sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Treenien rytmittämisen hankaluus

Yleensä mulla ei ole oo ollut ongelmia treeninen rytmittämisen kanssa. On ollut helppoa päättää milloin käyn salilla, milloin juoksen tai milloin jumppaan. Nykyisen treeniohjelman ja Sykkeen jumppien takia treenien rytmittämisestä onkin tullut hankalampaa. Oon nyt vuoden ajan kesällä kyllä oli taukoa tehnyt nelijakoista saliohjelmaa. Neljäs treeni on ollut koko kropan treeni, paitsi jalkoja ei ole kahdessa edellisessä ohjelmassa treenattu koko kropan päivänä.


Nyt ne jalat onkin mukana vikana treenipäivänä ja en voikaan siirtää jalkapäivää miten sattuu viikolla, vaan pitää katsoa etten tee jalkapäivää ja vikaa treeniä peräkkäisinä päivinä. Tai ainakaan itse en halua tehdä jalkaprässiä edellisenä päivänä väsytetyillä jaloilla :P  Lisäksi koska vikana päivänä saan yleensä vatsalihakset aika jumiin niin en halua sitten tehdä vikaa treeniä ja ekaa treeniä putkeen, koska kipeillä vatsalihaksilla en halua vatsoja vääntää.


Eihän tässä ois mitään ongelmaa,  jos kävisin vaan salilla tai kävisin salilla ja juoksisin. Jumppien kanssa kun on mentävä niiden aikataulujen mukaan, niin sille ei voi mitään. Enkä myöskään tykkää tehdä tuplatreenejä hirveästi. Vaikka liikunta on tosi kivaa, niin en ainakaan arkena jaksa kuluttaa tuntitolkulla siihen aikaa. Myöskään näin ihan tavis kuntoilijana en näe myöskään tuplatreeneissä mitään itselle konkreettista hyötyä. 

No tällä viikolla sitten teinkin kaikki salitreenit putkeen ja kyllähän sen huomasi tänään rinta- ja olkapääliikkeiden kanssa, että eilen oli tullut tehtyä rinta-olkapäätreeni. Oon kerran aikaisemminkin tehnyt nää päivät peräkkäisinä päivinä aikataulusyistä johtuen ja silloin mulla meni penkki aivan perseelleen eikä pystypunnerruksessa ollut myöskään kehumista. Ei siis mikään ideaalitilanne ja näitä koitan mahdollisuuksien mukaan välttää. 

Tänään kuitenkin ihme ja kumma penkki kulki hyvin! Ekan sarjan jälkeen kyllä tuntui, että rintalihakset räjähtää, mutta silti sain kunnialla tehtyä kaikki täydet sarjat :) Sain jopa yhteen sarjaan lisättyä painoa viime viikkoon verrattuna.  En sitten tiiä oliko tänään vaan energiaa enemmän verrattuna siihen edelliskertaan, kun en kuitenkaan eilen löysäillyt rintatreenissä. Tai ehkä ne voimatasot on pikku hiljaa tässä nousseet ;)

Huomennahan olisi vuorossa selkä-hauis-vatsa päivä, mutta vatsojen teon siirrän jollekin toiselle päivälle, jos huomenna vatsalihakset on ihan jumissa. Ensi viikolla kun on Räkäposkella hiihtotapahtuma ja lähdetään myös mökille, niin salitreenit on tehtävä viikolla. 



Tää treeniviikko on kyllä mennyt tosi hyvin ja oon paukutellut jopa enkkoja. Mitä ei nykyään omasta mielestä kauhean usein  tapahdu tai sitten mulla on nykyään tarkemmat kriteerit enkkapainoille. Tein nimittäin vinopenkkiä 15 kilon käsipainoilla! Ne on mulle juurikin isojen poikien painot. Sain tehtyä kolme 6 toiston sarjaa, viimeinen sarja jäi sitten 4 toistoon. Ekan sarjan jälkeen kyllä tuntui siltä, että en jaksa muita sarjoja, mutta jollain sisulla sain! Ja tosiaan dipit kulkee tolla Viilingin dippitelineellä. Siinä kun laskeudutaan tekemään niitä dippejä eikä teline meinaa kaatua tasapainoillessa. Eli jaksan tällä painavemmallakin kropalla tehtyä dippejä, kuten viime keväänä kevyempänä kokeilin. Kyllä tällaiset onnistumisetkin kivasti buustaa treeni-intoa :)

Onko teillä joskus vaikea rytmittää treenejänne? Suositteko tuplatreenien tekemistä?

lauantai 21. helmikuuta 2015

Sotketko kuntosalilla?

