keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Ei vielä valmis kansallisoopperaan

Niinhän siinä kävi, että en päässyt tän päivän tankotanssitunnille. Ilmottautuminen oli ehtinyt mennä täyteen, kun sinne ilmottauduin ja en tunnille mahtunut. Toivottavasti kuitenkin vielä joku kerta olen tarpeeksi nopea ilmottautuja ja tunnille pääsen :P Ensi viikon tunnille en edes yrittänyt ilmottautua, koska silloin on Räkäposkellahiihto ja en pääse silloin tankotanssiin.

Crosstrainingin ilmottautuminen oli myös ehtinyt mennä täyteen, kun en ollut älynnyt siihen ilmottatua, kun odottelin tankotanssin ilmottautumis tuloksia. Kun mulle tuli ilmi etten tankotanssiin pääse, niin sain idean uudesta lajikokeilusta. Nimittäin aikuisbaletista! 


Jo sana baletti ja minä samassa lauseessa kuulostaa huvittavalle, joten mistä ihmeestä sain idean tähän? Kun liikuntakalenteri julkaistiin, niin näin siellä kalenterissa myös tuon aikuisbaletin ja se kyllä kiinnosti mua. En oo ikinä ollut mitenkään rytmitajuinen ja kaikista tanssilajeista baletti on eniten mun epämukavuusalueella. Vaikka olen kooltani pieni ja siro enkä väitä nyt että balettiharrastuksessa pitäisi olla tietyn kokoinen niin liikun kuin elefantti.  Mitenkään sulavasti liikkuminen ei ole yhtään mun juttu. Mutta toisaalta se kans kiehtoo mua.  Jos mä oppisinkin baletissa paljon? Oppisin lisää kehonhallintaa ja oppisin oikeasti liikkumaan muutenkin kuin norsu. Tunnille meno tyssäsi sitten siihen, että tunnin pito paikka oli mun mielestä liian kaukana kotoa.  Jep, olen laiska. Tällä viikolla kuitenkin tiesin, että oon keskiviikkona yliopistolla ja eihän yliopistolta nyt niin pitkä matka oo Tikkarinteelle.  Ilmottauduin siis tunnille ja heti ilmottautumisen jälkeen mua alkoi jännittämään. Lähetin ystävälleni Eevalle (joka on harrastanut balettia vuosia), että mitä mä ylipäätään puen sinne päälle. Neuvoksi sain ihan perus treenivaatteet eli tiukat housut ja tiukan topin, jotta kehon liikkeet näkyy. Valitsin siis perus salikamppeet.
 

Tänään vielä panikoin ennen tuntia ja sain vielä tsempit Eevalta, että oon tosiaan menossa alkeistunnille eikä siellä tarvitse olla hyvä. Löysin paikalle helposti ja reippaasti etuajassa, mutta eipä tullut ainakaan kiire. Olin etukäteen kuvitellut tunnista vaikka mitä kauheuksia ja yhtenä olin ajatellut, että opettajana toimii joku tiukkanutturainen nainen, joka tiuskii ohjeita oppilailleen. Luoja ties mistä olen ennakkoluuloni saanut :'D No heti ensi näkemältä opettaja vaikutti oikein mukavalta ja tunnin alkaessa vaikutelma vahvistui. 

Tunnin alussa tuntui jo, että oon eksynyt itselle ihan vieraaseen maailmaan. Mikä on varmasti ihan normaalia, kun tutustuu itselleen uuteen lajiin. En tunne balettisanastoa yhtään, joten en kyllä osannut ennakoida, että mitä liikkeitä on tulossa tai mitä jokin sana tarkoittaa. Onneksi opettaja näytti liikkeitä edessä. Aluksi tehtiin liikkeitä paikallaan lattialla ja sitten siirryttiin tekemään tangolla. Tangolla ollessa oli vähän ahdasta, nimittäin itse ainakin kumarrellessa piti katsoa etten pistänyt päätäni edessä olevan takapuoleen kiinni :'D Kädet mulla sekosi liikkeissä vähän väliä ja jos mentiin yhtään reippaampaa tahtia niin sekosi jalatkin. Taisin muutenkin näyttää ennemmin gorillalta käsieni suhteen tunnilla kuin ballerinalta ;)

Tangon jälkeen tehtiin taas lattialla ja tehtiin enemmän sellaisia liikkeitä, joissa tarvittiin tasapainoa ja itse en todellakaan ollut hyvä niissä. Hassua kyllä oli huomata, että nopeasti ja ”räjähtäen” tehtävät jalkojen nostot olivat helpompia kuin hitaasti tehtävät. Tai ainakin mulla pysyi niissä tasapaino paremmin.


