tiistai 8. maaliskuuta 2016

Miten musta tuli näin hyvä kokki?

Vegaaniuden myötä oon jotenkin innostunut ruuanlaitosta tuplasti enemmän verrattuna pescovegetaristi aikaani. Nykyään tulee kokeiltua helpommin uusia reseptejä ja uusia juttuja kokkailun parissa. En ole aikaisemmin ollut mikään surkea kokki, mutta helposti tuli pyöritettyä aika samoja ruokia arjessa. Toki kokeilin uusia reseptejä, mutta tutut ja turvalliset ruuat olivat se juttu.


Nykyään havoin laitan samoja ruokia vaan oon aina kokeilemassa uutta :D Oon myös tutustunut eri juureksiin enemmän ja innostunut punajuuresta :D Lanttukin on hyvää, mutta se on yhtä inhottava kuin bataatti ja niitä pilkkoessa meinaan leikata samalla sormen irti :(

Kokkailua on innostanut onnistuneiden ruokien lisäksi se, että mua kiinnostaa koko ajan enemmän tutustua uusiin vegaanisiin ruokiin ja tuotteisiin. Oon itselle uusissa kaupoissa alkanut harrastaa sitä, että katson onko kaupassa Vihiksiä tai minkälainen on jugurttihyllun vegaanitarjonta, vaikken mitään näitä tuotteita olisi ostamassa :D

Joidenkin mielestä on kummallista, että vegaanit käyttävät liha- ja maitotuotteita korvaavia vegaanituotteita ja että se saattaa rajoittaa tutustumatta uusiin makuelämyksiin. Itse en ainakaan koe asiaa niin. Itse syön usein kaurajugurttia, soijarahkaa ja ostan myös vegaaneja leikkeleitä. Itse koen korvaustuotteet olevan vain yksi osa mun syömisiä, koska oon aina tykännyt jugurtista niin miksi sen nyt hylkäisin, kun kaurajugurtti on tosi hyvää <3


Ja niin takaisin sen kokkailun pariin :D Yksi syy kokkailutaitoihini ja innostukseeni on Elina Innasen kirjoittama Vegaanin keittiössä-kirja! Selaisin kyseistä kirjaa ystäväni luona Turussa käydessäni ja reseptit vaikuttivat niin hyviltä, että päätin lainata kirjan kirjastosta ja oon siitä lähtien kokkaillut melkein joka ruokani jostain kirjan reseptistä :D Oon tehnyt vaan niin hyviä ruokia <3 Anttikin tykkäsi ihan hirveästi, kun tehtiin tämän kirjan reseptin mukaan bataattifalafeleja :)
 Lisäksi reseptien raaka-aineet eivät ole mitään överi kalliita eli ruokalaskukin on pysynyt omasta mielestäni kohtuuden rajoissa.

Itsellä ois tarkoitus ihan ostaa kyseinen kirja itselle, koska vielä niin monta reseptiä on kokeilematta ja en usko, että ehdin kaikkia kokeilla ennen kuin muutan Savon mualle :D

Hummus hulluuden lähteellä Turun kirjakahvilassa, hummusta ei valitettavasti kuvassa näy!
Oon myös ihan hullaantunut hummukseen! Antti oli kauheen huolissaan mun vegaanijuuston puputtamisesta, kun siinä on niin paljon rasvaa :P Pohdin sitten vähän, että olisiko leivän päälle jotain hieman terveellisempää versiota ja myös maukasta. Turun reissulla käytiin ystäväni kanssa vegaanibrunssilla Turun kirjakahvilassa ja siellä se hummus hulluus iski! Se oli niin älyttömän hyvää, että oon siitä lähtien tehnyt itselleni hummusta. Tällä hetkellä maapähkinä hummus on ihan ykkönen ja voisin syödä sitä ihan koko ajan :D


Mun mielestä on myös hauskaa kokeilla tehä jostain lihaversiosta vegaaniruoka :D Esim. voisi kuvitella että vegaanina ei voi enää syödä wingsejä, no voipa kun kokkaa esim. kukkakaaliwingsejä ;) Niistä tuli ihan älyttömän hyviä!

