sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Kotona

Kuvia joulusta ei paljoa ole tai kyllähän kuvia on paljon muttei kovin jouluisia. Ei ole kuvia tunnelmallisista joulu kattauksista, tunnelmallisesta joulun vietosta tai herkku ruuista. Kyse ei ole siitä, että joulu ei olisi näitä sisältänyt vaan yksinkertaisesti siitä, että halusin keskittyä joulun viettoon enkä räpsiä puhelimella jatkuvasti kuvia. Vaikka äskeinen siltä kuulostaa, niin en tarkoita, että joulustaan kuvia räpsineet eivät olisi viettäneet kunnollista joulua. Mukavaa niitä kuvia oli seurailla instagrammissa, itse en vain jaksanut kuvailla kuin korkeintaan eläinten joulun viettoa :) Kuvia ei tule myöskään fitnessjoulusta eikä lenkillä tai salilla ahkeroivasta bloggarista, koska sitä joulu ei todellakaan sisältänyt ;)



Halusin ottaa Oulujoulusta jouluOulusta irtioton arjesta. Vaikka edellisellä viikolla oli todella kivaa lomailla kotikonnuilla niin halusin jouluviikolla levätä oikeasti. Tiesin, että salille tuskin mennään koko viikolla ja ei mentykään kertaakaan. Lenkkarit oli mukana, mutta viikon huimin urheilusuoritus olikin joulupäivänä tehty pitkä koiralenkki. Rehellisesti mua vaan laiskotti ja mieluiten makoilin sisällä. Pari kertaa käytiin kissojen kanssa ulkoilemassa viikon aikana, mutta kun pakkaset paukkuivat ja kissojen ulkoiluinto oli niin hyvä , että autotallista nenä pistettiin ulos ja haluttiin heti sisään. En edes viitsinyt paukkupakkasilla kiusata kissoja, että tykkäiskö ne ulkoilusta sittenkin. Huippu leikki fiilis olikin sisällä, kun löysin  Mustista ja Mirristä hittilelun :) Perhanan kissalapset sitten piilottivat lelun jonnekin ja saa nähä löydänkö samanlaista lelua Joensuusta :(

Lelu vielä tallessa!!!



Itselle täydellinen joulufiilis oli juurikin se totaalinen rentoutuminen. Sai nauttia joulusta rennosti, viettää aikaa yhdessä, touhuilla kissojen ja Saran kanssa. Ehkä parhaista joululahjoista oli se, että Joulupäivänä tuli Game of Thronesin 4 tuotantokauden 5 ekaa jaksoa putkeen ja niissä jaksoissa sarjan suhteen tuli ainakin yksi helpotus, tosin sitä ei tiiä, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan ;) Oon ihan totaalisen koukussa kyseiseen sarjaan ja en tiiä mitä sitten teen, kun tänään huomenna tulee 4 tuotantokauden vikat jaksot ja sitten en tiiä, että mistä nään 5 tuotantokauden. 

No sain muutenkin kyllä erittäin kivoja ja hyödyllisiä joululahjoja :)Äiti tukee tätä mun kissahulluutta ja osti mulle kissavillasukat ja lapaset! Kohta voin vuorautua täysin kissa-aiheisiin vaatteisiin ;)



Parasta Oulujoulussa oli kuitenkin se, että on mahdollisuus lähteä sisällä hengailun lisäksi käymään kaupungilla. On tosi mukavaa viettää aikaa läheisten kanssa ja rentoutua Antin kotikotona, niin silti kaupunkilaistyttönä kaipaan pientä tuulettumista kaupungilla välillä :) Käytiinkin Ideaparkissa ja Zeppelinissä pyörimissä ja löysin alennusmyynneistä pari kivaa toppia vaikka en todellakaan tarvitse lisää uusia vaatteita. Ideapark oli kyllä mulle aika pettymys, koska oon käynyt Tampereen Ideaparkissa ja Oulun versio oli mini ja yhtä pitkää käytävää! 






Jos jonkun häshtägin haluu mun joululle keksiä, niin se olis #laiskajoulu. Mutta itselle se laiskottelu teki vaan älyttömän hyvää! En ollut treenaaja-Pia, en opiskelija-Pia enkä varsinkaan suorittaja-Pia. Laiskottelun jälkeen kotiin paluu tuntuikin katkeran suloiselta! Toisaalta 2 viikon reissussa olemisen jälkeen kotiin on mielettömän ihana palata. Toisaalta taas kotona odottaa gradun aloittelu, tenttiin luku, töihin hakeminen, betonilähiö, pakkasella pyöräily ja ihana laiska löllöttely pitää unohtaa, kun olisi tehtävä niin monta juttua! Toisaalta taas pääsen Viilinkiin, ollaan Antin ja kissojen kanssa meidän kotona ja nään taas mun Joensuun ystäviä <3



