tiistai 25. marraskuuta 2014

Se niistä salitreeneistä

Tiedättekö kun on into puikeimmillaan salitreenien tai minkä tahansa muiden treenien kanssa ja sitten käykin niin, että täytyy pitää taukoa?  Heh, ja pari viikkoa sitten parina päivänä salitreenit ärsytti, miten niin muka tuuliviiri?  No se ajatuskin tauosta ärsyttää, kun haluais vain treenata!


Mulle kävi nyt niin, että onnistuin viime viikolla ärsyttämään mun olkapäätä. Maanataina se kipeytyi rinta-olkapäätreenistä ja kun se ei muka ollut niin kauhean kipeä, niin tein kaikki treenit loppuun. Tyhmä, tyhmä, tyhmä minä! Sunnuntaina balancen jälkeen olin sitä mieltä, että tää ei nyt ole ookoo. Sattuu levossa ja sattuu koko ajan.  Ensimmäinen fiilis oli kamala suuttumus, että nyt ne salitreenit menee pitkäksi aikaa tauolle. Menin kotiin ja aloin itkemään, kun suututti niin paljon.  Tiedän, kuulostaa naurettavalta!  Aattelin, että pitää luopua koko salikortista, jos tauosta tulee pitkä. Tai kun jumppaan sit vaan aerobista niin kaikki salilla tehty työ valuu hukkaan ja joudun taas aloittamaan joskus alusta. Sitten mietin, että ihan sama käyn koittamassa salilla, että pystyykö treenaamaan. Siinäpä vasta järkeä olisi.
 

Tottakai tulin järkiini ja osasin antaa ihan oikeat mittasuhteet asialle! Lepään tän viikon ja toivon, että kipu menee sillä ohi. Todennäköisimmin kiertäjäkalvosin on ärtynyt.  Jos ei sillä mene niin sitten lepään kauemmin. Voin juosta, käydä spinningissä ja salilla voi treenata jalkoja!

Itse kun olen tällainen perus pessimisti, niin ensimmäiseksi aattelen aina pahinta. Kuukausien treenitaukoa jne. Kun sen ensimmäisen tunneryöpyn jälkeen sitten pistää asiat oikeisiin mittasuhteisiin, niin osaan ajatella taas ihan järkevästi! Oon kyllä sellainen tunteella eläjä :P Ensin tulee aina se tunneryöppy ja sitten osaan ajatella vasta järjellä. Onneksi näin vanhetessa osaan kuitenkin odottaa sitä järjenääntä ennen toimintaa ;)


No ainakin tuli itselle selväksi, että mikä oikeasti on se mun juttu! No se salitreeni tietenkin. Ettekö muka ole jo aavistaneet ;) Kun on se oma suosikkijuttu, niin ei alkuun yhtään lohduta, että voi harrastaa kaikkea muuta liikuntaa kuin sitä omaa suosikkilajiaan. 


Ja tosiaan, eihän tää nyt niin iso juttu mitä sunnuntaina alkuun ajattelin. Eikä todellakaan ole!  Parin päivän lepäilyjen jälkeen olkapää tuntuu jo paremmalta! Toki se on kipeä, kun kipu kohtaan koskee ja jos kauheasti olkapäätä räplään niin sitten koskee enemmän. Aion nyt tosiaankin lepuuttaa olkapäätä niin kauan kun se on kipeä. Jos vaikka en pääse treenaamaan tän vuoden puolella kunnolla salilla niin sitten en pääse. Sitten liikun sen mukaan mitä voin! 

Kuten kuvista näkee niin tää viikko mennään ruokien suhteen aika rennolla asenteella. Plussakalorit saa ainakin siksi aikaa jäädä, että pääsen taas kunnolla salitreenien pariin. Enkä ala selittelemään jurgurttia, suklaamysliä tai mehua, koska niitten selittely kuulostaa omiin korviin naurettavalta :D

Miten osaatte suhtautua lemppari lajin taukoon? Onko teillä ollut olkapäävaivoja? Onko ne helposti parantuneet? Oon kyllä joskus aiemmin suututtanut molempien olkapäiden kiertäjäkalvosimet siten, että kipu oikein tykytti jatkuvasti ja se meni kyllä onneksi nopeasti ohi, kun LEPÄSIN!

lauantai 22. marraskuuta 2014

Se oikea kevyt viikko

Mä aloin pitämään salitreenien suhteen kevyitä viikkoja viime vuonna, kun aloitin bunkkerivalmennuksen. Ennen sitä en pitänyt kevyitä viikkoja ollenkaan. Taukoja salitreenien suhteen tuli reissujen takia tai jos olin kipeenä. Toki ennen bunkkerivalmennusta tein kolmijakoista saliohjelmaa, mutta mielestäni silloinkin on hyvä pitää niitä kevyempiä treeniviikkoja!


No kevyet viikot oon ajatellutkin aina yleensä salitreenien kevyiksi viikoiksi. Salitreenit tehdään silloin kevyesti, mutta silloinhan voi silti käydä pomppimassa jossain superjumpassa tai juosta super pitkän lenkin, kun se kevyt viikko on tarkoitettu vain salitreenien puolelle. Viime kevyellä viikolla kävin bodyattackissa ja juoksin 10 kilometriä. Niin mikä kevyt viikko?
 

Päätin sitten tällä viikolla, että pidän oikeasti nyt kunnon kevyen viikon. Jätän hyppy pomppu jumpan pois, tilalle bodybalancea jonne ois tarkoitus mennä tällä viikolla jopa kaksi kertaa ja käyn juoksemassa vain lyhyellä lenkillä. Vaikka kuinka tuntuu, että jaksaa treenata ihan täysillä loputtomasti, niin mielestäni kevyt viikko tekee hyvää kropalle ja myös mielelle. Musta on ihan mukavaa, että salitreeni kestääkin normaalia vähemmän aikaa ja aikaa jää sitten enemmän vapaa-ajalle :)


Musta kaikkien ois hyvä muistaa välillä pitää se kevyt viikkokin, jos liikkuu tosi aktiivisesti. Ei kevyt viikko mun mielestä tarkoita sitä, että pitää pari päivää lepoa ja käy sitten tekemässä hullut sali-, juoksu- tai jumppatreenit. Kevyen viikon ei tarvitse myöskään olla sitä, että makaa raajat levällään kotona ja ei liiku ollenkaan. Voi tehdä kevyempiä salitreenejä, jumpata kevyemmin tai juosta vaikka kevyemmin. Nämä ei nyt ole mitään liikunta-alan ammattilaisen ammattivinkkejä, vaan tavallisen kuntoilijan mutuilua!
Mä olen itse ainakin huomannut, että kevyen viikon jälkeen treenit sujuu paljon paremmalla energialla :)
 
Millasia kevyitä viikkoja te pidätte vai pidättekö kevyitä viikkoja ollenkaan?