perjantai 16. tammikuuta 2015

Kovakuoriais väsymys

Minä, joka en ottanut maisterivaiheen toiseksi moduuliksi metsänsuojelua, koska en halunnut opiskella ötökkäjuttuja eikä lajintuntemus kolmonen kiinnostanut, teenkin sitten graduni kovakuoriaisista tai siis pikemminkin hakkuiden vaikutuksista niiden esiintymiseen :D



En sentään ole väsäämässä gradua inhoamastani aiheesta! Kyllä mua kiinnostaa hakkuiden ja kovakuoriaisten välinen suhde :) Miten hakkuut vaikuttavat vai vaikuttaako ollenkaan? Miten lajimäärät muuttuvat lyhyemmän ja pidemmän aikavälin tarkastelun suhteen? Syksyn tuskastelusta olen siis päässyt eteenpäin ja gradun teon aloittamisen myötä näyttää jopa siltä, että mä voisin jopa valmistua vähitellen yliopistosta. Vaikkakin tutkimussuunnitelman aikataulu näytti siltä, että tässä menee vielä pitkään…. Sisältöä elämääni tuo tällä hetkellä siis ötököiden tuijottelu mikroskoopilla ja niiden tunnistaminen. 

Pakko kertoa muuten surkuhupaisa juttu! Olin katsomassa yhtä ötöä mikroskoopilla ja pidin siitä pinseteillä kiinni. Liikutin pinsettejä, että saisin ötökän parempaan kulmaan ja säikähdin että hyi se liikkuu, vaikka itsehän mä sitä ötöä liikuttelin! Heh. Kovakuoriaiset ovat siis jo vuonna 2006 pois nukkuneita ja ovat nämä vuodet lilluneet etanolissa. 


Vaikka sitä luulisi, että tuntien ötököiden tuijottelu on rentoa puuhaa, niin mun pienet harmaat aivosolut raksuttaa ihan täydellä teholla! Kun kyseessä on mulle täysin tuntemattomat lajit niin niitä näytteitä tulee yksin tuijoteltua pitkään ja hartaasti ja pohdittua, että oonhan nyt tunnistanut tän oikein. Eilen olinkin aivan täysin naatti, kun tulin yliopistolta kotiin. Tulin kyllä kiertoreittiä, kun piti poiketa hakemaan kisuille ruokaa, joten silläkin oli varmasti vaikutuksensa. Tarkoitus oli käydä salilla heti välipalan jälkeen, mutta päätin mieluummin parkkeerata itseni sohvalle. Hyvä kuin jaksoin käydä kaivelemassa Jacksonin lempi lelua sohvan alta vähän väliä. Päätin, että menen seuraavana aamuna salille tai jos en saa herättyä tarpeeksi aikasin, niin käyn sitten illasta salilla.  Mikä ei liiemmin houkutellut. 


Ihmeiden aika ei ollut kuitenkaan tänä aamuna ohi, sillä heräsinkin tarpeeksi aikaisin aamutreenille. En edes oikeasti muista, että milloin viimeksi olisin käynyt oikeasti aamulla tekemässä salitreeniä. Ehkä varmaan viimeksi ennen kesää. Aamutreenejä enemmän inhoan kyllä iltaisia salitreenejä, niin siinä oli varmaan tarpeeksi motivaatiota heräämiseen.

Tänään oli vuorossa rinta-olkapäät-ojentajat päivä ja treeni näytti tältä:

-Vinopenkki kp 3x10
-Punnerrus 3xmax
-Ristitalja 3x10
-Pystysoutu kp  3x10
-Vipunostot sivuille taljassa 3x10
-Vipunostot taakse kp 3x10
-Ojentajapunnerrus pään yli taljassa 3x10
  
Tää treenipäivä on mun mielestä näistä kaikista treeneistä niin sanotusti tylsin tai siis ei tääkään mikään tyhmä oo. Tykkään tehdä vinopenkkiä käsipainoilla ja ristikkäistaljakin on kiva, mutta mulle tuo olkapää osuus on vähän pettymys. Jotenkin oon aiemmin tottunut, että olkapäille on enemmän liikkeitä kuin tässä ja ite saan mielestäni paremman tuntuman käsipainoilla vipareissa kuin taljassa. Mutta eiköhän enemmällä treenaamisella tähänkin totu. 

Treenin alussa crossarilla lämmitellessä kyllä huomasi, että oon vielä heräämisvaiheessa! Ei todellakaan ollut sitä perus lämmittely reippautta ja tuli tehtyä hitaammin kuin normaalisti. Onneksi kuitenkin heräilin jo viimeistään tehdessäni vinopenkissä tunnustelusarjoja eikä treenaaminen tuntunut sen kummemmalta kuin muihinkaan aikoihin.

Mulla on kyllä ollut tosi hyvä tuuri nyt tammikuussa, koska kertaakaan en ole joutunut treenaamaan ruuhkassa. Oon onnistunut olemaan salilla aina sellaiseen aikaan ettei ruuhkia ole. Keskiviikkona, kun kävin Vesikossa tekemässä jalkatreenin, niin oletin, että siellä olisi hirveä tungos, mutta ei ollut! Liikkeiden järjestystä jouduin kyllä vaihtamaan, mutta hyvin pääsin kyllä tekemään treenin eikä tarvinnut odotella omaa vuoroaan. 


Kävin muuten tänään ostamassa tuon Sykettä Susirajalla tarran! Kyllä se joogaaminen sen verran kiinnostaa, että mieluusti maksan puolelta vuodelta 25 euroa ja aion kyllä käydä kokeilemassa ainakin paria muutakin lajia. Toki tää sai pohtimaan, että pitäisikö vaihtaa Viilingin kortti ainoastaan kuntosalikortiksi, mutta oon sitä mieltä, että aion katsella ainakin kesään asti, että tuleeko Viilingin jumpissa käytyä. En halua ainakaan näin alkuun luopua Lesmillsin jumpista ja siitä mahdollisuudesta, että jos sää on kurja niin voin mennä lähelle jumppaamaan eikä tarvitse polkea pitempää matkaa. Itseasiassa oonkin maanantaille varannut itselleni paikan RPM:ään!


Tänään olin kyllä tosi helpottunut, että oli perjantai tiesi taukoa ötöistä!  Nyt kun on keskiviikosta lähtien tullut pyörittyä yliopistolla, niin tuntuukin, että on tehnyt jotain eikä perjantai ja viikonloppu ole vain päiviä muiden joukossa! 

Mutta nyt mä suuntaankin nukkumaan ja toivotan teille hyvää viikonloppua <3 Onkos teidän saleilla alkaneet jo tammikuun ruuhkat vai oletteko onnistuneet välttymään siltä?  Onko teillä korttia tai jäsenyyttä useampaan jumppapaikkaan tai salille? Pystyttekö hyödyntämään molempia paikkoja tarpeeksi vai maksatteko jomman kumman suhteen vähän turhasta?

Ja lupaan etten ala joka postauksessa viljelemään ötökuvia :D  Anteeksi jos jotakuta alkoi kuvottamaan postauksen ekat kuvat. Metsäopiskelijana, kun ötöjä on joutunut ekasta vuodesta lähtien tuijottelemaan niin ei ne enää hetkauta.

2 kommenttia:

  1. Iiks, ei kuoriaiskuvia jokapostaaukseen :P
    Mä heti katsoin, että miks ihmeessä sul on joku öttiäinen lautasen reunallla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuskin kuvia tulee enempää ;) Itseä välillä ällöttää jos tulee sellaisia isoja sittisontiaisia eteen. Ne on ällöjä :S

      Poista

Kiitos kommentistasi :)