tiistai 12. tammikuuta 2016

Akrobatian alkeet

Oon nyt tosi paljon kiinnostunut enemmän kaikista sellasista lajeista, missä vastuksena on oma kehonpaino. Mun mielestä se on jotenkin nyt paljon kiinnostavampaa ja kehittää mun voimaa ja liikkuvuutta enemmän kuin se salilla kolistelu (en nyt väitä et niin absoluuttisesti on). Tai nyt vaan tuntuu hienommalta ajatus, et seison käsilläni kuin se et nostaisin penkistä oman painoni :P



Ja kaikki lajit, joista vois olla pikkasen hyötyä tankotanssin suhteen, niin kiinnostaa ehdottomasti :D Periaatteessa sen takia kiinnostuin akrobatian alkeista, joka ilmestyi nyt tälle vuodelle Sykkeen kalenteriin. Varsinkin, kun tunnin nimi on alkeet, niin on aika matala kynnys sitten tunnille osallistua. Itsehän en tosiaan osaa melkein mitään muuta kuin kuperkeikan ja seistä tankoa vasten päälläni ja käsilläni.



Tänään oli tunnin vuoro ja pikkasen kiire mulla tuli sinne ja ihan vähän alusta myöhästyinkin, varsinkin kun menin ekaksi väärän luokan luokse. Onneksi tajusin katsoa Sykkeen sivuilta et joo, pitää mennä jumppasaliin eikä peilisaliin. Pyöräillessä olin kyl ottanut sellaisen lämmön ja hien päälle et ehkei ollut niin kamalaa, et myöhästyin ympyrällä juoksemisesta ja askelkyykkykävelystä.

Tunnin alkuun tosiaan lämmiteltiin. Tehtiin mittarimatoa, karhukävelyä, rapukävelyä, tasapainoharjotuksia ja takareisien aktiivista venyttelyä/lämmittelyä. Lämmittelyihin taisi myös kuulua meidän ensimmäiset akrobatia liikkeet eli kuperkeikat. Vedettiin patjat salin lattialle kahteen jonoon ja jakauduttiin ryhmiin kuperkeikkailemaan. Huh, kun siitä meni pää pyörälle :P Seuraavaksi tehtiin takaperin kuperkeikkaa, mut siinä meidät jaettiinkin sitä osaaviin ja ei osaaviin. Mä olin ei osaavien puolella, koska oon lapsena ehkä kerran kokeillut takaperin kuperkeikkaa :P

Sen jälkeen siirryttiin kärrynpyöriin ja siinä vaiheessa itselle tuli se, et äh en mä osaa. Ohjaaja onneksi näytti miten se menee ja tosiaan sai tehdä kärrynpyöriä jalat koukussa. Ihme ja kumma mä opin sen! En siis ikinä ole sitä oppinut, kun kukaan ei ole sitä tekniikkaa koskaan opettanut. Kaikki on aina vaan olleet, et joo näin se tehdään ja tehneen kärrynpyörän. Kerran taidettiin yläasteella opetella, mut sielläkään en oppinut :P


Kärrynpyöristä meidät jaettiin pienempiin pareittain ja pienempiin ryhmiin harjoittelmaan päälläseisontaa. Jos päälläseisontaa ei osannut, niin tarkoitus oli että pari auttaa. Itse vähän epäröin et mitenköhän sujuu, kun tankotanssissa en sitä alkuun uskaltanut vaikka pari auttoikin. Nyt se onnistui kyllä helposti, vaikka ekaksi vedinkin nurin :P Hitto, että päälläseisonnassa tarvii puristaa hulluna vatsalihaksia! Oli tosi rankkaa. Pari kokeili myös päästää hetkeksi irti ja kyllä mä pari sekuntia pysyin :)

Päälläseisonnan jälkeen tehtiin vatsa-ja pakaralihasten pitoja, ennen käsilläseisontaan siirtymistä. Me tehtiin ryhmässä sitä seinää vasten ja kyllä se onnistui mulla parin auttaessa. Mun pitäs vaan uskaltaa ponkaista vauhdilla sinne seinälle. Helpompi tyyli mulle oli ainakin et toinen jalka oli koukussa ja tavoittei sitä seinää ja sit toisella jalalla ponkaistiin, koska niin mä teen tankotanssissakin :)

