim ku halusin IHAN lyhyet
    hiukset.. sillon kyllä jälkikäteen itketti ja
    kadutti mutta minkäs teet ku pakko saada
    heti kaikki..) nyt siis ollaan matkalla
    unelmahiuksiin, hitaasti mutta varmasti :)
    ja siulle kyllä sopii ihan älyttömän hyvin nuo vaaleet hiukset ja niissä on tosi kiva sävy! Jotain tollasta miekin tavottelen sit
    tulevaisuudessa :) -Elsa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä etten ole ainoa, joka on niin tuuliviiri hiusten kanssa :D

      Mustasta vaaleaan on tosiaan aika pitkä matka ja hiukset joutuu koville :S Mulla oli tosi pitkään tukka tän viimeisen vaalennusprojektin aikana aika monivärinen ja kirjava. Tosiaan itse kotona värjätessä raidat meni siihen oranssiin suuntaan :D Mulla tukka tosiaan kärsi sen verran et kerta joutu kampaaja kevyemmällä hapetteella vaalentamaan ja nyt parilla kertaa tukasta aina leikattu enemmän huonoja latvoja pois :S Mutta se kärsivällisyys on tosiaan se kaiken a ja o tummasta vaaleaan hiuksia vaalentaessa. Siitä välimuototukasta kyllä oppii helposti tykkäämään kans :)

      No se on kyllä kiva, että tukka haaveita pääset nopeasti toteuttamaan :) Tosin juuri kun tekee sen tuuliviirimäisen päätöksen jälkeen jälkeepäin saattaa tuntua, että oisko voinut kauemmin miettiä :D Mäki oon kyllä joskus ollut niin pirun harmissani ku päätin leikkauttaa tukan lyhyeksi polkaksi ja en siitä yhtään sit tykännyt, kyllähän sitä melkein itketti!

      Aivan varmasti unelma hiuksesi saat, kärsivällisyyttä vain :)

      Kiitos! Mä tykkään kyllä itse kans tosi paljon tästä sävystä :) Mulla oli ehkä ajatuksena kylmempi sävy kun lähdin tähän projektiin, mutta matkan varrella mieli muuttui ja tää on just sopiva sävy mulle!

      Poista

Kiitos kommentistasi :)