lauantai 11. huhtikuuta 2015

Kai mä hengitän?

Ohhoh, tulipas vahingossa pidettyä pidempi postaustauko! Se ei tässä tosiaankaan ollut tarkoituksena. Edellisen postauksen jälkeen päätin pitää treeneistä taukoa, koska nuha äityi sellaiseksi etten saanut edes kunnolla nukuttua, kun tuntui että tukehdun limaan. Treenitauosta tulikin sitten tarkoitettua pidempi, kun en mökille ottanut juoksukamppeita mukaan ja oltiinkin mökillä pidempään kuin oltiin suunniteltu. Mökillä mun oli tarkoitus postailla, mutta sitten en jaksanut, kun järjesteltiin Antin isän synttäreitä. Kotiin tultua oli jossain vaiheessa tarkoitus ilmoitella itsestäni blogissa, mutta sekin sitten jäi ja toisaalta siihen on ihan syykin.


Uuden vuoden jälkeen kirjoittelin blogissa siitä, että tarkoituksena mulla olisi olla tänä vuonna armollisempi itseäni kohtaan ja koittaa olla stressaamatta liikoja tulevasta. No, se on mennyt tähän mennessä aivan onnettoman pieleen. Kesätyöt tai itse asiassa niiden saamattomuus ovat stressanneet jo suunnilleen joulukuusta asti jolloin joissakin paikoissa kesätyöhaku alkoi. Oon koittanut olla toiveikas, unohtaa koko jutun ja ajatella, että kyllä niitä töitä varmasti tulee, kun olen moneen paikkaan hakenut. Mutta siinä vaiheessa, kun kavereille on alkanut kesätyöpaikkoja tipahdella ja pääsiäinenkin on mennyt jo ohi ja sähköpostiin tupsahtelee ”valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa”-posteja, alkaa tuntua jo aika pahalta. 


Oon huomannut, että kun oon ollut reissussa, niin on tuntunut helpommalta hengittää ja sitten kotiin palatessa stressi hyökyy päällee hyökyaallon lailla. Mökillä kotiin lähtöpäivän lähestyessä aloin jo miettimään, että siellä se totuus taas kotona odottaa. Mulla ei ole pakosti kesällä töitä.  Se ahdistaa, masentaa ja vituttaa aivan älyttömästi. Oon kyllä yliopiston osalta harjoitteluni suorittanut, että harjoittelun kannalta se nyt ei ole paha juttu. Kesällä voin tehdä kirjatenttejä, joten pisteitä pitäisi riittää kesäopintotukeen kunhan se mulle myönnetään! Eli periaatteessa en ole pulassa kesän suhteen, mutta se ei siltikään yhtään lohduta. Haluan saada lisää työkokemusta, haluan tehdä oman alan kesätöitä. Tuntuu, että jään tyhjän päälle kesäksi ja kun CV:een jää aukko oman alan töiden kohdalta, niin sitä miettii että miltä se sitten työnantajien silmissä näyttää tulevaisuudessa? Toisaalta tää herättää myös ajatuksia, että jos kesätöiden saaminen on näin vaikeaa niin entä sitten niiden oikeiden töiden saaminen valmistumisen jälkeen?  Kyllähän se myös ihmetyttää, että missä on vika, kun joskus haastattelukutsuja on tullut useita, joskus vain se yksi ja nyt mistään ei kuulu mitään.

 
Toki myöskään peiton alle piiloon jääminen ei auta mitään ja toki olen hakenut nyt muitakin töitä, kuin oman alan ja toivon älyttömästi, että jostain nappaisi! Lisäksi tässä on sitten alkanut murehtimaan omien opintojen edistymistä. Tuntuu, että en saa gradua yhtään eteenpäin ja en tee sen eteen tarpeeksi. Selitinkin Marikalle mun fiiliksiä tän kevään ja tulevan kesän suhteen ja sovittiinkin, että tehdään gradutreffejä yliopistolle. Tää on kyllä ollut ihan älytön pelastus tässä vaiheessa ja helpotus, koska yksi murhe on tällä selätetty. Onneksi mulle myös selvisi, että pääsin nyt vihdoin ja viimein läpi Monikäytön ekonomian kurssin. Kyseinen kurssi on aiheuttanut murhetta, koska se on ollut mulle älyttömän vaikea ja oon murehtinut, että pääsenkö sitä läpi ollenkaan. Kun siihen vaikeaan tenttiin oikeasti lukee keskittyen, niin kas kummaa siitä pääsee läpi! Myöskin Kaavoitus- ja rakentamisoikeus meni läpi, enkä siis turhaan siirtänyt sen tenttiä kevääseen Blogipikkujoulujen takia :D


