keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Täällä on laiskan hyvä olla

Aloittaessani salilla treenaamisen yksi tärkeimmistä kriteereistä mulle oli, että kuntosali oli lähellä. Lähellä olevalle salille ei olisi niin korkea kynnys lähteä, kun sinne polkaisisi nopeasti polkupyörällä. Salimatkaa ei myöskään voisi käyttää tekosyynä ettei salille jaksa lähteä. Mitä kauemmin olen harrastanut kuntosalilla käyntiä, niin se salimatkan lyhyys ei ole ollutkaan enää niin tärkeä kriteeri, vaikka olen ollut äärimmäisen tyytyväinen ettei Viilinkiin ole ollut pitkä matka.

Imatralla pyöräilin 4 kertaa viikossa 6 kilsaa suuntaansa salille ja pari kertaa pyöräilin jopa 11 kilsaa suuntaansa kauempana olevalle salille. Silloin kyllä huomasi kuinka paljon se pitempi salimatka toi lisää aikaa salireissuun. Tänne Kouvolaan muuttaessani en ollut yhtään varma kuinka pitkä matka mun kesäsalille olisi.

Tässä on siis oikeasti spinning tila, mutta vaan pari pyörää näkyy kuvassa


Hyvä etten kiljunut riemusta, kun sain selville, että matka kesäsalille ei ole pitkä :)  Välimatka on niin lyhyt ettei sinne tarvitse polkea edes polkupyörällä eli reppu selkään ja parissa minuutissa kävellen salille! Vaikka olisin kiltisti pyöräillyt kesän ajan salille pidemmänkin matkan, niin kyllähän se riemastutti älyttömästi, kun tajusin ettei salimatkaan tule kulumaan melkein yhtään aikaa. Varsinkin arkena se hyödyttää hirveästi, kun vapaa-aikaa ei ole rajattomasti. Töistä ei myöskään tarvitse suunnata suoraan salille, vaan voin ihan hyvin käydä kotona syömässä välipalaa ja mennä salille, kun kerkeän :)

Eilen siis suuntasin ensimmäistä kertaa mun kesäsalille ja yllätin itseni siitä, että mua jännitti jopa hirmuisesti itselle uusi kuntosali! Millanen sali on? Missä pukkarit sijaitsee? Missä mikin laite ja painot ovat? Pukkarin löydettyäni jännitys laantui ja pääsinkin tekemään treeniä.


 
Edessä mulla oli jalkatreeni ja ilokseni huomasin, että salilla oli kaikki siihen sopivat välineet! Salilla on siis kolme osastoa ja siinä kolmannessa on eniten painoja ja laitteita, mutta en viitsinyt sitä kuvata, kun siellä oli siihen aikaan ihmisiä treenaamassa. 

Osasin ottaa eilen itselle uuden salin huomioon ja kokeilin ensin laitteiden kanssa niitten painoja, enkä mennyt ajatellen, että näillä painoilla mä oon Viilingissä treenannut! Nimittäin esimerkiksi jalkaprässi oli ihan tajuttoman paljon raskaampi verrattuna Viilingin jalkaprässiin. Jos painoja ajatellaan, niin Viilingissä oon tehnyt yhden jalan prässiä 30 kilolla ja siihen olisi ollu tarkoitus lisätä painoja. No eilen tein jalkaprässissä pää punasena 10 kilolla yhden jalan prässiä ja mietin jopa ekassa sarjassa, että onko sekin liikaa! Eli tosiaankaan ei voi eri salilla kävien painoja vertailla varsinkaan kun kyseessä on laitteet :D Toiset prässäilee sillä 300 kilolla ja toiset sitten alle 100 kilolla ihan kelkasta johtuen ;)

Treenatessa oli kyllä sellainen fiilis, että en oo treenannut vähään aikaan vaikka edellisen treenin olin tehnyt viime perjantaina. Hikeä puski ihan hulluna ja olin punainen kuin possu! Ainoana harmina tuolla oli, että salilla ei ollut steppilautoja, joten en päässyt tekemään sumokyykkyä niiden päällä : s Tein sitten ihan maan tasalla ja mun mielestä steppilautojen päällä pääsee syvemmälle ja saa paremman tuntuman. Ainakin sisäreisiin, pakaroihin sain kyllä noinkin hyvän tuntuman. 


¨

Treenin jälkeen oli kyllä hullun hyvä fiilis ja ilostutti vielä sekin, että pystyin juomaan palkkarin kätevästi kotiin kävellessa ! Hyvin sain kyllä jalat eilen treenattua, kun pylly on tänään turkasen jumissa. 

Tästä tulee kyllä hyvä kesä treenien suhteen, kun sali on loistava ja matka salillekkaan ei ole pitkä :) Mikä tärkeintä, tuolta salilta löytyy penkki ja penkissä on myös turvaraudat! Eli ei tarvitse olla vähän väliä ulisemassa jotakuta apuun tai miettiä, että uskallanko tehdä penkkiä loppuun asti. 

Onko teillä salin etäisyys tärkeä kriteeri kuntosalia valitessa? Joo, ymmärrän ettei ehkä ihmiset lähde monien kymmenien kilometrien päähän salille, mutta onko tärkeää et salille pääsee nopeasti kävellen tai pyöräillen? Toki liikuntapaikan ei ole pakko olla myöskään kuntosali :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi :)