maanantai 30. maaliskuuta 2015

Naukupekkojen yöserenadit

Mun oli tarkoitus aloittaa tänään (eli maanataina) aamu tosi reippaasti aamusalilla Freyan kanssa. Kissat olivat yöllä kuitenkin päättäneet toisin, sillä jossain vaiheessa heräsin siihen, että Korppu leikki pallolla aivan jumalattoman kovaa ääntä pitäen. Pakkohan sitä oli nousta ylös takavarikoimaan mokoma pallo, kun pelkäsin, että Korppu herättää vielä naapuritkin. No siitäpä Jackson innostui jossain vaiheessa pitämään naukuoopperaa ja se kun ei sitä lopeta kovinkaan helposti pyynnöistä huolimatta. Minä tyhmä vielä hellyin jossain vaiheessa ja annoin Korpulle pallon takaisin. Toivoin ettei se mieletön naukuminen jatkuisi, mutta arvatkaa vaan. Jackson vielä kolisteli kamalaan ääneen ympäri kämppää ja ryntäsin jo tarkastamaan, että mitä se siellä vessan kaapeissa touhuaa, mutta yllätinkin sen keittiön kaapin päältä, jonne kissojen meno on koitettu estää. Koska arvon karva-apinat ovat muutamia kertoja tulleet alas ponkaisemalla mikron päälle ja mikrohan ei siitä kauheasti tykkää.  Koitin siinä sitten avustaa Jacksonin hyllyn päältä alas, koska joskus se on siellä surkeasti vain maukunut, kun ei ole uskaltanut tulla alas. Koita siinä sitten nykiä yhteistyöhalutonta kissaa syliin… Luulisi kissanomistajien ainakin ymmärtävän mitä tarkoitan.  Lopulta päädyin raivaamaan keittiönpöydälle hyvän laskeutumisalustan ja laitoin  viestin Freyalle, että en kyllä parin tunnin yöunilla salille selviä. Menin takaisin nukkumaan ja kuulinkin, kuinka perheemme oopperalaulaja rymähti pöydälle kaapin päältä.

Päivällähän sitä nukuttaakin makeasti.
Yöeläimiähän me ollaan!
Joten reipas aamusali muuttuikin sitten iltaisemman puolen saliksi, mutta ei sitä sen vähemmän reippaaksi. Päätin räpeltää päivällä gradun parissa ja katsella kirppikselle meneviä vaatteita läpi. Enhän mä oo tainnut kuin vasta pari vuotta ystävälleni luvata, että varataan yhdessä kirppis”pöytä”. Vaikka aika mukavasti oon vaatteita saanut karsittua, niin silti kyllä edelleen mun kaappiin jäi liikaa vaatteita, joita ei kauhean usein tule käytettyä. Rönttövaatteita kun aina tarvitsee ja eihän sitä tiedä, jos joistain vaatteista vielä innostuu uudelleen….


Kurkku alkoi eilen illalla tuntua vähän karhealta, mutta koska muita sen kummosempia oireita ei ole tullut, niin päätin uskaltautua salille. Jospa treenillä se nuhan alku pelästyisi pois. Kuten maanantaisin yleensä, niin tänään oli vuorossa selkä-hauis-vatsa treeni. Hieman maanantai hölmöyttä oli mulla ilmassa, sillä vahingossa en lisännyt kulmasoutuun ja mutkatangolla tehtävään hauiskääntöön painoja, vaikka tänään olisi niin kuulunut tehä. No teinpä sitten vikoissa sarjoissa enemmän toistoja verrattuna edelliseen kertaan. Selän sain kyllä jumpattua tänään ihan älyttömän hyvin. Tuntuma oli tosi hyvä! 

Nythän mulla on muuten enää 2 viikkoa (plus yksi kevyt viikko) jäljellä tätä mun nykyistä ohjelmaa. Sen jälkeen olisi sitten tarkoitus siirtyä voimajaksolle. Vähän kyllä ärsyttää tuo voimajakso, kun kyykky ei oo mun suosikki juttu ja omasta mave tekniikastani en ole niin varma. No onneksi kyykkäämällä kyykyt tulee paremmiksi ja Antti lupas katsoa mun kanssa tuota mavetekniikkaa! Ainoathan mikä tuossa juurikin ärsyttää on se, että kyseessä ei ole mun lempiliikkeiden tekeminen. Valitettavasti en voi penkata jokaisena kolmena treenipäivänä!


Oon kans nii tottunut bodaustreeneihin, että voimajakso tuntuu hypyltä tuntemattomaan. Helponpaahan se ois, jos noita liikkeitä vois tehdä kaverin kanssa, mutta tällä hetkellä sellasta treenikaveria on vähän vaikea tyhjästä nyhjäistä!

Toisaalta eihän mun nyt väkipakolla tota voimajaksoa ois pakko pitää, mutta eiköhän se oo ihan hyvästä ja tuo vaihtelua treeniin. 

Pidättekö bodaustreenien välissä voimajaksoja? Vai treenaatteko salilla ainoastaan voimaliikkeitä? Pian oon taas se kaikkien suosikki, joka käyttää suorituspaikkaa hullun kauan :'D Onneksi välissä saa tehdä, jos kysyy!

sunnuntai 29. maaliskuuta 2015

Sh'bam 19, en tykkää

Viime viikolla olin aivan innoissani sh’bam tunnin jälkeen. Tunnilla oli aivan mieletön fiilis ja olin sen jälkeen niin fiilareissa, että tunnin jälkeen hymyilytti pitkään. Olin innoissani, että pääsen tällä viikolla myös bamittelemaan, vielä jopa uuden ohjelman parissa :)

Yritän yleensä olla ottamatta suuria odotuksia uusien ohjelmien suhteen ja mennä niitä testaamaan avoimin mielin, kuten eilen teinkin.  Ensimmäisen biisi ei itseä kauheasti innostanut ja koreografiastakaan en kauheasti tykännyt, mutta aattelin että eipä se mitään vielä kerro. Sinänsä on harmi, että eka biisi ei sytytä, koska sillä yleensä omasta mielestä nostatetaan juurikin tunnin fiilistä :P


Biisejä tuli ja meni, eikä mikään niistä nostattanut sitä riemukasta fiilistä. Shake it of-biisi oli kyllä mielestäni kiva ja samoin Bang Bang, mutta mielestäni 2 hyvää biisiä ei pelasta koko ohjelmaa. Let it go-biisi herätti toivon, siinä oli kivoja hyppyjä, joista tykkäsin. Sen jälkeen kuitenkin fiilis lässähti ihan totaalisesti, kun en tykännyt lopuista kappaleista tai koreografioista yhtään :( Olisi tehnyt mieli lähteä vain kesken tunnin pois, koska mua harmitti tää uusi ohjelma niin paljon. Mielestäni se on kuitenkin todella törkeää ohjaaja kohtaan ja ei omaan makuun kökkö uusi ohjelma ole ohjaajan vika. Suoritin siis koreografioita parhaani mukaan ja huokasin helpotuksesta, kun venyttelybiisi tuli.

Tiedän, että ekan tunnin perusteella ohjelmaa ei kannata lytätä, mutta varsinkin kun kyseessä on tanssillinen tunti ja siinä mulle omaan makuun hyvät biisit on tärkeitä, niin enpä taida mennä sh’bamiin tän ohjelman aikana enää.  Jumppaan kuitenkin niin harvoin, että mieluummin käyn sitten kokeilemassa jotain muita jumppia. Itseasiassa tekisi mieli mennä pitkästä aikaa bodycombattiin!  Tosin ehkä siinä vaiheessa, kun miksaukset alkaa, niin voisi bamiin taas eksyä, koska ohjaaja tekee tosi hyviä miksauksia :)


Tunnin jälkeen oli fiilis, että paska treeni, mutta tulipahan tehtyä! No eipä sitä nyt pitkäksi aikaa viittinyt jäädä murehtimaan, tuleepahan kokeiltua muita jumppia sitten :)  Sitä paitsi illalla oltiin menossa Antin kanssa katsomaan Big Game-elokuvaa, niin mitäpä sitä jumppa pettymystä murehtimaan :)

 Vitsit muuten tykkään ihan älyttömästi tosta mun uudesta kaulakorusta! Mun täti oli ostanut tollasen itselleen ja lainasin sitä bileisiin ja tykkäsin siitä itse niin paljon, että kävin ostamassa itselleni saman. Oon kauan ihaillut Statement-kaulakoruja ja kiva, kun löysin itselleni tällasen. Statement-kaulakorut on mun mielestä ihan ylihinnoiteltuja, kun suurin osa niistä on ihan rihkamaa kuten tääkin koru, mutta tää olikin Glitterissä puoleen hintaan, niin mielelläni ostin sen :) 

Niin siitä leffasta! Mun mielestä se oli hyvä, oli hauskoja pätkiä ja juoni oli mun mielestä ihan mielenkiintoinen. Leffasta nyt ei tullut sellasta WAU-fiilistä, mutta mielestäni ei ollut rahojenkaan tuhlausta :) Leffaevääksi otin viinirypäleitä, kun viikonloppuna ei ollut tarkotus herkutella koska junamatkalla söin karkkipussin. Toki viinirypäleissä on hulluna sokeria, mutta aina se on tällasta, että kun koitat korvata jonkun herkun terveellisemmällä vaihtoehdolla, niin aina siinä on jotain vikaa :P Tosin kotona sit syötiin Mingnon suklaamunat, kun Antti oli sellaset meille ostanut ;)

Ootteko joskus pettyneet johonkin Les Mills jumpan ohjelmaan, että ette oo sen ohjelman aikana käyneet siinä jumpassa? Osaatteko muuten käydä leffassa ilman naposteltavaa :D? Mä en vaan pysty! Se on mulle liian juurtunut tapa, että on pakko saada aina mussuttaa jotain!

perjantai 27. maaliskuuta 2015

Toivepostaus: Jalkojeni kehitys ja mun jalkatreenit

Yhdeltä lukijalta tuli postaustoive mun jalkatreeneistä/jalkojen kehityksestä ja aattelin nyt sitten siitä kirjoittaa.  Jos teillä muilla lukijoilla on jotain postaustoiveita, niin niitä mielelläni toteutan mahdollisuuksien mukaan :)

Jalat on mulla aina olleet sellaiset kropan osat, mistä en oo mun kehossa tykännyt. Teini-iässä mun reidet oli omaan makuun liian läskit ja leveät verrattuna muuhun kroppaan. Muistan kuinka abivuonna katselin kateellisena spagettijalkasia ykkösiä! Salitreenaamisen aloitettuani tajusin, että mun jalat ei ole läskit vaan ovat enemmänkin ohuet rimppakintut ja sen jälkeen on ollutkin tarkoitus saada niihin lisää massaa ja muotoa. Toki en siirtänyt sitten reisikompleksia siihen, että ne ovat liian kapeat vaan ennemminkin oon opetellut tykkäämään niistä.

Vuonna 2010 suurin liikuntasuoritus oli kävely bussipysäkille :D

Muka läskien reisien kanssa :'D

Ensimmäisen virallisen jalkatreenini tein 3.2.2013. Muistan päivämäärän siitä, että tein ekan videopostauksen päivää ennen mun ekaa jalkatreeniä ja höpötän siitä videolla ;) Aloitin siis samoihin aikoihin kolmijakoisen salitreenin tekemisen ja treenasin jalkoja kerran viikossa, kuten muitakin lihasryhmiä. Noihin aikoihin keksin itse itselleni saliohjelmat ja nappailin liikevinkkejä blogeista ja valitsin liikkeiksi myös omia suosikki jalkaliikkeitä. Salilla en ollut käynyt tuolloin kuin vähän yli puoli vuotta, mutta sen verran tajusin salilla käymisestä, että valitsin jalkojen eri lihasryhmille eri liikkeitä. Eli en treenannut pelkästään takapuolta tai etureisiä, vaan oli liikkkeitä pakaroille, etureisille ja takareisille. Oli eristäviä ja kokonaisvaltaisempia liikkeitä valittuna. Noihin aikoihin aloin myös jossain vaiheessa käymään Freyan kanssa yhdessä treenaamassa ja me treenattiin melkein aina jalkoja yhdessä. Välillä tehtiin Freyan ohjelman mukaista treeniä ja välillä mun ohjelman mukaista.
 
Kesällä 2013 jaloissa oli jo kuitenkin jonkinlaista muotoa



Edelleen melko rimppakinttu syksyllä 2013

Kesällä 2013 treenasin jalkoja aina välillä 2 kertaa viikossa, kun tein kolmijakoista treeniä siten, että treenasin aina jotkut lihasryhmät 2 kertaa viikossa ja ne vaihteli viikottain. Kahden jalkatreenin viikossa tekemisen kanssa mulla oli ongelmana palautuminen. Jalat eivät aina ehtineet palautua ennen seuraavaa jalkatreeniä ja silloin jätinkin tekemättä viikon toisen jalkatreenin. Itse en koe fiksuna treenata ei-palautuneilla lihaksilla. Muutenkin itsellä on ristiriitainen käsitys siitä, että tarvitseeko jalkoja treenata 2 kertaa viikossa. Siis jos oletetaan, että kerralla treenataan jalat. Olen kyllä kokeillut myöt takareisi-pakara ja etureisi jalkatreenejä, mutta en minä kyllä niistä kauheasti tykännyt. 

Kesällä 2014 jalat kuihtuivat olemattomiin kesätöiden ansiosta
Melkein vuoden taisin treenailla siis ihan omien ohjelmien mukaan, kunne törmäsin netissä Tuukka Heikkisen Bunkkerivalmennukseen ja se on mielestäni ollut se suurin tekijä jalkojen kehityksen kanssa. Olen yhteensä treenannut 3 ohjelman mukaan, mutta kirjoitan nyt niistä kahdesta, joilla on eniten ollut merkitystä. Kesällä 2014 tehdyt salitreenit eivät kyllä mitään kehitystä tuottaneet, koska kulutus mulla oli kesällä tosi korkea, enkä millään kyennyt syömään niin paljon, että se olisi tukenut salitreeniä.

Itse aloitin siis aikoinani noudattamaan edistynyttä saliohjelmaa bunkkerivalmennuksessa, koska siinä oli kriteerinä, että salitreeniä on oltava vähintään vuosi takana ja sellaista mulla oli siinä vaiheessa. 

Bunkkerivalmennuksen ensimmäisen treeniohjelman jalkatreeni näytti tältä:

-Jalkaprässi/Hack-kyykky 4x 8,15,10 (itse tein yleensä jalkaprässillä, koska vihaan hack-laitetta!)
-Askelkyykky penkille tangolla tai käsipainoissa 3x12/jalka (itse tein aina käsipainoilla, koska mielestäni tasapainon kannalta helpompaa)
-Suorinjaloin maastaveto  2x12,6,8

Supersarja
-Reidenkoukistus koneessa 3x10, 6, 12
-Reidenojennus koneessa 3x10,6,12

-Pohkeet (seisten/istuen vuoroviikoin)  3x15-12

Toistomäärät tarkoittavat siis viikkojen toistomääriä. Eli tässä ekassa ohjelmassa treenataan 3 viikon kierroin ja sitten kevyt viikko. Eli ekana viikkona esim. jalkaprässissä 4x8, tokana 4x15 ja kolmantena 4x10. Tarkemmat ohjeet ohjelman suhteen löytyy täältä (klik)

Aloitin tämän ohjelman kunnolla tammikuussa 2014 ruokavaloineen kaikkineen ja sen kummempaa kehitystä en huomannut ennen kesää, mutta kesän jälkeen sitten tämän jalkatreenin taas aloitettuani huomasin selvän eron jaloissa tammikuussa 2015 verrattuna kesään 2014.


