torstai 10. marraskuuta 2016

Miten mä oikein jaksoin?

Nyt kun olen vähentänyt treenimäärän 3-4 treeniin viikossa, niin on ihan käsittämätöntä ajatella, että miten olen parhaimmillani jaksanut treenata 5-6 kertaa viikossa :D Ja siis kun energiaa riitti ihan sikana eikä se treenimäärä tuntunut edes hullun raskaalta. Toki kroppa oli väsynyt treeniviikon jäljiltä.

Esimerkiksi viime viikon torstaina olin jo ihan rättipuhkipoikki, kun olin tehnyt 3 treeniä ja ollut maastotöissä. Tarkoitus oli  mennä crossfittiin, mutta jäinkin peiton alle makoilemaan mieluummin :D


Osahan siitä jaksamisesta oli vaan sitä tolkutonta innostumista. Treenaaminen oli vaan niin huippua ja kun tuloksiakin vielä tuli, niin ne vaan lisäsi sitä omaa intoa. Toisaalta ei kaikessa ollut edes järkeäkään. En enää esimerkiksi tekisi salitreeniä ja sen jälkeen menisi spinningiin. Tai kävisi spinningtunnilla ja siitä menisi bodypumppiin. Tai tekisi salitreeniä ja sen jälkeen menisi 12 kilsan lenkille :P
Siis ei niin mitään järkeä! Mutta kun salitreeniä ei voinut jättää tietenkään koskaan välistä ja tietenkin piti myös ehtiä treenata aerobistakuntoa!

Vaikka tankotanssiin haluan nykyään päästä mahdollisimman usein, niin siltikin voin mennä keskiviikkosin vaikka johonkin toiselle jumppatunnille, jos en tankotunnille ole ehtinyt ilmoittautua ajoissa. Tai en mene 2 tankotuntia putkeen, koska mun iho ei sitä kestäisi ja tekniikka varmasti kärsisi mulla, kun lihakset väsyy.

Ekaa kertaa tipuin tangolta, onneksi sain käsillä otettua vastaan :D
Tietenkin jos treenaa tavoitteellisesti, niin silloinhan se edellyttää että treenaa, mutta järki on myös hyvä pitää päässä. Joskus enemmän on vähemmän ja ettei kannata tavoitella useampaa eri asiaa kerralla niin, että treenaamisessa ei ole enää päätä eikä häntää :D

Terveysliikuntaa ajatellen treenimäärän ei tarvitse todellakaan olla mitään 6 treeniä viikossa :P UKK-instituutin liikuntapiirakan mukaan riittää viikossa 2 tuntia ja 30 minuuttia reipasta liikuntaa tai 1 tunti 15 minuuttia rasittavaa liikuntaa. Lihaskuntoa on hyvä treenata ainakin 2 kertaa viikossa.

Eli terveydellistä tarvetta ei ole treenata mitään 10 tuntia viikossa. Nykyään tuntuu siltä, että moni luulee tai saa muualta suorituspaineita, että on treenattava aivan tolkuttomasti terveytensä eteen.
Omasta mielestäni hyvä on suosia hyötyliikuntaa ja treenata vaikka UKK-instituutin suositusten mukaan, se riittää! :)

Vihdoin kävin kampaajalla :)
Monesti tuntui ennen, että jos treenasin vähemmän tai oli pidempi tauko, niin mietin että apua kuinka lihakset surkastuu ja juoksukunto huononee ja apua apua apua!
No mitä nyt sitten on tapahtunut, kun treenaan vähemmän en käy enää salilla enkä juoksemassa ja viikonloppuisin herkkujen suhteen menee överiksi?

Treenikuntoni ei ole huonontunut olemattomaksi. Toki olen huomannut ettei jaloissa ole enää samanverran voimaa kuin ennen. Kaikki pitkäkestoiset kyykkäämiset on ihan hirveän rankkoja ja jalat menee tosi helposti jumiin, jos jossain jumpassa vähänkään kyykätään painojen kanssa :D Aerobisen kunnon huonontumista en ole havainnut, mutta siitä voin kiittää varmasti arkipyöräilyä <3 Toki en tästä yhtäkkiä lähtisi 15 kilsan juoksulenkille.

Ja salitreenaamisen lopettamisen jälkeen en muuttunut lihaksettomaksi laihaläskiksi, mitä harmittavan monet kuvaavat aiempaa ulkonäköään ennen salitreenin aloittamista. Toki painoni on pudonnut samalle tasolle kuin ennen saliharrastuksen aloittamista, siinä voi toki olla osansa myös vegaaninen ruokavalio, en tiiä syönkö tällä hetkellä tarpeeeksi rasvaa :P  Uskon kyllä, että myös lihasmassaa on lähtenyt nesteen lisäksi, mutta silti näen kropassani sen, että harrastan liikkumista.

