lauantai 31. tammikuuta 2015

Crosstraining

Sykettä Susirajalla tarran hankkiminen on mahdollistanut sen, että pääsen testailemaan jumppia, joissa en ole koskaan aiemmin käynyt :) Yksi tällainen oli crosstraining, jonne olin onnistunut varaamaan itselleni paikan torstaiksi. Sykettä jumppien paikan vaurauksissa pitää muistaa olla nopea toki ehkä vähän lajista riippuen, koska tunnit menee ihan älyttömän nopeasti täyteen. Mun oli tarkoitus mennä crosstrainingiin ystäväni kanssa, mutta hän muisti vasta pari tuntia tunnin varauksien alkamisen jälkeen, että oli tarkoitus ilmoittautua crosstrainingiin ja kas kummaa se oli mennyt täyteen.

Joten olinkin menossa tuonne ”yksin” ja vähän jänskätti, kun ihan uusi jumppa ja taas sellaisessa paikassa, mistä mulla ei ollut hajuakaan, että missä se sijaitsee. Onneksi Marika tietää Areenan paikkoja ja osasi selittää mulle missä päin Areenaa sijaitsee Areenan kuntosali.



Yhden miinuksen keksin crosstrainingista jo ennen sen alkamista ja se oli sen ajankohta. Tunti on torstaisin 18.30-20.00. Meillä on saunavuoro torstaisin klo 20.00, joten kotiin pitää keskustasta lähteä hippulat vinkuen! Muutenkin jouduin yliopistolla kököttämään kauhean kauan, kun luulin että mulla menisi ötököiden kanssa hirveän kauan ja sainkin ne valmiiksi jo kolmelta ja siinä sitten olikin sitä luppoaikaa, kun en jaksanut ravata kodin ja keskustan väliä. Onneksi kuitenkin ihana Marika lähti mun kanssa lyhyellä varoitusajalla kahville, joten en joutunut koko aikaa tuhlaamaan tenttiin lukemiseen ;)


Aika kuitenkin kului kuin siivillä niin Marikan kuin tenttikirjankin parissa ja sitten olikin aika jo suunnata kohti Areenan kuntosalia. Monesti pukkarissa Sykkeen jumppiin tulevat ovat kyselleet, et onko muitakin jumppareita tulossa, että tietävätkö missä jumppa paikka sijaitsee. Eli ei tarvitse olla ihan paniikissa, jos ei välttämättä tiedä suorituspaikkaa. Itsekkin varmuuden vuoksi seurasin muiden perässä, vaikka tiesin suunnilleen kuntosalin sijainnin. 

Kuntosalin suuruus tuli mulle yllätyksenä, koska olin kuullut vaan radan varrella olevista kuntosalilaitteista. Oli siellä sellainen ihan kuntosali tilakin. Crosstraining järjestettiin kuitenkin radan vieressä olevalla alueella. 

Crosstrainingin piti mulle kesän suppauksesta tuttu Arctic Trainersin Jarmo, joten tunti ei jännittänyt mua niin paljon kuin olisi voinut. Sillä tiesin, että Jarmo on hyvä ohjaaja :)

 Alkuun lämmiteltiin juoksemalla pari kierrosta juoksuradan ympäri muita odotellessa ja sitten siirryttiin virallisempaan lämmittely osuuteen. Alkuun vähän hölkättiin ympyrässä, pyöriteltiin käsiä ja nosteltiin polvia. Sitten siirryttiin lämmittelemään siten, että yhdessä kohtaa tehtiin askelkyykkyjä, rapukävelyä ja matokävelyä. Alkulämmittelyn jälkeen päästiin sitten tunnin viralliseen ohjelmaan.


Päivän voimaliikkeenä oli maastaveto ja olin ihan älyttömän tyytyväinen siihen, että pääsin nyt ihan opetuksessa sitä tekemään :) Hassuinta kyllä oli, että oltiin just Marikan kanssa kahvilla puhuttu, että käyn hänen ja hänen miehensä kanssa katsomassa mave tekniikkaa joku päivä läpi. Viime kesänähän tein voimajaksolla maastavetoa, mutta tekniikka nyt oli aika niin ja näin :s