Oon kyllä taas niin kyllästynyt tähän mun iho-ongelmaan ja huomenna koitan saada YTHS:ltä ajan ihotautilääkärille. Saa nähdä, että pitääkö poiketa yleislääkärin kautta tai pääsenkö edes ihotautilääkärille. Siitä alkaa olla vuosi kun kävin tätä mun poskea näyttämässä lääkärille. Poskeen tuli siis kipeitä finnipaiseita ja punainen läntti niitten seurauksena. Sain antibioottivoiteet ja ne kyllä auttoivat, mutta punainen läntti pysyi ja satunnaisesti tuli isoja finnejä. Kesällä tilanne oli ihon kannalta tosi hyvä, mutta nyt taas noita finnejä on ilmaantunut ja tuntuu, että pahimmillaan punaista jälkeä tulee lisää kasvoihin, enkä sitä todellakaan halua. Koska kyllä tässä harmittaa, että tuo aikaisempi punainen jälki on ja pysyy kasvoissa…. Ei se nyt mikään maailmanloppu ole mutta lisää sitä en halua. Googlen kautta on tullut vähän mieleen, että oisko kyseessä ruusufinni, mutta en tiiä viittikö sitä lääkärissä ehdottaa, koska oon saanut käsityksen, että lääkärit ei google diagnooseista innostu. No ajan saan varmaan parhaimmillaan ehkä juuri ennen kesää, että nyt pitää taas vaan pitää huolta ihosta ja onneksi basiron kutistaa isoimpia finnejä!

Tiedän edelleenkin, että mun iho-ongelma on pieni monen mielestä, mutta koska se mua häiritsee ja ero on kuitenkin siihen missä kunnossa mun iho on ennen ollut, niin jotain on vialla. 

Minkäslainen teidän joulu oli? Lepäsittekö vaan vai urheilitteko hulluna? Ootteko jo eksyneet välipäivien alennusmyynneille? Uskaltaako lääkärissä ehdottaa "omia" päätelmiään ihon suhteen vai ? Viimeksi päästiin siis siihen, että jos antibioottivoiteet eivät auta, niin kokeillaan sisäisiä antibiootteja, mutta käsitykseni mukaan ruusufinneille olisi oma voiteensa ja sisäiset antibiootit ei niin hirveesti houkuta. Ja omia kokemuksia niin pienistä kuin isoistakin iho-ongelmista voi kertoa! Valitettavasti viljaton tai maidoton ruokavalio ei tällä hetkellä houkuta, että ainakaan tähän hätään en aio sellaista vielä kokeilla iho-ongelmaan.

10 kommenttia:

  1. Kannattaa varata aika suoraan yksityiselle ihotautilääkärille. Mulle ei ainakaa nuo lääkärin määräämät voiteet ja sisäiset antibiootit auttaneet. Vasta roa-kuuri poisti ongelman ja mulla ei siis koskaan mitään pahaa aknea ollut, juurikin noita isoja kipeitä finnejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä aattelin nyt ekaks koittaa päästä YTHS:n ihotautilääkärille ja jos en saa aikaa tai se aika menee liian pitkälle, niin sitten varaan ajan yksityiseltä :) Mä oon kyllä kuullut, että sisäiset antibiootit ei ole monella auttaneet iho-ongelmiin ja juuri sen takia ne ei mua kauheasti innostakkaan. Tota roa-kuuria oon miettinyt, et saako sitä edes näin "pieneen" iho-ongelmaan ja lohduttavaa kuulla, että sen saamiseen ei vaadita älyttömän pahaa aknea :)

      Poista
  2. Game of Thrones on hyvä! Harvoja sarjoja jaksan seurata, mutta tuota piti joulunakin tuijottaa. :D Varmaan tarkoitat The lion and the rose -jakson tapahtumia sillä helpotuksella? :)

    Iho-ongelmista sen verran, että mulla ei ainakaan gluteeniviljaton ja lähes maidoton ruokavalio ole finnejä pois vienyt. Ainoa säännöllisesti käyttämäni maitoperäinen tuote on siis heraproteiini. Stressi ja ihon kuivuminen taitaa mulla nyt olla pahimpia näppyjen aiheuttajia, luulisin... Ei noista aina ota ihan selkoa. Muakaan ei noi sisäiset antibiootit oikein houkuta, eikä kaikki pääse edes sen Roaccutanin avulla finneistä eroon pysyvästi, pahimmillaan vain kuurin ajaksi. :( Parhaimmassa kunnossa mun iho on ollut silloin, kun karppasin ja söin tosi vähän hiilareita ja tosi paljon rasvaa, ei ollut todellakaan maidoton (vaan oikeinkin kermainen :D) mutta kylläkin viljaton ruokavalio silloin. Mun mielestä lääkärissä voi esittää omia arvauksia, kun siihen ei suhtaudu ehdottomana totuutena vaan nimenomaan yhtenä mahdollisena ehkä-vaihtoehtona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On ihan älyttömän hyvä sarja! Yhyy, 4 tuotannon vikat jaksot tulee vasta tän kuun lopussa :( Luulin et ois tullut tän viikon maanantaina :'D Ja tarkotan todellakin tuon jakson tapahtumia ;)

