lauantai 7. helmikuuta 2015

Mitä jos mä en osaakkaan?

Oon jo tässä 3 viikon ajan yrittänyt päästä Sykettä Susirajalla liikuntakalenterin tankotanssitunnille.  Ekaa kertaa ilmottautumisen alkaessa olin varma, että nopea pitää siinä olla, mutta kun siirryin sivulle ilmottautumisen alkaessa ja huomasin tunnin olevan täynnä, niin fiilis oli vähän wtf!  Tämä toistui seuraavat 2 kertaa. Vaikka kuinka päivitin sivua tiuhaan ja koitin olla super nopea, niin en ollut koskaan tarpeeksi nopea. Pari kertaa olenkin saanut sähköpostia etten valitettavasti tunnille päässyt ja kerran sähköpostissa luki, että tunti oli mennyt 7 sekunnissa täyteen! Siis 7 sekunnissa!  Paikkojahan on toki vain 10, koska tankoja on  10, mutta silti ihan hullun innokasta porukkaa täällä Joensuussa on tankotanssin suhteen :P

Lähde: weheartit.com
Oon ollut kiinnostunut tankotanssista harrastuksena varmaan noin 18-vuotiaasta. Joskus katselin Helsingin tankotanssi tuntien tarjontaa, mutta tuntien hinnat olivat niin korkeat ettei mulla ainakaan ollut rahaa niihin, enkä kehdannut äidiltäkään kysyä rahaa niin kalliiseen harrastukseen. Ja  silti harrastin 7 vuotta ratsastamista, mikä ei pääkaupunkiseudulla ainakaan ole halpaa. Mutta ehkä se oli sen verran eri juttu, että äiti oli se joka halusi, että aloitan ratsastuksen. Tankotanssissa mua on aina kiinnostanut voima , kauneus ja kehonhallinta.  

Nyt kun Sykettä Susirajalla liikuntakalenterissa oli tankotanssi tarjolla, päätin vihdoinkin mennä testaamaan sitä. Neljäs kerta toden sanoi ja jostain ihmeen syystä sain paikan seuraavan viikon tankotanssitunnille, vaikka mun netillä kesti päivittää sivua juuri kun ilmottautuminen aukesi. Mutta ihmeitä tapahtuu välillä!

Lähde: weheartit.com
Kyseessähän on  mulle aivan tuntematon laji, eikä mulla ole minkäänlaista kokemusta siitä! Tämä toki aiheuttaa mulle epävarman olon ja ajatuksia, että mitä jos tankotanssi tunnista ei tuu yhtään mitään? Mitä jos oon niin surkea, että inhoan sitä? Tai jos en jaksa tehdä tangolla yhtään mitään? Pitäisihän salilta olla tarttunut edes vähän voimaa, mutta mitä jos ei ookkaan? 

Vaatetustakin aloin miettiä hirveästi. Tuntikuvauksessa lukee, että tunnille käy pitkät housut, mutta tangolla tehtäviin liikkeisiin on hyvä olla shortsit. Eli shortsit voi laittaa pitkien housujen alle. Mutta eihän mulla ole sellasia sopivia urheiluhousuja joiden alle voisi laittaa shortsit! Tai on collareita mut ei ne oo mitkään parhaat liikkuessa, varsinkin jos tulee hiki. Tuntikuvauksessa myös mainitaan, että hygieniasyistä ei saa olla paljain jaloin vaan pitää olla sisätossut tai sukat. No kummat olis paremmat? Onko sisätossuista haittaa tangolla tehtävissä liikkeissä? Ja mitä blogeista oon kuvia katsonut niin ihmisethän on aina paljain jaloin tangolla! Pukeutumiskriisin kuitenkin vältin juttelemalla Marikan kanssa, joka on käynyt testaamassa tankotanssia samassa tanssikoulussa ja päädyin, että meen tunnille shortsit jalassa ja sukkien kanssa.

