tiistai 16. joulukuuta 2014

Miten mä voin olla niin pieni?

Pituutta tässä mun kropassani on se huimat 165,5 senttimetriä ja elopainoa 58 kiloa. Kengän koko on 37. Mitään jättiläistä täällä blogin takana ei siis asustele ;) Oon ollut pieni ja heiveröinen pienestä pitäen ja lisämassan saaminen on aivan järjettömän työn ja tuskan takana. Toki ulkopuoliset voi sanoa, että syö ja treenaa vaan enemmän. Mutta tää on varmaan vähän samantyylinen juttu kuin ylipainoisille sanotaan, että se on niin helppoa, että syöt vaan vähemmän ja liikut enemmän. Mun ei  ole nimittäin helppoa kasvaa isommaksi, vaikka sen eteen näkisin paljon vaivaa, paino taas putoaa tosi helposti, jos en kiinnitä huomiota että söisin enemmän.


Ala-asteen kolmannelta luokalta ihan yliopistoon asti oon saanut terveydenhoitajilta kommenttia mun pienestä koosta.  Muistan kun kolmannen luokan terveystarkastuksessa tädit kuulustelivat mun syömistottumuksia. Olivat äidillekin soittaneet, että syönkö mä nyt tarpeeksi ja äitikin kyseli, että oonko harmistunut isän ulkomaille muutosta. Seuraavan kerran sain sitten kuulla yläasteella koululääkäriltä anoreksia epäilyistä, koska mun jalat ja kädet oli niin kylmät ja painoin niin vähän. Lukiossa terveydenhoitaja huomautti, että oon aika kevyt, mutta ei sanonut siitä sen enempää ja nyt yliopistossa käydessäni terkkarilla kunnallisella, huomautti terveydenhoitaja mun olevan liian kevyt, kun kattoi mun painoindeksiä. 


Mulle itselle nää utelut on olleet kummallisia, koska en ole ikinä harrastanut ruuan säännöstelyä, vaan oon aina rakastanut ruokaa. Oon puputtanut hyvää ruokaa ihan onnessani, mutta kroppaan se ei ole vain tarttunut. Olen sellainen läpipaskoja. 

Totta kai mä oon tiennyt, että oon pieni, hoikka, laiha, you name it. Oon mä kavereidenikin kanssa tästä puhunut, että kun ollaan tavattu niin oon ollut suorastaan laiha, mutta nykyään en. Tai on Antti sanonut mulle, että mun yksi abivuoden facebookin profiilikuva on aika kauhistuttavan näköinen, kun mun solisluut törröttää hirveästi.  Vaatekaupoilla käydessäni ongelmana on saattanut olla, että jotkut vaatteet on olleet liian isoja ja vaatteet on jääneet ostamatta.
 

En kuvittele salitreenin myötä, että olisin nyt yhtäkkiä suunnaton lihaskimppu tai että musta edes huomais, että käyn salilla treenaamassa. Ensimmäinen treenivuonna en edes kiinnittänyt kunnolla huomiota syömisiin, totta kai ne minilihakset kehittyi edes jonkin verran, kun aloittelijalla ne nyt vaan kehittyy syömisistä huolimatta. Oikeastaan vasta viime keväänä aloin kiinnittämään huomiota, että jos haluan parempaa kehitystä salilla, niin mun on syötävä paljon enemmän kuin aiemmin.  Ja niin mä söinkin ja ainakin se painokin nousi, vaikka tietenkin tosi vähän. 


Ja ne jotka on blogia tarkasti seuranneet tietää, että koko viime kevään työ meni hukkaan kesällä, kun tein fyysistä työtä. Jos kävelee maastossa 4 kuukautta sen 7 tuntia päivässä, niin kulutus on aika kova. En millään pystynyt syömään sen verran, että olisin voinut pitää niistä kerätyistä kiloista kiinni. Ja ihan rehellisesti en ole ainoa, jonka paino on pudonnut maastotöissä. Viime kesänä 5 kiloa meni sen siliän tien ja kesän lopussa olin taas aivan lähtöpisteessä.  Nyt oon alkanut saamaan painoa taas takaisin, mutta edelleen olen tällainen pikkuruinen, enkä missään vaiheessa ole muuta väittänytkään :)
 

Täydellistä syytä omaan pienuuteeni en voi tokikaan selittää. Yhtenä syynä varmasti on ihan geenit. Toiset ihmiset on alttiimpia lihomaan ja toiset taas alttiimpia laihtumaan. Yhdeksi syyksi voi toki syyttää mun pescovegetarisuutta, mutta toisaalta olen ollut tämän pituisena 10 kiloa kevyempi kuin nyt ja söin silloin ihan punaista lihaa.

Ne jotka blogia on pidemmään seuranneet, tietää että tää mun tavoitteellinen salitreeni ei ole kuitenkaan mitään täydellisyyden tavoittelua, vaan meen mun omaan tahtiin ja mulle sopivaan tyyliin. Kehitystä on tullut ja tulee myöskin vastaisuudessa, vaikkakin hitaasti. 