Eli mitään katastrofaalista ei ole tapahtunu 3 treenin viikkojen vuoksi ;)

Olkaa itseänne kohtaan siis armollisia <3 Jokainen treenatkoon niin paljon kuin tahtoo, kunhan se on itsestä mukavaa!

Kuinka paljon sinä treenaat viikossa ja miksi?

tiistai 1. marraskuuta 2016

Milloin on työssäkäyvän paras treenata?

Nyt kun olen tänä vuonna useamman kuukauden  ollut työssäkäyvä kuin pelkkä opiskelija, niin sitä on tajunnut kuinka helppoa on opiskelijana ollut treenata ihan silloin kuin haluaa vaikka on ollut luentoja, tenttejä ja kouluhommia :D Töiden kanssa treeniaikatauluja pitää vähän sovitella, koska eihän silloin voi treenata aina kun juuri itse haluaisi (ellei ole Pekkaniskalla töissä ;D).

Toki varmasti tämä riippuu työpaikasta, työajasta ja tekeekö vuorotyötä vai päivätyötä.


Vuorotöissä ollessani on aina kyllä ollut ihan niin, että ilta- ja yövuoroisin treenaan ennen töitä ja aamuvuoroisin töiden jälkeen. En itse ainakaan olisi voinut kuvitella iltavuoron jälkeen lähteväni vielä salille tai lenkille :P Tai itsellä ainakin työvuoron päätyttyä pää on sellaista puuroa, että mieluummin suuntaan heti nukkumaan.

Maastotöissä ollessani olen treenannut töiden jälkeen. Joskus olen mennyt suoraan töistä salille ja joskus käynyt kotona lepäämässä hetken ennen treeniä. Parhaimmaksi olen havainnut maastotöissä sen, että paras on töiden jälkeen levätä hetki ja kerätä energiaa ennen treeniä.
Kaikista raskaimmat treenit on ollut paras suunnata viikonloppuun ettei treeni väsyttäisi vielä töissä. Kerran nimittäin juoksin keskellä viikkoa 17 kilometrin juoksulenkin tehdessäni kesätöitä maastossa. Työpäivät olivat täynnä kävelyä ja tuon lenkkipäivän jälkeen jalkani olivat aivan lopussa loppupuolella työpäivää.


Nyt kun olen tehnyt suurimmaksi osaksi perus 8-16 toimistotyöpäiviä niin pitänyt vähän hakea, että mikä aika on itselle paras treenata. Edelleen jumppaan vasta töiden jälkeen, mutta on pitänyt testailla onko paras treenata heti töiden jälkeen vai pitää pieni tauko kotona vai treenata ihan illasta.

Viime viikolla kävin jumpissa heti töiden jälkeen ja voin todeta, että näin toimistotyöläiselle se on paras aika lähteä liikkumaan! Toki itse suhaan niin paljon tulostimen ja oman huoneen väliä ettei koko päivää tule istutua pyllylään ;), mutta työ ei kuluta niin paljon fyysistä energiaa, että ennen jumppaan menoa pitäisi levätä. On tosi kivaa, kun jumpan jälkeen voi mennä kotiin ja ei tarvitse ajatella että pitäisi keretä tässä vielä jumppaan! Eli loppuillan saa olla ihan ilman kiireitä, ellei ole paljoa kotitöitä :P


Tietenkään jumppa-aikataulut eivät mene aina omien toiveiden mukaan ja aina ei pääse jumppaan suoraan töistä. Sitten käyn mieluummin aika illasta liikkumassa. Koska silloin on yleensä aikaa hengähtää kotona ja tehdä kotijuttuja mitä nyt ikinä haluaakaan. Toki jos alkaa väsyttää, niin pitää itseään vähän tsempata enemmän ennen jumpalle menoa :P
Kaikista pahin on mielestäni kuitenkin se, että tulee käymään vain pikaisesti kotona ja sitten heti jumppaan. Itselle siitä tulee kamalan aikataulutettu olo ja mieluummin sitten en käy jumppailemassa sellaisten aikataulujen jumpissa.

Mikä on työaikataulujen puitteissa paras aika teille treenata? Onko parempi tehdä treeni ennen töitä vai töiden jälkeen? Vai tarvitseeko sitä niin miettiä, että mikä olisi työssäkäyvälle paras aika liikkua?