keskiviikko 19. elokuuta 2015

Vastaisku suorittamiselle

Pikkasen on taas kulunut aikaa viime postauksesta :P Mutta niinhän minä päätin nyt tehdä, että postailen oikeasti silloin kun huvittaa, enkä väkipakolla. Osaksi bloggaamisen vähyyttä on lisännyt se, että pidin parin viikon tauon liikkumisesta, niin ei silloin treeninblogiin kauheasti ollut inspistä kirjoitella.

Syy taukoon oli aluksi kurkkukipu. Kuulostaa varmaan hysteeriseltä, että pelkän kurkkukivun takia pidin treeneistä taukoa, mutta ínhoan kurkkukipua kauheasti ja en kyllä halunnut ottaa yhtään ylimääräistä riskiä, että tulisin oikeasti kipeäksi. Ja kurkkukin oli niin kipeä, että syöminen sattui hirveästi. Sen jälkeen sitten iski puhdas laiskuus. En jaksanutkaan lähteä salille tai lenkille vaan mieluummin köllöttelin kotona.



Treeniaikaahan olisi ollut entistä ruhtinaallisemmin, kun kissat olivat sen 2 viikkoa reissussa Antin luona. Mutta kun kissa olivat poissa, niin en kyllä saanut töiden jälkeen mitään aikaiseksi! Kökötin vaan kotona tai no otin myös aurinkoa. Kyllä sen huomaa kuinka paljon niistä on seuraa ja kuinka paljon ne loppujen lopuksi muakin aktivoi päivän aikana, kun niitten kanssa ulkoilee ja leikkii ja touhuaa muutenkin.

Tauko treeneistä teki kyllä myös ihan hyvää pääkopalle ja muutenkin koko keholle. Kaipasin taukoa siitä ainaisesta arjen suorittamisesta. Töistä kotiin, äkkiä välipala, kissat ulos, mahdollisimman pian salille tai lenkille ja ää ää ää. Kuulostaa normaalille arjelle ja sitähän se onkin, mutta kun ajattelee että kaikki pitää saada tehtyä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, niin suorittamiseksi se muuttuu.


Liikuntatauon aikana myös huomasi sen, että kuinka paljon liikkuminen tuokaan päivään energiaa, tulee helpommin syötyä terveellisesti ja mentyä myös aikaisemmin nukkumaan kun ei jumita vaan kotona tietokoneella. 

Lisäksi tauon aikana iski kauhea mahakriisi, kun herkuttelin suunnilleen joka päivä ja en treenannut yhtään :'D Kun treenaa, niin sitten ei tule myöskään niin huonoa omaatuntoa jos tulee joskus tai vaikka joka päivä arkena syötyä herkkuja :)





Tauon jälkeen oon kyllä päättänyt nyt lähteä ihan uudella asenteella koko arjen pyörittämiseen. Pelkkä köllöttely eikä jatkuva suorittaminen mulle sovi. Se keskitie niitten väliltä on parempi. Ehdin tehdä kaiken tarvittavan päivän aikana, mutta en kuitenkaan kiirehdi suorittamaan kaikkea tai jää ihan huvin vuoksi kököttämään tietokoneen ääreen vapaa-ajalla. Ainakin tämän viikon alku on lupaillut hyvää :)






Treeniviikon aloitin mukavan "kevyesti" jalkatreenillä :D Koitin kyllä oikeasti tehdä kevyemmillä sopivilla painoilla, mutta silti treeni oli hemmetin raskas ja jalat on aivan tukossa maanantain jäljiltä!
Päätin nyt tehdä uudet treeniohjelmat ja koostaa treenit mun suosikkiliikkeistä, toki ihan kokonaisvaltaisesti lihasryhmät huomioon ottaen :) Ja jos siltä tuntuu joku päivä, niin teen sitten ihan erilaisen treenin kun olen alunperin suunnitellut, että ei tarvitse orjallisesti noudattaa mitään treeniohjelmaa.

Juoksun osalta koitan nyt vaan juoksennella, että olisin edes jonkinlaisessa juoksukunnossa lokakuuta varten :D Ei kyllä nyt ole kauhean vakuuttunut olo, mutta enköhän mä ainakin maaliin pääse ;)

Mutta on kyllä ollut huippufiilis, kun oon taas päässyt liikkumaan <3


Nämä treenien suunnittelu itselle mahdollisimman mielekkäiksi ja ilman liian kovia suoritustavoitteita on vaan vastaisku sille mun perussuorittamiselle. Liikkumisen aloittaessa mulle sopi hyvin, että pyrin aina treenaamaan salilla sen tietyn verran ja juoksemaan ja jumppaamaan sen tietyn verran. Se tsemppasi liikkumaan, kun laiskuus iski.

Nyt kun treenien väliin jättäminen ei tarkoita sitä, että jään loppuelämäksi sohvalle laiskottelemaan, niin ei sitä ole pakko käydä treenaamassa sitä tiettyä määrä viikossa. Ihan elämään kuuluu se, että välillä tulee treenattua enemmän ja välillä vähemmän.
Tällä hetkellä on sellainen fiilis, että haluan treenata ainoastaan sen hyvän olon vuoksi, enkä sen takia miltä näytän vaikka toki paremmalla omalla tunnolla syön herkkujakin, kun käyn treenaamassa :)



Hyvä tähän "pyrin olemaan suorittamatta arkea" postauksen loppuun kertoa mun aktiivisuusrannekkeesta :D Mun työkaverilla oli tällainen ylimääräinen ja sain sen häneltä. Tää on siis Polar Loop aktiivisuusranneke ja oon käyttänyt sitä maanantaista lähtien. Tänään sain ekaa kertaa saavutettua päivän ajallisen liikkumistavoitteen, mutta en ole kyllä harmitellut, että kun en ole aikaisempina päivinä sitä saavuttanut. Oon vaan miettinyt, että pitää varmaan laskea sitä tavoitustasoa :D Mutta on se jännää katsella monta askelta on päivän aikana ottanut ja miten se reagoi eri liikkumismuotoihin.