Tämä blogi kertoo mun liikunta innostuksesta. Se ei ole täydellisyyden tavoittelua, isoja lihaksia tai huimia tuloksia. Mä olen ihan tavallinen punttipirkko, joka ei haaveile kisalavoista tai fitnesskisaajien vartalosta. Mä haaveilen siitä omasta minunlaisestani kropasta ja itse asiassa omistan sen kropan tässä ja nyt.

11 kommenttia:

  1. Toinen pätkä täällä hei, 163,5 cm... ;) Kyllä geeneillä on osuutensa siihen, miten vaikkapa salilla tulee kehitystä tai lihooko herkästi. On helppo sanoa, että syö ja treenaa vaan enemmän, mutta ei se käytännössä ole niin yksioikoinen asia, kaikki ei silti kehity samalla tavalla. Sulla ei varmaan tule olemaan ongelmia lihomisen kanssa, mikä on terveyden kannalta suuri etu. :)

    Just sen vuoksi sun blogia olen lukenut, että on kiva lukea tavallisen ihmisen liikuntaintoilublogia, joka ei ole pelkkää kisatavoitetta ja rasvaprosenttia. Kuvista en oo kyllä kertaakaan ajatellut, että onpas rimpula tyttö...! Ennemmin sanoisin, että nätti ja söpö. :) Nuo nyt ei liity kokooon mitenkään, mutta tarkoitan, että ei oo käynyt mielessäkään, että olisit jotenkin liian pieni pitämään liikunta-aiheista blogia - mikä on tosi kummallinen ajatus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mähän oon siis suorastaan pitkä ;) Niinpä, kun geenit kans vaikuttaa siihen, että onko pieni vai isokokoinen ja toki monu muukin siihen vaikuttaa :) Itse toivon kyllä että ei edes keski-iässä tule ongelmia lihoamisen kanssa, sen näkee sitten kun aineenvaihdunta hidastuu.

      Kiva kuulla, että mun blogista saa juuri sitä mitä mä sillä pyrinkin esiin tuomaan. Ihan tavallisen liikkujan liikuntainnostusta :) Voi kiitoksia :) Joo, mun mielestä blogin pitämiselle ei ole mitään kokorajaa ja on se aika kummallista, jos jonkun mielestä on :o

      Poista
  2. Äh Pia, anna mennä tyhmät kommentit toisesta korvasta sisään, ja toisesta ulos! :) Oot tosi sopusuhtanen, ja mä esimerkiksi yllätyin meidän tavatessa, kuinka pitkä olit! Kivaa joulunaikaa sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se pitää antaa mennä :) Sainpahan ainakin postaus inspiksen ;) Heh, niin mä en ookkaan niin tumppi :)

      Hyvää joulunaikaa myös sulle Hanna :)

      Poista
  3. Kyllä mä olen ainakin tiennyt, että sulle salilla käynti ei ole mitään isojen lihasten tavoittelua, vaan teet sitä siksi, että se on kivaa. Joillakin se lihasten kasvatus vaan vaatii ihan älyttömästi työtä ja joillakin se onnistuu tyyliin käsipainoon vilkaisemalla. :) Kyllä sinne salille mahtuvat ihan kaikki.

    P.s. Mun mittapuun mukaan olet aika pitkä. :D No ainakin 7,5 cm pidempi kuin mä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä :) Kun en ole tähtäämässä mihinkään kisoihin tai ei ole mikään oma projekti, että mahdollisimman nopeasti lihaksikkaaksi. Vaan ihan omaan tahtiin ja pääosa salitreenaamisessa onkin siinä, että se on mun mielestä kivaa :)
      Ja tosiaan kun ihmiset on yksilöitä, niin toiset kehittyy helpommin ja toiset vaikeemmin.
      Olisihan se surullista, jos salilla saisi käydä vain tietynkokoiset tyypit :(

      Mähän olen sitten suorastaan hujoppi ;) En ees HHM:ssä tajunnut et oon noin paljon sua pidempi :D

      Poista
  4. Sie oon 1,5 cm pidempi kuin mie!! Tappeja molemmat :D :D Ollaanhan tästä ennenkin puhuttu. Ja miten me ollaan ihan vastakohtia tämän painoasian kanssa. Sie saat pitää saavuttamistasi kiloista kiinni kynsin hampain ja miulla taas istuu ylimääräiset niin tiukassa, ettei irtoa vaikka mitä tekis. Kunpa voitas jotenkin tasapainottaa näitä ominaisuuksia ;D

    Ja siun blogi on ihana just siksi, kun oot just mitä oot <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi ;) No me ollaan kyllä niin vastakohtia tän asian kanssa :D Mut täydennetään toisiamme ;)

      Kiitos <3

      Poista
  5. Aika arkaan paikkaan taisin osua, pahoittelut.

    Toivottavasti treenit luistaa jatkossa yhtä hyvin ja "tulosta syntyy".
    Älä tosin ajaudu samanlaiseen kontrollikuplaan ja väkinäiseen urheiluun vaikka tuloksia ei tulisi, kuten se eräs entinen joensuulainen treenaajaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta sinulle :)

      Poista
  6. Voisitkos sie Ano taas kertoa mistä ihmeestä höpiset? Toisista treenaaista *askaa* eräs jns treenaajaa who?

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)