      Mä oon ollut pari kertaa kuukauden vegaanisella ruokavaliolla ja ei oo tosiaan maitotuotteiden pois jättäminen vaikuttanut ihoon. Mulla tosiaan paheni tää iho nyt syksyllä ja talvella, kesän se oli ihan ok, et mitään kauheen pahoja aknefinnejä ei tullut. Ja nyt taas tulee vähän väliä ja naama helottaa punaisena :( Mua ei todellakaan antibiootit houkuta, roacuttan hieman, mut oon kyllä kans kuullut ettei roacuttankaan aina kaikkia auta.
      Joo, aattelin, että voisin jotenkin kautta rantain ehdottaa, et oon kuullut jostain tällaisesta iho-ongelmasta :)

      Poista
  3. Täällä oli kunnon löhöjoulu, otin vaan rennosti ja söin! Mä suosittelisin oikeasti ruokavaliota (nimenomaan viljaton ja maidoton, paleotyyppinen) ko olen nähnyt sen toimivan läheisellä ihmisellä iho-ongelmiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa ihanalta joululta :)

      Mä nyt alkuun koitan saada ihotautilääkäriltä rohdot ja diagnoosin tähän mun ihoon ja jos ei ne tunnu mitään auttavan, niin vois tosiaan miettiä ruokavalion muutoksia. Itseä ehkä eniten just kinnaa se ruokavalion muuttaminen, kun ei mun ruokavaliossa oo tapahtunut niin suuria muutoksia, et ne ois tän iho-ongelman synnyttäneet ja oon liian mukavuudenhaluinen :'D

      Mutta sitäkin vaihtoehtoa on hyvä miettiä :)

      Poista
  4. Sun joulu kuulostaa oikein onnistuneelta! Ihanaa, että olet saanut levättyä kunnolla! Omasta joulusta kirjoittelinkin lyhyesti oman blogin puolella. Ja en todellakaan mäkään hengaillut kamera kädessä jouluna (no en kyllä koskaan muutenkaan :D). Tuon mainitsemasi syyn lisäksi mulla on se, että haluan jotenkin pitää meidän perheen joulun yksityisenä, enkä laittaa siitä kuvia kaikkien nähtäville.

    Tosta lääkäriasiasta: siinä on eroja, miten sen asian esittää lääkärille (toki riippuu myös lääkäristä, miten hän suhtautuu asiaan. Joillekin on vaan ylitsepääsemättömän vaikeaa, jos potilas itse ehdottelee jotain diagnooseja..). Eli voithan sä kysyä, että voisiko kyse olla tästä. Ja sitten kuuntelet avoimin mielin lääkärin perustelut siihen, miksi tuo diagnoosi voisi/ei voisi osua sinuun. Eri asia on sitten ne potilaat, jotka ovat jo itse diagnosoineet itsensä googlen avulla ja tietävät jo hoidonkin tähän vaivaan. Heille voi olla vaikeaa perustella, miksi se diagnoosi ei nyt välttämättä olekaan ihan niin selvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä tosi onnistunut joulu ja tuli kyllä levättyä :) Ymmärrän kans tuon ettei halua perheen joulua tehdä julkiseksi kaikille, oma yksityisyys on kuitenkin tärkeää :)

      Toi on kyllä totta, että sen diagnoosin esittämistyyli varmasti vaikuttaa lääkärin suhtautumiseen. Ja jos ei vaikka täräytä heti et googlesta löysin tällasen jutun vaan sanoo just et on kuullut joskus tällaisesta :D

      Poista
  5. Heh, mä oon ollut aina, siis aina, jo ennen somea kova kuvaamaan, aina melkein kamera valmiina. Aina se ei kuitenkaan räpsy ja jotenkaanen aina edes kehtaa, kun ajattelen, että taas se kuvailee somea varten, mutta kun mä tykkään muutenkin niin kuvailla :D
    Jouluna tuli levättyä ja reippailtuakin vähän, oltua just niinkuin mieli teki kuten vuodenvaihdekin ;)
    Toivottavasti saat avun tuohon iho-ongelmaan, iho-ongelmate i kyllä ole kivoja, vaikka itselläni erityyppiset ongelmat ihossa, niin tiedän kuinka kurjaa....

    http://outikarita.fitfashion.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kyllä kannata miettiä sitä, että joku ajattelee vaan et toi ottaa someen kuvia :) Vaikka en kyllä yhtään ihmettelle jos sitä miettii joskus ku kyllä itsellekin tulee mieleen et joku varmaan niin ajattelee vaikka en ois sillä hetkellä ottamassa someen kuvaa.

      Mä tykkään kans kuvailla mut joskus on taas sellainen etten jaksa ottaa tippaakaan kuvia ja jouluna oli just sillain et otin mieluummin eläimistä kuvia, tosin niistä räpsin muutenkin varmaan melkein joka päivä kuvia enkä luoja sentään laita niitä kaikkia someen :D

      Kivalta kuulostaa sun joulu ja vuodenvaihde :) Tärkeintä on viettää juhlat itselle mieluisaan tyyliin :)

      Toivon kyllä et tähän löytyis joku ratkaisu, koska harmittaa tosi paljon jos kasvoisin jää pysyviä jälkiä :(

      Poista

Kiitos kommentistasi :)