tiistai 6. tammikuuta 2015

Uusi saliohjelma!

Oon lievästi sanottuna innoissani tästä mun uudesta saliohjelmasta. Oon tehnyt nyt 2 treeniä tän viikon salitreeneistä ja fiilis on ihan huippu :) Kaikista parasta tässä on, että tää uusi saliohjelma ei oo yhtään samantyylisiä kuin mun viimekertaiset saliohjelmat. Tulee kivaa vaihtelua salitreeneihin ja lihaksille uusia ärsykkeitä!


Tosiaan mun kaksi aikaisempaa tai periaatteessa kolme aikaisempaa, kun kesällä tein voimaviikkoa, kunnes ranne meni sijoiltaan saliohjelmaa on Tuukka Heikkisen tekemiä, joita hän jakaa bloginsa Bunkkerivalmentaja osiossa. Itse olen tykännyt Tuukan tekemistä ohjelmista ja olen kokenut, että kehitys on ollut hyvää saliohjelmien myötä. 

Uudessa saliohjelmassa tehdään 3 viikon kiertoa ja sarjamäärät ja –toistot vaihtelevat viikottain eli on ohjelmassa siis jotain samaa kuin edellisissä. Ennen oikeita sarjapainoja tehdään kaksi tunnustelusarjaa ja sitten tehdään vakiopainoilla oikeat sarjat. Viimeisessä sarjassa tehdään niin monta puhdasta toistoa kuin lähtee ja erityisesti tästä mä oon tykännyt. Tällä tyylillä saa aivan julmetun hapotuksen lihaksiin! Tunnustelusarjojen ansiosta oon myös saanut oikeisiin sarjoihin valkattua oikeat painot, koska painojen täytyy olla sellaiset, että ne oikeasti tuntuu.
Tänään tein jalkatreenin ja olin aika innoissani uudesta jalkatreenistä :)

Jalkatreeni näytti tältä:

-Leveä kyykky smithissä 2x15
-Askelkyykky tangolla 2x15
-Jalkaprässi yhdellä jalalla 2x15
-Polven koukistus yhdellä jalalla 2x15
-Jalkojen loitonnuslaite 3x12
-Pohjenostot jalkaprässissä 3x15


Tosiaan joka liikkeen alussa tein kaksi tunnustelusarjaa eli aika monta sarjaa jokaiselle liikkeelle tuli. Kyllä muuten hapotti! 

Kyykkääminen on ollut mulle sellanen juttu, mistä en oo kauheasti tykännyt. Johtuen siitä, että oon epävarma tekniikan kanssa. Kerran tossa kokeilin smithissä kyykkäämistä, kun hack ja jalkaprässi oli varattuja. En ollut smith kyykystäkään kauheasti tykännyt aiemmin, mutta kun kokeilin oikeanlaisilla painoilla ja se olikin tosi kivaa. Ja ihan huippua, että smithissä kyykkäämistä on tässä jalkatreenissä :)

Yhden jalan liikkeissä taas huomasi selvän tuntumaeron verrattuna, kun tekee liikkeitä kahdella jalalla. Polven koukistuslaitteessa sain paljon paremman tuntuman takareisiin yhdellä jalalla tehtynä, kun vertaa molemmilla jaloilla tehtynä.

Lakki on tekoturkista tiätty!
Reiden loitonnuslaite oli itselle vähän sellanen, että nää on näitä naisten hilavitkuttimia, vaikka oon kyllä aikaisemmin tehnyt kaverin kanssa jalkatreenin, mihin tää on sisältynyt eikä se todellakaan ollut mitään heiluttelua. Eikä tänäänkään. Vähän tuo ilmanpainelaite ärsytti, kun se falskaa, mutta piti aina alkuun laittaa enemmän painetta kuin oli tarkoitus.
Pohkeiden teon kanssa vähän kummastelin, että miten ne tehdään oikein jalkaprässissä, mutta kai tajusin sen oikean tyylin jotenkuten.

