sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Treenien rytmittämisen hankaluus

Yleensä mulla ei ole oo ollut ongelmia treeninen rytmittämisen kanssa. On ollut helppoa päättää milloin käyn salilla, milloin juoksen tai milloin jumppaan. Nykyisen treeniohjelman ja Sykkeen jumppien takia treenien rytmittämisestä onkin tullut hankalampaa. Oon nyt vuoden ajan kesällä kyllä oli taukoa tehnyt nelijakoista saliohjelmaa. Neljäs treeni on ollut koko kropan treeni, paitsi jalkoja ei ole kahdessa edellisessä ohjelmassa treenattu koko kropan päivänä.


Nyt ne jalat onkin mukana vikana treenipäivänä ja en voikaan siirtää jalkapäivää miten sattuu viikolla, vaan pitää katsoa etten tee jalkapäivää ja vikaa treeniä peräkkäisinä päivinä. Tai ainakaan itse en halua tehdä jalkaprässiä edellisenä päivänä väsytetyillä jaloilla :P  Lisäksi koska vikana päivänä saan yleensä vatsalihakset aika jumiin niin en halua sitten tehdä vikaa treeniä ja ekaa treeniä putkeen, koska kipeillä vatsalihaksilla en halua vatsoja vääntää.


Eihän tässä ois mitään ongelmaa,  jos kävisin vaan salilla tai kävisin salilla ja juoksisin. Jumppien kanssa kun on mentävä niiden aikataulujen mukaan, niin sille ei voi mitään. Enkä myöskään tykkää tehdä tuplatreenejä hirveästi. Vaikka liikunta on tosi kivaa, niin en ainakaan arkena jaksa kuluttaa tuntitolkulla siihen aikaa. Myöskään näin ihan tavis kuntoilijana en näe myöskään tuplatreeneissä mitään itselle konkreettista hyötyä. 

No tällä viikolla sitten teinkin kaikki salitreenit putkeen ja kyllähän sen huomasi tänään rinta- ja olkapääliikkeiden kanssa, että eilen oli tullut tehtyä rinta-olkapäätreeni. Oon kerran aikaisemminkin tehnyt nää päivät peräkkäisinä päivinä aikataulusyistä johtuen ja silloin mulla meni penkki aivan perseelleen eikä pystypunnerruksessa ollut myöskään kehumista. Ei siis mikään ideaalitilanne ja näitä koitan mahdollisuuksien mukaan välttää. 

Tänään kuitenkin ihme ja kumma penkki kulki hyvin! Ekan sarjan jälkeen kyllä tuntui, että rintalihakset räjähtää, mutta silti sain kunnialla tehtyä kaikki täydet sarjat :) Sain jopa yhteen sarjaan lisättyä painoa viime viikkoon verrattuna.  En sitten tiiä oliko tänään vaan energiaa enemmän verrattuna siihen edelliskertaan, kun en kuitenkaan eilen löysäillyt rintatreenissä. Tai ehkä ne voimatasot on pikku hiljaa tässä nousseet ;)

Huomennahan olisi vuorossa selkä-hauis-vatsa päivä, mutta vatsojen teon siirrän jollekin toiselle päivälle, jos huomenna vatsalihakset on ihan jumissa. Ensi viikolla kun on Räkäposkella hiihtotapahtuma ja lähdetään myös mökille, niin salitreenit on tehtävä viikolla. 



Tää treeniviikko on kyllä mennyt tosi hyvin ja oon paukutellut jopa enkkoja. Mitä ei nykyään omasta mielestä kauhean usein  tapahdu tai sitten mulla on nykyään tarkemmat kriteerit enkkapainoille. Tein nimittäin vinopenkkiä 15 kilon käsipainoilla! Ne on mulle juurikin isojen poikien painot. Sain tehtyä kolme 6 toiston sarjaa, viimeinen sarja jäi sitten 4 toistoon. Ekan sarjan jälkeen kyllä tuntui siltä, että en jaksa muita sarjoja, mutta jollain sisulla sain! Ja tosiaan dipit kulkee tolla Viilingin dippitelineellä. Siinä kun laskeudutaan tekemään niitä dippejä eikä teline meinaa kaatua tasapainoillessa. Eli jaksan tällä painavemmallakin kropalla tehtyä dippejä, kuten viime keväänä kevyempänä kokeilin. Kyllä tällaiset onnistumisetkin kivasti buustaa treeni-intoa :)

Onko teillä joskus vaikea rytmittää treenejänne? Suositteko tuplatreenien tekemistä?

6 kommenttia:

  1. Whii onnittelut "isojen poikien painoista" :)))

    Joo on tää rytmittäminen ollut viime aikoina vähän haasteellista... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)

      No kyllä se rytmittäminen varmasti jossain vaiheessa helpottuu :)

      Poista
  2. Joo on välillä hankalaa rytmittää treenit, vaikkei edes ole kuin kolme salitreeniä viikossa! :D Niitä vaan ei voi tehdä peräkkäisinä päivinä ilman välipäivää, kun joka kerralla tehdään töitä koko kropalla. Mulla on myös säännöllinen hieroja-aika viikoittain (tai lähes), ja sen jälkeen en samana päivänä enää puntteja nostele. Bodaustyyppinen jaettu ohjelma oli hiukan joustavampi kuin tää voimapainotteinen ohjelma mun mielestä.

    Tuo sun kettupuuhka on niin kiva... :) Onnea uusista enkkapainoista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se treenien rytmittäminen onkin juuri vaikeaa, kun pitäis pitää välipäiviä ja jos niitten pitäminen ei aina onnistu. Itsellä juurikin tuo vika treenipäivä tuottaa ongelmia, kun pitäis pitää välipäivä ennen sitä ja sen jälkeen!

      Eikö ookkin :) Tykkään siitä ihan älyttömästi! Kiitos :)

      Poista
  3. Heips Pia, mulla on haaste sulle blogissani :)

    Ja mulle rytmittäminen ei oo sinällään hankalaa, kun ei ole niin tarkkaa että lenkkejä PITÄÄ olla 4 tai 5 tai 3, vaan meen niin fiiliksen mukaan! Haluttais tehdä kyllä kaikkea eri liikuntaa, mutta aika ei riitä kaikkeen ja sitten pitää tehdä kompromissejä. Mä en halua tehdä tuhottoman pitkiä rankkoja treeniputkia peräkkäin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Teen sen, kunhan oon muita haasteita tehnyt alta pois :')

      Varmastikkin on helpompaa, kun ei ole niin tarkkaa, että lenkkejä pitää tehdä tietyn verran :) Ja tosiaan, kun tiedostaa että pitää tehdä treenien suhteen kompromisseja niin ei rytmittäminen oo niin hankalaa :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)