keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Kun mä en vaan uskalla!

Harrastin 17-vuotiaana astangajoogaa. Kun alkeiskurssia oltiin käyty jo pidemmän tovin, niin alettiin harjoittelemaan päälläseisontaa. Päälläseisonnan olisi pitänyt luonnistua ihan omalla painollaan ja melkein kuin itsestään, kunhan uskaltaa. No mä onnistuin vetämään yksi kerta ihan mukkelismakkelis päälläseisontaa yrittäessäni ja siitä mulle jäi jonkinlainen pelko.


Tänään olin tankotanssitunnilla ja juuri sillä tunnilla, jossa tehdään perusjuttujen lisäksi inverttejä ja päälläseisontaa tankoa vasten. Kun tultiin päälläseisonta vaiheeseen niin mua alkoi jo harmittamaan ja ahdistamaan. "En mä halua tehdä tätä" oli vaan mun eka ajatus. Kiltisti kuitenkin koitin jalkoja saada ylös, mutta eihän siitä tullut mitään ja piru että vaan kauhistutti koko ajatus. Mitä jos lentäisin taas ihan mukkelismakkelis, entä jos mun niska taittuu nurin?

No ihan sama homma tuli niitten inverttien kanssa. Enhän mä todellakaan saanut nostettua itseäni ylösalaisin tangolle. Jalat ei vaan nouse tarpeeksi ylös. Pää ei vaan anna periksi! Ja epäilen myös, että mulla on myös niin surkeat vatsalihakset, että sekin vaikuttaa noihin molempiin liikeisiin.


Ollaan kyllä tehty tuolla tunnilla myös niin, että kaveri auttaisi nousemaan päälläseisontaan, mutta se vasta tuntuikin hirveältä ja ei siitäkään tullut mitään :'D Toisaalta, jos mä en osaa tehdä kärrynpyöriä enkä seistä käsillä tai päälläni tasamaalla, niin miksi osaisin vastaavaa tangolla? Toki tankoa vasten on luultavimmin helpompaa, kun saa tukea.

En yhtään tiedä, että missä vaiheessa noita juttuja aletaan oikeasti tekemään tankotanssikursseilla, kun aloitetaan ihan nollasta? Alkeistunnilla ollaan käyty enemmän läpi spinnejä ja pitoja ja mulla on vähän sellainen fiilis ettei näinä 6 tunnin aikana edes kokeillakkaan inverttiä. Taitaa olla vaan mun salainen toive.

Varsinkin, kun gradun kanssa on ollut ongelmia, niin oon viime päivinä miettinyt itseäni paljon oppijana ja niin heräsi mulla tuolla tankotanssitunnillakin ajatuksia et millainen oppija siellä oon. Tarvitsisin varmaan jotain yksityistunteja, noihin haastavimpiin liikkeisiin, niin että voisi käydä opettajan kanssa niitä rauhassa läpi eikä sillain et mennään nopealla tahdilla ja kaikki muut onnistuu ja itse vaan mietit et katkasetko niskas. Ei sillä et mulla mitään varaa ois yksityistunteihin!

Mulla ei kuitenkaan kehonhallinta ja koordinointikyky ole mitenkään 100% hallussa ja esim. telinevoimistelussa olin käsittämättömän surkea ja sekin mua pelotti, niin tarvitsisin sellaisen rauhallisen lähestymisen vaikeisimpiin liikkeisiin. Ja toisaalta kans pelkään aina vähän ton mun ranteen kanssa, et pyörähtääkö se ympäri, kun se on joskus tankoillessa rutissut. Nyt ei kyllä ole kertaakaan sen jälkeen, kun alkeistunnit alkoi!


No, onneksi sentään tän päivän tunti ei ollut täynnä pelkoa ja turhautumista pelkästään :D Tanssikoulu Dreamin tangot on ohuempia kuin Foreverin ja oli niin kivaa, kun sai spinnit paremmin pyörimään! Oon ollut ihan ihmeissäni Foreverilla alkeistunneilla, kun spinnaaminen on ollut vaikeampaa :'D Tietenkin oli tänään spinneissäkin juttuja, jotka ei onnistunut mut löysin kyllä taas niin sen rakkauden spinneihin <3 Lisäksi nykyään onnistuu seisominen ja istuminen tangolla, kun joskus se on ollut mulle niin murheenkryyni juttu! Peter Pan istuntakin onnistui tänään :)
Kokeilin myös spinnailla yhdellä kädellä, mutta siihen kaipaan vielä vähän lisää rohkeutta :D

Tankojen eroja on muuten ihan hauska huomata! Maanatain alkeistunnilla tehtiin tangoista pyöriviä ja kokeiltiin kehto nimistä liikettä. Se sujui sillä pyörivällä tangolla joten kuten, mutta tänään kun oli ihan kiinteät tangot ja olisi pitänyt itse ottaa vauhti, niin ei siitä tullut mitään :D Heh.

On muuten reidet aivan helvetin kipeät, kun tuli kokeiltua istumista ja seisomista useamman kerran ja ohuempi tanko polttaa paljon enemmän!

Ens viikolla on mulla taas 2 tankotanssituntia, mikä on kyllä tosi kivaa :) Ehkä mä ensi viikolle koitan lisää rohkeutta jostain kaivaa!

Mitkä on liikunnassa teille ne jutut jotka pelottaa? Tai miten olette päässeet pelkojen yli?

2 kommenttia:

  1. Aitahypyt/boxihypyt/kaikki hypyt jotka pitää tehdä ylöspäin. En oo ikinä ollut kimmoisa ja oon vetänyt joskus nurin sekä aitajuoksussa että noissa hypyissä niin siitä on varmaan jääneet jotkut traumat.

    Lisäks miul on joku semmonen juttu, että matalat aidat menee kyllä ihan hyvin ja oikein mutta heti ko korkeutta on polven korkeudelle tai enemmän niin miun tekniikka hajoaa täysin.

    Oon nyt yrittänyt harjoitella matalien aitojen kanssa silleen et on useempi ja sit aloittanut yhdellä isolla muoviaidalla, ei satu niin paljoa jos vedän nurin :D tavoitteena ois joskus osata hypätä ihan "oikean" aidan yli mutta ei vielä tällä hetkellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mulla on kyl sama :D Varsinkin jos boxihypyssä pitää hypätä yhtään korkeammalle korokkeelle ni pää pistää mulla heti vastaan!

      Varmasti kyllä tuo tekniikan hajoaminen vaikeuttaa aitahyppelyä!

      On kyllä varmaan ihan hyvä harjoitustapa tuo. Kuulostaa silti kauhealta nurin vetäminen aidan kanssa :'D

      Poista

Kiitos kommentistasi :)