tiistai 21. kesäkuuta 2016

Tauko arjesta

Vähän yli viikko sitten sunnuntaina totesin, että viikonlopun jäljiltä olin edelleen yhtä väsynyt kuin perjantaina työviikon jälkeen. Ihan kuin koko viikonloppua ei olisi ollutkaan, kroppa oli ihan väsynyt.


Olin kyseisellä viikolla töiden jälkeen toiminut kuin oikea suorittaja toimii. Sain treenattua töiden jälkeen, tehtyä myös gradua ja ulkoilutettua kissoja ja kaikkea muuta mitä mun kuului tehdä. Taputin oikein itseäni joku päivä olkapäälle, kun niin hyvä suorittaja olin.
Kuitenkin kävi aika perinteisesti kuten yleensä suorittajaviikoilla tapahtuu. Loppuviikosta väsähdin ja en jaksanut treenata eikä gradun tekeminenkään innostanut.

Viikonloppusin yleensä palaudun hyvin työviikosta ja maanantaina oon taas täynnä energiaa, nyt kuitenkin vaan väsytti, väsytti ja vielä kerran väsytti.


Päätin sitten, että mun on ihan pakko pitää taukoa mun arkirumbasta. Tarkoitus oli kyllä muutenkin pitää kyseisellä viikolla kevyt viikko treenien puolesta, mutta kissatappelu viikolla ei tullut treenattua, niin olin ajatellut siirtää kevyttä viikkoa vähän. No kroppa päätti toisin.

Tein sitten niin, että viime viikolla en käynyt kertaakaan treenaamassa ja en myöskään avannut gradutiedostoa vaan päätin oikeasti keskittyä lepäämiseen ja ihan siihen että töiden jälkeen voi tehdä kaikkea sellaista ei hyödyllistä. Maata vaikka sängyssä selaamassa puhelinta.


Tietenkin, kun katselin netistä ohjelmia, joissa treenattiin jotenkin, niin tuli mieleen että pitäiskö tehdä kotona vaikka joku pikku treeni tai pitäiskö lähteä kävelylle tai tai tai.... Mutta tajusin kuitenkin, että enemmän se ajattelu oli sitä, että pitäisi treenata velvollisuudesta eikä sitä et haluun hyvän olon ja fiiliksen mukaan treenata.


Nyt varsinkin, kun töissä tulee maastossa liikuttua paljon, niin pitäisi ehdottomasti kiinnittää enemmän huomiota siihen lepäämiseen. Työ kun on fyysistä, niin työ ja treenit kuluttaa ihan eri tavalla kuin verrattuna siihen, että tekisi toimistotyötä.
Onneksi tajusin kuunnella itseäni :) Vaikka viime viikkonloppu oli aika raskas Espoon reissun vuoksi, niin silti viikonlopun jäljiltä oli levännyt ja energinen olo, mihin vaikutti varmasti se, että olin levännyt töiden jälkeen koko viikon.


Joskus mulla on ongelmana arkipäivinä, että en halua kuluttaa treeniin paljoa aikaa. Salilla kyllä onnistun tekemään treenin alle tuntiin, jos mulla on kahden sarjan viikko, mutta muuten menee tunti tai jonkin verran yli. Juostessa kyllä yleensä teenkin alle tunnin treenin.
Mutta nyt löysin ratkaisun tehokkaaseen ja vähän aikaa vievään treeniin :) Tai oikeastaan ystäväni löysi sen, kun oli täällä kissoja hoitamassa ;)

Nimittäin porrastreenit! Portaita kun ravaa ylös ja alas eri tyylein, niin saa tehokkaan treenin ja portaita ei tarvitse veivata tuntitolkulla. Eilen vaihdoin salitreenin porrastreeniin, kun tuntui etten halunnut salilla treenata kelloa kytäten.
Kylläpä muuten jalat tärisi treenin lopussa niin paljon et huh huh :D

Onpas kyllä mukaavaa, kun on taas energiaa eikä väsytä koko ajan :)

Pidättekö välillä lepoviikkoja, jolloin ette treenaa ollenkaan? 

Käyttekö tekemässä porrastreenejä? Heittäkää parhaat ja tehokkaimmat vinkkinne portailla treenaamiseen !

2 kommenttia:

  1. Oli varmasti tosi hyvä päätös pitää taukoviikko, vaikket sellasta ollut alunperin suunnitellut pitää. :) Sillon pitää vähän höllätä, kun ei jaksa eikä oikein kiinnostakaan. Tai ei ehkä, jos on vaikka tosi pitkään vaan laiskotellu :D mut toi kova suorittaminen on hyvä katkaista. Mun mielestä tuo on hyvää kehon kuuntelua. :)

    Mä en oo nyt vähään aikaan enää tehnyt kevyitä treenejä. En vaan tykkää niistä. Oon mieluummin kokonaan treenaamatta muutaman päivän, tai koko viikonkin, ja sit meen taas treenaamaan kunnolla. Se sopii mulle paremmin. Sillon saa niitten lepopäivien aikana tehtyä jotain ihan muuta (on se sit tekemistä tai tekemättömyyttä), kun on enemmän aikaa semmoseen, niin sit saa henkisesti ja fyysisesti eri tavalla palauduttua. :) Taukoja pidän sen mukaan, millon jaksaminen ei tunnu enää riittävän: pitkän raskaan treeniputken jälkeen, kuormittavan työjakson aikana, tai jos nukun tosi huonosti tms.

    VastaaPoista
  2. Joo, olin kyllä sillon sunnuntaina aivan rättipuhkipoikki, ihan kun koko viikonloppua ei olisi ollutkaan, niin tosi hyvää teki lepo :)

    Mullakin varmaan alkaa enemmän nykyään kallistua tuohon suuntaan, et sit pidän vaan tauon liikkumisesta kun sen sijaan et pidän kevyen viikon. Aika selvästi se kroppa ilmottelee et jos ei enää jaksa ja toisaalta jos on ollut tosi raskas työpäivä niin sitten mieluummin jättää suosiolla treenaamatta.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)