Suureksi ilokseni Tuukka oli laatinut uudet treeniohjelmat uudelle vuodelle ja aloinkin sitten sitä naisille suunnattua treeniohjelmaa noudattamaan. Olin aika hemskatin innoissani uudesta jalkatreenistä, koska se poikkesi aika paljon tuosta edellisestä ja kaipasinkin uutta treeniohjelmaa.
Naisille suunnattu jalkatreeni näyttää tältä:

-Leveä kyykky Smithissä 2,3,4x15,10,6
-Askelkyykky tangolla 2,3,4x15,10,6
-Jalkaprässi yhdellä jalalla 2,3,4x15,10,6/jalka
-Polven koukistus yhdellä jalalla 2,3,4x15,10,6/jalka
-Jalkojen loitonnuslaite 3x12
-Pohjenostos jalkaprässissä 3,4,5x15,10,6

Tässä sarja- ja toistomäärillä on sama viikko idea kuin tuossa edellisessä jalkatreenissä. Tähänkin ohjelmaan voi paremmion tutustua täältä (klik!). 

Mä tykkään tästä jalkatreenistä ihan älyttömästi ja on kyllä ihan buhuu, kun sitä on mulla enää 2 kertaa jäljellä ennen voimajaksolle siirtymistä. Tää jalkatreeni painottuu enemmän takapuoleen ja takareisiin, joissa mulla on kyllä juuri ollutkin kehitettävää ja on edelleen. 


Kuten noista Tuukka Heikkisen suunnittelemista jalkatreeneistä huomaa, niin mun jalkatreenit ovat sisältäneet melko perusliikkeitä, ei mitään super erikoisia liikkeitä tai hulluna pudotus- ja supersarjoja. En väitä, että erikoisemmissa liikkeissä tai pudotus- ja supersajoissa on mitään vikaa, mutta kehitystä tulee ilman niitäkin. Itse koen myös mukavammaksi helpommin toteutettavat liikkeet. Esim. mua ei sais missään nimessä makaamaan smithin alle ja työntämään yhdellä jalalla sitä tankoa painojen kanssa. Varmasti se liike ottaa hyvin pakaraan, mutta itse pelkäisin liikaa, että milloin se tanko rysähtää naamaan. Mieluummin teen siis yhden jalan prässiä kuin alan säätämään itselle vaikeampaa liikettä. 

Jos nyt mietin, että mitkä on olleet avaimet mun jalkojen kehitykseen niin ne ovat ainakin nämä:

1) Säännöllinen jalkojen treenaaminen.  Jalkatreenejä EI siis skipata.
2) Riittävä syöminen.  Jos syö liian vähän verrattuna kulutukseen, niin tuloksena on mun kesän 2014 rimppakinttu.
3) Tarpeeksi tehokkaat treeniohjelmat. Ei ylimääräisiä nitkutuksia, vitkutuksia tai kommervenkkejä, jotka ei itselle sovi.
 

Kuva tältä päivältä, kuten alempikin


Edelleenkään en ole jalkojen suhteen mikään massamonsteri, mutta hemmetin tyytyväinen kyllä olen tuohon kehitykseen mitä on tapahtunut :) Varsinkin kun vertaan tuota Bulgarian kuvaa (postauksen eka kuva) nykyisiin kuviin, niin onhan tässä jotain tehty oikein !

Tulipas tästä nyt pitkä postaus, toivottavasti jaksoitte lukea :D Kuvien valitseminen oli kyllä hankalaa, koska en muka löytänyt yhtään vertailukelpoista kuvaa. Sitten lopetin olemasta ylikriittinen ja löysin postaukseen kuvia :D

Miten teillä jalat kehittyy? Itsellä on kyllä ollut sellaisen työn ja tuskan takana, että tosiaan nyt yli 2 vuoden treenaamisen jälkeen itse olen alkanut huomaamaan jaloissa kehitystä. Teettekö jalkatreeneissä perusliikkeitä vai teettekö välillä monimutkaisempia liikkeitä? Kuinka monta kertaa viikossa treenaatte jalkoja?