Postauksen otsikkoa ihmettelevät varmasti mun ystävät, jotka tietävät etten ole mikään itse neiti siisteys ;)  Mutta vaikka en olekaan super siisti ja aina puunaamassa kodin joka nurkkaa, niin jonkinlainen looginen järjestys on mun mielestä kiva juttu. Toki jonkun mielestä mun looginen järjestys on epälooginen ;)  Mulle ei siis ole maailman loppu, jos tavarat ei ole tiptop ja nurkat kiillä, muuta kyllä se ärsyttää, jos sotkuisuus hidastaa tekemistä, varsinkin kuntosalilla.

Mielestäni on hassua, että miten ihmiset laittavat salilla levypainoja ja käsipainoja välillä ihan minne sattuu ja miten sattuu. Varsinkin kun kuntosalilla käy muitakin ihmisiä, silloin sitä siisteyttä olisi mielestäni varsin hyvä miettiä.

Kun juuri tarvitsisin sitä 5 kilon kiekkoa.
Viilingissä levypainojen telineisiin on laitettu väritarrat, jotka kertovat että minkä värisen kiekon kuuluu mihinkin laittaa. Sitten on toki sellaisia telineitä, joissa niitä tarroja ei ole. Arvatkaa vaan kuinka moni sitten noudattaa näitä värikoodeja? Se on aina niin hauskaa, kun lähden hakemaan niitä 1,25 kilon levypainoja ja ne ovatkin neljän 10 kilon levypainon takana. Itse ainakin haluan yleensä tehdä treenin sutjakasti ilman turhia viivyttelyjä, mutta kun joutuukin kaivamaan niitä levypainoja väärässä paikassa olevien levypainojen takaa, niin hidastaa se menoa tietenkin.

Eikö näin ole kaikkien helpompi löytää tarvitsemansa levypaino?
En sitten tiedä mikä siinä on, kun ei välitetä salin järjestyksestä ollenkaan. Halutaan vaan laittaa johonkin vapaaseen kohtaa levypainot? Itse olen alkanut kiinnittämään järjestykseen enemmän huomiota, mitä kauemmin olen salilla käynyt, mutta kun tästä toiminnasta ei voi syyttää pelkästään aloittelijoita, vaan kyllä ne vakkaritkin ”sotkevat”.  Käsipainot eivät luoja kiitos Viilingissä kauheasti seilaa laittoilla, vaan ovat omilla paikoillaan. Tosin tammikuussa 2014 jotkut sotkijat näemmä liittyivät salille, koska käsipainoja löytyi venyttelypaikasta tai ihan jostain muualta kuin omilta paikoiltaan. Onneksi nämä sotkijat ovat ottaneet opikseen tai vaihtaneet paikkaa!

Ehkä kaikista ärsyttävintä ajattelemattomuutta on kuitenkin painojen jättäminen laitteisiin. Ensinnäkin se aiheuttaa sen, että ei voi olla varma onko laite käytössä vai ei. Toiseksi se voi oikeasti aiheuttaa vaaratilanteita. Jonkun himo bodarin mielestä hänen laitteeseen jättämät levypainot ovat ihan kärpässarjalaisen luokkaa, mutta toiselle ne voivat olla aivan järjettömän isot. Vesikon salilla käydessäni joku oli jättänyt jalkapärssiin 50 kilon levypainot. Itse en niitä siinä tarvinnut ja aloin pohtimaan, että mitenköhän saan ne mahdollisimman turvallisesti pois. Levypainoissa ei ollut kahvoja ja ne olivat vielä suhteellisen korkealla. Toki viisainta olisi tässä tilanteessa pyytää apua, mutta kun olen itsepäinen. Otin sitten halausotteen levypainosta ja toivoin, että en pudota sitä varpailleni. Onnekseni sain sen turvallisesti alas, mutta sivusta seurannut mies tuli sitten ottaamaan pois sen toisen 50 kilon kiekon. Jos levykiekot olivat niitten laittajalle sitten liian raskaat pois otettaviksi, niin miksei olisi voinut sitten käyttää useampaa levypainoa? 

Vaikka salin epäjärjestys toisinaan ärsyttääkin, niin en ala siellä siivoamaan kaikkia levypainoja oikeille paikoilleen.  Koska en ole salin siivoaja tai muutenkaan töissä siellä. Saatan laitella levypainoja oikeille paikoilleen jos niitä ei ole paljoa ja olen joitakin väärillä paikoilla olleita levypainoja itse käyttänyt.

Oletteko kohdanneet sotkuisuutta tai epäjärjestystä kuntosaleilla salin käyttäjien puolesta? Laitteletteko itse tavaroita oikeille paikoilleen muiden jäljiltä vai annatteko olla?