Empiirisen tutkimukseni mukaan Jacksonin kanssa ulkoillessa tulee liikuttua aktiivisemmin kuin Korpun kanssa ulkoillessa ;) Korpulla kun on tapana harrastaa runsaasti kököttämistä lenkin aikana
 :D

Eli täällä taas olen bloggailemassa ja ainakin nyt tuntuu, että intoa bloggailuunkin taas riittää :)

Kiinnostaisiko teitä kuulla lisää tuosta Polar Loopista?  Itse olen ainakin paljon kiinnittänyt huomiota siihen, miten se reagoi eri liikkumismuotoihin!

10 kommenttia:

  1. Kun ei ota liikkumisesta stressiä tai aseta mitään tavoitemääriä viikolle, tulee siitä luonnollinen osa arkea ja voimavara, jolloin ei tarvitse irrottautua liikunnasta useaksi viikoksi. Ja lisäksi että tekeminen on miellyttävää, eikä pakonomaista. Näin mä olen huomannut. :) Toivottavasti löydät nyt oman tyylisi liikkua, ilman suorittamista!!

    Ja kurkkukipu on vakavaa, sillä silloin ei todellakaan saa liikkua. Se on pahempi kuin pelkkä flunssa, sillä se kertoo hengitysteiden sairaudesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin tällä hetkellä olisi tarkoitus hakea sitä itselle sopivaa ja mukavaa liikkumistyyliä :)

      No hyvä etten ihan ylihysteerinen ole ollut kurkkukivun kanssa :)

      Poista
  2. Hirvee ikävä ollut! Vaikka toki sitä muitakin kanavia pitkin tulee yhteyttä pidettyä, niin kaipasin sun näitä blogihöpinöitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :) <3 Koitan nyt sitten alkaa tsempata bloggaamisen suhteen :)

      Poista
  3. Wow mikä peppu tossa shortsikuvassa! :D Ei parin viikon tauko onneksi kaada koko treenihistoriaa, välillä tauko tekee ihan hyvää kropalle ja mielelle. :) Varsinkin siitä suorittamisolosta on kiva päästä eroon... Sellaseks arki helposti saattaa mennä. Mitä kaikkea teet uudessa treeniohjelmassa? Mua houkuttelisi vaihtaa taas aika pian ohjelmaa oikein kunnon voimatreeniin kesän voimabodailun jälkeen.

    Kirjoita vaan Polar Loopista, mua kiinnostaa tollaset tekniset vempaimet. :) En tosin omista mitään sykemittaria tai askelmittaria tai mitään, mutta ois kiva kuulla käyttökokemuksia. Siltäkin kannalta, vaikuttaako noi vempaimet siihen omaan liikkumiskäyttäytymiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiitos :)
      Oon taas taukoillut treeneistä ja on kyllä tehnyt tosi hyvää :) Nyt kyllä ihan innolla palaa treenien pariin!
      Apuuwwa, mulla on kaikenlaisia lemppari liikkeitä ohjelmassa mukana :)

      Pitää ehdottomasti kirjoitella, ku oon testaillut sitä enemmän :)

      Poista
  4. Miten herkästi tuo ranneke ottaa liikettä? Eräällä kaverillani on muistaakseni samanmerkkinen ranneke ja se mittasi ranteesta askeleita siitäkin, kun oltiin viettämässä iltaa ja se sitten mittasi ranneliikkeet siiderin viemisestä huulille ja takaisin askeleiksi..... :D Itseäkin siis kiinnostaisi (jospa se aktivoisi käymään kävelylenkeillä), mutta mietityttää että kuinka paljon siinä saattaa vahingossa fuskata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä ei ota kovin herkästi :) Ei ota ainakaan käden heiluttelusta. Salilla eikä pyöräillessä se ei oikein ota ollenkaan askelia eikä muutenkaan reagoi et liikkuis hirveästi. Juostessa taas se reagoi tosi paljon.

      Mutta mä kirjottelen siitä lisää, ku oon sitä enemmän tässä testaillut :)

      Poista
  5. Kuulostaa niin tutulta! Muakin alko häiritsee kun elämä alko mennä niin samaa rataa päivästä toiseen, etenkin arki. Mutta sit tulin tohon samaan johtopäätökseen, että "en jaksa liikkua plus sen sijaan syön enemmän" -kombo ei oo kauheen palkitseva ja siihenkin kyllästyy ja tulee mahakriisi. Joten yritän kanssa palailla liikkumaan samoilla ajatuksilla, että ei oo pakko koko ajan laskea nitä juoksukilometrejä ja jumppatunteja vaan tehdä sen mukaan miltä tuntuu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No alko kyllä olee ahistavaa, kun joka päivä oli ihan samanalainen :o Helpotti tosi paljon, kun päätin et nyt en tosiaan suorita vaan meen sen mukaan, että mitä haluaa tai kerkeää tehä :)

      Pikku hiöjaa itsekin palailen tässä liikkumisen pariin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)