tiistai 13. tammikuuta 2015

Sykettä Susirajalla ja Flow-joogaa

Joensuun korkeakoululiikunta uudistui tänä vuonna Sykettä Susirajalle- hankkeen ansiosta :) Ennen Joensuun kampuksen yliopistoliikuntaan kuuluivat yliopiston kuntosali (jota ei voi kauheasti kehua, koska tila on järjettömän pieni ja suurin osa laitteista vähän väliä rikki), 3-4 (?) kertaa viikossa järjestetyt jumpat ja palloiluvuorot.  Tarjontahan kuulostaa suhteellisen ookoolta ja olihan se ilmaista, mutta jos kaipasi monipuolista ja laajaa tarjontaa, niin sitä ei ollut.


Sykettä Susirajalle-hanke muutti kuitenkin koko korkeakoululiikunnan täällä Joensuussa.
Tarjonnasta tuli ainakin omasta mielestäni todella valtava! Jumppia on vaikka minkälaisia, kuntosalivuoroja on muuallakin kuin pelkästään yliopiston kuntosalilla ja edelleen on myös niitä palloiluvuoroja.  Lajitarjonnasta (klik) voi käydä kattomassa jumppatarjontaa. Toki korkeakoululiikunnasta tuli tämän seurauksena maksullista, mutta mielestäni 25 euroa puolelta vuodelta ei ole paljoa, koska voit sillä vaikka jumpata monta tuntia viikossa! Toki jos ottaa myös palloilutarran, joka on 15 euroa niin on hinta korkeampi, mutta ei edelleenkään lähelläkään kuntosalimaksuja. 

Itse olin vähän skeptinen tämän suhteen, kun hanketta seurailin. Tuleeko liikuntatarjonnasta kattavaa? Entä se maksullisuus? Ajattelin muutenkin, että se tuskin hyödyttää mua kun mulla on Viilingin jäsenyys kuitenkin. No sitten kun liikuntakalenteri julkaistiin, niin mähän oikein innostuin tästä! Oli niin monta sellaista eri jumppalajia mitä haluaisin kokeilla ja mitä ei ole Viilingissä tarjolla.
 

Nyt kun on menossa ilmaiset kokeiluviikot (jotka kestää 25.1 asti), niin päätin hyödyntää sitä mahdollisuutta! Ilmottauduin flow-jooga tunnille, joka pidettiin tänään. Yhden negatiivisen homman joogaan lähtiessäni huomasinkin, että kaikki jumpat on niin pirun kaukana meidän kotoa katottuna :'D Oon niin tottunut, et salille polkaisee hetkessä, kun nyt piti polkea pitempi matka ja kun teitäkään ei oltu aurattu niin sai pitää reipasta tahtia, että ehdin tunnille! Toisekseen tajusin, etten yhtään tiennyt missä Joensuun Areenan tatami sijaitsee no areenalla tiätty mut missä siellä.  Alko ärsyttää koko Joensuun Areena, koska kun kävin siellä kuntonyrkkeilytunneilla niin sillonkin ekalla tunnilla mulla ei ollut hajuakaan, että missä siellä tunti pidettäisiin.  Eikä nyt Areenalle saapuessa respassa tietty ollut ketään. Kysäisin sitten heti ekalta henkilöltä, jonka näin, että missä se tatami oikein on ja sain onneksi ohjeet sinne henkilö paljastuikin ohjaajaksi.  Mutta jotenkin olis kiva, että siellä ois jotain kylttejä, että missä mitkäkin tilat sijaitsee.


Flow-joogassa tehdään vinyasa-tyylistä asanaharjoitusta (mitä se sitten lieneekään, en osaa joogakieltä) ja tunti koostuu kolmesta osasta: alkuhiljentymisestä, asanaharjoituksesta ja loppurentoutuksesta. Näin ensimmäisellä tunnilla ei tehty alkuhiljentymistä, vaan käytiin läpi ujjayi-hengitystä ja lukkoja. Oon harrastanut ennen astangajoogaa, joten ne oli mulle tuttuja, mutta ei suinkaan helppoja.  

Asanaharjoitus aloitettiin totta kai aurinkotervehdyksellä. Koitin keskittyä siihen hengitykseen, mutta mielestäni varsinkin alaspäin katsova koira asanassa tuntui, etten saanut kulkemaan sitä kohinaa. Tuntui, että nenäkin meni tukkoon. Lukkoihinkin keskittyminen tuntui varsinkin hankalalta. Oikeasti joogassa on niin monta liikkuvaa osaa, että alkuun se on mun mielestä jopa vaikeaa. Tunnilla tehtiin myös tasapainoharjoitus ja ihme ja kumma mä tykkäsin! Tietenkin kerran horjahdin, mutta muuten sujui tosi hyvin. Tehtiin tunnilla myös pari muuta harjoitusta, mutta en todellakaan muista niitten nimiä. Tunnin lopussa oli loppurentoutus ja se oli kyllä oikein mukavaa :)