Jotkut halusi oppia siltakaatoa ja me lähdettiin sitten sitä opettelemaan. Ekaksi tehtiin ihan maasta käsin siltaa ja sitten ryhmissä, niin että parit piti ristiselästä kiinni ja auttoivat alas ja ylös. Siitä lähdettiin opettelemaan siltakaadosta käsien kautta pois sillasta. Itseä kauhistutti se ja ei kyllä tuntunut kovin varmalta ja hyvältä. Vikoissa kerroissa mua alkoi selkään koskemaan, niin en enää halunnut tehdä :P

Lopuksi sai tehdä omia juttuja ja sit venyteltiin! Tykkäsin tunnista tosi paljon! Se oli melkein puoltoista tuntia temppuilua ja olin kyllä ihan loppu tunnin loputtua. Ranteet oli tosi kovilla tunnilla. Kiukutteleva ranne kesti onneksi ja toivon et kestää sit huomisen tankotanssitunninkin, kun tänään sitä niin paljon tuli rasitettua :P Mut tunnilla oli tosi hyvä, et pari avusti ja ohjaaja kiersi myös jokaisen luona neuvomassa.

Innostuin varsinkin päällä ja käsilläseisonnasta ja kyllä mä joku päivä opin ne ilman tukea! Jos käsilläseisonnan edes seinää vasten itsekseni oppisin tekemään :) Onneksi tunnit on sellaisia, ettei haittaa jos jotkut kerrat jää välistä vaan aina voi tunneille osallistua. Viime viikon tuntihan oli mennyt nyt täyteen :( Pitää kytätä et peruuttaisko joku (koska tän päivän tunnillakin oli 15 osallistujan sijasta 13), koska muuten mulle tulee 3 viikon tauko akrobatiasta, kun mulla on 2 viikon reissu tiedossa.

Ootteko koskaan kokeilleet akrobatiaa? Oletteko hyviä päällä- ja käsilläseisonnassa? Onko kukaan yhtä onneton kuin minä ettei kärrynpyörä luonnistu jalat suorina :'D

6 kommenttia:

  1. Mä osaan seisoa päälläni siten, et kädet on noin ku sulla tossa ylimmässä kuvassa. Ja käsilläseisonnassa en vaan pääse siitä seinästä eroon. :D Seinää vasten siis onnistuu kyllä, mut ei ilman. Oon kyllä tosi varovainen näiden temppuilujen kanssa ollut jo pitkään, kun ei huvittais satuttaa itseään..

    Tsemppiä päällä- ja käsilläseisontatreeneihin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vou! Mulla meinas aina kaatua taaksepäin tai sivulle. Pitää vaan treenata ja jännittää vatsalihaksia enemmän! Joo, en yhtään ihmettele et oot varovainen, itseä varsinkin ahistaa se, että mitä jos taittaa niskansa :s

      Kiitos :)

      Poista
  2. Kuperkeikan osaan tehdä etu- ja takaperin ja käsilläseisonta onnistuu (on ainakin onnistunut) seinää vasten, mutta kärrynpyörä tai päälläseisonta on nounou. :D Tai siltakaato! Hyi kauhee. Hienolta ne kaikki kyllä näyttää ja ois siistiä osata. :)

    Akrobatiajutuissa, voimistelussa ym. tämmöisissä kehonpainojutuissa tarvitaan tosi paljon keskivartalon voimaa ja hallintaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä :D Itse en oon oikeasti lapsena kerran tehnyt takaperin kuperkeikan ja sekin oli mun mielestä jotenkin ihan kamalaa! Kärrynpyörä jalat koukussa on aika yksinkertainen, kunhan joku näyttää sen oikean tekniikan :)
      Siltakaato oli kyllä ihan kamalaa :'D Mieluummin oisin tehnyt sitä sillain et ois ollut joku tosi korkee koroke ja sit sitä vasten harjoitellut sitä kaatumista siltaan.

      Niin tarvitaan, mut samallahan se tässä kehittyy :)

      Poista
    2. Joo sitä siis tarkoitinkin, että keskivartalo kehittyy ihan taatusti akrobatiassa. :)

      Poista
    3. No niin kyllä kehittyy :)

      Kunhan sinne tunneille vaan mahtuisi ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)