Tällä hetkellä on myös sellainen fiilis, että ois tosi kiva kokkailla muillekin, kun tekemäni ruuat on tosi hyviä! Ei mitenkään käännyttääkseni pois lihan syönnnistä, vaan ihan makuhermojen nautinnon jakaakseni <3

Saatan kyllä olla hieman mielikuvitukseton, kun katson päivän ruokani keittokirjasta, mutta mitä sitten kun tulee syötyä erilaisia ja hyviä ruokia! Oon nykyään joka viikko tehnyt myös jotain keittoa, kun ennen tein itse keittoa tosi tosi harvoin. Tähän kyllä vaikuttaa myös se, että oon tajunnut kuinka kätevä sauvasekotin on niin hummuksen kuin keittojen teossa !




Tykkäättekö laittaa ruokaa vai onko se pakollinen paha? Keksittekö reseptit omasta päästä vai käytättekö reseptikirjoja tai ruokablogeja?

Omaa arkea on muuten tällä viikolla tosi paljon helpottanut se, että tein viikonloppuna paljon ruokaa ja nyt ei oo työpäivinä tarvinnut laittaa ruokaa :)

9 kommenttia:

  1. Voisit vähän antaa tuota sun innostusta mullekin. :D Mulle ruuanlaitto on just se pakollinen paha. Käyttäisin sen ajan niin paljon mieluummin johonkin muuhun. Mutta kun pakkohan sitä kokkailua on harrastaa, kun en halua syödä eineksiä, eikä täällä kotona oo vapaehtoisia kokkeja toistaiseksi näkynyt. :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi eiii! Sun pitää löytää jotain sellaisia tosi nopeita ja hyviä reseptejä :) Suosittelen ainakin Chocochilin-blogia! Siel on myös sellaisia nopeita arkiruoka reseptejä :)

      Poista
  2. Ruuanlaitto on ihanaa, paitsi jos onhirveä kiire ja joutuu aamulla kokkailemaan samalla, kun kuivaa hiuksia :D Onneksi tuollaista tapahtuu todella harvoin ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruuanlaitto on ihanaa, mut todellakin tosi inhottavaa silloin kun on kauhea kiire >:( Sillon se on suorastaan raivostuttavaa! Onneksi oon nyt oppinut tekemään useamman ruuan kerrallaan ettei tartte sit arkena usein kauheassa kiireessä väsätä ruokaa :'D

      Poista
  3. "Joidenkin mielestä on kummallista, että vegaanit käyttävät liha- ja maitotuotteita korvaavia vegaanituotteita ja että se saattaa rajoittaa tutustumatta uusiin makuelämyksiin."
    Mä en tajunnut tämän pointtia? Miksi se olisi jonkun mielestä kummallista... ? Mitä vegaanit sit syö, jos ei korvaavia tuotteita...?

    Hummus on kyl nannaa! Sandron brunssilla aina ihastelee niitä tahnoja ihan sikana! Mä oon kotona tehnyt munakoisotahnaa ja se on kans sikahyvää! Seuraavaks kokeilen varmaan pinaattihummusta! :)

    Mut kivaa kun oot tykästynyt ruuanlaitosta!! Blogeja, nettiä muutenkin ja kirjoja ja lehtiä selaamalla saa hyvin inspiraatiota ruuanlaittoon! Sit kun "harjaantuu" niin ei aina tarvitse kopioida täysin niitä ohjeita, ja se onkin kivaa se soveltaminen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis on joidenkin mielestä kummallista :D Siis et miksi vegaanin tarvitsee syödä vegaania juustoa tai nakkeja, kun ei halua syödä juustoa ja lihaa! Siis ihan oikeasti jotkut niin aattelee :D Eli osa tuota ajatusta on varmaan se, et aatellaan et ei koe uusia makuelämyksiä, kun vetelee vaan korviketuotteita. Ja eihän vegaanius koostu pelkistä korvaavista tuotteista ;) Mun mielestä korvaavat tuotteet on hyvä ja helpottava lisä :)

