tiistai 15. syyskuuta 2015

Allasjumpassa

Niin muistatekko et oon vähän niinku innostunut kokeilemaan kaikenlaisia uusia lajeja nyt uuden liikuntakalenterin myötä :D Tänään vuorossa oli allasjumppa. Kuulostaa monen mielestä varmasti joltain mummojumpalta, mutta halusin käydä testaamassa sitä ja kuvauksessakin puhuttiin nivelystävällisestä ja rennosta jumpasta ja sellaistakin tarvitsee kaiken sykkimisen keskelle :)

Vesikampaus allasjumpan jälkeen
Oon aikaisemmin käynyt Fressillä vesijumpassa ja siellä opin, että bikinit ei ole vesijumppaan mikään paras vaihtoehto ole. No valitettavasti en uimapukua omista (koska en kauhean usein käy uimahallissa uiskentelemassa), niin bikinit piti ottaa jumppa asuksi ja eipä ne mitkään hyvät olleet :'D Tuntu että tippuvat vielä päältä! No en kyllä ollut ainoa, joka oli tehnyt huonon valinnan.

Allasjumppa oli kestoltaan 45 minuuttia ja alkuun lämmiteltiin vedessä marssimalla ja nyrkkeilemällä ja muita lämmittelyliikkeitä tekemällä. Sitten käveltiin ja juostiin isossa ympyrässä. Ei ole muuten helppoa vaihtaa vedessä nopeasti kävelysuuntaa!

Pienen kaunistautumisen jälkeen
Sitten otettiin Smileyt eli sellaiset kädessä pidettävät vesijumppavälineet. Tehtiin niiten avulla eri liikesarjoja. Ne oli kyllä kätevät eri liikesarjojen teossa ja toivat hyvin lisävastusta vedessä.

Tehtiin hyppyjä, vartalonkiertoja, hiihtohyppyjä ja muita liikkeitä. Liikkeitä oli muistaakseni yhteensä kuusi ja tehtiin niitä aina 2 liikkeen parina ja kierroksia tehtiin yhteensä kaksi. Toisella kierroksella pystyi sitten hyvin tehostamaan liikkeitä, jos ekalla kierroksella oli ollut liikkeiden kanssa vähän hakemista.

Tunnin lopuksi vielä hapotettiin jalkoja pitämällä altaan reunasta kiinni ja polskimalla jaloilla niin kovaa kun sai. Sitten venyteltiin ja pääsi saunomaan.



Mä oon kyllä sellanen, että välillä on kiva tehdä kevyempiä treenejä. Aina ei tarvitse vetää sata lasissa. Toki tuollakin tein liikkeet mahdollisimman tehokkaasti, mutta tuntikuvauksessakin oli, että allasjumppa on kehonhuoltotunti. Nyt kun en ainakaan tarkoituksellisesti aio pitää kevyitä viikkoja (koska en pumppaa pelkästään salilla rautaa), niin hyvä tehdä myös kevyempiä treenejä :)

Vesiliikunta on kyllä myös tosi kivaa ja mä tykkään liikkua vedessä! Liikuntakalenterissa olisi tarjolla myös Vesiliikuntatunti, mutta pelkään et siellä pitää kroolata tai tehdä jotain muuta kamalaa uintitekniikkajuttuja, niin sinne en kyllä uskalla. Nimittäin en ikinä mitään erikoisia uintitekniikoita oppinut koulun liikuntatunneilla. Osaan uida koiraa, selkää ja sammakkoa :D

 Valitettavasti allasjumpan ensi viikon tunti meni jo täyteen, niin en sinne ensi viikolla pääse :( Toki peruutuspaikkoja saattaa tulla, että pitää niitä tarkkailla :)

Oletteko koskaan käyneet vesijumpassa? Vai onko se teidän mielestänne enemmänkin mummojen laji ;) Käyttekö koskaan kevyemmissä jumpissa vai pitääkö aina olla sata lasissa treenatessa?

6 kommenttia:

  1. En oo ikinä käynyt mutta pitäis yrittää joskus ehtiä ilmoittautumaan tuohon Sykettä-jumppaan niin pääsis itse testaamaan sen, kun meillä koulussa on noita vesijumppien ohjauksia jo nyt heti ekana syksynä nii ei ois ihan ummikkona niitä jumppia suunnittelemassa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suositellen kyllä osallistumaan :) Allasjumppa meni aika nopeasti täyteen ni kannattaa olla nopea ilmottautumisessa ! Mun mielestä tuossa oli hyvä rakenne ja uskon et siitä sais ihan vinkkejä ohjelman suunnitteluun :)

      Poista
  2. Mä oon ollut vesijumpassa (tai hydrobiciksi niitä meillä kutsutaan) monta kertaa. :D Sekä sellaisessa, missä ollaan jalat altaan pohjassa että sellaisessa, missä ollaan syvässä vedessä. Jälkimmäinen on ehkä kivempaa mun mielestä. Ja on siellä on ollut mun lisäksi muitakin kuin mummoja. ;)

    Ja kuulostaapa kivalta tuo juoksukoulu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei jalat osuneet tuolla pohjaan. En oo itse kyllä ollut vesijumpassa jossa jalat ulottuis pohjaan! Oiskohan sellanen vähän kevyempää sit?

      Joo, tuollakin oli vaan pari mummoa ja muut oltiin ihan nuoria :D

      Poista
    2. Siellä missä mä olen käynyt, on tunteja sekä altaan matalassa että syvässä päädyssä. En oikein tiedä, onko tuntien rankkuudessa eroja. Silloin kun tuo jalkaterä oli tosi kipeä, erehdyin menemään matalaan päätyyn ja se oli virhe! Jouduin tekemään yksijalkaisena. Siellä syvässä päädyssä pystyi tekemään normaalisti. :)

      Poista
    3. Syvässä vedessä vesijumppa on varmaankin kyllä parempi niille joilla on jotain urheiluvammoja tai vastaavia. Ettei tarvitse sitten varata painoa periaatteessa ollenkaan jaloille tms. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)