Lähde: weheartit.com

Oon siis kauan oottanut, että pääsen testaamaan tankotanssia. Se vaikuttaa kivalta lajilta ja ootan, että se olisi kivaa! Mutta se aiheuttaakin sitä jännitystä, että jos se onkin ihan kamalaa? Kun sitä on niin kauan oottanut, niin harmitus voi tuntua suurelta, jos se ei ookkaan mun laji. Toki tiiän sen, että yhden kerran perusteella ei kannata lajia tuomita. Että jos se ei heti ekalla kerralla sytytä niin toki aion kokeilla varmuuden vuoksi toistekkin ellei koko tunti ole mulle hirveä nöyryytys :'D  Tässä ei tosiaankaan auta, että mulla on 2 vasenta jalkaa enkä aina osaa koordinoida et mihin suuntaan mikäkin raaja menee.

Nyt siis kaikki tankotanssin harrastajat tai sitä kokeilleet kertomaan kokemuksiaan! Onko se ensi kertalaiselle ihan hirveän hankalaa? Voiko tunnilla munata itsensä täysin?

12 kommenttia:

  1. Mie kokeilin polttareissa tota ja oli niiiin siistii :)! Miulla oli shortsit ja sukat ja ne kävi hyvin. Lopussa oli vaikeeta kun tehtiin siitä olevinaan tanssii,piti muistaa koreografiaa,meni iha persiilleen mut hiton hauskaa oli :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että oli hauskaa :D Kyllä mullakin varmasti tulee olemaan keskiviikkona :) Hyvä oli kuulla myös kokemuksia sukkien kanssa, koska tosiaan mietin paljon et otanko sukat vai kengät!

      Poista
  2. Mä en oo ikinä päässyt kokeilemaan tankotanssia, vaikka se vaikuttaa kiinnostavalta. Se on varmaan aika haastavaa ja kehittää kehonhallintaa paljon! Mä osaan vastata vain tohon viimeiseen kysymykseen: onks sillä mitään väliä, jos munaat siellä itsesi? :) Mä en oikein tiedä, mitä niin kamalaa siellä vois tehdä, että se ois ihan maailmanlopun asia. ;) Mä pistäisin kokemattomuuden piikkiin kaikki sellaiset, jos ei ihan hahmota, mihin suuntaan pitää jotain jalkaa vaikka taivuttaa, tai jos ei saa tangosta kunnolla otetta. Meet sinne pitämään hauskaa! :) You go girl! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä totta, että mitä väliä jos siellä munaa! Oonhan kuitenkin ensikertalainen niin enpä ehkä osaakkaan kaikkea vaikeaa :D Itse uskon, että se kehonhallinta on itselle haastavaa, kun aina se ei oo ihan hallussa.

      Poista
  3. Mä oon kerran kokeillu kaverien kans ja olin ihan sysipaska :D Ei se ollu edes hauskaa kun en osannu muutaku pyöriä sen tangon ympäri. Oli tosin heinäkuu ja tilassa huono ilmastointi, jonka takia mulla hikos kädet aivan sikana eikä ote pitäny mitenkäänpäin tangosta että siitä ois saanu hyvää otetta, saati uskaltanu luottaa koko tankoon ja nostaa itteensä. Pitäs kokeilla uusiks joskus talviaikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kuullut tosta, että kauhealla helteellä tangoista on tullut ihan tosi liukkaita eikä ees ohjaaja oo pysynyt tangolla, kun pitoa ei oo vaan ollut! Kannattaa ehdottomasti kokeilla uudestaan tai siis uskon, että ekalla kerralla ei aina pakosti pääse lajin saloihin sisään!

      Poista
  4. Tietty jännittää etukäteen, mutta tiedätkö mitä :) Sä meet sinne kurssille OPPIMAAN! ;) Siksi ei oo mitään väliä, vaikket osais yhtään mitään - edes sen tunnin jälkeen :D Kaikki kehittyy omaan tahtiin ja uskon et pääset jutusta jyvälle ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oppimaanhan mä tosiaan oon sinne menossa :) Toivottavasti opin ees vähäsen jotain :D Kun oon vaan niin kauheasti oottanut tuota ni jänniittää vaan enemmän ku toivon et se ois kivaa!

