maanantai 11. toukokuuta 2015

Dogsitterinä

Terveiset täältä koirien valtakunnasta :D Oon tällä hetkellä hoitamassa kaverini koiria, joten kissojen täyteisen päivän sijasta mulla on ollut aika koirien täyteinen päivä! Oon kyllä kisujakin tänään hoivaillut ;)
 
Tällä hetkellä oon kyllä aivan naatti :P Ihan kellon ajasta johtuen ja siitä, että tänään on kyllä tullut harrastettua hyötyliikuntaa enemmän kuin normaalisti! Koiria mun ei tarvinnut aamulla viedä, mutta tehtiin sitten päivästä se pisin lenkki ja tehtiinkin yli tunnin kävelylenkki. Vähän jänskätti alkuun kyllä lähteä kahden koiran kanssa yksikseen lenkille, kun Mimmi (jämti) on kuitenkin aika isokokoinen ja voimaakin kaverista löytyy. Oon kyllä aikaisemminkin kahta koiraa ulkoiluttanut samaan aikaan, mutta ne ovat olleet kääpiösnautsereita eli ihan pikkuisia koiria.



Lenkki sujui kuitenkin tosi hyvin :) Koirat kulki nätisti ja oli kyllä tosi mukava käpötellä reippaiden koirien kanssa. Tosin yksi pikku moka kävi, kun junasillalla Mimmi jämähti pyöräilijän eteen! Sitä kun pelotti vähän se sillalla kävely ja se ei sitten uskaltanut väistää pyöräilijää sivulle, vaan meni sitten makuulleen :( Onneksi pyöräilijällä ei ollut kova vauhti ja eikä ollut kiukkuinen, kun vedin koiran pois tieltä ja pahoittelin. Paluumatkalla onneksi tajusin, että Mimmiä tuo silta pelottaa, niin pidin koirat lyhyellä hihnalla ja ihan mun vieressä, että pyöräilijöiden väistäminen sujuisi helpommin ja niinhän se sujui. 

Tykkään kyllä ulkoiluttaa koiria paljon enemmän ihan perus hihnalla kuin flexillä ja niin sen tänäänkin huomasi Mimmiä ja Ronjaa ulkoiluttaessa, että sillä hihnalla on vaan niin paljon helpompi hallita koiraa. Antin kanssa tästä tänään väiteltiin ja oon itse sitä mieltä, että vaikka flexiä voi pitää lyhyellä niin silti mun mielestä  hihnan saa nopeammin lyhyelle ja siinä voi reagoida helpommin.  Esimerkiksi jos meen Saran kanssa juoksulenkille, niin otan aina tavallisen hihnan enkä missään nimessä flexiä. Olis kamalaa juosta flexin kanssa autotien viertä. Lisäksi jos miettii, kun jouluna oltiin metsälenkillä ja en pitänyt flexiä mitenkään lukossa ja Sara ryntäs jonkun jyrsijän perään, niin saihan se sillä pitkällä flexillä paremmat vauhdit, kun vertaa jos olisi ollut tavallinen hihna.

Koirien ulkoiluttamista varten otin juoksulenkkarit jalkaan ja kyllä se oli hyvä vaihtoehto, kun tuli kuitenkin käveltyä tänään enemmän. Juoksukengät on kuitenkin kävelylenkkeihin paljon paremmin sopivammat kuin tavalliset kengät. Merkkasin kyllä meidän päivälenkin Heiaheiaan, vaikken hyötyliikuntaa sinne yleensä merkkaa. Kuitenkin reippailtiin ihan kivasti, niin mielestäni se paikkansa siellä ansaitsi ;)



Väsymystä kyllä lisää myös se, että hyötyliikunnan lisäksi kävin salilla tänään. Yleensä kevyen viikon jälkeen painoja saa lisätä tai tulee tehtyä enemmän toistoja monissa liikkeissä.  No tänään kuitenkaan treenin alku alkoi itseä vähän sapettamaan, kun penkissä ja vinopenkissä tuli tehtyä vähemmän toistoja kuin viimeksi. Ärsytti ja mua aina ärsyttää, kun toistoja tuleekin vähemmän kuin normaalisti. Aattelin, että koko treeni tulee olemaan yhtä ärsyttävä, mutta onneksi ei sentään vaan muiden rintaliikkeiden ja myös olkapääliikkeiden kanssa meni kuin kevyen viikon jälkeen yleensä meneekin.

