keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Vihdoinkin ratkaisu iho-ongelmiin ja muita päivän kuulumisia

Oon tosi ahkera talvipyöräilijä eivätkä edes paukku pakkaset estä mua pyöräilemästä. Tänään kuitenkin katsoessani ikkunasta ulos ja huomatessani lunta olevan jalkakäytävälläkin ihan törkeästi, niin päätin mieluummin mennä bussilla. Mikään ei ole ärsyttävämpää talvipyöräilyssä kuin yrittää polkea lumikinoksessa. Ratkaisu osottautui oikeaksi, koska bussipysäkille kävellessäni sain kyllä tarpoa kunnon hangessa :P



Bussi olikin myöhässä, mutta onneksi silti ehdin ajoissa ihotautilääkärille. Oon tässä yli 2 vuoden ajan ravannut yleislääkärillä ja lätrännyt antibioottivoiteilla ja Skinorenillä ja ihottuma on vaan pahentunut poskessa. Syksyllä aikaa varatessa lääkärille uudestaan päätinkin vaihtaa lääkäriä. Kaikella kunnioituksella edellistä lääkäriä kohtaan, mutta viime käynti oli sellaista diagnoosin arpomista, että halusin saada toisen mielipiteen ja "uudelta" lääkäriltä sainkin lähetteen ihotautilääkärille :)


Koska YTHS:ltä on leikattu vuokratuki, niin palveluihin on tullut vähän muutoksia :P Pääsin nimittäin videotapaamiseen ihotautilääkärin kanssa. Ajattelin et oon yksin jonkun ihme laitteiston kanssa, mut meninkin normaaliin toimenpidehuoneeseen, siellä oli pöydällä tabletti ja terkkari oli avustamassa esimerkiksi silloin, kun lääkäri halusi nähdä mun posken tilanteen.

No nyt selvisi, ettei tuo mun posken punoitus ole aknea vaan se on ihan ihottumaa. Itse olen epäillyt  myös ruusufinniä, mutta poski ei ole kyllä koskaan turvoksissa eikä sitä kuumota. Eli aknefinnit ja ihottuma ovat ihan omat juttunsa ja niinhän se on, että kun mun selässä niitä ällöjä finnejä oli, niin ei niihin tullut mitään tuollaista punotusta.


Sain voiteen ihottumaan ja jos se voide ei tunnu tuottavan tulosta, niin sain myös reseptin ruusufinniin tarkoitettuun voiteeseen. Kortisonivoidetta mulle ei kirjoitettu reseptille, koska jos posken punoitus johtuu ruusufinnistä, niin kortisonivoide vaan ärsyttää sitä.
Jos ihon tilanne pahenee, niin pitää varata uusi aika. Eihän tää siis 100% ratkaisu oo mun iho-ongelmiin, mut nyt tuntuu vihdoin ja viimein siltä et tästä vois päästä eroon tai edes posken punoitus haalenisi kunnolla!

Joo, kaikkia ei varmastikkaan kiinnosta nää mun ihojutut, mutta itse olen kokenut vertaistueksi/lohduksi, kun olen saanut lukea muista blogeista kokemuksia iho-ongelmista. Suurimman osan ajasta oon ihan sinut tän mun ihottuman kanssa, mut joskus tulee päiviä, kun se ärsyttää ja harmittaa ja tuntuu et koko kasvojen iho on ihan pilalla.
Mut en siltikään käytä sitä peittääkseni puuteria, meikkivoidetta tai peitepuikkoa :P


Tänään muuten uskaltauduin ensimmäistä kertaa osallistumaan vegaanitapahtumaan :D Oli mulla kyllä ystävä ja hänen miehensä mukana tukena ja turvana ;) Animalian, Oikeutta eläimille ja Vegaaniliiton Joensuun paikallisryhmät järjestävät tammikuun joka keskiviikko vegaaniuteen liittyvän leffaillan Kulttuurikahvila Laiturilla. Tänään oli vuorossa Cowspiracy ja oon kauan halunnut nähdä sen, niin tänään suunnattiin katsomaan Kulttuurikahvilaan leffaa. Tarjolla oli vegaanista naposteltavaa ja oli hyvää <3 Kehtasin vaan kerran santsata vaikka oisin kyl voinut useamman kerrankin :P

Cowspiracy oli mielestäni tosi hyvä ja avartava. Siinä oli tosi hyviä pointteja, mutta erityisesti mun mieleeni jäi yksi. Monesti metsästystä ja kalastusta perustellaan myös sillä, että se on eläintensuojelua. No miksi me ei sitten syödä pandoja, koska niiden syöminenhän olisi niitten suojelua :'D


Elokuvan loppuun olisi ollut keskustelua, mutta mun täytyi keritä tankotanssiin ja seurakin halusi keritä omiin juttuihin, niin ei jääty keskustelemaan.

Sykkeen jumpat tosiaan jatkui tällä viikolla ja oon taas päässyt tankotanssimaan <3 Olin jo maanantain tunnilla ja pääsin myös keskiviikon tunnille <3 Tauko tankoilusta tuntui pitkälle, mutta maanantaina jo huomasin, että ei oo kyllä kaikki unohtuneet tauon aikana :D Eli takaperin spinniin vaihtamine onnistuu edelleen ja osaan vielä invertoida ja seistä tankoa vasten päälläni.