      Poista
  5. Voit onnitella olevasi jo valmis pro mikäli et (ainakin omasta mielestäsi) munaa itseäsi! :D Ensimmäinen kerta tangolla on lähes kaikille hankala, mutta toivottavasti myös äärettömän hauska kun vain osaa asennoitua. Todella palkitseva laji; ensin tuntuu todennäköisesti ettet osaa mitään ja pelottaa ettet ehkä opikaan, mutta kehitys on jatkossa huimaa. Ihmettelen vain tuota sukallisuutta hygieniasyistä, itse en ole koskaan ollut tunnilla (ja olen ollut MONELLA, ympäri Suomea ja vähän muuallakin) jossa sukat olisivat pakolliset enkä niitä varmaan osaisi käyttääkkään. Paljaat varpaat auttaa yllättävän paljonkin pidossa! Yksi suuri syy harrastuksen tyssäämiselle on kipu pidoissa, mutta toisille se on vaan plussa ;) Iho tottuu liikkeisiin ajan kanssa ja näin voi olla kahta ylpeämpi itsestään selvitessään niistä. Toivota tervetulleeksi myös "pole kisses" tai "batches of honor", eli mustelmat :D

    Muista varata mukaan repullinen iloista mieltä, uteliaisuutta ja armollisuutta omaa kroppaa kohtaan, hyvin se sujuu :)

    Terveisin kaksi vasenta jalkaa omaava tankotanssiohjaaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä en usko et oisin niin pro etten munaisi ;) Tai siis ku ihan tutuilla jumppatunneillakin saattaa mennä askeleet vähän väärin vaikka ois tuttu ohjelma :'D
      Oon kyllä onneksi oppinut asennoitumaan jumppien parissa, että ei se niin vakavaa oo jos möhlii tai ei onnistu kaikessa, pääasia on että on hauskaa :)!

      Mä tosiaan kans ihmettelen tota hygieenisyys juttuu! Tai siis oon saanut kans käsityksen et paljailla jaloilla saa paremman pidon tangosta. Muutenkin esim. ryhmäliikuntatunneilla bodybalancessa ollaan ilman sukkia ja siellä tunnilla kuitenkin käytetään mattoja ja osallistujia on rutkasti enemmän. No en tiiä et mikä on sit syynä.

      Mulla ei pitäis olla ihan hirveen matala kipukynnys, joten toivon että ei innostus tyssää siihen kipuun!

      Kiitos tosi paljon tästä kommentista :) Pyrin pitämään tän muistissa tunnilla ja hyvän asenteen :)

      Poista
  6. Olen kokeillut tankotanssia ja se on tekninen laji, joten yhdellä kerralla sitä ei vaan saa haltuun. Ja se on helpompaa sellaiselle, jolla on kokemusta vaikka akrobatiasta tai telinevoimistelusta ja uskoisin, että sullekin helpompaa, kun sulla on kehonhallintaa liikuntaharrastuksen kautta vs. ihminen, joka ei harrasta oikein mitään liikuntaa. Eli älä murehdi liikaa, ota kivana kokemuksena. :-)
    Sortsit pitää olla, koska pitkät housut liukuis siinä tangolla, ne ei yksinkertaisesti toimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä oon saanut käsityksen et aika tekninen laji tankotanssi on!

      Toi on kyllä totta, että kyllähän sitä kehonhallintaa luulisi osaavan, kun kuitenkin liikuntaharrastuksissa sitä tarvitaan :)

      Ohjeissa tosiaan sanottiin, että shortsit on hyvät jos aikoo tehdä tangolla liikkeitä :) Mut jätän kokonaan ne pitkät housut pois, kun en jaksa riisua ja pukea ja kun ei oo sellaisia sopivia päällishousuja :D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)