Meidät jaettiin ryhmiin ja joka ryhmällä oli tanko ja sitten aina jokaisesta ryhmästä yksi kerrallaan käytiin Jarmon kanssa tekniikkaa läpi. Itsellä ongelmana oli saada pidettyä tanko mahdollisimman lähellä sääriä ja laskuvaiheessa lähdin koukistamaan liian nopeasti polvia. Sainkin hyvän vinkin, että laskuvaiheessa alkuun kannattaa lähteä, kuten suorin jaloin maastavedossa ja sitten tangon lähestyessä polvia niin koukistaa polvet. Sitten se lähtikin mulla sujumaan. Tekniikkaopetuksen jälkeen meidät jaettiin vielä pienempiin ryhmiin ja sitten lisättiin painoja ja jokainen teki 5x5 sarjan. Ongelmana oli, että niitä pienempiä kiekkoja oli tosi vähän. Mun parin kanssa ei päästy ihan tekemään painojen kanssa tuota sarjaa, mutta tehtiinpä sitten pelkällä tangolla ja sitten painojen kanssa pari sarjaa. 

Maastavedon jälkeen siirryttiin intervalliosuuteen eli tehtiin burbeeta, penkkidippejä ja punnerruksia niin monta kierrosta kuin ehti ja sitten oli 2 minuutin lepo ja toinen kierros. Tää oli aivan järkyttävän hapottavaa ja en todellakaan saanut tehtyä montaa kierrosta.  Toisella kertaa taisin saada laskujeni mukaan tehtyä 4 kierrosta. Alkuun pystyin tekemään tavallisia punnerruksia, mutta sitten oli siirryttävä naisten punnerruksiin ja dipeissäkin alkoi loppuvaiheessa olla niin vaikeeta että.

Intervalliosuuden jälkeen oli onneksi myös tauko ennen viimeistä osuutta :D Liikkeinä olivat voimapallon heittäminen seinään kyykyn kautta, etuheilautus kahvakuulalla ja linkkarit. Tarkoituksena oli tehdä 4 kierrosta ja jokaisella kierroksella toistomäärät väheni. Ja nyt ei tehty tosiaan aikaa vastaan, vaan jokainen teki omaan tahtiinsa. Tai sen verran oli ajan kanssa, että tietyssä vaiheessa lopetettiin ja jos kierrokset oli kesken niin sitten ne jäi kesken.  Linkkarit oli mun mielestä hirveimpiä, koska olin edellisenä päivänä tehnyt vatsatreenin salilla ja en muka voinut tehdä helpotettua versiota. Wallballissa mulla oli välillä ongelmana, että en saanut palloa osumaan seinään vaan se meni ilmaan ja sitten sitä oli vaikeampi ottaa kiinni. Sain kaikki 4 kierrosta tehtyä, mutta en suinkaan ollut nopeimpien joukossa :D Tunnin lopuksi vielä venyteltiin.

Kotona sitten tankkasin proteiiniletuilla ja oli ihan äly helppo tehdä Mannisen puddingista!
Tykkäsin crosstrainingista ihan älyttömästi! Se oli mun mielestä hyvää itsensä haastamista! Ennen tuntia vähän pelkäsin, että mun kunto ei kestä yhtään tällaista, mutta hyvin selvisin :) Ja aattelinkin, että crosstraining voisi hyvin kuulua mun vakkarijumppiin. Kunhan oon tarpeeksi nopea ilmottautumaan tunnille! Ja tunnit on tosiaan joka kerta erilaisia, joten ei ainakaan pääse kyllästymään ;)

Hyvin ehdin saunomaankin, kuten en pyöräillessä kauheasti vitkutellut. Kotona olin kyllä ihan poikki ja mietin, että miksi juuri silloin kun voisin maata sohvalla repo rankana, niin kissat haluaa ulkona kävellä oikein kunnolla :'D Vaikka ne on koko viikon vaan halunneet pyörähtää vaan ulkona. Näinhän siinä aina käy ;)

Ootteko koskaan kokeilleet crosstrainingia? Mitäs ootte tykänneet?

keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Melkein isona, melkein pienenä

Heh, alkoi tänään huvittamaan, kun join yliopistolla jopa huimat 2 kuppia kahvia ja tuntui, että olin vetänyt ihan hirveet kahviöverit :D Mähän en oo mikään jokapäiväinen kahvinjuoja, mutta juon yliopistolla jos on seuraa ja nyt oon välillä käynyt gradun ohjaajan seurassa tutkijoiden kanssa kahvilla. Imatralla töissä ollessani join kyllä kolme kuppia (sellaisia pieniä kuppeja)  kahvia päivässä ja kaverit sano, että niin se heidänkin jokapäiväinen kahvinjuontinsa alkoi. Eipäs niin käynytkään ;) Ehkä kuitenkin opin siellä juomaan kahvia kuitenkin nautittavana juomana, mutta ei tosiaankaan oo mitään hulluja kahvihimoja. Voin hyvin olla viikkoja ja kuukausia juomatta kahvia.