Hyvät fiilikset jäi kyllä tän päivän jalkatreenistä! Mahtavaa treenata jalkoja pelkästään omana päivänään eikä niin, että jalat treenattua pitää alkaa treenata jotain toista lihasryhmää.
Heh ja tästä ohjelmasta on kyllä sellanen fiilis, et jos lihas ei kasva tällä niin ei sitten millään ;) Yksi harmi juttu mun mielestä on tässä se, että treenit kestää melkoisen kauan vaikka pitäis sarjatauot lyhyinä, koska sarjoja tulee niin paljon. Tai sitten mä oon vaan hidas!

Käytiin illalla Antin kanssa lyhyellä pakkaskävelyllä. Oli mukavaa olla kahestaan ja jutella. Ei ollut telkkaria taustalla eikä kumpikaan räplännyt kännyköitä. Mulle tuli mun omassa pipossa poskille kylmä, niin Antti lainas herrasmiesmäisesti omaa pipoaan :) <3 Aina sanon kävelylenkkien jälkeen, että näitä pitäis tehdä useammin, mut niin oikeasti pitäis! Ei tarvii tehdä edes pitkää lenkkiä ja samalla saa vietettyä yhteistä aikaa ja virkistäydyttyä. Mutku se sohvalla leffan katsominen kahdestaan houkuttelee aina liikaa :'D

Mistäs liikunta jutusta te ootte olleet viimeksi tosi innoissanne? Mä oon kyllä ehkä myös yhdestä toisesta jutusta innoissani, mut en tiiä et pääsenkö sinne vielä niin pitää olla maltillinen :) Onko teidän mielestä joku treeniliike joskus ollut akkojenheiluttelua ;)?

6 kommenttia:

  1. Myökin käytiin eilen kahdestaan kävelyllä :) Se on ihan laatuaikaa tosiaan, kun ei oo noita telkkareita, puhelimia ja muita taustalla piippailemassa. Ja arvaa mitä! Oltiin siun kaa ihan samiksia, miulla oli lähes identtinen karvareuhka päässä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiks ookkin kivaa :) Saa viettää sitä laatuaikaa :) <3 Hih, samis ;)

      Poista
  2. Oijoi mullakin pitää tehdä uus salireeniohjelma :D Kunhan nyt eka sais tän kropan edes heräteltyä reenaamiseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa, jos siltä tuntuu :) Tuo kivaa piristystä salitreeneihin :) Kyllä se siitä lähtee taas :)

      Poista
  3. Noi treenibunkkeriohjelmat näyttää ihan mielenkiintoisilta. Ehkä pitää itekin testata jossain vaiheessa. :) Mun mielestä akkojen (ja ihan yhtälailla ukkojen!!) heiluttelua on kaikki sellaiset liikkeet, mitä ei tehdä kunnolla. Niin ja tykkään enemmän vapaista painoista kuin laitteista, joten herkemmin laitteilla huonosti tehdyt liikkeet näyttää mun silmään turhalta heiluttelulta, ja vapailla painoilla huonosti tehdyt sitten taas... no joko hyödyttömältä, egoilulta tai pahimmassa tapauksessa vaaralliselta. "Kunnolla" ei tässä tarkoita suurta painoa vaan oikeaa tekniikkaa ja sopivia painoja. :) On se reidenloitonnuslaite mustakin ehkä vähän sellainen heiluttelulaite herkästi, mutta toisaalta se voi olla myös hyvä viimeistelyliike treenin loppuun. Oon nähny miestenkin tekevän sitä. :D Ei oo vain akkojen liike siis. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ne on :) Kun niihin tutustuin ni tuntu et opin vaan lisää salitreenaamisesta ja miltä oikeasti rankat treenit tuntuu, vaikka en kyllä ennen noitakaan oo salilla pelkästään painoja heilutellut :D

      Toi on kyllä ihan totta, että akkojen ja ukkojen heilutteluja on kaikki sellaset liikkeet, jotka tehdään löpslöps meiningillä.

      Mulla riippuu ihan liikkeestä, että tykkäänkö tehdä enemmän vapailla painoilla kuin laitteella. Esim. kyykkääminen on mun mielestä kivempaa smithissä, mutta taas penkkiä teen mieluummin vapaalla painolla.

      Se reidenloitonnuslaitteen mielikuva varmaan johtuu siitä, että on nähnyt niin monen istuvan siinä lukemassa lehteä ja heiluttelemassa :'D Mäkin oon kyllä nähnyt jonkun miehen treenaavan siinä!

      Poista

Kiitos kommentistasi :)