tiistai 22. syyskuuta 2015

Rappustreenit

Pääsinpäs vihdoinkin osallistumaan rappustreeneihin :) Viime viikolla oli jo tarkoitus osallistua, mutta kun parantelin ärtynyttä jalkapöytää, niin pelasin mieluummin varman päälle ja jätin treenin välistä.

Sykkeen jumpissahan on kaksi Iloa juoksusta tuntia viikossa. Tunnit ovat rappustreenit ja pitkä lenkki. Mä olen käynyt aiemmin vaan pitkän lenkin tunneilla :) Mutta tarkoitus on vastaisuudessa käydä molemmilla tunneilla. Varmasti on hyvin kehittävää juoksukunnon suhteen :)



Tunnin alkuun lämmiteltiin jalkoja venytellen, hypellen ja pohkeita pumpaten. Itse olin pikkuisen myöhässä tunnilta (vaikka oma kello näytti kyllä minuuttia vaille viisi paikalle saapuessani!!!), mutta ehdin onneksi lämmittelemään.

Oltiin siis Laulurinteen portaiden luona treenaamassa ja hävettää kyllä myöntää etten ennen eilistä edes tiennyt missä mokomat portaat on :D Kaveri antoi mulle koordinaatit, että missä ne portaat on. Oon kyllä käynyt Linnunlahden uimarannalla, niin paikalle oli helppo löytää :)


Aloitettiin rappusten juokseminen ihan perinteisesti juoksemalla rappuset ylös mahdollisimman nopeasti ja tultiin sitten rauhallisesti alas. Sitten astuttiin joka toiselle portaalle ja tämäkin tehtiin mahdollisimman nopeasti. Tämä tuotti mulle jo vaikeuksia, kun menin askelissa välillä sekaisin, että astunko nyt joka toiselle vai vahingossa jokaiselle :'D Kyllä koordinaatiokykyni on loistava!

Sitten alettiin hyppimään rappusilla. Vähän ehkä olin toivonut ettei rappusilla hypittäisi, koska pelkäsin mun tasapainon puolesta ja sen suhteen et mun kunto ei riitä. Hypittiin siis joka toiselle rapulle ja kyllä se vaati multa ainakin tosi paljon keskittymistä ja oli hemmetin raskasta! Sitten kun olisi pitänyt alkaa hyppimään kahden rapun yli, niin mä en kyllä siihen pystynyt. Tai ainakaan en uskaltanut, joten hypin taas joka toiselle rapulle.

Hyppyjen jälkeen mentiin rappusia ylös askelkyykkyjä ja sumokyykkyjä tehden.  Vikaksi kyykättiin rappuset alas. Näitten jälkeen lähdettiin sitten kohti mäkijuoksupaikkaa, koska edessä oli vielä ylämäkijuoksua :)


Ei juostu ylämäkeä kuitenkaan pelkästään sillä perinteisellä juokse mahdollisimman nopeasti ylös, vaikka niin tehtiin myös! Mentiin ylös luisteluhypyillä, vauhdittomia pituushyppyjä tehden, jalkoja taakse suoristaen. Huhhuh. Pahin oli kyllä mun mielestä vauhdittomat pituushypyt :P

Treeni ei loppunut vielä ylämäkijuoksuun, vaan tehtiin loppuun vielä lihaskuntoa lankutuksien ja punnerrus ja dippisarjan muodossa. Olin ihan yllättynyt kuinka raskasta dippien teko oli, kun tehtiin 3 kierrosta putkeen punnerruksia ja dippejä! Hyvä että jaksoin tehdä kaikkia vikoja toistoja :o Sitten vielä tikattiin mahdollisimman reippaasti rappuset ylös :) Loppuun venyt ja tunti oli siinä ;)

Tykkäsin kyllä tunnista ja jalat on alkaneet tässä illan mittaan ilmoittelemaan eilisestä treenistä. Varsinkin pohkeet on kipeinä. Mutta aion kyllä käydä tuolla rappusjuoksussa niin usein kuin kerkeän. Oon tosi huono tekemään mitään intervallitreenejä tai vastaavia, niin rappusjuoksu tekee tosi hyvää :) Varsinkin kun on ohjattua, niin ei tule vaan mentyä omalla mukavuusalueella ;)

Käyttekö joskus treenamassa portaissa? Saatteko lähdettyä yksin treenaamaan vai tarvitsetteko treenikaverin mukaan? Mä en kyllä varmaan saisi lähdettyä yksin treenaamaan portaille :P Tai sit juoksisin ne pari kertaa ylös ja lähtisin kotiin :'D

2 kommenttia:

  1. Toi kuulostaa just sellaiselta treeniltä, jota en ilman ohjausta tai kaveria sais tehtyä. :D Mä varmaan kans parin ylösjuoksun jälkeen toteasin, että jjjoooo tää oli tässä! :D Luulisin et tuollainen kyllä kehittää omaa juoksua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en kyllä minäkään :D Kyllä varmasti kehittää, kun tulee muutakin harjoitusta kuin perus lönkötystä.

      Poista

Kiitos kommentistasi :)