Tykkäsin kyllä tosi paljon flow-joogasta ja se muistutti mua juuri siitä, että miksi aikoinaan tykkäsin astangasta! Varasinkin itselleni jo paikan ensi viikon tunnille. Musta joogatunneilla on myös kivaa, että ohjaaja käy kiertämässä ja korjaamassa asentoja, että ei tule tehtyä väärin vaikka luulee tekevänsä oikein. Mulle on kyllä kerran käynyt astangassa niin, että venytin itseäni parhaani mukaan ja ohjaaja tuli ja totesi, että kyllähän mä pidemmälle venyin ja auttoi kovempaan venytykseen. Tuntui aika kamalalta, mutta ei se nyt tokikaan sattunut. Astangassa todettiinkin, että saa tuntua eri asanat, mutta ei saa sattua. 

Innostuin tänään myös ajatuksesta, että nyt ois mahdollisuus kehittyä joogassa. Saada mahdollisesti lisää liikkuvuutta ja parempaa tasapainoa. Nykyään, kun en luovuta heti liikunnassa jos en onnistu. Eikä siis kyse ole pelkästään siitä, että kaikessa pitäisi kehittyä, vaan innostuin siitä, että olisi mahdollisuus oppia uutta!

Tuli mieleen, että voisin ihan tuon flow-joogan takia ostaa sykettä ryhmäliikuntarran, koska jos käyn vaikka vaan ainoastaan siinä, niin tulee se silti halvemmaksi kuin joogatunnit yleensä :)

Ja tulihan tuota flow-joogaa totta kai verrattua bodybalanceen, vaikka ihan eri juttuja ovatkin. Itse on pakko tunnustaa, että tykkäsin flow-joogasta enemmän. Tuntui, että kaiken sai tehdä ihan siihen omaan tahtiin ja tosiaan ei ollut kiire minnekkään. Ei balancessakaan oo kiire, mutta flow-joogassa tuntui, että pystyi oikeasti keskittymään, kun koitti hengittää oikein, keskittyä lukkoihin ja tehdä asanoita. 

Tää ei ollut muuten maksettu mainos tuosta Sykettä Susirajalle hankkeesta, vaan halusin itse siitä kirjoittaa :) Pahoittelen muuten jos jooga sanasto on päin prinkkalaa, en sitä oikeastaan osaa!

Olettekos joensuulaiset korkeakouluopiskelija innostuneet uudistuneesta korkeakoululiikunnasta? Miten korkeakoululiikunta on järjestetty muissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa?  Ootteko kokeilleet flow-joogaa tai muita joogan muotoja?

6 kommenttia:

  1. Ihan mahtavaa, että Joensuussakin on panostettu korkeakoululiikuntaan :) Ja tosi hienoa, että siinä tehdään yhteistyötä yliopiston ja amk:n kesken. Isompi hyöty ja ilo varmasti jokaiselle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin on :)! Kateellinen oon ollut Helsingin yliopiston liikunta tarjontaan, mutta onneksi täällä on tarjonta nyt parantunut :) Ja todellakin hyvä, että Joensuun korkeakoulut on tässä yhteistyössä :)

      Poista
  2. Hurjan halpaa! Ei tosiaan ole kova maksu, vaikka kävisitkin vaan joogassa! Jooga on kyllä mukavaa. Vähän harmittaa, kun oma kroppa ei tällä hetkellä oikein arvosta sitä.

    Hei, mun bloggerin lukulistalla ei näkynyt tuota sun edellistä tekstiä! Mur. Niin siistiä, että pääsit sinne Apulannan keikalle. Se oli jo loppuunmyyty, kun tajusin, että sellainen on tulossa. Olis ollut tosi kivaa päästä sinne! En ole koskaan käynyt Apulannan keikalla, kun muutenkin tosi vähän tulee niillä käytyä. Mutta muutamaan kertaan oon niitä jossain festareilla kuullut. Oot kyllä reipas, kun jaksat matkustella tänne etelään noin usein! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on ja itseasiassa kävinkin tänään ostamassa Sykettä-tarran, että joogailemassa voin käydä kesään asti :) Onpas kyllä kurjaa, että sun kroppa ei nyt kestä joogaamista :(

      Joo, itsekin katoin ettei tainnut päivittyä :( Ärh ku tää taas kenkkuilee!! Se Apiksen keikka meni ihan älyttömän nopeasti täyteen tai siis ne molemmat keikat! Itselle olisi varmasti käynyt samoin ellen ois lippua tuonne saanut.

      Normaalisti en kyllä näin usein etelään reissaa, kesällä ja syksyllä oli niin paljon kaikkea ohjelmaa siellä päässä, että on tullut reissattua :)

      Poista
  3. No jopas on hieno mahdollisuus! Kuulosta tosi hyvälle, hieno että asiaan panostetaan niin ryhmäliikunnat mahdollistuu monelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on :) Ja tosiaan musta on hienoa kans, että ryhmäliikuntaa on paljon tarjolla ja monipuolisemmin voivat ihmiset niihin osallistua :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)