torstai 10. marraskuuta 2016

Miten mä oikein jaksoin?

Nyt kun olen vähentänyt treenimäärän 3-4 treeniin viikossa, niin on ihan käsittämätöntä ajatella, että miten olen parhaimmillani jaksanut treenata 5-6 kertaa viikossa :D Ja siis kun energiaa riitti ihan sikana eikä se treenimäärä tuntunut edes hullun raskaalta. Toki kroppa oli väsynyt treeniviikon jäljiltä.

Esimerkiksi viime viikon torstaina olin jo ihan rättipuhkipoikki, kun olin tehnyt 3 treeniä ja ollut maastotöissä. Tarkoitus oli  mennä crossfittiin, mutta jäinkin peiton alle makoilemaan mieluummin :D


Osahan siitä jaksamisesta oli vaan sitä tolkutonta innostumista. Treenaaminen oli vaan niin huippua ja kun tuloksiakin vielä tuli, niin ne vaan lisäsi sitä omaa intoa. Toisaalta ei kaikessa ollut edes järkeäkään. En enää esimerkiksi tekisi salitreeniä ja sen jälkeen menisi spinningiin. Tai kävisi spinningtunnilla ja siitä menisi bodypumppiin. Tai tekisi salitreeniä ja sen jälkeen menisi 12 kilsan lenkille :P
Siis ei niin mitään järkeä! Mutta kun salitreeniä ei voinut jättää tietenkään koskaan välistä ja tietenkin piti myös ehtiä treenata aerobistakuntoa!

Vaikka tankotanssiin haluan nykyään päästä mahdollisimman usein, niin siltikin voin mennä keskiviikkosin vaikka johonkin toiselle jumppatunnille, jos en tankotunnille ole ehtinyt ilmoittautua ajoissa. Tai en mene 2 tankotuntia putkeen, koska mun iho ei sitä kestäisi ja tekniikka varmasti kärsisi mulla, kun lihakset väsyy.

Ekaa kertaa tipuin tangolta, onneksi sain käsillä otettua vastaan :D
Tietenkin jos treenaa tavoitteellisesti, niin silloinhan se edellyttää että treenaa, mutta järki on myös hyvä pitää päässä. Joskus enemmän on vähemmän ja ettei kannata tavoitella useampaa eri asiaa kerralla niin, että treenaamisessa ei ole enää päätä eikä häntää :D

Terveysliikuntaa ajatellen treenimäärän ei tarvitse todellakaan olla mitään 6 treeniä viikossa :P UKK-instituutin liikuntapiirakan mukaan riittää viikossa 2 tuntia ja 30 minuuttia reipasta liikuntaa tai 1 tunti 15 minuuttia rasittavaa liikuntaa. Lihaskuntoa on hyvä treenata ainakin 2 kertaa viikossa.

Eli terveydellistä tarvetta ei ole treenata mitään 10 tuntia viikossa. Nykyään tuntuu siltä, että moni luulee tai saa muualta suorituspaineita, että on treenattava aivan tolkuttomasti terveytensä eteen.
Omasta mielestäni hyvä on suosia hyötyliikuntaa ja treenata vaikka UKK-instituutin suositusten mukaan, se riittää! :)

Vihdoin kävin kampaajalla :)
Monesti tuntui ennen, että jos treenasin vähemmän tai oli pidempi tauko, niin mietin että apua kuinka lihakset surkastuu ja juoksukunto huononee ja apua apua apua!
No mitä nyt sitten on tapahtunut, kun treenaan vähemmän en käy enää salilla enkä juoksemassa ja viikonloppuisin herkkujen suhteen menee överiksi?

Treenikuntoni ei ole huonontunut olemattomaksi. Toki olen huomannut ettei jaloissa ole enää samanverran voimaa kuin ennen. Kaikki pitkäkestoiset kyykkäämiset on ihan hirveän rankkoja ja jalat menee tosi helposti jumiin, jos jossain jumpassa vähänkään kyykätään painojen kanssa :D Aerobisen kunnon huonontumista en ole havainnut, mutta siitä voin kiittää varmasti arkipyöräilyä <3 Toki en tästä yhtäkkiä lähtisi 15 kilsan juoksulenkille.

Ja salitreenaamisen lopettamisen jälkeen en muuttunut lihaksettomaksi laihaläskiksi, mitä harmittavan monet kuvaavat aiempaa ulkonäköään ennen salitreenin aloittamista. Toki painoni on pudonnut samalle tasolle kuin ennen saliharrastuksen aloittamista, siinä voi toki olla osansa myös vegaaninen ruokavalio, en tiiä syönkö tällä hetkellä tarpeeeksi rasvaa :P  Uskon kyllä, että myös lihasmassaa on lähtenyt nesteen lisäksi, mutta silti näen kropassani sen, että harrastan liikkumista.

Eli mitään katastrofaalista ei ole tapahtunu 3 treenin viikkojen vuoksi ;)

Olkaa itseänne kohtaan siis armollisia <3 Jokainen treenatkoon niin paljon kuin tahtoo, kunhan se on itsestä mukavaa!

Kuinka paljon sinä treenaat viikossa ja miksi?

2 kommenttia:

  1. Nimenomaan oon sun kanssa samoilla linjoilla, että "jokainen treenatkoon niin paljon kun tahtoo, kunhan se on mukavaa!" eli mulle varsinaisesti treenimäärillä ei ole väliä, kunhan itsellä on kivaa. Mä oon sellainen ihminen, että kevyt lenkki ja tuuletus päälle ei oo mulle taakka työpäivien jälkeen, vaan se tekee hyvää. Mieli oikein janoaa sitä. Sitten taas jos alkaa mennä sellaiseksi "Voi vitsit, pakko tehä neljäs salikerta tähän viikkoon" tai "ää, pakko juosta intervallit tänään" niin se ei mulle sovi. :) Oon huomannut että kun tekee monipuolisesti kaikkea, niin liikkumaan on kiva mennä. Esim nyt meil on kerran vkossa säbätreenit, ja mä oikein ootan, että koska pääsis taas pelaan.. mut luulen, että jos olis vaikka 3krt, niin saattaisin kyllästyä :)

    Hyvä että sä oot löytänyt tasapainon itsesi ja liikunnan kanssa :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä niin tärkeetä! Että treenais sen verran et itsellä ois kivaa :)

      Mulle on nykään tärkeää et tulee juurikin treenattua monipuolisesti, että ei tuu sitä fiilistä: "nyt pitää tehdä x määrä salitreenejä ja ja x määrä juoksulenkkejä viikkoon".

      Tässä sitä tasapainoa edelleen opettelen, mut parempaan suuntaan oon koko ajan menossa :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)