Kahvijutut sikseen kuitenkin, tänään kävin tekemässä viikon ekan salitreenin. Viime viikolla koitin käydä aamulla salilla, mutta tällä viikolla ei kyllä aamuherätykset oo oikein napannut. Ei edes ajatus niistä. No, jos iltapäivätreenit maittaa niin mikäs siinä :)

Viikko alkoi taas kerran selkä-hauis-vatsa treenillä.  Tää on kyllä mun mielestä myös tosi kiva treeni. Periaatteessa aika hassua, kun treenattavana on selkä ja vatsa, niitten treenaaminen ei oo mun mielestä aina niin kivaa. Mut ehkä tässä on vaan hyvät liikkeet ja toki hauisten treenaaminen on aina kivaa ;)

Treeni näytti tältä:

-Kulmasoutu tangolla myötäote 2x15
-Alatalja kapealla kahvalla 2x15
-Ylätalja leveä vastaote 2x15
-Hauiskääntö seinää vasten tangolla 2x15
-Hauiskääntö istuen kp. yhdenaikainen 2x15
-Vatsarutistus laitteessa 3x15
-Vinovatsarutistus matolla 2x15
-Vartalonkierrot istuen kepillä 3x60
 

Treeniviikot tosiaan alkoi taas alusta ja selkäliikkeisiin pääsin tänään lisäämään painoja, nimittäin viime kerralla sain vikoissa sarjoissa tehtyä ylimääräisiä toistoja. Tosin tällä kertaa painojen lisääminen tarkoitti sitä, että en saanut vikoissa sarjoissa tehtyä täysiä sarjoja. Selkään sain kyllä pumpattua hyvän tuntuman, olin ihan yllättynyt ylätaljan jälkeen, kuinka hyvin jumpatulta selkä tuntui :)

Hauisliikkeissä tälle kerralle ei ollut lisättäviä painoja, koska viime kerralla en saanut tehtyä niitä ylimääräisiä toistoja. Kesällähän multa meni ranne sijoiltaan, kun tein hauiskääntöä ilman rannetukia mutkatangolla. Sen jälkeen oon vähän vältellyt kyseistä liikettä. No tässä ohjelmassa on hauiskääntö tangolla ja sitten sitä on tehtävä ja oon kyllä tykännyt tuosta tosi paljon. Rannetuet on ehdottomasti aina ranteissa! Seinää vasten tehtäessä ja varsinkin pitkillä sarjoilla ei tosiaan pysty mitenkään isoilla painoilla tehdä. Ihan minipainoilla hauista pumppaan, mutta se tuntuma lopussa on sellainen, että hauikset voisi räjähtää :D Tällä kertaa sain tehtyä ylimääräisiä toistoja ja ensi kerralle voikin lisätä painoja! Käsipainoilla tehtävät hauiskäännöt on kyllä mulle ikisuosikki. Yleensä mulla väsähtää vasen käsi ekaks, mut viime aikoina oikea käsi on väsynyt nopeammin, mikä on hassua kun oon oikeakätinen. En sitten tiiä onko hermotuksessa nyt jokin sekaisin vai mitä ihmettä :P

Tänään tajusin muuten sen, että vatsalihaskipu on kyllä kaikista lihaskivuista inhottavin mulle. Ehkä sen takia vatsalihasten teon suhteen tulee helposti löysäiltyä ;)  Se on vaan ihan tosi inhottava polte, enkä kyllä yhtään tykkää siitä, kun polttaa ihan hulluna vaikka tuntuahan toki pitää. Mutta niinhän se varmaan menee, että jokaisella on sellainen lihasryhmä, jonka lihaskipu tuntuu ikävältä.

Mikä on teillä se lihasryhmä, jonka lihaskivusta ette tykkää yhtään?

Otsikko on Haloo Helsingin Melkein sekaisin-biisistä.