keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Muuttuneet treenirutiinit

Totuushan on se, että treenirutiinit eivät pysy aina samana vuodesta toiseen. Tai ei ainakaan omalla kohdalla. Itse olen ainakin sellainen, että innostun nopeasti jostain itselle uudesta jutusta ja innostus kestää joko pidemmän aikaa tai sitten vain hetken. Koen tämän myös osaltaan positiiviseksi asiaksi, koska itse en ainakaan koe mielekkääksi treenata vuodesta toiseen samalla tyylillä ja samoja lajeja.


Kuntosali on mulla kyllä se juttu, mikä on jäänyt säännöllisen liikunnan aloittamisesta asti mun treenirutiineihin. Salitreeni on vaan jotenkin niin mun juttu ja se jaksaa motivoida mua salille viikosta toiseen. Ehkä syynä on se, että vaikka se on tavoitteellista treeniä, niin mulla ei ole sen kanssa mitään tiettyä päämäärää tai tavoitetta. Ymmärrän, että joskus on kausia, että salilla ei edisty tai tulokset saattaa jopa huonontua kuten viime kesänä. Samalla kuitenkin tiedän, että aina suunta on ylöspäin. Salilla mä olen ainoastaan oma vastustajani, mun ei tarvitse kilpailla siellä muiden kanssa. 


Jos mietin itseäni vuosi sitten, niin silloin mun lajit oli sali ja juoksu. Salia tein samalla tarmolla kuin nytkin ja juoksun suhteen pyrin treenaamaan tavoitteellisesti kohti kesän koitoksia ja juoksu oli niin mun juttu. Tänä talvena kuitenkin tein sen päätöksen, että pistän juoksun tauolle. Se ei enää kiinnostanut samalla tavalla. Juokseminen tavoitteita ajatellen inhotti, enkä toisaaltakaan halunnut juosta huvin vuoksi silloin tällöin. Lenkkimaastotkin kyllästyttivät.

Miten sitten nyt? No sali on edelleen se mun laji ja sen rinnalle on tullut sitten kaikkea eri jumppakokeiluja ja kehonhuoltotunteja. Sykkeen jumpat ovat mahdollistaneet sen, että oon voinut testailla monia eri lajeja, joita nyt vaan huvittaa testata. Tällä hetkellä tällanen treenirutiini tuntuu mulle sopivalta. On säännölliset salitreenit ja ainakin flow-jooga on myös pysynyt mun viikottaisessa treenirutiinissa, mutta sitten se toinen jumppa on aina mikä milloinkin huvittaa. Eipähän tule ainakaan tylsää. Toisaalta mielestäni on myös positiivista, että on ainakin yksi kehonhuoltotreeni viikossa säännöllisenä, koska oon aika onneton kehonhuollon suhteen muutoin. 


Oon kyllä myös pohtinut tässä samalla, että romahtaako mun aerobinen kunto taivaan tuuliin, kun sitä kahta säännöllistä aerobista treeniä ei ookkaan joka viikko. Sitä on joskus kerran viikossa, jos meenkin aerobiseen jumppaan. Toisaalta se ei mua huoleta hirveästi, koska tiiän etten ole sellainen mörssäri, joka kulkee autolla kaikkialle tai koittaa varoa vähäänkään kuluttamasta energiaa aerobisen puolella, jottei vaivalla hankitut lihakset katoa.  Ja ainakin mulla on tuo arkipyöräily mukana kuvioissa, joka pitää jotenkuten mun aerobista kuntoa yllä!

Miten teillä on treenirutiinit muuttuneet vai ovatko ne muuttuneet ollenkaan? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi :)