sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Vetolenkin koutsi

Mä oon maailman surkein tekemään mitään intervalli juoksulenkkejä tai no oikeastaan maailman surkein lähtemään tekemään niitä. Juoksun suhteen meen yleensä sillä omalla mukavuusalueella. On vaan niin ihana mennä sitä omaa rauhallista lönköttelytahtia. Siksipä onkin hyvä pyytää kaveria mukaan tekemään vetolenkkiä, niin eipähän tule jänistettyä itse lenkiltä ;)

Sovittiin Pauliinan kanssa, että mennään yhdessä tekemään vetolenkki. Häpeäkseni voin tunnustaa, että mun viimeisin intervallityyppinen juoksutreeni taitaa olla mun ja Pauliinan kesällä tehty porrastreeni. Kääks! No, nyt onneksi sain otettua itseäni niskasta kiinni ja tänään lähdettiin Pauliinan kanssa lenkille. Olin suunnitellut, että mentäisiin läheiselle pururadalle ja siellä sitten tehtäisiin yhteensä viisi yhden minuutin pituista vetoa. En tiiä mistä oon ton määrän keksinyt, mut se on aika sopiva lyhyiden vetojen määrä mulle. Enempää en kyllä jaksaisikaan. Päästiin juoksemaan talviseen ihmemaahan, kun lunta tuprutti taivaalta. Eipä matkalla ollut asfalttikaan tuntunut jaloille niin kovalta.


Mä kun nykyään melkein aina käyn yksin juoksemassa, niin juostessa jutteleminen tuntui alkuun siltä, että apua mä hengästyn kauheasti ku juoksen ja puhun.  No kun lopetti sen ajattelemisen, niin hyvinhän siinä pysty juttelemaan ja lenkillä saakin huohottaa :D  Eilen mulla oli tosiaan jalkapäivä ja jalat olivat siitä vähän väsyneet, mutta onneksi en ollut asian kanssa yksin vaan Pauliinakin oli eilen tehnyt jalkapäivän. 

Lämmiteltiin tosiaan siten, että hölköteltiin pururadalle ja siellä sitten vähän matkaa ennen ekaa vetoa. Latukoneet eivät onneksi heti olleet paikalle rynnänneet ;)  Ensimmäisen vedon aikana jaksoin ampaista kunnon vauhtiin vaikkakin loivassa ylämäessä vauhti vähän hyytyi.  Muutenkin vedon alussa jaksaa juosta tosi reippaasti, kun loppua kohden sitä vaan hyytyy ja hyytyy. Mitä enemmän vetoja tehtiin, niin sitä vähemmän sitä pystyikään enää ampaisemaan nopeasti kovaan vauhtiin. Tuolla pururadalla, kun on vielä mäkiäkin ja kun saavuttiin yhden vedon aikana vähän isompaan mäkeen, niin lensi mun suusta kyllä ärräpäitä, kun tuntui jo muutenkin niin pirun raskaalta :'D


Yleensä oon tehnyt niin, että oon tuolla pururadalla juossut 4 vetoa ja viimeisen vedon oon tehnyt kotimatkalla. Nyt tehtiin niin, että juostiin kaikki vedot pururadalla ja mun mielestä se oli kyllä paljon parempi tyyli! Kotimatkalla pystyi sitten vaan palauttelemaan jalkoja vetojen jäljiltä eikä tarvinnut tsempata, että nyt vielä se viimeinen veto pitää jaksaa.

Oli kyllä tuplasti hauskempaa ja mun mielestä vielä tehokkaampaa käydä kaverin kanssa juoksemassa! Vetojen välissä sai höpötellä ja eikä niin kauheasti tullut mietittyä, että vielä pitää jaksaa useampi veto tehdä. Vaikkakin välillä sanoin, että monta vetoa on jäljellä ;) Toisen mennessä vedon aikana edelle, toimi se tsempparina että, ota se kiinni tai että ei päästä toista karkuun.  Vauhtia tuli siis pidettyä yllä juoksukaverin ansiosta :)

Lenkin jälkeen olin kyllä aivan loppu ja en todellakaan jaksanut lähteä tekemään vikan raskaan viikon viimeistä salitreeniä. Oon koko kropan tällä viikolla treenannut eli se kertaus treeni sai nyt jäädä välistä. Onneksi tämä kuntoliikunta onkin sellaista, ettei maailmanloppu tule, jos joskus treeni jää välistä :) Vaikka jotkut sanovatkin väsymyksen olevan vain tekosyy ;)
Jalat on muuten nyt aivan jäätävän tukossa, että huh!

Kiitos Pauliina huipputreenistä ja seurasta <3

Tykkäättekö intervalli juoksulenkeistä vai onko ne teille sellaisia, että niille lähteminen on vaan niin hankalaa? 

2 kommenttia:

  1. Kivan kuuloinen yhteislenkki teillä! :) Mä tykkään tehdä intervalleja tosi paljon! Etenkin talvella juoksumatolla ne on tosi kivoja ja piristäviä, jaksaa juosta paljon paremmin, kun vähän leikkii vauhtinappulan kanssa. Puolikkaille treenatessa teen usein noin kerran viikossa jonkinlaisen intervallitreenin. Niiden avulla on hyvä saada vähän lisää nopeutta, ja erilaisia treenejä on tosi paljon :) Mukavaa viikkoa Pia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se kyllä oli :) Oli paljon kivempaa tehdä intervallia kaverin kanssa kuin yksin :)!

      Vitsit kunpa saisin tuota sun motivaatiotasi intervallilenkkeihin! Pitäis varmaan itse kokeilla joskus myös tehdä intervallia juoksumatolla, jos siitä sais lisäinspistä.

      Kiitos ja mukavaa viikkoa sinullekin Karoliina :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)