Kotiin paluun ja stressiaallon jälkeen päätinkin sitten vähentää stressitekijöitä arjessa.  Ajatuksena on siis se, että teen ne hommat päivän aikana mitä kerkeän, enkä illalla pohdi, että pitäisi ehtiä tehdä sitä, tätä ja tuota. Ja osaksi sen takia on myös blogin päivittäminen nyt vähän jäänyt.  Uudistin myös mun salitreenit nyt kokonaan ja luovuin bunkkeritreeneistä. Niissä ei ole yhtään mitään vikaa ja olen niistä tykännyt, mutta nyt päätin että en halua treenata niin tiukasti aikataulullisesti. Treenejä on helpompi rytmittää kolmijakoisella saliohjelmalla. Omin pikku kätösin rustattu saliohjelma ei tietenkään takaa yhtä hyvää kehitystä, mutta tällä hetkellä henkisesti hyvä olo on mulle tärkeämpi ja tulee aina olemaankin. Onhan se kiva myös koostaa itselleen treenejä, joihin voi laittaa mukaan lempi liikkeitään ;)


Tälläsiä kuulumisia siis tähän väliin! Blogia saatan siis päivittää nyt vähän harvemmin, koska en halua että siitä tulee vain yksi velvollisuus päivässä muiden joukossa. Alkuun mietin, että pistän blogin tauolle, mutta mietin, että miksi pitäisi luopua kivasta jutusta?  Tarkoituksena ei ole pitää tällaisia taukoja kuin nyt, mutta tarvittaessa myös sellaisia tulee. Ens viikolla mulla onkin aika paljon hommaa, kun ystävän kanssa varattiin kirppispöytä ja vaatteita laittaessa ja hinnoitellessa menee aikaa! 


Pyrin kyllä pitämään toiveikkaat ajatukset mielessä kesän suhteen, jatkuva synkistely ei vie mihinkään. Toivottavasti teillä muilla on paremmat näkymät kesätöiden suhteen!

Ps: Otsikko on Sannin Jos mä oon oikee-biisistä.

Pps. Jaksoin jopa vaihtaa blogin bannerin, joten blogia en ole tosiaankaan unohtamassa! 

12 kommenttia:

  1. Voih minä en ole saanut kolmena edelliskesänä töitä (enkä opiskelujen oheen osa-aikatöitä) ja aika synkissä vesissä elellään nyt. Kesät oon elellyt kesäopintotuella ja opintolainalla, ja sekin tässä ahdistaa että kun valmistun aivan väärälle alalle niin milläs niitä lainoja sitten makselee pois, kun ei kesätöitäkään saa... :D

    Mutta kyllähän tää ahdistaa että 23-vuotiaana työkokemukset on laskettavissa yhden käden sormilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei :( Onpas kyllä tosi kurja kuulla! Töiden saaminen ei ole kyllä tällä hetkellä kovinkaan helppoa, ei edes sellaisten töiden jotka ei vaadi ns. kauheasti koulutusta.
      Etkö sitten tykkää koulutusalastasi vai onko työtilanne alalla huono?

      Toivottavasti sulla nyt nappaa töiden suhteen!

      Poista
    2. Sekä että. Alalla on tosi kovaa kilpailua (ja huono työllisyystilanne) ja kun opiskelua oli neljäsosa jäljellä niin tajusin, etten tule sillä pärjäämään eikä se loppupeleissä ole niin kiinnostavaa.

      Nyt vaan yritän kovasti etsiä kesätöitä jos semmoisen kautta löytäisi sitten uuden, oman alan :)

      Poista
    3. Voi ei :( Kova kilpailu työpaikoista tuntuu kyllä raskaalta. Vaikka parhaansa tekisi työtähakiessa, niin pakosti se ei riitä, kun on niin kova kilpailu :(

      Toivottavasti löydät itsellesi mieluisen oman alan :) Tsemppiä!

      Poista
  2. Tsemppiä työnhakuun! Teet parhaasi ja sit jos sillä ei töitä irtoa, niin turha siitä sitten on stressata (joo, helppo sanoa..). Toivottavasti tärppäisi!

    Munkin on pitänyt jo pitkään varata kirppispöytä, mutta en ole saanut aikaiseksi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No toivotaan kyllä, että tärppää! Verkot on vesillä !

      Hhaha, mä oon 2 vuotta tässä ystävälleni lupaillut, että varataan yhteinen kirppispaikka. Oli jo vihdoin ja viimein aikakin :D

      Poista
  3. Mullakin kuule kesä auki, mutta oon ollu kumminkin nyt reilun vuoden putkeen duunissa niin ei se kesälomakaan haittais ;) Ja samat ajatukset opintojen suhteen! Tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kesäloma kyllä tekis sun kohdalla myös varmasti hyvää :)

      Koitetaan molemmat tsempata opintojen kanssa :)