Kaikista kauheimpia oli kuitenkin lattian ylitykset, koska niissä mentiin pienissä ryhmissä ja kaikki muut katsoi. Mentiin valssiaskelia (en muista oikeaa nimeä), piruetteja ja valssihyppyjä. Valssiaskeleet ja piruetit meni ihan poskelleen. Piruettien jälkeen mulla vaan pyöri maailma silmissä :'D Valssihypyt meni vähän paremmin.  Tunnin lopuksi tehtiin vielä sama sarja mitä tunnin aluksi paitsi vikana liikkeenä niiattiin. 

Vaikka tekstiä lukiessa voisi luulla, että baletti oli mulle kauhukokemus niin ei sentään :) Olinhan siellä ihan ulalla ja sählä, mutta silti innostus oppia syntyi. Ei kukaan ole seppä syntyessään ja tunneilla käymällä ja kertaamalla oppii. Jotkut jutut kuitenkin onnistui jotenkuten! Aion kyllä siis toistekin kokeilla. Nyt mulla on hyvä vaihtoehto combo sykkeen jumpissa, kun voin tosiaan käydä tankotanssissa, baletissa tai crosstrainingissa. Näin alkuun tuntuu, että ehkä käyn baletissa mieluummin kuin crosstraningissa jos en tankotanssiin pääse, koska mulla on baletista ihan hurjana opittavaa :)

Kävin tänään muuten lääkärissä ihon vuoksi ja päädyttiin taas antibioottivoiteeseen (Acnatac) ja Skinoreniin. Sisäisiä antibiootteja en halunnut ja viimeksi nuo toimi ainakin alkuun, kunnes syksyllä iho taas hermostui. Skinorenia voi kuulemma käyttää jatkuvasti, että siitä on sitten ainakin apua. Toivottavasti nää nyt auttaa. Iho on parin viikon ajan nyt ollut ihan ookoossa kunnossa, että sellaisia paise finnejä ei oo ollut ja jos nää voiteet nyt parantais tilannetta lisää. Parin kuukauden päästä pitäisi olla kontrolli jos voiteet ei auta. Tällä kertaa voisin tosiaan mennä ajoissa uudelleen lääkäriin enkä vasta vuoden päästä.

Ootteko koskaan kokeillut aikuisbalettia tai haaveilleet siitä? Meitä oli kyllä tuolla alkeistunnilla ihan eri tasosia. Jotkut oli ekaa kertaa ja jotkut selvästi kauemmin harrastaneet ja menivätkin heti perään alkavalle jatkotunnille. Voiko kömpelö oppia balettia?

6 kommenttia:

  1. Kiva kun uskallat rohkeasti kokeilla uusia lajeja! :) Oot niin ittensä voittaja mun mielestä! Hyvä hyvä! Tosi kiva toi kampanja, millä pääsette kokeilemaan eri lajeja - kannustaa varmasti ihmisiä hakemaan niitä omia liikunnallisia juttuja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon löytänyt itsestäni ihme ja kumma tällaisen uskaltajan :D Tai sitten oon vihdoin päättänyt toteuttaa salaisia haaveitani siitä, että olisin tanssillinen tai ainakin oppisin tanssilliseksi ;)
      Kyllä ton yliopistoliikunnan kautta voi ehdottomasti löytää sen oman lajinsa :)

      Poista
  2. Ihan mahtavaa kun siellä on nyt mahdollisuus päästä testailemaan näin laajalla repertuaarilla uusia lajeja! Ja vielä mahtavampaa on se, että sie käytät tuon mahdollisuuden hyväksesi :) Kiva lueskella siun kokemuksia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin on :) Oon edelleen ihan täpinöissäni tästä uudesta yliopistoliikunnasta :) Oon nyt päättänyt niitä lajeja testata, mitä en oo koskaan aiemmin kokeillut ja jotka kiinnostaa :) Tarramaksu oli niin halpa, että se on kyllä maksanut jo itsensä takaisin :)
      Kiva, että ne kiinnostaa :)

      Poista
  3. Hih, aikuisbalettia en ole kokeillut, mutta muksuna tanssien 7 vuotta balettia :)

    http://outikarita.fitfashion.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sitten sä oisit varmaan tosi hyvä aikuisbaletissa :) Mitä netistä lueskelin niin se on kuulemma ainakin alkuun helpompaa kuin "normaali" baletti.

      Poista

Kiitos kommentistasi :)