torstai 5. helmikuuta 2015

Pilatesta ja kevyttä salitreeniä

Viiden täysillä vedetyn saliviikon jälkeen on aika ryhtyä vihdoin ja viimein kevyelle viikolle.  Nykysessä ohjelmassa kevyt viiko tehdään 4-6 treeniviikon välein ja itse oon aatellut, että pidän kevyen viikon mieluiten 4 viikon välein, mutta nyt meni vähän pidemmän aikaa, kun ennen tätä ohjelmaa aloittaessani oli yksi viikko vanhaa ohjelmaa.

Kevyille viikoille oon myös ottanut nykyään huomioon sen, että muutkin treenit kuin salitreenit on kevyempiä. No käyn kyllä muutenkin viikottain flow-joogassa, mutta en viikon toiseksi jumppatreeniksi valinnut mitään sykettä nostavaa jumppaa vaan menin eilen pilates-tunnille. Viilingissä on tarjolla nykyään pilatesta ja päätin käydä sitä testaamassa. Tuntikuvauksessa lukee, että parhaimman tehon tunnista saa, kun on käynyt Pilates-perusteet kurssin, että tunnilla ei käydä hengitystä ja perusjuttuja läpi. No mä aattelin, että mitään sellasia tarvitse, mutta tunnilla kyllä huomasi, että sellainen olisi ihan hyvä jos aktiivisesti harrastaisi pilatesta. 


Itse oon Fressillä käynyt kerran pilates-tunnilla ja silloin siellä tehtiin kaikkea tuulimyllyjä ja muita liikkeitä. Eilen olin jo alkuun hämmentynyt, kun meillä oli ihan muita varusteita kuin pelkkä matto. Rengasta/pantaa käytettiin melkein joka liikkeessä ja onneksi sen käyttö oli helppoa. Lättyä en käyttänyt ollenkaan ja se taisi olla vain niskan tukea varten. Tunti oli mielestäni jännä ja haastava. Sen takia jännä, kun siellä oli mulle paljon uusia juttuja ja kun se oli ihan erilaista kuin Fressin pilates! Haastavaksi teki se, että kehon hallinta ei ole mulle mikään helpoin juttu ja en ihan tajunnut, kun tunnilla puhuttiin jostain hiiristä. Mutta oon sitä mieltä, että uudestaan voin kyllä tuolla käydä. Bodybalance ei nyt jostain syystä houkuta, sen aina saman kaavan takia….


Tänään kävin sitten tekemässä tän viikon ekan salitreenin, joka oli selkä-hauis-vatsatreeni.  Tässä ohjelmassa kevyellä viikolla ei tehdä vähemmän toistoja kuten viime ohjelmassa, vaan painoja kevennetään.  Itse jätin myös tunnustelusarjat pois ja tein pelkästään työsarjat. En ole 100% varma kuuluuko niin tehdä, mutta itse koen ettei niitä tunnustelusarjoja tarvita kevyellä viikolla. 

Selkätreenissä kevyt viikko tuntui ihan ookoolle, sain selkään tosi hyvän tuntuman, mutta hauisten ja vatsan suhteen tuntui ihan pelkälle heiluttelulle :'D Mutta eipä se sillain haittaa, kun tietää, että kevyt viikko tekee ihan hyvää ja hikoilemaan ja tuntemaan poltetta lihaksissa pääsee taas ensi viikolla :)  Teen nyt tällä viikolla kaikki salitreenit putkeen, mutta muuten en kyllä tekisi, koska viime viikolla jo 3 päivän treeniputki vaikutti vikaan treeniin eikä penkki eikä pystypunnerrus toimineet ollenkaan. 

Olettekos käyneet pilates-tunneilla? Vaihteleeko tunnit ohjaajien mukaan suuresti? Tai siis kun olen käynyt astanga-joogassa ja flow-joogassa niin ne eivät perusperiaatteiltaan tunnu eroavan toisistaan, kun taas eilinen tunti tuntui eroavan ihan täysin Fressin pilates-tunnista, toki eilen oli bodybalancesta ja piloxingista tuttuja pilatesjuttuja. Onko teidän mielestä sillä väliä millä tyylillä kevyen viikon tekee? Että vähentääkö painoja, toistomääriä vai pitääkö tauon salista?

4 kommenttia:

  1. Käyn pilateksessa 1-3 kertaa viikossa. Olen käynyt muutaman eri ohjaajan tunnilla, ja kyllä, tuntien sisältö vaihtelee todella paljon. Tästä on ollut monesti "oman" pilatesohjaajan kanssa puhetta. Kuin joillain tunneilla rankin liike on tyyliin joku jalannosto lattiasta ja senkin jälkeen levätään. :D En mä semmoista jaksa. Mutta toisaalta myös pilates-suuntauksia on useita, joten siksikin tuntien sisältö vaihtelee. Itse tykkään tuosta PowerPilateksesta, missä käyn. Se on vähän voimakkaampaa kuin perinteinen pilates. Toisaalta vaihtelu piristää välillä tässäkin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietin juurikin tuota, että onko pilateksella eri suuntauksia, kuten joogassa ja niinpähän se onkin! Hassua vaan, ettei siitä ole mainintaa esimerkiksi tuntikuvauksessa, mutta ehkä se johtuu siitä, että pilates-tunteja on vain yksi ja sitä yhtä suuntausta. Mene ja tiedä!

      Poista
  2. Mä oon tehnyt noita kevyitä treeniviikkoja ainakin sillä tavalla, että teen normaalit sarja- ja toistomäärät kaikissa liikkeissä, mutta vähennän painot puoleen, ja sitten sillä tavalla, että teen ehkä ihan hiukan kevyemmillä painoilla (tai samoilla painoilla) ja yhtä monta toistoa kuin yleensä, mutta vain puolet sarjoista. Välillä olen ollut ihan kokonaan salilta pois ja tehnyt vaan koirien kans kävelylenkkejä. Luulen, että se pitää vaan kokeilla, mikä tapa omalle kropalle ja päälle parhaiten sopii. :)

    Koin turhauttavaksi tehdä samat sarja- ja toistomäärät puolet kevyemmillä painoilla, joten mulle sopii se työmäärän puolittaminen sarjoja vähentämällä (ja samalla ehkä hiukan kevyemmillä painoilla tehtynä). Bodaustreeniä tehdessä huomasin, että mulle sellainen kevyempi viikko tulee tarpeeseen ehkä just noin joka neljäs tai viides viikko, riippuen muun elämän hektisyydestä myös. Lepoviikkoja sitten taas ei tietenkään ihan kerran kuussa -tahdilla vaan enemmänkin niin, että pari kertaa vuodessa joku lepoviikko tms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon tosiaan tehnyt samoilla painoilla ja puolikkailla toistomäärillä ja nyt noilla kevyemmillä painoilla ja samoilla toistomäärillä. En kyllä itse oikein huomannut eroa ainakaan vielä, et kumpi olisi parempi :)

      Itselläkin nuo täyslepo tai salittomia viikkoja on pari kertaa vuodessa tai sitten enemmän ihan riippuen fiiliksistä :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)