      Kiitos <3

      Poista
  4. Ärh, en sano tätä millään pahalla, mutta teillä metsiksillä on kyllä jäätävä stressi noista töistä aina, ja nimenomaan OMAN ALAN TÖISTÄ! (Kotonakin olen saanut jo useamman vuoden seurata tätä stressailua..) Ehkä se särähtää omaan korvaan sen takia, koska tulevana opettajana on täysi mahdottomuus edes haaveilla oman alan kesätöistä, joten todellakin olisin valmis menemään ties mihin töihin. Teillä on nimittäin ihan todella loistava tuo tilanne kun oman alan töitä on edes mahdollista päästä tekemään. Ja nykyinen työtilanne on vähän kaikilla hankala, joten ei kai nyt työnantajien pitäisi yhtään ihmetellä yhtä työtöntä kesää CV:ssä, etenkin kun voit sanoa tehneesi gradua. Itse vietän kohta toista työtöntä (omasta tahdosta) kesää, mutta aion opiskella ja kirjoittaa gradua ja koen sen paljon hyödyllisemmäksi kuin (oman alan ulkopuolisen) työnteon. Anteeksi tämä vuodatus, ei edelleenkään millään pahalla, on vain alkanut nyt kyllästyttää että kun Borrelle menee ei muusta kuulekaan puhuttavan kun töistä :'D

    Mutta kiva että palasit blogin pariin, mietinkin jo mihin katosit!

    Elsa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, tää oli tosi hyvä maanpinnalle palauttava kommentti :D Siis se on täysin totta, että metsiksille on tarjolla monia oman alan kesätyöpaikkoja. Vaikka taloustilanne on huono, niin on silti mahdollista saada ihan hyvin oman alan kesätöitä.

      Itse olen tässä tilanteessa valmis tekemään mitä tahansa muita töitä, mutta tuntuu että niihin on ainakin mahdotonta päästä! Kaupan kassalle pääsemisestä on turha haaveilla, kun ei ole kassakokemusta ja tuntuu et siivoojana tarvitsisi olla koulutus tai aikaisempaa siivoojakokemusta. Mutta tärkeintähän on hakea vaan niitä töitä, jotta olisi ees mahdollisuus päästä muihinkin kuin oman alan töihin!

      Mäkin olen miettinyt sitä, että opiskelu ja gradun teko olisi tänä kesänä ihan fiksua, jotta voisin sitten valmistua aiemmin. Mutta se stressi aiheutuu itsellä osaksi ainakin siitä, kun lähipiiriissä on niitä supertähti metsiksiä joiden ei ole tarvinnut kuin soittaa ensimmäisen oman alan työpaikan jälkeen entiselle pomolle ja töitä riittää kesästä toiseen. Ja hihasta nykivät kaikki muutkin työantajat et tuu meille töihin! Eikä siinä, he ovat itse tuon ansainneet omalla työnteollaan :) Toki oon itsekkin ollut 2 opiskeluvuodesta lähtien oman alan kesätöissä, että ei itselläkään ole huono tilanne, kun harjoittelutkin on suoritettu ja osalla kavereista ongelmana on, että pitäisi päästä tekemään maisteriharjoittelu, mutta harjoittelupaikkaa ei vaan saa. Olisi itse vaan helpottavaa, että voisi huokaista helmikuussa helpotuksesta, että kesä on "turvattu". Ja pelottaa, että jos yksi kesä jää välistä niin se näyttää työnantajien mielestä huonommalta verrattuna supertähti metsiksiin :'D

      Eikä vuodatus haittaa yhtään! Ihan asiallinen ja oikeutettu kommentti, koska kyllä me metsikset elellään ihme kesätyökuplassa joulukuusta syyskuuhun asti tai sitten ympäri vuoden :'D

      Mä oon nyt onneksi Educalla tehnyt gradua, niin en oo joutunut kuuntelemaan muiden metsisten työpapatusta tai ole villinnyt sitä Borrella omilla papatuksillani :'D

      Kiva, että mua on tänne blogin pariin odoteltu :)

      Poista
  5. Stressin vähentäminen on hyvä! :) (Kesä)töiden hakeminen on tosi stressaavaa, kun työpaikkoja on vähän ja hakijoita paljon. Ymmärrän tuon huolen kesätöistä ihan täysin, itekin olen keväisin ollut aivan hermona niiden takia. Tänä vuonna olen tosi onnekkaassa asemassa, kun mulla jo on työpaikka, eikä tarvitse etsiä kesätöitä tai pidempiaikaista työtä. Huh mikä helpotus.

    Ei se gradun kirjoittaminen kesällä töiden tekemisen sijaan varmaan huonolta näytä CV:ssä, koska sulla kuitenkin on jo aikaisempaa työkokemusta omalta alalta ja tosiaan voit vauhdittaa valmistumista tekemällä töiden sijaan gradua. Ei se kesä olisi työttömyysjakso. Älä synkistele! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, niin on :) Se on näkynyt ihan tällä viikolla, että oon just jättänyt niitä juttuja tekemättä kiireisinä päivinä, jotka on voinut jättää tekemättä ja heti on ollut helpompi olo :) Töiden kuin töiden hakeminen on kyllä tosi stressaavaa! Onneksi sulla on nyt noin hyvä tilanne :)

      Totta kyllä, että eipä se gradun tekeminen olisi ollut huonompi vaihtoehto! Nyt kuitenkin onni potkaisi ja oman alan kesätöitä sainkin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)