Alkaa yläselkä olemaan aika juntturassa maanantain tankoilun ja tiistain akrobatian jälkeen, että mietin tänään et pystynkö ollenkaan roikkumaan tangosssa, mutta ei ollut mitään ongelmaa :) Mukavaa oli myös huomata ettei jaettu ote tänään sattunut ranteisiin. Joskus alaranteeseen sattuu aika paljon, mutta silloin asento on varmaan aika huono ja ranne jotenkin vääntyy.

Hämmentävää oli muuten huomata, että yhdellä kädellä spinnaaminen palomiehessä ja tuolissa ei tunnu niin vaikealta, mutta helinässä jotenkin tuntuu ettei pysy yhdellä kädellä :'D Jotenkin kun jalat on vähän kauempana, niin tuntuu että joutuu roikkumaan tangolla enemmän. Taitaa olla vaan päänsisäisiä juttuja ;)

Tangolla seisominen tuottaa mulla yleensä ongelmia, kun tuntuu ettei ole yhtään pitoa. Nyt kun mulla oli lyhyemmät shortsit jalassa, niin tuntui että pitoa oli paremmin ja reisiin ei ees koskenut niin paljoa. Kun mulla on sisäreidet niin pehmeät, niin ei satu sit niin kovasti ;)

Oli kyl tosi kivaa tänään ja maanantaina tankoilla <3 Uskaltauduin tänään myös invertissä kokeilla krusifixiä, välillä se vähän jännittää, että tuleeko sieltä naamalleen alas :P

Ens viikolla pääsen taas 2 kertaa tankoilemaan <3

Ootteko nähneet Cowspiracya? Mitä ajatuksia se on teillä herättänyt? Miten lumikaaos vaikutti teidän päiväänne vai vaikuttiko se mitenkään?

4 kommenttia:

  1. Mun on pitänyt jo pitkään katsoa toi Cowspiracy, mut en ole saanut aikaiseksi. En nykyään katsele muutenkaan koskaan leffoja. :p Lumi"kaaos" vaikutti mun päivään siten, että oli vähän hitaamman puoleista työ pyöräily yliopistolle. :D Matkaan meni kaksinkertainen aika normaaliin verrattuna. :D

    Hienoa, että uskaltauduit mukaan Vegaaniliiton juttuihin! Ja mukavaa, että ihoasiaan löytyi apua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen katsomaan, paljasti esim. luonnonsuojelujärjestöistäkin mielenkiintoisia faktoja :P Netflixistä kuulemma löytyy, jos sulla on se :)

      Mä en todellakkaan jaksanut kauheassa lumessa alkaa polkemaan yliopistolle :'D Riitti tosiaan vilkaisu vain ikkunasta, että joo meen bussilla.

      Joo, ei siellä kyllä ollut yhtään pelottavaa ;)

      Ihojuttu on kyl loistava, kun atooppi ihottumalle tarkoitettu voide tuntuu edes vähän auttavan jo nyt :)

      Poista
  2. Moikka!
    En tiedä, kuinka paljon käytät makeutusaineita (PepsiMax...), sillä itselläni oli hyvin samannäköistä ihottumaa toisessa poskessa, joka vähitellen levisi myös toiselle puolelle naamaa. Se oli myös tosi kuiva koko ajan eikä mikään rasva auttanut. Sain ihotautilääkäriltä Skinoren- ja Elidel-voiteita ja lisäksi kokeilin kortisonia, mutta ei niistäkään ollut apua... Lopulta jätin PepsiMaxin (jota kului viikossa ehkä 3-4l) ja kappas, jo viikon jälkeen ero oli ihan selvä! Nyt kohta on kulunut vuosi ja heti jos vähän enemmän juo PepsiMaxia tai Cocis zeroa, niin kyllä naama sen kertoo :D En siis tiedä susta, mutta mulla ainakin oli näin, ja kuulit ainakin muiden iho-ongelmista ;D Näytin aivan kamalalta useimpina päivinä ja hävetti mennä töihin asiakaspalveluun.

    Ja jee tankoilu on kivaaaaaa! Oon ite käynyt kohta pari vuotta vähän vaihtelevasti, mutta kivaa se on. Opin jopa suht nopsaa seisomaan päälläni ilman tukea, mutta kässäri ei kyllä mee ilman tukea. En mäkään päässyt siihen ekalla kerralla seinää vastenkaan ilman avustusta, mutta aika nopeasti se sitten tuli.

    Tsemppiä tankoiluun ja akroon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      kiitos kokemuksesi kertomisesta :) Itse kyllä oon sellainen limuaddikti, että joskus tulee juotua viikonloppusin sen 3 litraa limua :'D Ja tosiaan cokis zeroa! En oo kyllä huomannut, että limun juominen pahentaisi ihottumaa :P Mut pitää kyllä tarkkailla, että jos tulee oltua vaikka viikko juomatta makeutusaineella makeutettuja limuja, et vaikuttaako se ihon kuntoon!

      Tankoilu on kyllä ihan huippua <3

      Kiitos :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)