Penkin suhteen tuntuu, että oon taas niin jymähtänyt sen kanssa. Okei, tässä kyllä kesti ennen kuin pääsin  takaisin mun normaaleihin penkkipainoihin.  Mutta nyt tuntuu, etten pääse millään painoissa eteenpäin. Oonkin päättänyt et jos painot ei tunnu millään etenevän, niin otan sitten sen penkkijakson, missä aloitetaan pienimmästä painosta ja lisätään joka viikko 2,5 kiloa lisää. Viimeksi se toimi mulla tosi hyvin, kun olin jumittunut penkkipainojen kanssa.


Kotona käväisin vielä pakkailemassa ja ulkoiluttamassa kissoja. Antti, kun ei selkäkipujen vuoksi kissojen ulkoilutuksene kykene, niin mä hoidin sen sitten. Eli tää päivä on täynnä eläinten ulkoilutusta :D Korpulla on muuten flexi, mutta se nyt on vähän eri asia, kun se on kissa ja tuo pentu flexin naru ei ole mikään tolkuttoman pitkä. Koska Korppu ei vedä voimalla eikä kovinkaan vauhdilla, niin voin tarvittessa ottaa flexin narusta kiinni. Jacksonilla on sitten oma remmi systeeminsä ja enkä kyllä haluaisikaan, että molemmilla olisi flexit. 

En muuten tajua, miten ihmiset jaksaa hulluna meal prepata :P Itse tein ja pakkasin kotona itselleni iltapalan, aamupalan, lounaan ja välipalan ja siinä alkoi jo ärsyttämään :'D No jaa, kesällä aattelin, et töitä varten teen aina aamupalan edellisenä iltana ettei tarvitse kuluttaa aamulla aikaa aamiaisen tekemiseen !
 
Oon nyt selvästi profiloitunut flexien vihaajaksi :D Kumpi on teistä kätevämpi eläinten ulkoilutushihna flexi vai ihan perus hihna/remmi? Merkkaatteko muuten hyötyliikuntaa Heiaheiaan vai pitääkö sen olla jotenkin erityislaatuinen sen hyötyliikunnan, että se viikon treeneihin pääsee mukaan?

Vaikka meal preppaus toisaalta ärsytti, niin olisikohan siinä ratkaisu kuitenkin siihen, että mun ei tarvitsisi tehdä ruokaa niin usein keskellä viikkoa? Koska joskus syömisvälit venyy juurikin sen takia, kun ruuanlaitossa menee niin kauan aikaa ja se ruuan laittaminen väsyneenä ja nälkäisenä on ärsyttävää! Esimerkiksi viimesimmän ruuan laittoa melkein välttelin, koska siinä piti kuoria ja pilkkoa kilo perunoita ja siinähän menee/meni ikuisuus!

6 kommenttia:

  1. Teen aina iltaisin aamupalan valmiiksi (tai siis joko minä tai mies tehään molemmille), ja se kyllä toimii. Syön aamupalan vasta töissä ja säästyy kyllä aamuisin aikaa :) Mä syön myös lounasta töissä yleensä omina eväinä, ja oon tottunut siis valmistamaan monta annosta kerralla. Ei oo niin paha, kun siihen tottuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi kyllä kuulostaa niin kätevältä, että tekis aamupalan illalla valmiiksi :) Tykkään enemmän sellasista hidas temposimmista aamuista ja aamupalan teko tuo vähän kiirettä aamuun. Toki jos jaksais tosi aikasin herätä, niin ehtisi kaiken tekemään rauhassa :'D Mutta siitä en mee nyt ainakana alkuun takuuseen!

      Mä tuun varmaan kans syömään ihan omina eväinä lounaan töissä tai ainakin oon niin tehnyt kaikissa muissa kesätyöpaikoissa. Kätevämpää ois tosiaan tehä usemapi ruoka kerralla ni ei tarttis arkena kokkailla niin usein :)

      Poista
  2. Ihanat koirakaverit! Ja tokihan lenkki ansaitsee paikan Heiassa. Mä en merkkaa omien koirien ulkoiluttamista, mutta jos käyn tekemässä ekstralenkin vaikka siskon koirien kanssa, niin sen merkkaan. Kun onhan se ylimääräinen ja poikkeuksellinen suorite.