      Oo! Pitäis kyl joskus testata tuo Sandron brunssi! Itse oon tehnyt perushummusta, punajuurihummusta mut nyt oon jumittunut maapähkinävoihummuksen tekoon, ku se on niin hyvää <3

      Ainakin näin alkuun tykkään seurata ohjeita tarkasti :D Toki sovellan joissain jutuissa jos en esim tykkää jostain mausteeta tai ruoka-aineesta.

      Poista
  4. Mitä on vihikset? Mulle tulee vain kasvisversio lihapiirakasta eli lihiksestä mieleen... :D Mun mielestä nuo lihaversioita korvaavat kasvisversiot on ihan ok, mut samalla toivon, että kasvissyöjäksi ryhtyvät eivät pelkästään vaihtais juustoa ja leikkeleitä korvikeversioiksi vaan kokeilisivat uusia juttuja. Eli just niin kuin sä oot tehnyt. :) Olin joskus kasvissyöjänä vähän tiukempi tän asian suhteen ja pidin esim. soijanakkeja outona asiana.

    Oon tosi laiska kokki ja teen melkein samanlaisia ruokia koko ajan, koska tiiän niiden valmistamisen olevan riittävän vaivatonta ja onnistumisprosenttikin on kohtuullinen... Falafelit on hyviä, bataattifalafeleja voisin kyllä testata! :) Ja hummus, nam... Palkokasvit sopii mulle vähän huonosti mut välillä niitä syön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vihis on just vegaaniversio lihiksestä ;) Jätti hitti sipsikaljavegaanien keskuudessa :D Mulle on ihan sama, et miten ihmiset syö kasvissyöjinä kun en tiiä et miten se korvikkeiden syöminen sit eroaa sekasyöjiin verrattuna? Siis et sekasyöjätkin saattaa vetää leivän päällä pelkkää juustoa eivätkä kokeile mitään muita uusia juttuja, et miks kasvissyöjien tarvis laajentaa maku repertuaariaan :D?

      No hei, tärkeintä on et tekee just sitä hyvää ruokaa ;) Mä kokeilen nyt paljon uusia reseptejä, mut eiköhän sitä tule itsekin tehtyä niitä maistuvia ja helppoja ruokia, kun reseptit on tutumpia :)
      Suosittelen kyllä testaamaan bataattifalafeleja ja se itse tehty avokadodippikin oli sairaan hyvää!

      Höh, harmi ettei palkokasvit sovi sulle, kun niitä on niin monia erilaisia ja hyviä :(

      Poista
    2. Ai ne ON vegaanilihiksiä... No ilmankos kuulostikin ihan siltä! :D

      Pelkkää samaa juustoa leivän päällä syövä sekäsyöjä ei oo mitenkään erilainen verrattuna korvikejuustoon vaihtaneeseen vegaaniin, mun mielestä molemmille tekis ihan hyvää kokeilla jotain muutakin joskus. :) Uuteen ruokavalioon siirtyminen ehkä hyvä hetki kokeilla niitä uusia juttuja. Tai ainahan voi maistella uusia ruokia, ei tietenkään tarvii tehdä mitään suurta muutosta sitä varten, mutta se vois olla jotenkin luonteva tilaisuus siihen. Siis ettei pelkästään jätä jotain pois tai vaihda sitä korvikeversioon, vaan kokeilee jotain uutta lähestymistapaa. :D En oikein osaa selittää tätä.

      Välillä laitan papuja liharuoan joukkoon ja viikonloppuna tein sun ja työkaverin innoittamana falafeleja. :) Hiukan pystyn palkokasveja syömään onneksi! Mutta maha ei tykkää semmoisista määristä, mitä söin kasvissyöjänä. :(

      Poista

Kiitos kommentistasi :)