    Mä talutan omia koiria flexissä. Olin kyllä ennen ihan fanaattinen vastustaja, mutta ajan kanssa oon huomannut, että se on aika hitsin kätevä kapistus kuitenkin. Oon kyllä samaa mieltä siitä, että tavallinen hihna on turvallisempi ja nopeampi tapa saada koira lähelle. Mutta pyrin siihen, että hallitsen koiria käskyillä, en hihnalla.

    Ruokien preppaus olis kyllä hyvä.. Mä joskus vaan skippaan illallisen ja syön tyyliin muroja, kun en vaan jaksa laittaa ruokaa. Hyi mua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ne on <3 Mäkään en merkkaa esim. Saran kanssa tehtyjä lenkkejä vaikka ne ois normaalia pidempiä. Onhan ne kyllä extraa arkeen, mutta jotenkin ku mökillä tai Antin vanhempien luona ollaan ja Sara siihen pakettiin kuuluu niin silloin se ei oo omasta mielestä ylimääräistä :D Toki jos otan Saran mukaan juoksemaan, niin sen merkkaan mut sen merkkaan ihan juoksulenkkinä, kun sillon ei pysähdellä vähän väliä nuuhkimaan, haistelulenkit sitten erikseen :)

      On varmasti ihan tottumiskysymys noitten hihnojen kanssa :) Itse oon kyllä paljon koiria ulkoiluttanut flexin kanssa, mutta suurin osa on juurikin ollut pieniä koiria, joiden kanssa ei ole ollut ongelmaa, että koira saisi kiskottua kumoon. Isompien koirien kanssa oon huomannut ongelman flexin kanssa, että koira pääsee yllättämään sen kanssa helpommin.
      Varmaankin paras tapa on hallita koiria käskyillä, mutta varsinkin kun kyseessä ei ole oma koira, niin helpompi on saada koira lähelle lyhentämällä hihnaa :) Tosin tänään oli tosi mukava huomata, että Mimmi kuunteli toisen koiran ohitustilanteessa tosi hyvin ja tyytyi yhteen haukahdukseen, kun eilen ekalla lenkillä se meuhkasi ja kiskoi hihnassa :)

      Mun hätävararuoka on yleensä nuudelit tai munakas, jos en jaksakkaan laittaa ruokaa :'D

      Poista
  3. Mäkään en oikein tykkää flexeistä, tavallinen nahkaremmi on enemmän mun mieleen. Varsinkin, kun on kaksi koiraa talutettavana, on kätevämpi pitää kahta remmiä kuin kahta flexiä kädessä. Lisäksi valitettavasti näkee niitä flexin käyttäjiä, jotka antaa koiransa seilata miten sattuu flexin hihnan koko pituudella eivätkä esim. komenna koiraa ohitustilanteessa lähelleen, vaikka ohitustilanteessa pidän omat koirat lähelläni enkä halua muiden tunkevan liian liki... Mut se ei ole taluttimen vaan taluttajan vika tietysti. Kissojen ulkoiluttaminen on niin erilaista, että niiden kanssa flexi voi ollakin ihan kätevä.

    Mä teen kaikki ateriat pääsääntöisesti ite, ellei lasketa niitä satunnaisia kebabeja... :D Siihen tottuu. :) Paitsi jos ei millään tykkää syödä samaa ruokaa useampana päivänä peräkkäin.

    Penkki on mullakin jotenkin se ikuinen jumittaja, siinä on vaan tosi hankalaa saada mitään kehitystä... Puolen vuoden voimatreenijaksolla ykkösmaksimi parani 2,5 kiloa... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On muuten totta, että kahta flexiä on varmasti vaikeampi pitää kädessä verrattuna kahteen remmiin.

      Flexien käyttäjissä yleensä kyllä näkee just sitä, että annetaan koiran seilata minne sattuu. Mutta ei se tosiaan kaikkai flexin käyttäjiä tarkoita. Kissojen kanssa en kahdella flexillä haluais ulkoiluttaa, koska se olis mun mielestä hankalampaa, ku tykkään Jacksonilla siitä narusysteemistä enemmän :D

      Mäki teen kyllä kaikki ateriat itse, mutta välillä vaan kyllästyttää se ruuan laitto :D Yleensä jaksan tehdä yhden ruuan (josta riittää useammalle kerralle) mut silti välillä rasittaa tehdä useamman kerran viikossa ruokaa :'D

      "Kiva" etten oo ainoa jolla penkin kanssa on vähän hitaampaa edistystä :'D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)